2020-12-10, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
'

Det är ju du som fantiserar ihop att det på svenska skyddade boenden sitter kvinnor som i själva verket är våldsverkare. Du hittar på och fantiserar.

Vart då?

Citat:
Jag har ju för fan träffat kvinnor och män som har varit brutalt misshandlade. Jag är själv ett offer för relationsmisshandel. Vi är inga våldsverkare.

Jo , du är ju inte ensam, som vi kan se i studier, både internationellt och i sverige.,

Kvinnor i sverige är synnerligen våldsamma i nära relationer i jmf med sina systrar
Citera
2020-12-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Nu var du rätt duktig på att gå runt elefanten själv, vill jag påstå.
Jag var inte intresserad av vem som är förövare eller offer.
Jag är intresserad av att konstatera att båda könen kan vara vilket som.

Så är det inte i Sverige idag.

Jo, men så är det. Både män och kvinnor kan vara förövare. Jag har aldrig påstått något annat. Detta visste jag långt innan det ens var acceptabelt att se det på detta viset. Förr såg man ju det alltid som att män var förövare och kvinnor var offer. Jag är smärtsamt medveten om (sedan länge) att män också kan vara offer för relationsmisshandel och ha en kvinnlig partner som bryter ner och brukar både psykiskt och fysiskt våld mot en. Numera finns det siffror som visar på att detta inte är ovanligt. Att både män och kvinnor kan vara offer. Att både män och kvinnor kan vara förövare.

Men slö påstår upprepade gånger att i misshandelsförhållanden där pucklar minsann båda personerna i paret på varandra lika mycket. Visst finns det förhållanden där båda parter är våldsamma mot varandra. Men man måste verkligen skilja dessa par mot par där det mer pågår en systematisk misshandel.

Lisa och Per slår båda varandra. Sådana par förekommer.

Men det finns väldigt många par där fördelningen ser ut såhär:
Petter slår Ida. En förövare och ett offer.
Anna slår Niklas. En förövare och ett offer.

Och dessa par ska inte blandas ihop med "Lisa och Per"-paren. Det är väl det jag försöker få herrfru slö att förstå. Att det blir en allvarlig anklagelse mot de offer som bara är offer. Mot "Ida" och "Niklas" som bara är offer.

Och ännu mer allvarligt blir det när slö menar att "Ida" som är ett offer för relationsmisshandel och har fått fly till skyddat boende, egentligen är våldsam som "Lisa". Det är en allvarlig anklagelse.

slö måste förstå att det är svårt att söka hjälp som offer. Man skäms som utsatt. Ska man dessutom behöva vara rädd att bli sedd som en våldsverkare, utan att man är en våldsverkare? Väldigt illa.
Senast redigerad av TomatKungen 2020-12-10 kl. 14:37.
Citera
2020-12-10, 14:32
Medlem
HeyHumphreys avatar
Kvinnor är jättebra med barn... mycket bättre än män överlag.. tycker inte det är något litet..
Kvinnor har bättre intuition/häxkrafter... vilket också leder till kvinnor är ohotade mästarinnor på psykisk våld under manipulativa former .. ohotade..
Citera
2020-12-10, 15:23
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Jo, men så är det. Både män och kvinnor kan vara förövare. Jag har aldrig påstått något annat. Detta visste jag långt innan det ens var acceptabelt att se det på detta viset. Förr såg man ju det alltid som att män var förövare och kvinnor var offer. Jag är smärtsamt medveten om (sedan länge) att män också kan vara offer för relationsmisshandel och ha en kvinnlig partner som bryter ner och brukar både psykiskt och fysiskt våld mot en. Numera finns det siffror som visar på att detta inte är ovanligt. Att både män och kvinnor kan vara offer. Att både män och kvinnor kan vara förövare.

Men slö påstår upprepade gånger att i misshandelsförhållanden där pucklar minsann båda personerna i paret på varandra lika mycket. Visst finns det förhållanden där båda parter är våldsamma mot varandra. Men man måste verkligen skilja dessa par mot par där det mer pågår en systematisk misshandel.

Lisa och Per slår båda varandra. Sådana par förekommer.

