2020-12-10, 02:05
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Har du Serbiska (eller andra forna Jugoslaviska) rötter?
Citera
2020-12-10, 02:09
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 404error-sensum
Fick rådet av en vän att kolla om inte Flashback kan lösa min gåta..

Jag växte upp i en utåt sett "normal" familj av arbetarklass i norra Sverige. Men min barndom präglades av skräcken för demoner, healingsessioner, konstiga "präster", mantran på latin och exorcimer. Problemet är att ingen i min familj vill tala om det och jag vet därför inte mer än de få saker jag minns. Varav jag ärligt inte kan veta vad som är hundra sant och vad jag upplevt pga vanföreställningar.

Ska försöka ge er de ledtrådar som jag själv försökt pussla ihop.

Mina föräldrar bar "heliga amuletter" som alltid var fastsatta i en ficka på ett speciellt plagg som de bar under sina vanliga kläder.
Jag mins min mammas som en tyggrej med röd brodyr på medan pappa hade en med en stjärna i guld på. Dessa fick ALDRIG röras och en gång berättade pappa att det var genom den de fick tillgång till "ljuset".

De talade ofta om Japan, och en japansk överstepräst. Även korea nämns ofta.

Huvudsyftet verkade vara att hitta och fördriva demoner. Ibland slogs demonerna rent fysiskt genom att ta över ens kropp och skada den innifrån (jag tror alla sjukdomar berodde på demoner). Min pappa reste ofta "ut i krig" med nån präst och kom hem med helt sjuka historier om demoner och hur de fördrivit dessa ur olika personer. (Märk väl att jag fick de här historierna berättade för mig som väldigt liten och därför trodde på demoner tills jag var 16..)

Det fanns krigare i olika nivåer, min pappa nekades att klättra i nivå och det tror jag var en av anledningarna till att han började supa (vilket jag tror i slutändan ledde till att vi uteslöts). Har vaga minnen om att alkohol var förbjudet..

Allt hände på sent 80-tal till sent 90-tal.

En präst, som förövrigt utförde exorsismer på mig som barn, fängslades under sent 90-tal. Jag tror pga nån sexuellt skit och kvinnofridsbrott.. men det här är minnen från en väldigt störd 13 åring som trodde den här mannen var i direkt förbindelse med Jesus. Så, jag litar inte på mitt eget minne här. Jag mins bara att jag trodde han var oskyldig och fallit offer för demoner (staten som drevs av demoner).

Mer vet jag inte. Jag har såklart tusentals minnesbilder. Citroner skurna i två som låg på fönsterbrädor. En kursgård ute i skogen. Att min pappa slogs med en avhoppare i vår trädgård. Att alla exorcimer innefattade latin och var "i Jesu namn". Healing, healing, healing. Mot allt från magont till huvudvärk. Och tecknade bilder på demoner. Minns att allt var hemligt och därför var jag ett klockrent mobboffer i skolan. Jag var ju skiträdd för ALLA men fick aldrig avslöja varför.

Jag tror vi lämnade där i samma veva som den är prästen hamnade i fängelse. Jag mins att mina föräldrar trodde vi var "buggade" så ingen fick prata. Varken hemma eller i bilen. Sedan flydde vi plötsligt landet under 6 veckor under en knäpptyst bilresa till Polen av alla jävla ställen.
När vi åkte hem igen var Soc inkopplade pga min skolplikt. Jag, som vid det här laget både hörde och såg demoner, fick genomgå en hel del utredningar och terapi och vid 17 hade jag lämnat den vanföreställningen bakom mig.
Problemet är att jag aldrig fått veta mer. Mina vanföreställningar finns dokumenterade i min journal men inget namn på sekten.
Har en äldre bror som vägrar prata om det, en mamma som låtsas att hon inte hör nått när jag tar upp det och pappa har supit ihjäl sig. Han trodde på demonerna till sin död.

