2020-12-10, 12:04
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Enligt din källa så är det 10 procent av kvinnorna och 4 procent av männen som uppger att de "slog först". För låga siffror att dra de slutsatser du gör.

Om fördelningen hade gällt något till kvinnors fördel hade du nog förkastat siffrorna som väldigt låga. Jag förkastar siffrorna som väldigt låga vad det än må gälla.

I den förra tråden menade du på att både manliga och kvinnliga offer egentligen är förövare. Utan att ge någon källa till ditt påstående. Klart jag reagerar på det. När du dessutom slänger ur dig allvarliga anklagelser gällande att kvinnor som lever på skyddade boenden egentligen är förövare. Även detta påstår du utan att visa någon källa. Sedan ignorerar du oss som vet något om saken.
Det du kan se är att kvinnor börjar slå 2,5 ggr oftare än männen.

Det är i och för sig inte så viktigt.
Det viktiga är att båda slåss.

Något vår kultur och normen inte ens vill erkänna ännu.
Citera
2020-12-10, 12:17
Medlem
Citat:
Enligt din källa så är det 10 procent av kvinnorna och 4 procent av männen som uppger att de "slog först". För låga siffror att dra de slutsatser du gör.

vilka slutsatser då? att kvinnor är mer benägna att ta till våld i nära relationer.

Det finns internationella studier och även meta studier som landar i samma slutsatts,

Men visst, (yngre) svenska kvinnor är väldigt våldsamma i nära relationer. även i jmf med sina våldsamma systrar i andra många andra länder.

Citat:
Om fördelningen hade gällt något till kvinnors fördel hade du nog förkastat siffrorna som väldigt låga. Jag förkastar siffrorna som väldigt låga vad det än må gälla.

ja om jag inte kunde hitta korelarande jämförbar data, Jag förkastar ju inte att kvinnor våldtas trots att det är exceptionellt få som döms för brottet i förhållande till antal anmälningar.

Citat:
I den förra tråden menade du på att både manliga och kvinnliga offer egentligen är förövare. Utan att ge någon källa till ditt påstående.

Falskt.

Citat:
Klart jag reagerar på det. När du dessutom slänger ur dig allvarliga anklagelser gällande att kvinnor som lever på skyddade boenden egentligen är förövare. Även detta påstår du utan att visa någon källa. Sedan ignorerar du oss som vet något om saken.

varför ska jag ge dig en källa på något jag aldrig skrivit eller påståt,

Att kvinnor på skyddande boenden är överrepsenterarde våldsamma kvinnor fick du ju en källa på. Och nu har du ju lärt dig att kvinnor är bättre på att slå först.

Men du är välkommen att presentera något mer än dina salta tårar och anekdotiska historier. Att du inte vet något om saken är ju klarlagt (igen)

Citat:
Läste du ens stor-men-starks inlägg? Hur han försöker söka hjälp för sina traumatiska barndomsminnen, men istället blir bemött kring om han kanske egentligen är våldsverkare? Så får det inte gå till! Är man offer för våld och behöver hjälp för detta, så ska man få bli tagen på allvar. Du sprider allvarliga anklagelser om att offer egentligen är våldsverkare, utan att ha källor för dina påståenden. Förstår du inte att detta kan få allvarliga konsekvenser för oss som är offer och enbart är just: offer?

Den enda som gör det är du.
Citera
2020-12-10, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Det du kan se är att kvinnor börjar slå 2,5 ggr oftare än männen.

Det är i och för sig inte så viktigt.
Det viktiga är att båda slåss.

Något vår kultur och normen inte ens vill erkänna ännu.

Jag anser att man måste se från fall till fall.

Finns extremt många fall där det endast finns en förövare och endast ett offer. Jag är själv offer för relationsmisshandel och jag har aldrig brukat våld mot mina förövare. Det sitter väldigt långt inne för mig att bruka våld överhuvudtaget. I synnerhet mot någon som är svagare än mig själv. Jag är således enbart offer. Och jag känner därav en hel del andra som också enbart är offer. Både män och kvinnor.

Det jag känner till är att det vanligaste scenariot är att det är en som slår och den andra som blir slagen. Den som slår kan vara man men kan också vara kvinna. Den som blir slagen kan vara man men kan också vara kvinna. Klassikern är dock: ett offer och en gärningsperson.