Men det finns väldigt många par där fördelningen ser ut såhär:
Petter slår Ida. En förövare och ett offer.
Anna slår Niklas. En förövare och ett offer.

Och dessa par ska inte blandas ihop med "Lisa och Per"-paren. Det är väl det jag försöker få herrfru slö att förstå. Att det blir en allvarlig anklagelse mot de offer som bara är offer. Mot "Ida" och "Niklas" som bara är offer.

Och ännu mer allvarligt blir det när slö menar att "Ida" som är ett offer för relationsmisshandel och har fått fly till skyddat boende, egentligen är våldsam som "Lisa". Det är en allvarlig anklagelse.

slö måste förstå att det är svårt att söka hjälp som offer. Man skäms som utsatt. Ska man dessutom behöva vara rädd att bli sedd som en våldsverkare, utan att man är en våldsverkare? Väldigt illa.
Jag tror faktiskt att jag förstår slös argument där och statistik visar att påståendet förenklat kan visas så, men att den svenska inte gör det.
Jag tror dessutom att det är en specifik sorts människa som dras till varann i många fall.
Men som sagt, jag kliver av hårklyverierna vid "Våld i nära relationer kan inte med fog visas vara "könat" vare sig i offentlig statistik eller som politiskt argument.

Båda är offer, båda är förövare. Alla andra påståenden är falska.
Citera
2020-12-10, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Jag tror faktiskt att jag förstår slös argument där och statistik visar att påståendet förenklat kan visas så, men att den svenska inte gör det.
Jag tror dessutom att det är en specifik sorts människa som dras till varann i många fall.
Men som sagt, jag kliver av hårklyverierna vid "Våld i nära relationer kan inte med fog visas vara "könat" vare sig i offentlig statistik eller som politiskt argument.

Båda är offer, båda är förövare. Alla andra påståenden är falska.

Men kära hjärtanes. Nej och åter nej. De offer jag känner (båda män och kvinnor) slår inte själva. De är livrädda för sina partners. Skulle du själv våga slå någon som står med ett skarpladdat vapen mot ditt huvud? För oss offer för relationsmisshandel så är det nämligen så det känns. Att vår partner står och håller ett skarpladdat vapen mot våra huvuden, redo att skjuta närsomhelst. Vi tippar på tå för att undvika våra partners vredesutbrott. Vi tippar på tå för att slippa psykisk misshandel/fysisk misshandel. En del av oss tippar på tå för att undvika sexuellt våld. Vi blir hotade på diverse sätt: att de ska döda oss, göra illa våra närmaste, hot kring gemensamma barn. Vi tippar på tå för att de inte ska försöka göra verklighet av sina hot. Vi tippar på tå för våra våldsverkare. och du och slö tror att vi själva skulle våga slå våra våldsverkare? Ack, så jävla fel ni har! En del av de kvinnliga offren (jag vet inga manliga offer som har flytt, men det finns säkert också) flyr och får skaffa skyddad identitet. Lämna allt bakom sig. Inte ens deras föräldrar vet vart de bor/heter osv. Så jävla pissigt rädda är de. Men du och slö tror alltså att dessa skulle våga slå sina förövare?

Men sedan finns det naturligtvis par där båda två är aggressiva och slåss med varandra. Men dessa par ska absolut inte blandas ihop med oss andra.

