2020-12-10, 17:36
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Jag tycker det låter som att din far har begått övergrepp mot andra människor mot deras vilja. I samband med det han ”kallat” demonutdrivning. Därav sår och rivmärken.
Får också en stark indikation på att han led av schizofreni.
Att din mamma inte vill prata om det här har sannolikt med att göra att det bedrivits olaglig verksamhet. Och att hon känner till det. Fegt av henne att inte prata med dig om detta. Hon har trots allt förstört en del av ditt liv.
Jag skulle inte ge mig utan fortsätta konfrontera henne tills hon talar. Och göra det riktigt jobbigt för henne tills hon inte orkar med att vara tyst.

Han fick en diagnos av kriminalvården, men inte schizofreni. Nått med narcissism var det.
Jag har i perioder försökt allt. Kunde skrika och gråta utan att hon rörde en min. När jag slutade fråga började hon bara duka fram fika som om jag var där på en vanlig visit.
Vi har ingen direkt kontakt annat än ren artighet. Jag tror inte jag skulle kunna få ur henne nått hur jag än gjorde om jag ska vara ärlig..
Citera
2020-12-10, 17:39
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirugumi
Jag vill veta mer om det speciella plagget de bar under de vanliga kläderna!
Var som en slags t-tröja i formen fast gjord i nått som liknade lintyg. Tunt men strävt, med brodyr längst med kanterna vid hals och ärmar.
Över hade de vanliga kläder. Jag tror kanske de hade mer som vita långa kläder på kursgården. Men jag vet ärligt talat inte.
Citera
2020-12-10, 17:42
Medlem
HazzardAlards avatar
Du verkar ha klarat dig bra, mot alla odds. Bra för dig. Jag är glad för din skull.

Men helvete vilka idioter det finns... att hålla på att hjärntvätta och skrämma småbarn på det där sättet!!
Citera
2020-12-10, 17:43
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 404error-sensum
Du är en stjärna! Jag satt uppe inatt och läste på om mahikari. Och det här är definitivt en av grundbultarna. Omitama hette de där jävla amuletterna!

Hittade en text som beskrev att mahikari spreds till Frankrike där den fick starka influenser av katolicismen med en slags katolsk tro på ondska och demoner. Där användes till viss del latin.

Jag har nu en hel del att läsa på om. Känns som att det inte hundra % passar i tiden men jag ska gräva vidare. Omitamat stämmer ju!

Se där. Flashback levererar igen.
Citera
2020-12-10, 17:46
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Wacks
Tycker tyvärr inte att det låter som några av de större sekterna med fina namn, center och wikipedia sidor. Däremot låter det som att denna "överstepräst" du stötte på under din uppväxt är en klassisk sektledare. En karismatisk, empatilös manipulatör som samlar människor med diverse svagheter runt sig med löfte om att komma till paradiset/nirvana/himlen osv...

Träffade du några av dina far eller morföräldrar? Vad vet du om dina föräldrars bakgrund? Känns inte helt orealtistiskt att du, som du tidigare i tråden nämnt, växte upp i en väldigt liten gruppering som kan ha styrts av en man som blandade in det som för tillfället föll honom i smaken från diverse olika trosuppfattningar och sekter. Därav både talandet av latin och användandet av amuletter samt refererandet till öst-asien. Vidare kan din pappa haft problem med spriten redan innan, mött denna man som hjälp honom ur det vilket kan vara det som fick din mamma att acceptera det hela. Sedan eskalerar det som det alltid gör i sekter, se waco, och då är det för sent att dra sig ur. Med fyra-fem familjer som alla leds av moraliskt nedbrutna fäder är det ändå möjligt att skapa sig ett eget universum där denne överstepräst kunde vara befälhavare över sina ca 10 soldater i kriget "för ljuset".

Kan inte göra annat än att beklaga din uppväxt och imponeras av att du verkade bli en normal människa till slut. Med det sagt tror jag tyvärr inte att du kan hitta "ett namn" på sekten. Ett alternativ skulle ju dock kunna vara att utfärda en efterlysning efter barn som haft samma uppväxt som dig? Tillsammans kanske ni kan lägga ett puzzel, och om inte det går så borde det vara skönt att ha någon att prata med som kan relatera.
Börjar tro att du har rätt.. När jag läser om Mahikari så passar en del in men annat inte alls. Men amuletterna hette Omitama, och enbart Mahikari använder dessa (av vad jag kan se). Så kanske drevs det här som en slags katolskinfluerad Mahikari-rörelse av en galning som lyckats knyta till sig människor som mina föräldrar.

Min pappa kan säkert ha varit alkoholiserad långt innan. Vet att hans lillebror dog som barn och det påverkade hans familj mycket. Både farmor och farfar var döda under min uppväxt.
Min mammas släkt bor främst uppåt och vi har aldrig haft kontakt. Aldrig riktigt vetat varför, det har bara alltid varit så.

Jag tänker inte kalla mig normal men jag lever Svensson-liv och försöker alltid låta förnuft och logik styra. Man kommer långt på det.
Citera
2020-12-10, 17:51
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Är du psykiskt sjuk idag? Tvivlar du på dina minnnen? Jag frågar eftersom du skriver att du tar mediciner p.g.a hörselhallucinationer.

Går det inte att få kontakt med den psykiatriker som hjälpte dig som barn? Hen måste väl veta mer om bakgrunden till dina problem.

