Citat:
Ursprungligen postat av
GaylordYanker
Jag tror faktiskt att jag förstår slös argument där och statistik visar att påståendet förenklat kan visas så, men att den svenska inte gör det.
Jag tror dessutom att det är en specifik sorts människa som dras till varann i många fall.
Men som sagt, jag kliver av hårklyverierna vid "Våld i nära relationer kan inte med fog visas vara "könat" vare sig i offentlig statistik eller som politiskt argument.
Båda är offer, båda är förövare. Alla andra påståenden är falska.
Men kära hjärtanes. Nej och åter nej. De offer jag känner (båda män och kvinnor) slår
inte själva. De är livrädda för sina partners. Skulle du själv våga slå någon som står med ett skarpladdat vapen mot ditt huvud? För oss offer för relationsmisshandel så är det nämligen så det känns. Att vår partner står och håller ett skarpladdat vapen mot våra huvuden, redo att skjuta närsomhelst. Vi tippar på tå för att undvika våra partners vredesutbrott. Vi tippar på tå för att slippa psykisk misshandel/fysisk misshandel. En del av oss tippar på tå för att undvika sexuellt våld. Vi blir hotade på diverse sätt: att de ska döda oss, göra illa våra närmaste, hot kring gemensamma barn. Vi tippar på tå för att de inte ska försöka göra verklighet av sina hot. Vi tippar på tå för våra våldsverkare. och du och slö tror att vi själva skulle
våga slå våra våldsverkare?

Ack, så jävla fel ni har! En del av de kvinnliga offren (jag vet inga manliga offer som har flytt, men det finns säkert också) flyr och får skaffa skyddad identitet. Lämna allt bakom sig. Inte ens deras föräldrar vet vart de bor/heter osv. Så jävla pissigt rädda är de. Men du och slö tror alltså att dessa skulle våga slå sina förövare?
Men sedan finns det naturligtvis par där båda två är aggressiva och slåss med varandra. Men dessa par ska absolut
inte blandas ihop med oss andra.
Jag var strax över 20 år. Träffade en söt, trevlig glad person som var i övre tonåren. Som visade sig vara allt annat än söt och trevlig. Jag slog
aldrig tillbaka. Jag var rent av livrädd. Trots att jag var både äldre, starkare osv. Men vad spelar det för roll? Med hot och psykisk misshandel kommer förövarna långt. Sedan hade jag några skapliga förhållanden, bra personer som jag hade det bra ihop med. Sedan träffade jag ytterligare en person som under flera år tryckte ner mig psykiskt. Hot och annat. Så av cirka 7 förhållanden, så har jag råkat ut för 2 personer som har denna problematik. Och 5 som inte har denna problematik.
Alla kan råka ut för en misshandlare. Oavsett hur man är som person själv. Den första våldsverkaren jag hade ett förhållande med har varit våldsam i senare relationer också. Inte heller dessa offer har slagit våldsverkaren. Men de har också (liksom jag) haft stabila bra relationer efter sina relationer med våldsverkaren.