Citat:
Ursprungligen postat av
404error-sensum
Håller med dig, han kan inte ha varit ledare.
Han såg på prästen som en hundvalp tittar på folk när den tigger mat.
Och han var alldeles för vek.. hade min mamma kunnat skälla på honom om obetalda räkningar om han var nån slags ledare..nä..
Anledningen till att jag frågade om du har Serbiska rötter är för att jag har hört en liknande beskrivning av en sekt förut, fick aldrig reda på vad den kallades eller hur omfattande den var. Men ledaren blev i vart fall senare dömd för sexuella övergrepp, förmodligen på barn, utifrån vad hon berättade. Kvinnan i fråga som jag talat med är uppvuxen på tidigt 90-tal i Småland. Kan tyvärr inte bidra med så mycket mer informarion kring det hela, hon är idag missbrukare och jag har själv lämnat missbruket bakom mig (förhoppningsvis) så jag vill helst inte återuppta kontakten.
Vad jag tycker du ska göra är tala mer med din mor, hur är hon nu för tiden jämfört med då din far levde / då ni fortfarande ingick i sekten? Om hon har brännt dokument och bilder från den tiden kan det ju vara en indikation på att hon vill lämna det bakom sig (i.e hon förstår att det var "fel" sett att leva), sen att det hela är förenat med en jävla massa skam och smärta för din mor kan jag ju förstå (om det nu är så, detta är ju bara mina spekulationer utifrån dina inlägg). Jag tycker du ska sätta dig ner med henne i lugn och ro, prata om vardagliga saker först, om hur lycklig du är nu för tiden eller vad ni nu brukar tala om när ni ses, efter ett tag när ni snackat så kan du säga, på något smidigt sett, att du förstår att det måste varit en tuff tid även för dina föräldrar när ni växte upp. (eller nåt sånt, tror du fattar) men att du beundrar din mor trots allt eftersom det måste varit jävligt tufft för henne också (visa att det faktiskt var något ni gick igenom tillsammans) och att du nu vill finna ro i det hela, men eftersom det är höljt i ett sånt dunkel så har du svårt att göra det.
Du skriver även att du fortfarande har hörselhallucinationer, vet din mor om detta?
Du kan ju säga (i så fall) att du har svårt att skilja på verklighet och fantasi under dessa åren, i varje fall när det kommer till vissa detaljer, så för att du helt ska kunna lämna detta bakom dig så vill du att hon berättar hur det faktiskt var. Vad som hände och varför. Försök att inte vara dömande, även om jag förstår att det är jävligt svårt. Men, en person ansluter sig förmodligen inte till sådana här sekter om de är totalt nöjda med sina liv och sig själva... Dina föräldrar var ju förmodligen i slutändan också offer på ett sett för den här sekten. Även om de borde vetat bättre.
EDIT:
Om din far blev dömd i domstol så ska domarna vara offentliga handlingar, det är bara maila tingsrätten. Bifoga namn och personnummer (alltså din farsas) och skriv att du vill få samtliga domar på människan mailade till dig. På vardagar brukar de svara på nån timme. Sen vet jag inte hur lång tid efter avslutad dom dokumenten finns kvar.
EDIT 2:
Av rent intresse, hur går en avprogrammering till i realiteten?
EDIT 3:
Har för mig jag läste att du har en bror? Hur är er kontakt idag? Minns han något? Pratar ni om det?