2020-12-10, 21:06
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Lycka till! Att de r 50-50 r helt orimligt.
Om aktien gr upp till 100 r det mnga r bort.
Det folk inte verkar fatta r att det har tillkommit 400 000 000 aktier. Detta gr att varje aktie blir vrd mindre. Man kan inte kolla tidigare kurser och tnka den ska tillbaka vilket mnga verkar tro.
Ser i facebookgrupper, twitter, placera hur folk r helt skra p att de snart r 10kr/aktie. Helt galet att lura folk s.

Jag hoppas verkligen aktien gr som ni tror och ni tjnar pengar, sjlv r jag rtt vertygad om att det finns mnga bttre bolag jag kan lta mina pengar jobba i.

Men som du sger "varfr inte satsa lite"

Omvnt split , du tnker p en vanlig split dr man spr ut aktiestocken.

En omvnt split (Som Norwegin tnker gra den 18 dec.) Innebr att du fr 1 aktie fr dina 10 och decimalkommat i vrdet flyttas. Exempel : Jag har 40000 aktier idag till priset av 79 re. Efter den omvnda splitten fr jag 4000 aktier till vrdet 7,90 kr. Detta r ingen utspdning det r en minskning av aktiestocken med 10x, bara en rent kosmetisk tgrd som ett bolag kan gra fr att det ser illa ut att noteras som ett "Frimrksaktie" p handelsplatsen eftersom det av hvd anses skmmigt .
Citera
2020-12-10, 21:33
Medlem
Odagans avatar
Kul att NAS drog drygt 70%idag. Frvnar mig inte om det blir uppgng i morgon ocks..
Brsen r mktig!
Blir nog sisdr med EPS (Earnings Per Share) ngra r framgent och risken fr att mnga med hgtflygande tankar blir kvar med svarte petter r uppenbar..
Citera
2020-12-10, 21:40
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque

En omvnt split (Som Norwegin tnker gra den 18 dec.) Innebr att du fr 1 aktie fr dina 10 och decimalkommat i vrdet flyttas. Exempel : Jag har 40000 aktier idag till priset av 79 re. Efter den omvnda splitten fr jag 4000 aktier till vrdet 7,90 kr. Detta r ingen utspdning det r en minskning av aktiestocken med 10x, bara en rent kosmetisk tgrd som ett bolag kan gra fr att det ser illa ut att noteras som ett "Frimrksaktie" p handelsplatsen eftersom det av hvd anses skmmigt .

Nej, Jag har full koll p vad en split/ omvnd split r. Det e inte den jag pratat om.

Jag kanske skulle sagt emission(utspdning jag prata om)
I vras/ tidig sommar gjorde dom en emission som tillfrde 400 miljoner aktier fr att f in kapital. Det har inget med den omvnda spliten att gra.
Inte omjligt det blir fler emissioner.

Allts dom har x antal aktier. Sen ger dom ut 400 000 000 till d har dom X + 400 000 000 aktier. Det snker vrde/aktie d bolagsvrdet inte ndras.
Senast redigerad av TonyBergman 2020-12-10 kl. 21:43.
Citera
2020-12-10, 21:45
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nej, Jag har full koll p vad en split/ omvnd split r. Det e inte den jag pratat om.

Jag kanske skulle sagt emission(utspdning jag prata om)
I vras/ tidig sommar gjorde dom en emission som tillfrde 400 miljoner aktier fr att f in kapital. Det har inget med den omvnda spliten att gra.
Inte omjligt det blir fler emissioner.

Men det blir en omvnt split den 18 december

Visste inte att de redan gjorde en emission i vras. Dr ser man ,man lr sig. D har de lyckats att gra en dubbelwhammy genom att inflatera och sedan bara flytta decimalkommat fr att det ser snyggare ut p pappret
Man mste betona att om man vill kliva in i NEC nu , d behver man bara glmma bort sin position under mnga r
Citera
2020-12-10, 21:59
Medlem
Opaques avatar
Detta kom in strax fre stngningsdags idag :

2020-12-10 17:01 TDN Finans Delayed
NAS: FTT VARSEL OM KONVERTERING AV OBLIGASJONER TIL CA 254M AKSJER
Oslo (TDN Direkt): Norwegian har ftt varsel om konvertering av obligasjoner til 253.970.846 nye aksjer i selskapet, iflge en melding torsdag.

114.079.911 av aksjene vil bli notert p Oslo Brs, og disse ventes bli tatt opp til handel 11. desember, mens resterende vil bli plassert med et separat ISIN-nummer og vil ikke bli notert fr nytt prospekt har blitt godkjent av Finanstilsynet, som er forventet skje i lpet av januar 2021.

Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com Infront TDN Direkt

r inte bekant med lingot, vad kan det betyda. Att man ytterligare spr ut aktiestocken innan den omvnda spliten verkar vara tydligt ...
Citera
2020-12-10, 22:11
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Tycker det r ointressant att trta om framtiden fr detta bolag. Det r en stor chanstagning , man ska inte satsa mer n man orkar se g frlorat.

Norwegian r inte vilket bolag som helst. Senast i vras skt den norska staten till 3 miljarder till bolaget fr att betala skulder. Norges nringsminister har s sent som i hstas bestmt att det inte blir mer std framver. Detta r lite mrkligt nr andra nationer kliver in och rddar sina flygbolag. Det krvs lite protester (Det r nd en 4-5000 jobb p spel) samt att rekonstruering lyckas, samt att ngon garant tar ver fretagets obligationer. Sedan nr cov-19 vaccineringen kommit igng under 2022 och folk vill brja flyga igen - D finns det en liten chans att bolaget kommer igng igen, dessutom frhoppningsvis med en frsiktigare styrelse som har mindre hybris n under ren d Norwegian brjade visa rda siffror (2018-2019 precovid)

Den ovnda splitten har jag fr mig blir 10:1 . Sledes mina 40k aktier = 4k. Jag hoppas att de verkligen delger till vilken kurs de tnkt kra igenom splitten innan den blir verklighet,annars r det ju lge att omvrdera.
Men fram tills dess s r det inte alls otroligt att kursen handlas upp fre den 18 dec.

Nej, den r 100 till 1. Du verkar ha noll koll din hausse-pajas.
Citera
2020-12-10, 22:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Exakt! Det r lite vl mnga personer som har svrt att frst vad en split respektive omvnd split faktiskt innebr och vad som skiljer en split frn en nyemission. Splittar leder inte till ngon utspdning, det r nyemissionerna som gr det, motsatsen till nyemission heter terkp men det kommer aldrig att ske med denna aktie.
Citera
2020-12-10, 22:28
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Nej, den r 100 till 1. Du verkar ha noll koll din hausse-pajas.

r du bitter p ngot vis ? Har du gtt och frkpt dig stackarn
Citera
2020-12-10, 22:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ja, vrfr inte satsa lite ?

Sitter med 40000 aktier inkpt tidig imorse. Om bolaget rddas,eller ngon kper upp varumrket - ok d fr det hnda. Fallhjden p aktien r ju total, men 30000 pix r ju inte hela vrlden. Att det r fler som tnker s skvallrar kurstngningen p 0.9350 fr det idag. Kursen fll kraftigt tidigare idag, fr att ter klttra upp strax under kronan. M det bra eller brista.

Finns det en 50-50 chans s tar man ju den. 40000 aktier som eventuellt frvandlas till 100:- styck i framtiden, r bara fr lockande

Men lilla vnnen! r du s dligt insatt att du tror att en investerad krona i denna aktie kan bli 100 kronor? Hur i hela friden tnker du d? Aktien hade en all time high p 320 kronor och det har varit en enorm utspdning av aktien, sg 20 gnger precis som med SAS aktien, du mste ta med det i berkningen och d inser du att allt ver 15 kronor skulle vara sensationellt, 100 kr???
Citera
2020-12-10, 22:51
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Men lilla vnnen! r du s dligt insatt att du tror att en investerad krona i denna aktie kan bli 100 kronor? Hur i hela friden tnker du d? Aktien hade en all time high p 320 kronor och det har varit en enorm utspdning av aktien, sg 20 gnger precis som med SAS aktien, du mste ta med det i berkningen och d inser du att allt ver 15 kronor skulle vara sensationellt, 100 kr???

Med alla hnsyn tagna tvivlar jag p att men gr bort sig om man kper kl 09o imorrn.
Vad tror du? Jag vet att du vill kpa...
Citera
2020-12-10, 22:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Med alla hnsyn tagna tvivlar jag p att men gr bort sig om man kper kl 09o imorrn.
Vad tror du? Jag vet att du vill kpa...

Ja jag vill kpa och sedan slppa efter max 50% vinst! Att ngon tror att man genom att ligga lng i denna aktie kanske kan tjna 100 gnger insatsen r nstan lite rrande.
Citera
2020-12-10, 22:59
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja jag vill kpa och sedan slppa efter max 50% vinst! Att ngon tror att man genom att ligga lng i denna aktie kanske kan tjna 100 gnger insatsen r nstan lite rrande.
50 r girigt. Jag njer mig med 30 p en blixtvisit.. Ska sova p saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in