2020-12-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej ingen har sagt något sådant. Alla borde kunna instämma i att SE ljuger om sin roll på mordplatsen, eller kanske han bara "minns fel"? Det är väl så man brukar bortförklara sådant som uppenbart inte stämmer.

Jag är inte lika övertygad som du angående hans skuld. Däremot tycker jag att det är konstigt att inget vittne kunnat styrka hans närvaro. Han exponeras i tidningar och tv men ändå är det ingen som säger” det var han som sprang in i tunneln” eller ” där är han som var bredvid de unga personerna som försökte att rädda Olof”.
Citera
2020-12-10, 15:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om "Tenson-mannen" har blå täckjacka så är det nog snarare Anders B än Stig Engström det handlar om där också.

Ja, det är ju också Fauzzis egna uppfattning.
Men ser vi till Björkman och hans kamraters uppgifter så var han aldrig så långt norr ut som denna iakttagelse ska ha skett.

KP/HM kommenterade vad jag vet inte denna iakttagelse ö.h.t.? Möjligen för att slippa ta ställning?
Är det inte AB så bör det vara GM, i annat fall har vi en icke identifierad person. Och som GM blir det svårt med signalementen för att koppla till SE.

Men, som jag var inne på så har man alltså inte förhört Fauzzi på nytt... Vilket jag tycker är snudd på tjänstefel. (Men måste samtidigt tillägga att jag inte helt fått detta bekräftat)

Man påstod sig ju ha gått tillbaka till mordplatsen, men jag tycker inte att åtgärderna speglar detta.
För att vara elak så speglar dessa mer att man gått i Thomas Petterssons fotspår där på mordplatsen.
Citera
2020-12-10, 16:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tack! Kollade upp förhören.

Finns det alltså ett med Jeppson efter det som hölls i maj 2019? Har inte hittat.

Är ju inte mycket han kan säga om Engström. Har sett honom på Youtube utan att reagera på något. Kan sträcka sig till att det "möjligen skulle kunna vara han".

https://drive.google.com/file/d/15Ilv6EtT4QBtBm07jW9w-zptW1MFpQxw

Synd att Ljungqvist inte kan bringa nån sorts klarhet i sitt uttalande om Engström från april -86. Minns inte och tyckte förhörssituationen var pressande. Hm, magert. Uppenbarligen torkade sig Melander i alla fall där bak med protokollet sen.

https://drive.google.com/file/d/122Me4TkJqChd3CCUyi2Vhw8GN69iwYFc

Kollade upp nu och nja gällande Jeppsson så var det ett brev från honom 18/3
E 15-00-L där han skriver att han efter kontakt med journalisten <maskat>(sannolikt Borgnäs)
inte är lite säker på att den man som avlossade skotten, var den som sprang upp för trappan....
Rätt oroväckande agerande från journalistens sida...

Gällande Ljungqvist, så har jag dragit öronen åt mig lite där efter förhören med Janne A. under 90-talet.. Janne A. hävdar att LL inte såg så mycket och att det mesta som han vet kommer från JA's iakttagelser... återberättade senare på natten.
LL skarvar en del anser JA.

Men sena förhör har vi ju även i Djurfeldt som förhörs 26/5 -2020 .... 2 veckor innan presskonferensen, även Kjell Östling, Jan Hermansson registrerades 2020-06-01 i den sk. liggaren...

Edit: Ju mer man gräver desto mer finner man:
B 20263-04 - 2020-06-08 Sakkunnigutlåtande från NFC angående Olof Palmes ytterrock
(Detta registreras i liggaren 2 dagar efter presskonferensen... den 12/6)

Tidigare under våren kollade man ju även DNA på det sk. "bekännelsebrevet"....
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-12-10 kl. 16:17.
Citera
2020-12-10, 16:50
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Kollade upp nu och nja gällande Jeppsson så var det ett brev från honom 18/3
E 15-00-L där han skriver att han efter kontakt med journalisten <maskat>(sannolikt Borgnäs)
inte är lite säker på att den man som avlossade skotten, var den som sprang upp för trappan....
Rätt oroväckande agerande från journalistens sida...

Gällande Ljungqvist, så har jag dragit öronen åt mig lite där efter förhören med Janne A. under 90-talet.. Janne A. hävdar att LL inte såg så mycket och att det mesta som han vet kommer från JA's iakttagelser... återberättade senare på natten.
LL skarvar en del anser JA.

Men sena förhör har vi ju även i Djurfeldt som förhörs 26/5 -2020 .... 2 veckor innan presskonferensen, även Kjell Östling, Jan Hermansson registrerades 2020-06-01 i den sk. liggaren...

