2020-12-11, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Signalementet från de centrala vittnena är närmast tvärtom mot den utpekade Engström.

Ingen på mordplatsen har beskrivit gärningsmannens signalement som en 52åring, ljushårig med runt fryntligt ansikte, vinterrock, halsduk, glasögon och en megastor gubbkeps på huvudet.
utan snitt signalementet
ålder 35-40år, mörkhårig, skarpa hårda drag i ansiktet, vältränad, bred ryggtavla, halvlång jacka, inga glasögon, barhuvad eller mörk mössa.

Det är närmast roligt, men egentligen sorgligt, hur Kling(KP) och Klang(HM) lyckas hamna så långt ifrån när de pekar ut den gode Engström.

Och vilka menar du är de centrala vittnena?
Citera
2020-12-11, 08:54
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Och vilka menar du är de centrala vittnena?

Ju närmare man är händelsernas centrum ju mer central är man.
Citera
2020-12-11, 09:01
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag tror ju också att han klarade av att skjuta men jag är inte riktigt med dig om att det skulle vara nån stor konspiration bakom.
Jag kan inte se SE som ensam i detta. Så där skiljer vi oss åt.

Citat:
Han borde verkligen ha synats back in the 80s .Då kanske mordet hade varit löst sedan länge. Eller så mot all sannolikhet hade man kunnat konstatera att SE var oskyldig(vilket skulle överraska mig ordentligt dock), Jag var 12 år när SE var med i Rapport så även OM jag såg det så var det ju inget man reflekterade över då.
Jag var drygt 20 och reagerade direkt på det inslaget.

Senare började ju tidningen Proletären att driva polisspåret och det tyckte jag redan då var det mest substantiella av de spår som fanns. Även Robert Gustafsson säger sig tro på detta.

Men Minell på Proletären, som intervjuade SE, var inte vidare övertygad av att se honom som MGM. Däremot trodde han att det var möjligt att SE kunde ha ingått i en konspiration. Så där finns en likhet med hur jag ser på det.

Citat:
Idag tycker jag att det är ytterst märkligt och synnerligen misstänksamt.
Liksom hans märkliga intervjuer ,brevet till SA mm.
Förhören är ju helt otroliga. Alla dessa precisa detaljer som SE nämner, inte minst. Samt hans påstådda samtal med LP. Läs och lyssna på dem om och om igen och du upptäcker snart att antingen måste detta vara GM eller så är det en riktigt tokig kuf som vill bli misstänkt även fast han är oskyldig.

Nej, det finns ingen väg runt SE som MGM.
Citera
2020-12-11, 09:27
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jag kan inte se SE som ensam i detta...
...
Förhören är ju helt otroliga. Alla dessa precisa detaljer som SE nämner, inte minst. Samt hans påstådda samtal med LP. Läs och lyssna på dem om och om igen och du upptäcker snart att antingen måste detta vara GM eller så är det en riktigt tokig kuf som vill bli misstänkt även fast han är oskyldig.

Nej, det finns ingen väg runt SE som MGM.

Det blir roligare och roligare. Du menar att en grupp skulle anlitat den alltjämt glade och pratsamma gode Engström till att mörda eller ingå i ett mördarteam mot statsministern. Därtill skulle mordet ske utanför hans arbetsplats och ske när han precis stämplat ut.

Verkar inte finnas några gränser när konspirationer och fantasi får råda...
Citera
2020-12-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ju närmare man är händelsernas centrum ju mer central är man.

Det betyder inte nödvändigtvis att man uppfattat mer än någon längre bort men visst har du en poäng. Känns som du har gjort en sk cherrypicking och plockat ut delar av vittnesmål så att signalementet hamnar så långt bort från SE som möjligt. Eller menar du att de centrala vittnena lämnat samstämmiga uppgifter och att de är som du återger? Jag menar att signalementet kan tala både för och mot SE beroende på hur man värderar vittnesmålen. Samma sak med CP.
Citera
2020-12-11, 11:42
Medlem
Citat:
"Vi har vittnen som ser en man gå efter paret Palme längst ut på trottoaren. Ett annat vittne hävdar att GM kommer till Dekorima och i höjd med reklampelaren släntrar han in mot skyltfönstret".