Jag var strax över 20 år. Träffade en söt, trevlig glad person som var i övre tonåren. Som visade sig vara allt annat än söt och trevlig. Jag slog aldrig tillbaka. Jag var rent av livrädd. Trots att jag var både äldre, starkare osv. Men vad spelar det för roll? Med hot och psykisk misshandel kommer förövarna långt. Sedan hade jag några skapliga förhållanden, bra personer som jag hade det bra ihop med. Sedan träffade jag ytterligare en person som under flera år tryckte ner mig psykiskt. Hot och annat. Så av cirka 7 förhållanden, så har jag råkat ut för 2 personer som har denna problematik. Och 5 som inte har denna problematik. Alla kan råka ut för en misshandlare. Oavsett hur man är som person själv. Den första våldsverkaren jag hade ett förhållande med har varit våldsam i senare relationer också. Inte heller dessa offer har slagit våldsverkaren. Men de har också (liksom jag) haft stabila bra relationer efter sina relationer med våldsverkaren.
Senast redigerad av TomatKungen 2020-12-10 kl. 17:01.
Citera
2020-12-10, 16:28
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Men kära hjärtanes. Nej och åter nej. De offer jag känner (båda män och kvinnor) slår inte själva. De är livrädda för sina partners. Skulle du själv våga slå någon som står med ett skarpladdat vapen mot ditt huvud? För oss offer för relationsmisshandel så är det nämligen så det känns. Att vår partner står och håller ett skarpladdat vapen mot våra huvuden, redo att skjuta närsomhelst. Vi tippar på tå för att undvika våra partners vredesutbrott. Vi tippar på tå för att slipa psykisk misshandel/fysisk misshandel. En del av oss tippar på tå för att undvika sexuellt våld. Vi blir hotade på diverse sätt: att de ska döda oss, göra illa våra närmaste, ta vårdnaden om gemensamma barn ifrån oss. Vi tippar på tå för att de inte ska försöka göra verklighet av sina hot. Vi tippar på tå för våra våldsverkare. och du och slö tror att vi själva skulle våga slå våra våldsverkare? Ack, så jävla fel ni har! En del av de kvinnliga offren (jag vet inga manliga offer som har flytt, men det finns säkert också) flyr och får skaffa skyddad identitet. Lämna allt bakom sig. Inte ens deras föräldrar vet vart de bor/heter osv. Så jävla pissigt rädda är de. Men du och slö tror alltså att dessa skulle våga slå sina förövare?

Men sedan finns det naturligtvis par där båda två är aggressiva och slåss med varandra. Men dessa par ska absolut inte blandas ihop med oss andra.

Jag var strax över 20 år. Träffade en söt, trevlig glad person som var i övre tonåren. Som visade sig vara allt annat än söt och trevlig. Jag slog aldrig tillbaka. Jag var rent av livrädd. Trots att jag var både äldre, starkare osv. Men vad spelar det för roll? Med hot och psykisk misshandel kommer förövarna långt. Sedan hade jag några skapliga förhållanden, bra personer som jag hade det bra ihop med. Sedan träffade jag ytterligare en person som under flera år tryckte ner mig psykiskt. Hot och annat. Så av cirka 7 förhållanden, så har jag råkat ut för 2 personer som har denna problematik. Och 5 som inte har denna problematik. Alla kan råka ut för en misshandlare. Oavsett hur man är som person själv. Den första våldsverkaren jag hade ett förhållande med har varit våldsam i senare relationer också. Inte heller dessa offer har slagit våldsverkaren.
Det finns väldigt många psykologiska förklaringar till varför man stannar kvar och jag tror att det är en majoritet där man är medberoende, som gör att man stannar kvar.
Mitt råd efter mina erfarenheter är att man stannar inte kvar efter den första smällen.

Det slutar aldrig väl, för den andra kommer garanterat och det eskalerar tills någon säger stopp.
Citera
2020-12-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det finns väldigt många psykologiska förklaringar till varför man stannar kvar och jag tror att det är en majoritet där man är medberoende, som gör att man stannar kvar.
Mitt råd efter mina erfarenheter är att man stannar inte kvar efter den första smällen.

Det slutar aldrig väl, för den andra kommer garanterat och det eskalerar tills någon säger stopp.

Absolut. Du har rätt. Det finns en mängd förklaringar till varför man stannar kvar. Man blir ju ganska isolerad av sin våldsamma partner. Denna isolering från andra gör att man blir lätt att manipulera och forma om, lite som våldsverkaren själv vill ha en. Ens gränser suddas ut, gräns för gräns.
Det bästa är att gå innan den första smällen... Eller iaf. som du skriver gå vid första smällen. Men det är tyvärr lättare sagt än gjort.