Sedan att det finns par där båda är lika goda kålsupare finns förstås också. Där båda pucklar på varandra. Men dessa fall ska inte blandas ihop med fall där det enbart finns ett offer och en förövare. Det blir väldigt fel och illa! Vi som enbart är offer blir ju nästan misstänkliggjorda för att vara våldsverkare också, vilket vi inte är.

Så håll gärna isär begreppen. Tack.
Citera
2020-12-10, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
vilka slutsatser då? att kvinnor är mer benägna att ta till våld i nära relationer.

Det finns internationella studier och även meta studier som landar i samma slutsatts,

Men visst, (yngre) svenska kvinnor är väldigt våldsamma i nära relationer. även i jmf med sina våldsamma systrar i andra många andra länder.

ja om jag inte kunde hitta korelarande jämförbar data, Jag förkastar ju inte att kvinnor våldtas trots att det är exceptionellt få som döms för brottet i förhållande till antal anmälningar.

Falskt.

varför ska jag ge dig en källa på något jag aldrig skrivit eller påståt,

Att kvinnor på skyddande boenden är överrepsenterarde våldsamma kvinnor fick du ju en källa på. Och nu har du ju lärt dig att kvinnor är bättre på att slå först.

Men du är välkommen att presentera något mer än dina salta tårar och anekdotiska historier. Att du inte vet något om saken är ju klarlagt (igen)

Den enda som gör det är du.

Du kom med en utländsk källa. Jag känner till de svenska förhållandena. Och här kunde du inte komma med någon källa för dina påståenden.
Citera
2020-12-10, 12:33
Medlem
Citat:
Du kom med en utländsk källa. Jag känner till de svenska förhållandena. Och här kunde du inte komma med någon källa för dina påståenden.

Att svenska kvinnor är lika våldsamma som män? det framgår ju även i brås undersökningar?

900 svenska studenter, ca 70% kvinnor

"Kanske det mest uppmärksammade resultatet i vår undersökning är svaren på frågan "vem slog först?". Bland männen säger 9 procent att partnern slog först medan 5 procent av kvinnor svarar att deras partner slog först.
Detta skulle kunna tas som ett bevis för att våra manliga respondenter är "speciella". De som tog sig tid att svara finner sig i relationer med våldsamma kvinnor. Detta anmärkningsvärda resultat bekräftas av svaren på frågan om respondenten har själv slagit först i ett bråk med sin partner.

Här finner vi att 10 procent av kvinnorna och 4 procent av männen erkänner att de slog först.
Vi har ingen anledning att ifrågasätta trovärdigheten i dessa svar. Tvärtom vill vi mena att de cirka 200 000 svar som vår databas består av ger oss en unik inblick i "vanliga" unga svenskars intima relationer."

yakida.se/dn
Citera
2020-12-10, 13:36
Medlem
Citat:
Att svenska kvinnor är lika våldsamma som män? det framgår ju även i brås undersökningar?

900 svenska studenter, ca 70% kvinnor

"Kanske det mest uppmärksammade resultatet i vår undersökning är svaren på frågan "vem slog först?". Bland männen säger 9 procent att partnern slog först medan 5 procent av kvinnor svarar att deras partner slog först.
Detta skulle kunna tas som ett bevis för att våra manliga respondenter är "speciella". De som tog sig tid att svara finner sig i relationer med våldsamma kvinnor. Detta anmärkningsvärda resultat bekräftas av svaren på frågan om respondenten har själv slagit först i ett bråk med sin partner.

Här finner vi att 10 procent av kvinnorna och 4 procent av männen erkänner att de slog först.
Vi har ingen anledning att ifrågasätta trovärdigheten i dessa svar. Tvärtom vill vi mena att de cirka 200 000 svar som vår databas består av ger oss en unik inblick i "vanliga" unga svenskars intima relationer."

yakida.se/dn

Men nu blandar du ihop saker hejvilt här.

Om vi har 1000 par där det har förekommit våld och vi studerar just precis dessa par så kommer vi få lite olika siffror.

Låt och tänka följande: I 400 av paren är det mannen som är förövaren och kvinnan som är offret. I 400 av paren är det kvinnan som är förövare och mannen som är offret. Vi kan kalla denna grupp för enbart offer/enbart förövare-gruppen.

