2020-12-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Att se något med ögonen är en mycket bra metod för att konstatera det.
Men vad du gör är att du misstänkliggör och avfärdar personer som berättar att de såg Jesus göra saker som att uppväcka döda. Någon egentlig grund har du inte för det - du bara väljer att göra det.
Att se något med ögonen är en bra start, men inget bra bevis i sig. Det finns optiska illusioner som kan lura nästan varje människa på jorden. Bilder med motiv som ser ut att snurra, o.s.v.

Att jag inte tror på Jesus återuppståndelse (och hans mirakel) är inte konstigare än att du inte tror på påståenden inom andra religioner och kulturer, där ögonvittnen finns. För jag antar att du inte tror på alla religioner ?
Senast redigerad av kiss74 2020-12-10 kl. 14:25.
Citera
2020-12-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Men om en profetia inte kan förklaras i termer av gissning, vaghet eller självuppfyllning så anses den nog som övernaturligt, om den slår in vill säga.

Som jag förstått det är det en stor anledning till att många Bibelkritiker vill datera evangelierna till efter år 70.

Det är många som menar att eftersom evangelierna anses vara skrivna flera decennier efter händelserna de beskriver, så är det lite si och så med historiciteten och att det blivit mytbildning. Men det är då egentligen lite av ett cirkelresonemang.
Man hävdar mytbildning därför att så lång tid förflutit, och man menar att så lång tid förflutit eftersom detta med uppfylld profetia är uppenbar efterkonstruktion/myt om att Jesus sagt det.
Att fastställa något som övernaturligt för att inget naturligt svar finns är en dum idé”.
Varje gång vi i historien har hittat ett svar till något vi inte visste har svaret varit naturligt. I alla fall vad jag vet.
Citera
2020-12-10, 14:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok, jag ser inte ufo som något övernaturligt. Något som är oidentifierat är per definition inget vi kan sätta en etikett på.
De jag har sett har varit övernaturliga i betydelsen övervetenskapliga. Vilket också Gud är, över vetenskapen.
Citera
2020-12-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
De jag har sett har varit övernaturliga i betydelsen övervetenskapliga. Vilket också Gud är, över vetenskapen.
Ok, jag har aldrig sett ett ufo.
Citera
2020-12-10, 15:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Att se något med ögonen är en bra start, men inget bra bevis i sig. Det finns optiska illusioner som kan lura nästan varje människa på jorden. Bilder med motiv som ser ut att snurra, o.s.v.

Att jag inte tror på Jesus återuppståndelse (och hans mirakel) är inte konstigare än att du inte tror på påståenden inom andra religioner och kulturer, där ögonvittnen finns. För jag antar att du inte tror på alla religioner ?
Frågan om optiska illusioner (och riktiga syner, men av andar, inte kroppsliga varelser) är inte en fråga som du i din makalös vishet har ställt som den första personen i världshistorien. Långt därifrån och tvärtom så var sådant väl känt för dem som tillsammans såg Jesus Kristus dö och därefter uppstånden, som efter uppståndelsen samtalade med honom, åt med honom m.m.
Det du gör är att du avfärdar vittnena som lurendrejare.
Någon tvingande anledning till det har du inte - och det kommer att hållas emot dig på domedagen om du framhärdar i den otron.
Citera
2020-12-10, 15:10
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Att fastställa något som övernaturligt för att inget naturligt svar finns är en dum idé”.
Ja, naturligtvis är det så!

Citat:
Varje gång vi i historien har hittat ett svar till något vi inte visste har svaret varit naturligt. I alla fall vad jag vet.
Jo, det tror du säkert.
Men gör som jag och se upp med cirkelresonemang.
Citera
2020-12-10, 15:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
En profetia behöver inte ha en övernaturlig förklaring. Det går ju att gissa rätt. Speciellt om profetian är vag. Eller om människor kan jobba för att få en profetia att slå in.
Däremot om någon gång efter gång spår tydliga saker som kommer hända, då kan man ju testa det. Men man kanske inte fortfarande vet källan.
Där kom de två undantagen som bibelkritiker (som spelar vetenskapsmän) i sin storsinthet skänker Bibelns profeter:
1. Det kunde förutses som nästa dags väder
2. De såg till genom eget arbete att förutsägelsen slog in.
Åh, kiss74, Åh Massa, tack så oerhört mycket, vi kysser dina fötter många gånger om för att du i din stora mildhet medgav detta.
Inte.
Citera
2020-12-10, 15:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Men vilken dum diskussion. Gud verkar allt. Han väljer att verka genom de s.k. naturlagarna eller utanför dem genom s.k. under/mirakler. Naturlagarna är hur han brukar göra, under/mirakler hur han gör när han inte gör som han brukar göra.
Citera
2020-12-10, 15:19
Medlem
Citat:
Frågan om optiska illusioner (och riktiga syner, men av andar, inte kroppsliga varelser) är inte en fråga som du i din makalös vishet har ställt som den första personen i världshistorien. Långt därifrån och tvärtom så var sådant väl känt för dem som tillsammans såg Jesus Kristus dö och därefter uppstånden, som efter uppståndelsen samtalade med honom, åt med honom m.m.
Det du gör är att du avfärdar vittnena som lurendrejare.
Någon tvingande anledning till det har du inte - och det kommer att hållas emot dig på domedagen om du framhärdar i den otron.
Problemet är att det bara finns påståenden om vittnen. Vittnena själv har inte skrivit något.
Det finns nu levande vittnen till en massa mirakel, men jag tvivlar på många av dessa också. Det finns folk som har tusentals följare som påstår att personen de följer gjort både det ena och det andra. Det normala är att vara skeptisk tills personen kan visa klart och tydligt att hen kan det som påstås.
Att du gör undantag för en myt, men inte andra, är ett bra belägg för att du har olika standard när det kommer till bevis.
Citera
2020-12-10, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Ja, naturligtvis är det så!

Jo, det tror du säkert.
Men gör som jag och se upp med cirkelresonemang.
Jag försöket se upp med alla olika sorters fel jag kan göra. Jag vill gärna veta om jag tror på något som inte är sant, eller om jag varit ologisk. Jag ser inget negativt i att bli motbevisad. Tvärtom, faktiskt.
Citera
2020-12-10, 15:23
Medlem
Citat:
Där kom de två undantagen som bibelkritiker (som spelar vetenskapsmän) i sin storsinthet skänker Bibelns profeter:
1. Det kunde förutses som nästa dags väder
2. De såg till genom eget arbete att förutsägelsen slog in.
Åh, kiss74, Åh Massa, tack så oerhört mycket, vi kysser dina fötter många gånger om för att du i din stora mildhet medgav detta.
Inte.
Detta gäller alla profetior, oavsett om de är från Bibeln eller inte.
Min gissning är att du specialbehandlingar Bibeln. Dina inlägg tyder starkt på det.
Citera
2020-12-10, 16:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Detta gäller alla profetior, oavsett om de är från Bibeln eller inte.
Min gissning är att du specialbehandlingar Bibeln. Dina inlägg tyder starkt på det.
Men så myndigt herrn uttrycker sig: "Detta gäller alla profetior". Du säger därmed vad din tro är, en tro som utesluter annat än sitt eget innehåll.
I enmansstaten kiss74, men despoten kiss74-ego som styr den ende underståten kiss74-alter ego, kanske det gäller alla profetior.
Dina inlägg tyder på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in