Det var detta jag kommentera. Borde väl vara NF som feltolkas, när han ser AB efter skotten. Eller finns det nån annan...
Det är IM som återger om att GM kommer från reklampelaren och släntrar in till dekorima... exakt ordagrant vet jag inte..

Däremot så återger han detta i ett senare förhör, typ 1987. Så; visst får man ta det en aning försiktigt med hans minnesbild.

IM har väl också nåt minne om att nåt sker vid reklampelaren men som han inte får grepp på.

Oavsett vilket, så är det två likadant klädda män som befunnit sig i omedelbar närhet både i tid och plats till varandra.

Detta om man då utgår ifrån YN’s beskrivning av den flyende GM.

Sen diskuteras det ju om detta verkligen är GM som YN ser. Då får man väl gå in på sannolikhet; är det större sannolikhet att det inte är GM än att det är det?
Citera
2020-12-11, 12:33
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Det är IM som återger om att GM kommer från reklampelaren och släntrar in till dekorima... exakt ordagrant vet jag inte..

Däremot så återger han detta i ett senare förhör, typ 1987. Så; visst får man ta det en aning försiktigt med hans minnesbild.

IM har väl också nåt minne om att nåt sker vid reklampelaren men som han inte får grepp på.

Oavsett vilket, så är det två likadant klädda män som befunnit sig i omedelbar närhet både i tid och plats till varandra.

Detta om man då utgår ifrån YN’s beskrivning av den flyende GM.

Sen diskuteras det ju om detta verkligen är GM som YN ser. Då får man väl gå in på sannolikhet; är det större sannolikhet att det inte är GM än att det är det?

IM verkar inte riktigt på hugget INNAN skotten. Han vill väl få det till att gm stod flera minuter och väntade i korsningen.
Citera
2020-12-11, 15:10
Medlem
Draifoss avatar
Jag funderar på händelseförloppet just innan skotten, och kan inte minnas att jag har sett någon bra teori om hur det skall ha sett ut. Här är ett foto som visar Skandiaentrén där SE kom ut, och korsningen där Palme sedan blir skjuten:
http://www.itdemokrati.nu/page38_files/FN4.png

Och här är en kartskiss: Sveavägen/Tunnelgatan, KL. 23.21:30.
https://magasinetfilter.se/granskning/den-osannolika-mordaren-kallmaterial-och-noter/

Hur tänker man sig att det gick till enligt SE-hypotesen? Skall SE ha kommit ut från Skandia och då fått syn på paret Palme direkt utanför entrén, skyndat sig förbi och hunnit före dem till Dekorimahörnan och sedan inväntat dem där?
Senast redigerad av Draifos 2020-12-11 kl. 15:24.
Citera
2020-12-11, 15:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
För 33e gången.
OM man INTE ser någons ansikte kan en 52 åring lika gärna ses som en 4oåring.
Ser du hur SE rör sig i Rapportinslaget så skulle jag och många andra uppskatta hans ålder till ca 40.
Glasögon är en detalj i utseendet som är lätt att ändra på.
Även om jag tror att han bar glasögon på mordkvällen,
Ser man inte ansiktet så är det svårt att uppfatta en sån detalj.
Ett antal vittnen har sagt rock.
Huvudbonad likaså.Sedan spretar dock vittnesmålen rejält kring vad för slags huvudbonad GM hade.

Längden och kroppsbyggnaden stämmer också väl med de flesta vittnesmål.
Slutsatsen är att man verkligen inte kan säga att det är SE som beskrivs å andra sidan kan man verkligen inte utesluta det.
Signalementet stämmer som sagt i stort relativt bra.I det där PMet från polisen nämndes ju t.o.m handlovsväskan.Tror du att din kandidat CP hade en sån förresten?Skulle inte tro det nej.

