2020-12-10, 13:40
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Moon?
Citera
2020-12-10, 13:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Jag associerar spontant till Thelema, en ockult orden/sekt med en del av de inslag du beskriver. Vissa kvinnor kunde kallas "scarlet woman" vilket kan förklara det röda. Bara spekulationer från min sida men kanske det ger ledtrådar.

Det finns en religionshistoriker som heter Erik Rodenborg som har en blogg där han skrev en del om rituella övergrepp på barn, http://kiremaj70.blogspot.com/ Ser inte ut att finnas vettigt arkiv men sök på "sekt", "demoner" eller "ritual" så kanske du hittar inlägg. Se bland annat detta inlägg om något som hette "Kristet Center Syd" http://kiremaj70.blogspot.com/2009/08/demonutdrivaren-i-kristet-center-syd.html

Hoppas du får svar på dina frågor, tror det är viktigt för att kunna göra upp med en sådan svår bakgrund som du måste ha haft.
Jag förstår att du menar väl, men tycker du verkligen att du gör rätt som nämner en person som på goda anledningar anses oseriös - i denna känsliga tråd? Känns väldigt kontraproduktivt.
Citera
2020-12-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag förstår att du menar väl, men tycker du verkligen att du gör rätt som nämner en person som på goda anledningar anses oseriös - i denna känsliga tråd? Känns väldigt kontraproduktivt.

Ingen sekt eller sektledare kan väl heller kallas för seriös? Det är väl bättre än inget? Jag tror att ts och tråden får leva med eventuella obskyra länktips, för egen del är det välkommet i jakten på att hjälpa densamma.
Citera
2020-12-10, 14:56
Medlem
Beklagar TS. Shamanism var en tanke som dök upp. Mycket andar... För övrigt låter det verkligen som en mix av olika saker. Kanske måste förstå det bredare än att det är en (1) specifik rörelse.

Som redan nämnts tror jag:
- Leta domar/förundersökningar om nu folk blivit lagförda.
- Finns det journaler att läsa från dina egna besök i vården?
- skrifter som använts har ju nästan alltid utgivare angivet. Gå inte för hårt på detta bara för det låter verkligen som en mix av olika saker.
- Minns inte om du skrev hur gammal du är, men tycker du skall göra klart för din mamma och bror hur du nu söker information och lägger pussel, så de förstår att du är målmedveten. Och att du behöver veta för att kunna gå vidare. Med all respekt för att hon kan ha alla möjliga känslor. Ånger/ ilska/ skuld/ egna trauma etc.
- För övrigt tycker jag du skall ta kontakt med pastorer och präster på orten ni bodde på då. Företrädesvis en äldre person som varit med ett tag. De kan säkert ta en stund med dig. Någon borde veta. Men nita dem inte
Citera
2020-12-10, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Sukyo Mahikari

Ljus. Amuletter. Japanskt. Case closed. De finns i Sverige i liten skala men jag tror att vansinnet hemma beror på andra orsaker, kanske supandet.

Önskar dig lycka till!

https://en.wikipedia.org/wiki/Sukyo_Mahikari
https://www.sukyomahikarieurope.org/en/

Låter klockrent på beskrivningen. TS kolla in den.
Citera
2020-12-10, 15:41
Medlem
Är det inte Moonrörelsen det handlar om? (a.k.a. Förbundet för kristenhetens enande, Universalkyrkan, Tongilfamiljen och Ny tids pionjärer och Enighetskyrkan). Där spelar Jesus en stor roll men det finns även inslag från andra religioner.
Citera
2020-12-10, 16:14
Medlem
Amors avatar
Låter ju som nån slags synkretistisk rörelse med en del kristna inslag, en del new age, en del österländsk religion.

De kristna sekter som nämns som förslag kan det inte vara.
Citera
2020-12-10, 17:26
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Du minns inte namn på prästen, hans fru eller andra på kursgården?

Lever din mamma idag? Hade ni släktingar som ni umgicks med?
Nej tyvärr, jag mins inte ens att någon någonsin sa något namn.. Han benämndes som "prästen" vad jag mins.
Hans fru hade nått vanligt namn men kan inte minnas nått efternamn.

Jo mamma lever, men där är det som att tala med en sten.
Citera
2020-12-10, 17:27
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Har du Serbiska (eller andra forna Jugoslaviska) rötter?
Nej, ursvenskar vad jag vet. Kanske nått finskt några generationer bakåt men annars inget annat påbrå.
Citera
2020-12-10, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Utöver detta finns ingen kristen sekt jag känner till som förespråkar saker som telekinesi. Inom new age förvisso.

"Präst" är en titel inom Svenska och katolska kyrkan. I frikyrkor kallas det "pastor". Inga kristna sekter talar vad jag vet latin i rituella sammanhang förutom opus Dei.

Nja, inom kristen mysticism finns det en del skumma saker man kan tro på om man vill. Telekinesi skulle vara en enkel förmåga. Thelema som nämnts är en utvikning från kabbala som innehåller kristen, muslimsk och judisk mysticism och lever idag främst inom Ordo Templi Orientis och borde kollas upp av ts. Det finns även en förlängning som heter Ecclesia Gnostica Catholica som har ungefär samma uppgifter som en vanlig kyrka.
Citera
2020-12-10, 17:31
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Sukyo Mahikari

Ljus. Amuletter. Japanskt. Case closed. De finns i Sverige i liten skala men jag tror att vansinnet hemma beror på andra orsaker, kanske supandet.

Önskar dig lycka till!

https://en.wikipedia.org/wiki/Sukyo_Mahikari
https://www.sukyomahikarieurope.org/en/

Du är en stjärna! Jag satt uppe inatt och läste på om mahikari. Och det här är definitivt en av grundbultarna. Omitama hette de där jävla amuletterna!

Hittade en text som beskrev att mahikari spreds till Frankrike där den fick starka influenser av katolicismen med en slags katolsk tro på ondska och demoner. Där användes till viss del latin.

Jag har nu en hel del att läsa på om. Känns som att det inte hundra % passar i tiden men jag ska gräva vidare. Omitamat stämmer ju!
Citera
2020-12-10, 17:32
Medlem
404error-sensums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Min första tanke med kristenhet, norr, sprit och demoner gav mig tankar om korpelarörelsen, men de borde lagt av långt innan...
En sekt kräver ju inte så många personer, det kan ju varit nån liten lokal variant av nån asiatisk "kristen" sekt...Hur många såg du samtidigt mer än prästen och din familj?
Enbart på kursgården såg jag andra familjer. Aldrig något l övrigt.. börjar tro att det var nått extremt litet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in