2020-12-10, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 404error-sensum

Jag ska faktiskt försöka begära ut förundersökning och dom i min pappas sista fall. Kanske finns prästen omnämnd där. Är lite osäker på hur man gör bara, men borde gå att hitta på hans personnummer på nått sätt.

Tänkte skriva och tipsa om detta men såg att du redan gick i de tankarna. Hade absolut försökt begära ut fup och allt som går att få ut runt det, kan mycket väl leda till mer info som kan få pusselbitar att falla på plats.

Beklagar din uppväxt och ditt trauma. Jag hoppas att du någon dag får alla svaren du söker.

Mvh, en person som fick reda på i vuxen ålder att det ljugits något enormt under hela uppväxten och också försöker lägga pussel. Kan inte på något vis jämföras med vad du beskrivit men känslan av att inte veta vad som är på riktigt eller inte är fruktansvärd, så på någon nivå känner jag verkligen igen mig i din önskan att bara få veta allt och att få svar på alla frågor.
Citera
2020-12-10, 21:57
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekatoncheirer
Mvh, en person som fick reda på i vuxen ålder att det ljugits något enormt under hela uppväxten och också försöker lägga pussel. Kan inte på något vis jämföras med vad du beskrivit men känslan av att inte veta vad som är på riktigt eller inte är fruktansvärd, så på någon nivå känner jag verkligen igen mig i din önskan att bara få veta allt och att få svar på alla frågor.

Min historia är inte på långa vägar i närheten av era när det kommer till lögner men jag vill bara säga att när jag grävde fram sanningen så infann sig en underbar frid i mitt sinne. Jag kände mig fri och har mått så bra efter det. En del av mörkret lämnade mig där och då. Jag hoppas ni båda får uppleva samma befrielse.
Citera
2020-12-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Rent spontant tänker jag att detta är helt vanliga judiska ritualer?
Det är inte så att dina föräldrar är judar?

Du är ett så jävla värdelöst troll. Använder judar latin?
Citera
2020-12-10, 22:40
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Anledningen till att jag frågade om du har Serbiska rötter är för att jag har hört en liknande beskrivning av en sekt förut, fick aldrig reda på vad den kallades eller hur omfattande den var. Men ledaren blev i vart fall senare dömd för sexuella övergrepp, förmodligen på barn, utifrån vad hon berättade. Kvinnan i fråga som jag talat med är uppvuxen på tidigt 90-tal i Småland. Kan tyvärr inte bidra med så mycket mer informarion kring det hela, hon är idag missbrukare och jag har själv lämnat missbruket bakom mig (förhoppningsvis) så jag vill helst inte återuppta kontakten.

Vad jag tycker du ska göra är tala mer med din mor, hur är hon nu för tiden jämfört med då din far levde / då ni fortfarande ingick i sekten? Om hon har brännt dokument och bilder från den tiden kan det ju vara en indikation på att hon vill lämna det bakom sig (i.e hon förstår att det var "fel" sett att leva), sen att det hela är förenat med en jävla massa skam och smärta för din mor kan jag ju förstå (om det nu är så, detta är ju bara mina spekulationer utifrån dina inlägg). Jag tycker du ska sätta dig ner med henne i lugn och ro, prata om vardagliga saker först, om hur lycklig du är nu för tiden eller vad ni nu brukar tala om när ni ses, efter ett tag när ni snackat så kan du säga, på något smidigt sett, att du förstår att det måste varit en tuff tid även för dina föräldrar när ni växte upp. (eller nåt sånt, tror du fattar) men att du beundrar din mor trots allt eftersom det måste varit jävligt tufft för henne också (visa att det faktiskt var något ni gick igenom tillsammans) och att du nu vill finna ro i det hela, men eftersom det är höljt i ett sånt dunkel så har du svårt att göra det.

Du skriver även att du fortfarande har hörselhallucinationer, vet din mor om detta?