Jag kan inte släppa det, det var ju inte bara min familj där på kursgården (södra Sverige?). Jag lekte med andra barn, vi hade mässor, fick lära oss lite latin. Det var alltså inte enbart min familj, det måste ha funnits ett namn på sekten?

Blev ett långt inlägg det här, men jag hoppas nån kan känna igen nått. Jag vet att amuletterna hette nått specifikt, ett ord som lät som nått på ett annat språk. Min hjärna vill kalla den Totem eller totema eller nått sånt. Men det genererar inget vettigt när man googlar på det.

Sukyo Mahikari

Ljus. Amuletter. Japanskt. Case closed. De finns i Sverige i liten skala men jag tror att vansinnet hemma beror på andra orsaker, kanske supandet.

Önskar dig lycka till!

https://en.wikipedia.org/wiki/Sukyo_Mahikari
https://www.sukyomahikarieurope.org/en/
Citera
2020-12-10, 05:53
Medlem
beardbraids avatar
Min första tanke med kristenhet, norr, sprit och demoner gav mig tankar om korpelarörelsen, men de borde lagt av långt innan...
En sekt kräver ju inte så många personer, det kan ju varit nån liten lokal variant av nån asiatisk "kristen" sekt...Hur många såg du samtidigt mer än prästen och din familj?
Citera
2020-12-10, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
Wow, vilken berättelse.

I och med att du nämner Japan tänker jag spontant på domedagssekten ''Aum Shinrikyo'' som utförde terrorattacken i Tokyo 20 mars 1995 när de spred saringas på en tunnelbanastation.
Det är grand old mountain wizards: visst är det Aum shinrikyo
Citera
2020-12-10, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 404error-sensum
Jag förstod det som ett evigt krig.. Han, och andra medlemmar, hjälpte människor att bli av med demoner.
Han kunde tex få ett telefonsamtal och vara tvungen att åka. Några dagar senare kom han hem. Ibland visade han upp klösmärken, en gång hade han ett köttsår stort som en femkrona på överarmen där en besatt (människa besatt av demon) bitit honom.
Han visade teckningar på demoner som han sett eftersom man kunde se dem när de lämnade en kropp.
Ibland var de en grupp som utförde de här exorcimerna, ibland bara han och prästen.

Han pratade ofta om "ballansen". Att man aldrig kunde förföra ondskan, men man kunde neutralisera den med ljuset. Fritt från ondska kunde jorden aldrig bli men med ljuset kunde man frigöra människan från den.

Men vafan vet jag, han kanske åkte iväg och käkade svamp i nån skogsdunge och sen kom hem med de här historierna.
Men jag mins skadorna väldigt väl, de skrämde mig otroligt mycket som barn.

Jag tycker det låter som att din far har begått övergrepp mot andra människor mot deras vilja. I samband med det han ”kallat” demonutdrivning. Därav sår och rivmärken.
Får också en stark indikation på att han led av schizofreni.
Att din mamma inte vill prata om det här har sannolikt med att göra att det bedrivits olaglig verksamhet. Och att hon känner till det. Fegt av henne att inte prata med dig om detta. Hon har trots allt förstört en del av ditt liv.
Jag skulle inte ge mig utan fortsätta konfrontera henne tills hon talar. Och göra det riktigt jobbigt för henne tills hon inte orkar med att vara tyst.
Citera
2020-12-10, 07:49
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det är grand old mountain wizards: visst är det Aum shinrikyo

Tycker allt stämmer med den. Mycket är ju såklart hemligt så svårt att hitta all fakta. De hemliga amuletterna. Men den var ju japansk med både Buddhism och Kristendom. Healing, demoner och meditation.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aleph_(Japanese_cult)
Citera
2020-12-10, 08:25
Medlem
https://en.m.wikipedia.org/wiki/World_Mission_Society_Church_of_God eller varför inte https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shincheonji_Church_of_Jesus ?

