Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
1. Vad är det som är så bra med ofinansierade skattesänkningar primärt för rika? Skattesänkningarna för vanligt folk var temporära och upphör nu.
Stora skattesänkningar som Trump gjort har han gjort i bolagsbeskattningen. Den är rak. Graden av progressivitet i ett inkomstskattesystem tål definitivt att diskutera. Även om graden av progressivitet som kan gå att få accepterad i USA är långt lägre än motsvarande här, så visst. Trump har gynnat "sina kompisar" på ett sätt som definitivt tål att ifrågasättas.
Även om skattesänkningar i sig är bra, så är ofinansierade skattesänkningar dåligt. Slöseri med skattemedel är ett oskick. När skattesänkningar kan finansieras med minskade kostnader och förbättrad effektivitet i statliga och kommunala verksamheter så är det utmärkt.
Trump gjorde bedömningen att hans skattesänkningar skulle stimulera ekonomin så mycket att statens inkomster inte skulle minska. Det var en felbedömning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
2. Det var ett snällt sätt att uttrycka att han uppmuntrat högerextrema milisgrupper.
När jag skrev om "den utvidgade PK-värdegrunden" så hade jag inte alls högerextrema milisgrupper i åtanke. PK i vissa definitioner är bra. När begreppet utvidgas och används för att styra åsikter och därigenom inskränka åsiktsfrihet så är det dåligt, IMO.
Att Trumps politiska orientering är sådan att han kan beskriva BLM-aktivister som kriminella eller terrorister utan att ta avstånd från terroraktiviteter inom vit makt-rörelsen får väl, minst, ses som anmärkningsvärt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
3. Är det bra att försöka stoppa fria media?
Nej. Fria media är bra. Undersökande, analyserande och objektiva ska dom helst vara också.
Men, nästan alla media har nackdelar. Bland nackdelarna är att ibland har media oproportionerligt stor makt. Det är det som gör att dom ibland kallas tredje statsmakten. Ofta lyser IMO skribenters egna värderingar igenom starkt i det som borde vara faktabaserade nyhetsreportage. I synnerhet om man inte delar aktuell skribents värderingar är detta ofta enkelt att se. Det är då lätt att uppfatta journalistens arbete som agendadrivet i stället för att vara objektivt skildrande.
Alternativmedia eller alt right-media är inte mindre agendadrivet än MSM. Kanske mer. Jag vill definitivt inte framställa alternativmedia som bättre. Men, dom bidrar genom att sätta fokus på att MSM ofta har sina värderingar, att man kan ha andra värderingar också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
4. Eller också har han bara sänkt förväntningarna så att det blir lättare att framöver komma undan med att vara nästan lika dålig som Trump.
Det är definitivt en risk. Vi får hoppas att det inte blir så.
När man ser på politiker som Trump,
Bolsonaro, Lukashenko och några till, så kan man, som jag ser det, undra hur sådana kan komma till makten. Det jag kommer fram till är att tillräckligt många gillar deras stil och det dom vill göra. Lukashenko är kanske ett specialfall, för han skulle knappast ha varit kvar om det inte varit för valfusk. Å andra sidan kanske inte Trump blivit vald om inte Ryska trollfabriker (mot betalning från någon, men inte helt klarlagt från vem) blandat sig i presidentvalet 2016?
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
5. Är det bra för USA att resten av världen skrattar åt eller rentav tycker synd om USA?
Nej. USA har förlorat en del internationellt anseende eftersom Trump inte bryr sig om diplomati och praxis i hur internationella relationer typiskt hanteras.
Chrusjtjov tog i FN av en sko och bankade i bordet för att uttrycka sit ogillande, så fenomenet att inte bry sig om vad som är kutym är inte helt nytt.
Det finns några egenheter hos Trump som bidrar till att göra honom speciell. Han är narcissistisk. Han säger ibland saker som får många att undra. Som t.ex. när han föreslog att man skulle injicera desinfektionsmedel mot COVID-19. Kanske skulle någon diagnos på autismspektrat passa in på honom? Om det vore så, så kanske man skulle kunna dra en parallell med Greta. Diagnosen gör att saker som bör uttryckas kan uttryckas även om det inte uttrycks diplomatiskt eller på ett sätt som alla tycker är politiskt korrekt.
En av mina största invändningar mot Trump är nog att han i viss mån framstår som en vetenskapsförnekare. Han kan förneka etablerade fakta, om dessa strider mot hans agenda. Som att
"den globala uppvärmningen är en kinesisk konspiration".
–