Jag vet när den våldsverkare jag var tillsammans med i 20-årsåldern slog mig första gången. Jag blev chockad. Uppriktigt chockad. Det var dessutom av svartsjuka personen slog och det vändes direkt till att det var mitt "fel" att personen slog, eftersom jag råkade ha något gammalt minne kvar liggandes skräpandes från något gammalt ex som jag överhuvudtaget inte hade någon som helst kontakt med. Men i våldsverkarens värld var detta fruktansvärt och denna slog mig. Chocken gjorde att jag stannade. Skuldkänslorna av att det kanske ändå var mitt "fel" gjorde att jag inte gick (våldsverkaren fick mig att känna mig skyldig pga. att jag hade gjort denna svartsjuk). Våldsverkaren verkade ju må så dåligt. "Älskade" mig och lät så övertygande. Men hade jag vetat vad som skulle följa på detta hade jag naturligtvis gått. Lätt att vara efterklok.

Precis. Det slutar aldrig väl. Det eskalerar. och man är till slut för svag och förvirrad för att kunna göra något åt sin situation.
Citera
2020-12-10, 16:49
Medlem
Jag har nog nämnt det i tråden förut, men om ni kollar upp "Leah Shutkever" så kommer ni hitta en kvinna som har många rekord i olika grenar i sin "sport" oavsett kön. Bland annat äta hotdogs utan bröd på tid. Hon är en av få som öht kan genomföra en "Joey Challenge" (Äta en hel kalkon under 2h eller vad det nu är) och har nog bästa tiden oavsett kön dessutom.
Citera
2020-12-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Vart då?

I tråden som rör just relationsmisshandel skriver du följande: "våldsamma kvinnor är och har alltid varit extremt överepresenterade på kvinnohem/skyddande boenden.". Inlägg 1114 i tråden. Kommer man med sådana allvarliga anklagelser bör man visa på källor på att det förhåller sig så i Sverige. Vi som är offer (både män och kvinnor) har det tillräckligt svårt att söka hjälp för det vi utsätts för. Vi skäms för att vi är offer. Vi vill inte också behöva känna att folk kanske tror att vi är våldsverkare också. För det är vi inte. Vi är offer. Och vi lider och skäms tillräckligt som det är för det. Och vi behöver i regel hjälp och stöd. Man blir så jävla psykiskt nedbruten av en sådan relation där man misshandlas av sin partner. Vi är inte några våldsverkare. Läs stor-men-starks inlägg. Hur han upprepade gånger har försökt söka hjälp för sina barndomstrauman men möts av att folk misstänker att han är en våldsverkare. Så vill jag verkligen inte att folk som utsätts för våld ska bli sedda! Vi är offer. Inga våldsverkare.

Citat:
Jo , du är ju inte ensam, som vi kan se i studier, både internationellt och i sverige.,

Nej, tyvärr är vi väldigt många män och kvinnor som råkat ut för våldsverkare. Bara här på Flashback har jag nu kommit i kontakt med fyra personer (3 män och en kvinna) som varit offer för våldsverkare. Trodde iof. jag stöta på fler på anonymt forum, men så är det alltså inte. In real life har jag träffa många fler offer. Två män och rätt många kvinnor som har varit offer för våldsverkare i nära relationer. Sedan har jag mina misstankar att två ytterligare män har varit offer (iaf. för psykisk misshandel) men inte vågat säga något. Tro mig. Jag har frågat dem. Man får ett tränat öga för sådant här elände när man har varit våldsutsatt själv. Men de hävdar att de inte har varit utsatta. Så jag kan vara helt fel ute.
Senast redigerad av TomatKungen 2020-12-10 kl. 20:20.
Citera
2020-12-11, 09:26
Medlem
Citat:
I tråden som rör just relationsmisshandel skriver du följande: "våldsamma kvinnor är och har alltid varit extremt överepresenterade på kvinnohem/skyddande boenden.". Inlägg 1114 i tråden.

Ja , och källan är Erin Pizzey,

Citat:
Kommer man med sådana allvarliga anklagelser bör man visa på källor på att det förhåller sig så i Sverige.

Har du någon källa som motsäger min, hade varit mycket intressant att ta del av.