I 200 av paren är båda förövare och offer (dvs. båda pucklar på varandra lika friskt). Av dessa 200 par så är det i 10% av fallen kvinnan som slår först och i 4% av fallen mannen som slår först. I övriga 86% av fallen är det båda? som slår samtidigt. Vi kan kalla denna grupp för kålsupare-gruppen.

Du kan inte dra några slutsatser från "kålsupare-gruppen" på "enbart offer/enbart förövare-gruppen". Det blir missvisande och fel. Och vad jag vill ha sagt är att det är kvinnor från "enbart offer/enbart förövare-gruppen" som är på skyddande boenden. Dvs. dessa kvinnor är enbart offer.

Men du hävdar att det är en majoritet av kvinnor från "kålsupare-gruppen" som sitter på skyddade boenden i Sverige. Det är en allvarlig anklagelse och här får du alltså lov att komma med bevis. Inte blanda lite olika källor och komma med din egna fantasifulla slutsats.

Män och kvinnor ur "enbart förövare/enbart offer-gruppen" som är offer, slår inte. De slår aldrig. Dessa är enbart offer. Jag vet en man ur denna grupp som har använt självförsvar, men det är också allt. Det måste man få göra om våldet är så pass grovt att man inte har något val.

Att kvinnor i "kålsupare-gruppen" i 10% av fallen slår först är en låg siffra. Att männen i "kålsupare-gruppen" i 4% av fallen slår först är en ännu lägre siffra. Detta säger inte heller ett skit om vare sig män eller kvinnor. Men vad hände med de övriga 86%? Slår de samtidigt? Det är ju dessa 86% som är i majoritet. Den gruppen vore intressantare att studera.
Senast redigerad av TomatKungen 2020-12-10 kl. 13:39.
Citera
2020-12-10, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Kom i en diskussion med min flickvän om detta idag.
Hon sa att killar är starkare fysiskt men tjejer är starkare psykiskt. Bullshit tycker jag. Tjejer är 10 gånger lättare att trycka ner och har mycket lägre självförtroende i allmänhet.

Jag började provocera henne till en början. Men hur fel det än är att säga rakt ut så har alltid tanken funnits där i bakhuvudet.

Män är bättre än kvinnor på allt

Detta är inget påhopp utan vill bara att någon övertalar mig eller bevisar att jag har fel

Det finns ett område där kvinnor slår män. Sång t.ex. Vara gullig mot barn och djur. Poliser och tullare bör ha en kvinna med för bedömning om en person uppträder märkligt, där kvinnor faktiskt läser människor på ett annat sätt.

Det är dock en mindre del allt där kvinnor är bättre än män. Hur proportionen är tror jag att ingen har något säkert svar på.
Citera
2020-12-10, 13:52
Medlem
Citat:
Men nu blandar du ihop saker hejvilt här.

Om vi har 1000 par där det har förekommit våld och vi studerar just precis dessa par så kommer vi få lite olika siffror.

Låt och tänka följande: I 400 av paren är det mannen som är förövaren och kvinnan som är offret. I 400 av paren är det kvinnan som är förövare och mannen som är offret. Vi kan kalla denna grupp för enbart offer/enbart förövare-gruppen.

I 200 av paren är båda förövare och offer (dvs. båda pucklar på varandra lika friskt). Av dessa 200 par så är det i 10% av fallen kvinnan som slår först och i 4% av fallen mannen som slår först. I övriga 86% av fallen är det båda? som slår samtidigt. Vi kan kalla denna grupp för kålsupare-gruppen.

Du kan inte dra några slutsatser från "kålsupare-gruppen" på "enbart offer/enbart förövare-gruppen". Det blir missvisande och fel. Och vad jag vill ha sagt är att det är kvinnor från "enbart offer/enbart förövare-gruppen" som är på skyddande boenden. Dvs. dessa kvinnor är enbart offer.

Men du hävdar att det är en majoritet av kvinnor från "kålsupare-gruppen" som sitter på skyddade boenden i Sverige. Det är en allvarlig anklagelse och här får du alltså lov att komma med bevis. Inte blanda lite olika källor och komma med din egna fantasifulla slutsats.

Män och kvinnor ur "enbart förövare/enbart offer-gruppen" som är offer, slår inte. De slår aldrig. Dessa är enbart offer. Jag vet en man ur denna grupp som har använt självförsvar, men det är också allt. Det måste man få göra om våldet är så pass grovt att man inte har något val.