Du kan ju säga (i så fall) att du har svårt att skilja på verklighet och fantasi under dessa åren, i varje fall när det kommer till vissa detaljer, så för att du helt ska kunna lämna detta bakom dig så vill du att hon berättar hur det faktiskt var. Vad som hände och varför. Försök att inte vara dömande, även om jag förstår att det är jävligt svårt. Men, en person ansluter sig förmodligen inte till sådana här sekter om de är totalt nöjda med sina liv och sig själva... Dina föräldrar var ju förmodligen i slutändan också offer på ett sett för den här sekten. Även om de borde vetat bättre.

EDIT:

Om din far blev dömd i domstol så ska domarna vara offentliga handlingar, det är bara maila tingsrätten. Bifoga namn och personnummer (alltså din farsas) och skriv att du vill få samtliga domar på människan mailade till dig. På vardagar brukar de svara på nån timme. Sen vet jag inte hur lång tid efter avslutad dom dokumenten finns kvar.

EDIT 2:
Av rent intresse, hur går en avprogrammering till i realiteten?

EDIT 3:
Har för mig jag läste att du har en bror? Hur är er kontakt idag? Minns han något? Pratar ni om det?

Okej, jag förstår. Tack för dina råd!

Jag mins det inte som nån speciell "avprogramering". Jag bodde med en familj som var en tillfällig stödfamilj under utredningen. Fick träffa en psykolog en hel del, fick till och med rita med nån tant trots att jag var tonåring och tyckte det var otroligt barnsligt. Samtalen handlade mycket om vad verklighet är och hur tro inte längre är något som bidrar till en människas liv om den enbart leder till rädslor och känsla av utanförskap.
Sen utfördes det en del utredningar, tester (allt från frågeformulär till ett EEG).
Sen flyttade jag hem och gick hos en annan psykolog på BUP varje vecka ett tag innan jag ansågs "frisk".

Min bror och jag har ingen kontakt just nu, han vägrar prata om nått som har med uppväxten att göra tyvärr.
Citera
2020-12-10, 22:46
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Okej, jag förstår. Tack för dina råd!

Jag mins det inte som nån speciell "avprogramering". Jag bodde med en familj som var en tillfällig stödfamilj under utredningen. Fick träffa en psykolog en hel del, fick till och med rita med nån tant trots att jag var tonåring och tyckte det var otroligt barnsligt. Samtalen handlade mycket om vad verklighet är och hur tro inte längre är något som bidrar till en människas liv om den enbart leder till rädslor och känsla av utanförskap.
Sen utfördes det en del utredningar, tester (allt från frågeformulär till ett EEG).
Sen flyttade jag hem och gick hos en annan psykolog på BUP varje vecka ett tag innan jag ansågs "frisk".

Min bror och jag har ingen kontakt just nu, han vägrar prata om nått som har med uppväxten att göra tyvärr.

Tråkigt med din bror. Du verkar ha blivit en hyvens kille trots allt, rädd för att jag inte kan bidra med något ytterligare. Tack för intressant läsning hur som helst! Önskar dig lycka till i framtiden, kommer fortsätta följa tråden!
Citera
2020-12-10, 22:48
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Fast det var väl bara själva fodralen? Jämför med omamori. Var amuletten i sig av trä eller sten?

Stenamuletter talar för Ryukyu shinto, som ju faktiskt existerar i former uppblandad med katolicism de senaste 70 åren, vilket kan förklara inslagen av latin.

Minns vara tygfodralen och sättet de var broderade på. Jag hade aldrig en egen och man fick absolut inte ta på dom, så jag vet faktiskt inte.
Ska kolla upp dom, tack för tipset!
Citera
2020-12-10, 22:56
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Men man kan utgå ifrån att i stort sett endast katolska organisationer ber på latin. Det kan ju vara någon hemmasnickrad kult som delvis inkorporerar kristendom. Just detta att fokus är på Jesus utesluter överlag en hel del New age, asiatiska och andra kulter.
.
Men har du kontakt med din mor eller syskon som var delaktiga i kulten? Utöver det kan du fotografera något som bevisar något av detta?