Citat:
Vi som är offer (både män och kvinnor) har det tillräckligt svårt att söka hjälp för det vi utsätts för. Vi skäms för att vi är offer. Vi vill inte också behöva känna att folk kanske tror att vi är våldsverkare också. För det är vi inte. Vi är offer. Och vi lider och skäms tillräckligt som det är för det. Och vi behöver i regel hjälp och stöd. Man blir så jävla psykiskt nedbruten av en sådan relation där man misshandlas av sin partner. Vi är inte några våldsverkare. Läs stor-men-starks inlägg. Hur han upprepade gånger har försökt söka hjälp för sina barndomstrauman men möts av att folk misstänker att han är en våldsverkare. Så vill jag verkligen inte att folk som utsätts för våld ska bli sedda! Vi är offer. Inga våldsverkare.

Ja hälften av offren är ju statistiskt sätt inte våldsamma. och bland de våldsamma så är kvinnor mer benägna att slå

Citat:
Nej, tyvärr är vi väldigt många män och kvinnor som råkat ut för våldsverkare. Bara här på Flashback har jag nu kommit i kontakt med fyra personer (3 män och en kvinna) som varit offer för våldsverkare. Trodde iof. jag stöta på fler på anonymt forum, men så är det alltså inte. In real life har jag träffa många fler offer. Två män och rätt många kvinnor som har varit offer för våldsverkare i nära relationer. Sedan har jag mina misstankar att två ytterligare män har varit offer (iaf. för psykisk misshandel) men inte vågat säga något. Tro mig. Jag har frågat dem. Man får ett tränat öga för sådant här elände när man har varit våldsutsatt själv. Men de hävdar att de inte har varit utsatta. Så jag kan vara helt fel ute.

mm, det hade ju varit bra om man slutade att ljuga och fantisera kring relationsvåld och istället jobbade med att bryta generationscykeln, du missar likt de flesta efterblivna att det är barnen som tar det med sig, och de har ju i ärlighetens namn inget ansvar.
Citera
2020-12-11, 15:30
Medlem
Citat:
Ja , och källan är Erin Pizzey,

Har du någon källa som motsäger min, hade varit mycket intressant att ta del av.

Ja hälften av offren är ju statistiskt sätt inte våldsamma. och bland de våldsamma så är kvinnor mer benägna att slå

mm, det hade ju varit bra om man slutade att ljuga och fantisera kring relationsvåld och istället jobbade med att bryta generationscykeln, du missar likt de flesta efterblivna att det är barnen som tar det med sig, och de har ju i ärlighetens namn inget ansvar.

Om du kommer med ett påstående om hur det ser ut i svenska skyddade boenden, så är det ju du som får leverera en källa på ditt påstående om de svenska skyddade boendena.

Du utgår från en enda källa när du menar att kvinnor är mer benägna att slå? Det hade inte varit hållbart om du hade kommit med en enda källa i en uppsats. Inte ens på gymnasienivå. Du behöver ha fler källor som visar på at kvinnor är mer benägna att slå först.

Ja, och det är för jävligt att barn drabbas. Barn ska inte behöva växa upp med våld. därför är det väldigt viktigt att folk som är utsatta vågar be om hjälp och stöd, i synnerhet om det finns barn som bevittnar våldet.
Senast redigerad av TomatKungen 2020-12-11 kl. 15:34.
Citera
2020-12-11, 15:38
Medlem
theshades avatar
Riktigt intressant blir det ju först när kvinnor anser att kön inte är en faktor i och med identitetspolitiken och HBTQ- tramset där man tillåter män att tävla som kvinnor. Då kan man se i realtid hur kvinnorna lägger krokben för sig själva, utöver det faktumet att de redan är sämst på allt och behöver ha en egen liga som ligger under männens. Inget konstigt med det alls, om man nu inte tvunget ska inbilla sig att män och kvinnor är precis lika.

Då spöar nämligen männen kvinnorna i deras egen sport. Vilken den än är. En transkvinna sätter rekord efter rekord i den ena sporten efter den andra - för att hon egentligen är en MAN!

Man kunde ju slutligen tro att världens bästa kock skulle vara en kvinna men nej, det är också en man. Vem kunde tro det?

Om jag vore kvinna skulle jag nog satsa på att bli världens bästa kuksugerska för då konkurrerar man åtminstone bara med andra kvinnor och bögar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in