Att kvinnor i "kålsupare-gruppen" i 10% av fallen slår först är en låg siffra. Att männen i "kålsupare-gruppen" i 4% av fallen slår först är en ännu lägre siffra. Detta säger inte heller ett skit om vare sig män eller kvinnor. Men vad hände med de övriga 86%? Slår de samtidigt? Det är ju dessa 86% som är i majoritet. Den gruppen vore intressantare att studera.

Det är inte så studien genomförts. Du kanske skulle läsa den?

Har du övergett tanken på att man inte kan vara offer och förövare samtidigt? Gjorde det ont? grät du?

Vart har jag kommit med fantasfulla slutsatser? att kvinnor är mer benägna att slå först, du kom ju fram till samma slutsats ovan?

de 86% slår inte, vilket är intressant när man tittar på ett större urval (men inte lika genomarbetade studie som scb, ca 7% av männen och 7% av kvinnorna bland de 900 tillfrågade har utsatts för våld i nära relation.
Citera
2020-12-10, 14:04
Medlem
Citat:
Det är inte så studien genomförts. Du kanske skulle läsa den?

Har du övergett tanken på att man inte kan vara offer och förövare samtidigt? Gjorde det ont? grät du?

Vart har jag kommit med fantasfulla slutsatser? att kvinnor är mer benägna att slå först, du kom ju fram till samma slutsats ovan?

de 86% slår inte, vilket är intressant när man tittar på ett större urval (men inte lika genomarbetade studie som scb, ca 7% av männen och 7% av kvinnorna bland de 900 tillfrågade har utsatts för våld i nära relation.

Jag har läst den. Och kommit fram till att du blandar siffor hejvilt för att försöka styrka dina allvarliga fantasifulla anklagelser.

Men har du missat vad jag förut har skrivit? Klart det finns par där båda pucklar på varandra lika friskt Det har jag rent av skrivit i vår förra diskussion i frågan. Inte sällan är det missbruk involverat i dessa relationer. Man super och slåss. Helt enkelt. Eller par där båda har aggressionsproblematik i kombination med svartsjuka. Sådana par finns och är väl tragiskt på sitt vis. Dessa par borde inte vara par.

Men de par jag skriver om är de par där det finns ett offer och en förövare. Där förövaren systematiskt bryter ner sitt offer till att bli en rädd liten skit som inte vågar någonting. Offret kan vara man men kan också vara kvinna. Gärningspersonen kan vara man, men kan också vara kvinna. Jag känner som sagt en hel del offer ur denna grupp. Ingen av dessa skulle våga slå sin förövare. Endast en (av männen) använde självförsvar. men då hade det gått för långt. Han hade utsatts för flera års psykisk, fysisk misshandel. En dag fick han bara nog när våldet var väldigt grovt och använde sig av självförsvar. Minsta möjliga. Men ändå självförsvar. Övriga män och kvinnor som jag vet har blivit misshandlade av sina partners (inklusive mig själv) har aldrig slagit våra våldsverkare. Hela tanken är absurd. Du kanske kan försöka tänka dig in i följande: du blir hotad av ett kriminellt gäng med skarpladdade vapen. Du har själv ingenting att ta till. Skulle du då slå dessa? Man är så jävla rädd för den som misshandlar en, så man vågar inte slå. Förstår du? Man har blivit systematiskt nedbruten, så varje möte med förövaren så känns det som denna står med ett skarpladdat vapen mot ens huvud. Då vågar man inte slå. Kvinnor som bor i skyddade boenden är så jävla rädda för sina förövare. Men du försöker få folk att tro att dessa kvinnor i själva verket är förövare, utan att ha någon källa för detta. Det är illa slö. Mycket illa.
Senast redigerad av TomatKungen 2020-12-10 kl. 14:07.
Citera
2020-12-10, 14:14
Medlem
Citat:
Jag har läst den. Och kommit fram till att du blandar siffor hejvilt för att försöka styrka dina allvarliga fantasifulla anklagelser.

Men har du missat vad jag förut har skrivit? Klart det finns par där båda pucklar på varandra lika friskt Det har jag rent av skrivit i vår förra diskussion i frågan. Inte sällan är det missbruk involverat i dessa relationer. Man super och slåss. Helt enkelt. Eller par där båda har aggressionsproblematik i kombination med svartsjuka.