Jag hävdar inte nödvändigtvis det är trolling men jag är författare och hade kunnat hitta på en underlig historia som trots allt verkar trovärdig. Detta verkar dock nästan för skumt då ingen sekt bland alla som nämnts helt stämmer in på det vad man vet

Oj, jag vet inte vad jag skulle fotografera. Min mamma har kastat allt, till och med gamla foton på oss barn..
Jag kommer förstås gräva vidare och dyker det upp nått som bevisar nått delar jag det gärna. Så länge det inte leder till att folk får reda på vem jag är osv.
Just nu känns förundersökningar och domslut som det som troligast kan leda framåt.

I övrigt så är kristendomen ofta inblandade i newage-kulter och sekter. Finns flera exempel i den här tråden. Och latin verkar föredras av sk. ordrar eller sällskap som en flashbackare tipsade om.
Men vi får se vad som dyker upp, jag ska försöka ordna fram nått konkret.
Citera
2020-12-10, 22:59
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Rent spontant tänker jag att detta är helt vanliga judiska ritualer?
Det är inte så att dina föräldrar är judar?
Jag innehar inte någon akademisk utbildning inom religion men judiskt influerade sekter tillber sällan Jesus.
Citera
2020-12-10, 23:03
Medlem
Citat:
Oj, jag vet inte vad jag skulle fotografera. Min mamma har kastat allt, till och med gamla foton på oss barn..
Jag kommer förstås gräva vidare och dyker det upp nått som bevisar nått delar jag det gärna. Så länge det inte leder till att folk får reda på vem jag är osv.
Just nu känns förundersökningar och domslut som det som troligast kan leda framåt.

I övrigt så är kristendomen ofta inblandade i newage-kulter och sekter. Finns flera exempel i den här tråden. Och latin verkar föredras av sk. ordrar eller sällskap som en flashbackare tipsade om.
Men vi får se vad som dyker upp, jag ska försöka ordna fram nått konkret.

Oki det finns många ordrar men en av de som nämndes utövar svartmagi . Det verkar inte stämma på det du beskrev.

Golden Dawn utövar ceremoniell magi och har väl en del latin i sitt gradsystem. Det du beskrev verkade dock inte vara den sortens ceremonier. Deras ritualer är på bla hebreiska.

Sen finns i för sig rosenkors orden eller flera versioner , Har ingen större koll på vad de utövar men det har att göra med esoteriska studier.
Senast redigerad av Snobird 2020-12-10 kl. 23:05.
Citera
2020-12-10, 23:05
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekatoncheirer
Tänkte skriva och tipsa om detta men såg att du redan gick i de tankarna. Hade absolut försökt begära ut fup och allt som går att få ut runt det, kan mycket väl leda till mer info som kan få pusselbitar att falla på plats.

Beklagar din uppväxt och ditt trauma. Jag hoppas att du någon dag får alla svaren du söker.

Tack, det värmer. Beklagar att du själv är i en liknande situation. Det är svårt att förklara hur omöjligt det är att släppa nått sånt här.
Citera
2020-12-10, 23:07
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Kan inte svara på din fråga men gissar på Plymouthbröderna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Plymouthbr%C3%B6derna
https://sv.wikipedia.org/wiki/Exclusive_Brethren

Efter din erfarenhet och avprogramering gjord av myndigheterna så undrar jag om du har något du tror på?
Det är inte plymouthbröderna då de lever nästintill som grottmänniskor.
Citera
2020-12-10, 23:09
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Min historia är inte på långa vägar i närheten av era när det kommer till lögner men jag vill bara säga att när jag grävde fram sanningen så infann sig en underbar frid i mitt sinne. Jag kände mig fri och har mått så bra efter det. En del av mörkret lämnade mig där och då. Jag hoppas ni båda får uppleva samma befrielse.
Fint att höra.
Jag tror det är det som är min förhoppning. Att jag kan släppa allt det där gamla när jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in