2020-12-11, 13:48
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Får ungefär samma vibbar som från Axess, en tidskrift som Gür har varit involverad i, fast bara med tyckare, inga kulturskribenter. Axess lanserades som en oppositionell röst, rent av konservativ och alternativ till den borgerliga pressens hegemoni. Men det var bara ett säljtrick, innehållet var samma som i all regimmedia.

Jag förutspår att den nya publikationen kommer att kritisera bristerna i integrationen, föredra att tala om assimilering, och provocera genom att använda ordet "volymer". Och så småningom, när den har samlat på sig tillräckligt många lättlurade läsare, kommer den att publicera texter som den här: https://web.archive.org/web/20120515054608/http://www.axess.se/newspane.aspx?id=314

Bra analys, den texten du länkade till axess visar ju på att det är samma herrar och samma globalistagenda.

Blir intressant att se vart detta tar vägen.
Citera
2020-12-11, 14:11
Medlem
Den gamla fittan Lars Leijonborg har visst fått extraknäck som krönikor för kommande Bulletin. Hela projektet känns som en ofräsch vind som bara tänker pengar. Ett gäng töntar som tror de samlar en hoper namnkunniga, fast ingen kommer bry sig, inte ens de om stunder de kommer våga ta bladet från munnen. Opportuna föredettingar hela högen och ett rött skägg med manlighetskomplex, lycka till.
Citera
2020-12-11, 20:36
Medlem
Ken Drydens avatar
Finansieringen verkar komma utomlands ifrån till en stor del:

Finländske superentreprenören Christian Fredriksson på Fingerprint Cards och norske mångmiljardären Johan Andresen, som är ett Investor i enmansformat.
Citera
2020-12-11, 20:51
Medlem
Tjyvass avatar
Med värvningarna som har annonserats är tidningen så jävla dödfödd att ett passande namn hade varit Bulletin the head.
Senast redigerad av Tjyvas 2020-12-11 kl. 21:12.
Citera
2020-12-11, 23:59
Medlem
Pansarhyenas avatar
Vadan all denna fientlighet?

Okej, detta nya medieprojekt är kanske inte allt ni hoppades på, men det kommer rimligen ändå vara fan så mycket mer intressant än det mesta andra. Och till skillnad från SVT, SR och den lokala dagstidningen är det ju inget som ni tvingas vara med att betala för vare sig ni vill eller inte.
Citera
2020-12-12, 00:58
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Vadan all denna fientlighet?

Därför att det blir en oseriös tidning med ointressanta skribenter. Den som av någon outgrundlig anledning anser att de skribenter som rekryterats har något viktigt att säga, bör tycka att det är dåligt att de köps bort från sina positioner på de stora drakarna till en perifer sajt som få kommer att läsa.

Citat:
Och till skillnad från SVT, SR och den lokala dagstidningen är det ju inget som ni tvingas vara med att betala för vare sig ni vill eller inte.

Det är exakt vad vi tvingas göra eftersom det här tramset huvudsakligen kommer att finansieras genom statliga bidrag.
Citera
2020-12-12, 22:35
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Därför att det blir en oseriös tidning med ointressanta skribenter. Den som av någon outgrundlig anledning anser att de skribenter som rekryterats har något viktigt att säga, bör tycka att det är dåligt att de köps bort från sina positioner på de stora drakarna till en perifer sajt som få kommer att läsa.

Jag tycker kanske inte att de flesta namnen är så jättespännande, men inte heller tycker jag de är okunniga, korkade eller direkt trista, utan tveklöst över (ett förvisso lågt) medel. Din andra punkt där kan jag dock hålla med om. Men den motiverar knappast fientligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det är exakt vad vi tvingas göra eftersom det här tramset huvudsakligen kommer att finansieras genom statliga bidrag.

Jag vet inte om jag missat något, men den uppfattning jag fått är inte att man kommer att fiska efter bidrag.
Citera
2020-12-12, 23:14
Medlem
De kommer naturligtvis få mediestöd som så många andra tidningar. Tidigare hette det presstöd men nu omfattar mediestödet även nättidningar.
Det är en del villkor bundna till stödet, bl a tror jag att 55 procent av materialet ska vara egenproducerat och att det krävs 1500 prenumeranter och utgivning minst en gång /vecka.
Jag ser fram emot det här. Det innebär ju att flera tidningar dräneras på sina vassaste skribenter, som förmodligen är trötta på nuvarande ledband.
Även om det inte blir långvarigt kan det tjäna som väckarklocka för den etablerade pressen.
Citera
2020-12-13, 08:49
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Jag vet inte om jag missat något, men den uppfattning jag fått är inte att man kommer att fiska efter bidrag.

Det har de själva förklarat att de kommer att göra:

Citat:
De ambitiösa rekryteringar av kända namn som gjorts till höga löner bygger på en kalkyl om att det finns betalningsvilja när det väl lanserar samt att söka presstöd, inte att man redan samlat tiotals miljoner kronor, skriver Tino Sanandaji i ett mejl till Expressen.

https://www.expressen.se/dinapengar/paulina-neuding-bakom-nya-hogersajten-bulletin/

När Sanandaji skriver "presstöd" menar han förmodligen det nyligen inrättade redaktionsstödet som täcker upp till 75 % av en tidnings kostnader utan krav på att den ska ha något särskilt antal betalande prenumeranter. Affärsidén går alltså ut på att betala ett antal mellanmjölkskonservativa skribenter löner som ligger högre än vad som är marknadsmässigt och låta staten betala tre fjärdedelar av kostnaderna. Det hela påminner inte så lite om de så kallade "instegsjobben" för invandrare. där staten står för 80 % av lönekostnaden.

De återstående 25 % av kostnaderna ska täckas av prenumeranter, vilket förstås innebär att merparten av innehållet på sajten kommer att ligga och mögla bakom en betalvägg och bara bli läst av några tusen redan frälsta.
Citera
2020-12-13, 14:44
Medlem
Arpi har skrivit inlägg på sin Facebook med lite mer info.

Han bekräftar att han kommer ansluta till Bulletin.
Han kommer inte vara ledarskribent och verkar själv ha tackat nej.
Han kommer sköta podcast och video.
Han kommer skriva en del krönikor.

Tror det är första jag hör om att Bulletin kommer ha både podcast och video.

Carolin Dahlman bekräftar nu officiellt att hon kommer skriva för Bulletin.

Mattias Lindberg hävdar i ett svar till Anders Lindberg att domänen blir bulletin.nu. Vet inte hur seriöst man ska ta det. Har aldrig riktigt förstått idén med att välja ett icke-unikt namn där man inte kan knyta till sig de två vanligaste domänerna (se/com).
Citera
2020-12-13, 15:31
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Den gamla fittan Lars Leijonborg har visst fått extraknäck som krönikor för kommande Bulletin.

Ah, Lars "språktestet" Leijonborg.

Känns som den här satsningen kört i diket redan innan den haft premiär.

Vi får se. Jag kan ha fel, det har hänt förr vid något enstaka tillfälle.
Citera
2020-12-13, 19:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Bulletin blir Kvartal 2.0, en låtsashögersajt som svajar omkring i mitten. Skall vi gissa att flera av de mer högervridna krönikörerna har hoppat av inom 12-15 mån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in