Men de par jag skriver om är de par där det finns ett offer och en förövare. Där förövaren systematiskt bryter ner sitt offer. Offret kan vara man men kan också vara kvinna. Gärningspersonen kan vara man, men kan också vara kvinna. Jag känner som sagt en hel del offer ur denna grupp. Ingen av dessa skulle våga slå sin förövare. Endast en (av männen) använde självförsvar. men då hade det gått för långt. Han hade utsatts för flera års psykisk, fysisk misshandel. En dag fick han bara nog när våldet var väldigt grovt och använde sig av självförsvar. Minsta möjliga. Men ändå självförsvar. Övriga män och kvinnor som jag vet har blivit misshandlade av sina partners (inklusive mig själv) har aldrig slagit våra våldsverkare. Hela tanken är absurd. Du kanske kan försöka tänka dig in i följande: du blir hotad av ett kriminellt gäng med skarpladdade vapen. Du har själv ingenting att ta till. Skulle du då slå dessa? Man är så jävla rädd för den som misshandlar en, så man vågar inte slå. Förstår du? Man har blivit systematiskt nedbruten, så varje möte med förövaren så känns det som denna står med ett skarpladdat vapen mot ens huvud. Då vågar man inte slå. Kvinnor som bor i skyddade boenden är så jävla rädda för sina förövare.

Jo men hur hjälper det någon att du fantasierar ihop ett scenario för att sen påstå att du minsan vet hur det ligger till?

Det gör ju enbart skada, nån efterbliven person kan ju tro att du har rätt? tänk bara på alla korkade feminister som springer runt och tror att det är vita män som de lever i en relation med som står för den primära dödsorsaken bland kvinnor i europa. de kanske tror att dina sagor är sanna och så går de hem och spöar på sin partner, barnet ser det och så slutsts generationscykeln av våld.
Citera
2020-12-10, 14:22
Medlem
Citat:
Jo men hur hjälper det någon att du fantasierar ihop ett scenario för att sen påstå att du minsan vet hur det ligger till?

Det gör ju enbart skada, nån efterbliven person kan ju tro att du har rätt? tänk bara på alla korkade feminister som springer runt och tror att det är vita män som de lever i en relation med som står för den primära dödsorsaken bland kvinnor i europa. de kanske tror att dina sagor är sanna och så går de hem och spöar på sin partner, barnet ser det och så slutsts generationscykeln av våld.
'

Det är ju du som fantiserar ihop att det på svenska skyddade boenden sitter kvinnor som i själva verket är våldsverkare. Du hittar på och fantiserar.

Jag har ju för fan träffat kvinnor och män som har varit brutalt misshandlade. Jag är själv ett offer för relationsmisshandel. Vi är inga våldsverkare.
Citera
2020-12-10, 14:23
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Jag anser att man måste se från fall till fall.

Finns extremt många fall där det endast finns en förövare och endast ett offer. Jag är själv offer för relationsmisshandel och jag har aldrig brukat våld mot mina förövare. Det sitter väldigt långt inne för mig att bruka våld överhuvudtaget. I synnerhet mot någon som är svagare än mig själv. Jag är således enbart offer. Och jag känner därav en hel del andra som också enbart är offer. Både män och kvinnor.

Det jag känner till är att det vanligaste scenariot är att det är en som slår och den andra som blir slagen. Den som slår kan vara man men kan också vara kvinna. Den som blir slagen kan vara man men kan också vara kvinna. Klassikern är dock: ett offer och en gärningsperson.

Sedan att det finns par där båda är lika goda kålsupare finns förstås också. Där båda pucklar på varandra. Men dessa fall ska inte blandas ihop med fall där det enbart finns ett offer och en förövare. Det blir väldigt fel och illa! Vi som enbart är offer blir ju nästan misstänkliggjorda för att vara våldsverkare också, vilket vi inte är.

Så håll gärna isär begreppen. Tack.
Nu var du rätt duktig på att gå runt elefanten själv, vill jag påstå.
Jag var inte intresserad av vem som är förövare eller offer.
Jag är intresserad av att konstatera att båda könen kan vara vilket som.

Så är det inte i Sverige idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in