Edit: Ju mer man gräver desto mer finner man:
B 20263-04 - 2020-06-08 Sakkunnigutlåtande från NFC angående Olof Palmes ytterrock
(Detta registreras i liggaren 2 dagar efter presskonferensen... den 12/6)

Tidigare under våren kollade man ju även DNA på det sk. "bekännelsebrevet"....

KP lovar i februari att lösningen ska presenteras i juni. Ändå verkar PU kämpa med nya förhör ända fram intill presskonferensen. Måste ha varit panik och desperation hos KP/HM efter något mer. Men som väntat angående Engström så blir det just en jakt i desperation. Engström är oskyldig så de kan leta hur mycket som helst...utan att finna något.

Mycket märkligt agerande.
Senast redigerad av sankmark 2020-12-10 kl. 16:53.
Citera
2020-12-10, 16:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag är inte lika övertygad som du angående hans skuld. Däremot tycker jag att det är konstigt att inget vittne kunnat styrka hans närvaro. Han exponeras i tidningar och tv men ändå är det ingen som säger” det var han som sprang in i tunneln” eller ” där är han som var bredvid de unga personerna som försökte att rädda Olof”.
YN skulle förmodligen pekat ut honom om SE haft samma kläder på sig vid fotokonfrontationen som på mordkvällen. Jeppson har åtminstone inte uteslutit honom.

Däremot har inget av mordplatsvittnena överhuvudtaget kunnat observera denna spökfigur, trots hans enligt egen uppgift framträdande roll. Det var det jag menade, han kan inte ha agerat på det sätt han sagt sig gjort.

Om han överdrivit sin roll och i stället bara varit ett "bakgrundsvittne" så förstår jag inte varför han var så "väldigt chockad" när han bultade på Skandiadörren cirka 20 minuter efter mordet. Min egen spekulation är att han var både psykiskt och fysiskt medtagen efter dådet och språngmarschen runt kvarteret. Någon kanske invänder att han sett eller nästan sett statsministern bli mördad och var chockad på grund av det. Ja inte helt omöjligt, men ljuger gör han om sitt agerande.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-12-10 kl. 17:05.
Citera
2020-12-10, 17:03
Medlem
Tragikomiskt att en polischef tillsattes av Palme (på politiska grunder) som posthumt Palme sabbade att hans mördare kunde tas.

Det här var inget särskilt svårt mord att lösa från början. Bara faktum att det begicks inför ett stort antal vittnen bör ha gjort 80% av polisens förarbete.
Men polisledningen och andra påverkanspersoner ville i sann svensk hybris direkt ha det till en internationell sak och enkelheten från start förlorades i den ena galna expansiva teorin efter den andra.

Efter alla år är det även svårt för en ny ledning att väga mellan SE och CA, nån av dessa båda var det. Den ensamme desperadon. Båda såg sina liv som körda och ansåg sig inte ha något att förlora om de åkte men satsade på att komma undan givetvis. Och gjorde det.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-12-10 kl. 17:08.
Citera
2020-12-10, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
YN skulle förmodligen pekat ut honom om SE haft samma kläder på sig vid fotokonfrontationen som på mordkvällen. Jeppson har åtminstone inte uteslutit honom.

Däremot har inget av mordplatsvittnena överhuvudtaget kunnat observera denna spökfigur, trots hans enligt egen uppgift framträdande roll. Det var det jag menade, han kan inte ha agerat på det sätt han sagt sig gjort.

Om han överdrivit sin roll och i stället bara varit ett "bakgrundsvittne" så förstår jag inte varför han var så "väldigt chockad" när han bultade på Skandiadörren cirka 20 minuter efter mordet. Min egen spekulation är att han var både psykiskt och fysiskt medtagen efter dådet och språngmarschen runt kvarteret. Någon kanske invänder att han sett eller nästan sett statsministern bli mördad och var chockad på grund av det. Ja inte helt omöjligt, men ljuger gör han om sitt agerande.