Citat:
Finns ingen som beskrivit en handlovsväska på mordplatsen.
YN beskrev en liten väska i hård form. (gissar på hölster till revolvern som gm flipprar med)

Sen kan vi även lägga till detta med keps som inte heller nämnts på mordplatsen..
Den enda som nämner något åt det hållet är som bekant LJ inne i gränden.
(Då jag nu även gått igenom presskonferensen så kan jag även säga att KP far med osanning här och säger att LJ är säker på denna punkt vilket inte alls är... kepsliknande är hans ord.)

Men till mordplatsen så finns ingen keps alls och lyssnar man på Jan-Åke Svensson så säger han så här i förhöret:

"Svensson hade också reagerat för att mannen hade beskrivits ha en keps eller liknande på huvudet. Detta stämmer heller inte med Svenssons minnesbild, utan Svensson anser att mannen i stället torde ha varit mörkhårig och var barhuvad eller att han hade mörk stickad mössa."

Så i linje med övriga mordplatsvittnen som sett mössor och hår, så poängterar J-Å t.o.m. att det INTE är en keps.....
Citera
2020-12-11, 15:45
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Sen kan vi även lägga till detta med keps som inte heller nämnts på mordplatsen..
Den enda som nämner något åt det hållet är som bekant LJ inne i gränden.
(Då jag nu även gått igenom presskonferensen så kan jag även säga att KP far med osanning här och säger att LJ är säker på denna punkt vilket inte alls är... kepsliknande är hans ord.)

Men till mordplatsen så finns ingen keps alls och lyssnar man på Jan-Åke Svensson så säger han så här i förhöret:

"Svensson hade också reagerat för att mannen hade beskrivits ha en keps eller liknande på huvudet. Detta stämmer heller inte med Svenssons minnesbild, utan Svensson anser att mannen i stället torde ha varit mörkhårig och var barhuvad eller att han hade mörk stickad mössa."

Så i linje med övriga mordplatsvittnen som sett mössor och hår, så poängterar J-Å t.o.m. att det INTE är en keps.....

...du är på rätt spår.

LJ säger också att det kepsliknande följer huvudformen och han ser ingen skärm!.

LJ ska väl vara KP:s och HM:s säkraste vittne mot Engström.

(Förtydligande att det är ju inget fel på LJ vittnesmål, han vittnar ju som han tror, problemet är Kling och Klang som tolkar det på ett mycket märkligt sätt)
Senast redigerad av sankmark 2020-12-11 kl. 15:56.
Citera
2020-12-11, 16:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
//

Ja, där ser man hur vittnen kan påverkas av vad andra vittnen har sagt, och också av vad man har fått från media:

I det första förhöret berättar alltså Svensson delvis utifrån vad han har hört andra vittnen prata om, och i det senare förhöret verkar Svensson dessutom ha kunnat påverkas av just den förväxlingshistoria som Stig Engström sedan gjorde reklam för i TV och tidningar.
Senast redigerad av Draifos 2020-12-11 kl. 16:24.
Citera
2020-12-11, 16:12
Medlem
Jag kopierar en person som gjort en sammanställning om signalement på huvudbonad.
Personen har använt boken Nationens fiende av Lars Larsson som faktastöd.
Hur man än vrider och vänder på det så känns inte kepsen som någon väldigt stark bevisning.

Sid 101 i Nationens fiende av LL:

Mordplatsvittnen:
AB: Stickad mössa
IM: Mörk mössa
JÅS: Barhuvad (senare förhör Mörkhårig eller mörkt stickad mössa)
AD: Herrhatt
AH: Barhuvad
JA: Barhuvad
LL: Barhuvad
HJ: Barhuvad (senare förhör Barhuvad, eller mössa)
ACH: Mörkhårig eller något på huvudet
CA. Någonting platt, ingenting som stod upp
CV: Har för mig att han hade något på huvudet

Vittne utmed flyktvägen:
LJ: Tyckte något som jag tyckte såg ut som en keps

2-5 vittnen: Barhuvad
2-4 vittnen: Stickad mössa
1 vittne: Något på huvudet (eller barhuvad)
1 vittne: Någonting platt, ingenting som stod upp
1 vittne Har för mig att han hade något på huvudet
1 vittne: Herrhatt
1 vittne: Tyckte något som jag tyckte såg ut som en keps
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här