Chansar vilt men det är nog normen här. Det är i princip omöjligt att svara på helt enkelt eftersom det finns och har funnits ett gäng sekter eller liknande samlingar med liknande drag och dessutom skiljer det sig nog relativt mycket på lokalnivå. Dessutom kan ju din familj/far ha haft egna idéer som inte delades av övriga människor ni vistades kring.
Senast redigerad av Periodic 2020-12-10 kl. 08:31.
Citera
2020-12-10, 08:37
Medlem
kirugumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Sukyo Mahikari

Ljus. Amuletter. Japanskt. Case closed. De finns i Sverige i liten skala men jag tror att vansinnet hemma beror på andra orsaker, kanske supandet.

Önskar dig lycka till!

https://en.wikipedia.org/wiki/Sukyo_Mahikari
https://www.sukyomahikarieurope.org/en/
https://discover.hubpages.com/.amp/religion-philosophy/My-Encounter-With-Sukyo-Mahikari
Citera
2020-12-10, 08:40
Medlem
kirugumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Jag tycker det låter som att din far har begått övergrepp mot andra människor mot deras vilja. I samband med det han ”kallat” demonutdrivning. Därav sår och rivmärken.
Får också en stark indikation på att han led av schizofreni.
Att din mamma inte vill prata om det här har sannolikt med att göra att det bedrivits olaglig verksamhet. Och att hon känner till det. Fegt av henne att inte prata med dig om detta. Hon har trots allt förstört en del av ditt liv.
Jag skulle inte ge mig utan fortsätta konfrontera henne tills hon talar. Och göra det riktigt jobbigt för henne tills hon inte orkar med att vara tyst.

Det är mammas förbannade skyldighet att berätta, hur mycket skam hon än bär på.
Citera
2020-12-10, 08:41
Medlem
kirugumis avatar
Jag vill veta mer om det speciella plagget de bar under de vanliga kläderna!
Citera
2020-12-10, 08:43
Medlem
ColinRobinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirugumi
Det är mammas förbannade skyldighet att berätta, hur mycket skam hon än bär på.
Ja, nu går jag off-topic, men det är sanslöst vilka risiga föräldrar har/haft.

Inte nog med att han tvingades genomleva allt det där i barndomen, nu vägrar morsan berätta om något av det. Vilken jävla idiot!
Citera
2020-12-10, 09:09
Medlem
R.Wackss avatar
Tycker tyvärr inte att det låter som några av de större sekterna med fina namn, center och wikipedia sidor. Däremot låter det som att denna "överstepräst" du stötte på under din uppväxt är en klassisk sektledare. En karismatisk, empatilös manipulatör som samlar människor med diverse svagheter runt sig med löfte om att komma till paradiset/nirvana/himlen osv...

Träffade du några av dina far eller morföräldrar? Vad vet du om dina föräldrars bakgrund? Känns inte helt orealtistiskt att du, som du tidigare i tråden nämnt, växte upp i en väldigt liten gruppering som kan ha styrts av en man som blandade in det som för tillfället föll honom i smaken från diverse olika trosuppfattningar och sekter. Därav både talandet av latin och användandet av amuletter samt refererandet till öst-asien. Vidare kan din pappa haft problem med spriten redan innan, mött denna man som hjälp honom ur det vilket kan vara det som fick din mamma att acceptera det hela. Sedan eskalerar det som det alltid gör i sekter, se waco, och då är det för sent att dra sig ur. Med fyra-fem familjer som alla leds av moraliskt nedbrutna fäder är det ändå möjligt att skapa sig ett eget universum där denne överstepräst kunde vara befälhavare över sina ca 10 soldater i kriget "för ljuset".

Kan inte göra annat än att beklaga din uppväxt och imponeras av att du verkade bli en normal människa till slut. Med det sagt tror jag tyvärr inte att du kan hitta "ett namn" på sekten. Ett alternativ skulle ju dock kunna vara att utfärda en efterlysning efter barn som haft samma uppväxt som dig? Tillsammans kanske ni kan lägga ett puzzel, och om inte det går så borde det vara skönt att ha någon att prata med som kan relatera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in