Om han sett Lars Jeppson från mordplatsen bör han ju befunnit sig alldeles bredvid Lisbeth. Alternativet är att han varit längre bort och undanskymd. Han kan ha gått runt utan att ha uppmärksammats. Fast någon borde ändå lagt märke till honom och känt igen honom när han exponeras i media...
Citera
2020-12-10, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om "Tenson-mannen" har blå täckjacka så är det nog snarare Anders B än Stig Engström det handlar om där också.
Det värsta är att vi inte ens vet om det var fråga om ”täckjacka” i bemärkelsen fodrad. Jag kan åtminstone inte utläsa det i något förhör med NF.
Tenson, Fjällräven. Visst kan de vara täckjackor, men det framgår ingenstans. I konfrontationen med NF i april verkar alla figuranter ha ungefär samma jacka, men den Tensonmannen mannen bar var lite längre...
Verkar inte ens som om de frågat NF något om tjocklek eller längd en enda gång under 34 år!?
Samma sak gäller f.ö Lisbeth Palme.
Senast redigerad av MacMackay 2020-12-10 kl. 17:48.
Citera
2020-12-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Men, va fattigt. Skulle det här alltså indikera något?
Var och en får bedöma hur troligt det är att SE missade en hel ambulans,
Sedan givetvis var vi inte på platsen då så det är svårt att säga hur märkligt det var att han missade en ambulans givetvis.
Det är klart att folk var chockade och kanske hade fokus på andra saker.
I SEs fall så finns det ju flera andra saker som tyder på att han kanske inte var på platsen det handlar långt ifrån bara om denna omständighet såklart.
Var och en får göra sina egna bedömningar.
Citera
2020-12-10, 18:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det värsta är att vi inte ens vet om det var fråga om ”täckjacka” i bemärkelsen fodrad. Jag kan åtminstone inte utläsa det i något förhör med NF.
Tenson, Fjällräven. Visst kan de vara täckjackor, men det framgår ingenstans. I konfrontationen med NF i april verkar alla figuranter ha ungefär samma jacka, men den Tensonmannen mannen bar var lite längre...
Verkar inte ens som om de frågat NF något om tjocklek eller längd en enda gång under 34 år!?
Samma sak gäller f.ö Lisbeth Palme.
Läser man förhören så verkar det finnas uppåt femtio olika beskrivningar av ett mystiskt klädesplagg som till färg, tjocklek och längd ligger någonstans mittemellan "lång mörk rock" och "blå täckjacka". Den troligaste anledningen till förvirringen här är väl att man har sett antingen Stig E eller Anders B (eller som i Lisbeth Palmes fall båda).

Troligen samma förklaring till de väldigt varierande beskrivningarna av gärningsmannens huvudbonad också, dvs. att flera vittnen i själva verket beskriver ett annat vittnes huvudbonad. T.ex. pratade väl några vittnen om just en sådan stickad mössa som Anders B hade på sig.
Senast redigerad av Draifos 2020-12-10 kl. 18:43.
Citera
2020-12-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Man får verkligen hoppas att man inte hamnar som vittne i någon liknande situation. Det verkar som vittnen inte bara ska ska kunna redogöra för offer och gärningsman i detalj. Nu ska perifera händelser som är helt ointressanta i sammanhanget kunna redogöras exakt annars hamnar man på de åtalas bänk.

Varför nämnde Engström inte två ambulanser?Nämen herregud, nivån för att snärja den gode Engström når hela tiden nya lågvattenmärken.
Givetvis är det så att man inte minns allt man är chockad och i detta fall var det mörkt vissa vittnen var inte helt nyktra o.s.v.

Sedan påverkas minnet at tidens gång.Likaså påverkas man av sånt man läst .sett och hört i media.

Problemet med SE är dock att han kunnat redogöra för så lite som hänt på platsen missat väsentliga saker som man kan tycka att han ev borde ha snappat upp.Hans berättelas avviker från andra vittnens.
Att han inte fastanade på bild när media anlände fast han så gärna ville synas och få uppmärksamhet.
Hans berättelser anpassas efter saker som media rapporterat om,
Ingen har sett honom på platsen som vittne .däremot stämmer hans signalement rätt bra med mördarens.
Hans beteende efter mordet var avvikande och misstänksamt.
Det går att hålla ¨på att rabbla upp saker länge men det får räcka där.
Citera
2020-12-10, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det där måste jag ha missat eller glömt. Hursomhaver så krävde hans jobb fingerfärdighet så då får vi anta att det var jobbigt för honom med det. Att kunna trycka av två skott lär han dock kunna ha klarat av.
Jag är inte kommunist men är nog rätt mycket inne på samma linje som Proletären i detta måste jag säga. SE har jag sett som suspekt, på något vis inblandad, ända sedan det där TV-framträdandet 1986. Har sedan dess ansett att han borde ha synats mer än vad som blev fallet. Men, men, jag tror ju att det hela är en statshemlighet. Inga ensamma galningar här inte. På så vis skiljer jag mig från vad PU kommit fram till.
Jag tror ju också att han klarade av att skjuta men jag är inte riktigt med dig om att det skulle vara nån stor konspiration bakom.

Han borde verkligen ha synats back in the 80s .Då kanske mordet hade varit löst sedan länge.
Eller så mot all sannolikhet hade man kunnat konstatera att SE var oskyldig(vilket skulle överraska mig ordentligt dock), Jag var 12 år när SE var med i Rapport så även OM jag såg det så var det ju inget man reflekterade över då.
Idag tycker jag att det är ytterst märkligt och synnerligen misstänksamt.
Liksom hans märkliga intervjuer ,brevet till SA mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in