Jag tycker även det är väldigt märkligt att varken din mor eller bror vill prata om den här tiden. Din mor kan jag förstå, men inte din bror? Du måste väl kunna övertala honom att berätta mer.
Jag är väll normalstörd som större delen av samhället .. Jag brottas med ångest men det är ju som för de flesta. Och jag får hörselhallucinationer vid stress men egentligen är de inte ett tecken på sjukdom. Det är bara hjärnan som skickar fel signaler vid överbelastning.

Har gått igenom journalerna men inte fått tag på den psykolog som höll i behandlingen. Hittade honom på Facebook men fick aldrig nått svar. Tänker ju inte stalka den stackars karln..

Min bror är en jävla stropp som hellre skulle skär av sig en arm än hjälpa mig. Jag hotade med att berätta om uppväxten offentligt en gång och då blev det ett jävla liv. Men jag tror han vet att jag bluffade för det kom inget vettigt ur det försöket att få honom att berätta mer..
Men nu har jag mer kött på benen.
Citera
2020-12-10, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Haha Rodenborg lever väl helt i sin egna verklighet där han ser rituella övergrepp lite överallt. Finns det någon hemlig konspiration den gubben inte tror på?

Jo, så kan det mycket väl vara. Min tanke var främst att det skulle kunna hjälpa TS att hitta vad det var för sekt eller sällskap.
Citera
2020-12-10, 17:55
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Hej Ts,

Kan det röra sig om WLC eller liknande som t.ex Lilly Gardeby var inblandad i? Kursgård i Småland på 90-talet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lilly_Gardeby

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/World_Light_Center
Hm, känner inte igen gården på de bilder jag hittade så tror inte det. Låter dessutom som att sektmedlemmar bodde på gården? Ska läsa på mer om dem, tack för tipset!
Citera
2020-12-10, 17:58
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazismochknark
Låter som att de bara var Shinto.
Japans principiella religion. Klassas som en naturreligion och innehåller amuletter. Sol-amuletter särskilt då Japan är känt som "land of the rising Sun".

Andar och demoner är stora i Japan också.

Tror även dina päron led av schizofreni och att du kan ha en lätt släng.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shinto

Tack för tipset!
Haha, jag är testad för schizofreni, är en ganska gedigen utredning. Mina hörselhallucinationer är klassade som PTSD, alltså flashbacks som dyker upp vid stress, brist på sömn eller liknande.
Jag har inte trott på demoner på många år och det är en del i schizofreni, att bli psykotiskt och tro på det man hör/ser/känner trots att det inte är verkligt.
Citera
2020-12-10, 18:01
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Då skulle han ju knappast ha problem med att stiga i rank.
Håller med dig, han kan inte ha varit ledare.
Han såg på prästen som en hundvalp tittar på folk när den tigger mat.
Och han var alldeles för vek.. hade min mamma kunnat skälla på honom om obetalda räkningar om han var nån slags ledare..nä..
Citera
2020-12-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag förstår att du menar väl, men tycker du verkligen att du gör rätt som nämner en person som på goda anledningar anses oseriös - i denna känsliga tråd? Känns väldigt kontraproduktivt.

Hej, jag är inte medveten om att Erik Rodenborg anses oseriös. Jag stötte på hans blogg för hundra år sedan men har inte följt honom, och visst håller jag med om att mycket verkar överdrivet. Jag tänkte dock enbart på möjligheten att identifiera vilken sekt det rörde sig om. Det är säkert inte så vanligt att barn far illa av idiotiska religösa/rituella handlingar som Rodenborg anser, men i TS fall så verkar det ju ha varit så.
Citera
2020-12-10, 18:08
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
När hände detta? Varför vet du så lite om din egen familj inte ens var din far arbetade?

När hände detta och hur gammal är du? Ungefär var i Sverige var det? Lever din mor och har ni kontakt? Om så varför inte fråga henne?

Har du syskon, är de med i sekten och finna den kvar? Alternativt bör du kunna fråga dem.

Staden måste finnas kvar och om mer än dina föräldrar var med i sekten borde någon veta något. Både din far och prästen åtalades för brott. Sådant finns i officiella register.

Så börja där...

Utöver detta finns ingen kristen sekt jag känner till som förespråkar saker som telekinesi. Inom new age förvisso.

"Präst" är en titel inom Svenska och katolska kyrkan. I frikyrkor kallas det "pastor". Inga kristna sekter talar vad jag vet latin i rituella sammanhang förutom opus Dei.

Jag vet vad min pappa hade för yrke, men också att han ibland inte verkade jobba. Har hållit en del sådana detaljer lite vaga för jag vill inte att nån bekant snubblar in i tråden och listar ut vem jag är..

Har också reagerat på att de använde just präst.. och jag har en minnesbild jag behöver reda ut som gör att jag plötsligt får för mig att han varit just präst.. alltså i kyrkan.. men å andra sidan kan vem som helst göra en prästkrage av en bit papper. Men vist fan han jag sett honom någon gång med prästkrage. (Eller så lägger min hjärna tills ett för att det verkar logiskt).

Jag ska faktiskt försöka begära ut förundersökning och dom i min pappas sista fall. Kanske finns prästen omnämnd där. Är lite osäker på hur man gör bara, men borde gå att hitta på hans personnummer på nått sätt.

Opus Dei tror jag aldrig varit riktigt aktiva i Sverige på det sättet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in