2020-12-09, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Jaa!! Om det nån gång skulle presenteras Ny teknisk bevisning - gnm nån kollega till peetersån - som "binder" SE till MOP, ja då Ska vi utgå ifrån att det handlar om fabricerad bevisning. Ty, det har gått prestige i detta bortslarvade mordärende!

Varför ska dom fabricera något när utredningen är nedlagd, menar du?

Ingen skuld vilar på senaste årens PU, misstagen gjordes för 33-35 år sedan.
Citera
2020-12-09, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Det kommer inte komma någon teknisk bevisning mot Engström. Det Kling(KP) och Klang(HM) la fram saknar totalt all form av bevisning mot Engström. Det de la fram når inte ens upp till svagt indicium. Noll och intet var det, fiction och hittepå.

Du säger först att de lagt fram indicier, men att dessa indicier har dom hittat på? Eller vad menar du?
Citera
2020-12-09, 17:34
Medlem
Citat:
Det kommer inte komma någon teknisk bevisning mot Engström. Det Kling(KP) och Klang(HM) la fram saknar totalt all form av bevisning mot Engström. Det de la fram når inte ens upp till svagt indicium. Noll och intet var det, fiction och hittepå.

M a o; om det kommer fram bevis så måste det vara fabricerat..?
Citera
2020-12-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast här spekulerar vi bara om misstänkt GM o det gör man väl i yttre marginaler...

Om vi inte gjort det så hade vi faktiskt inte haft något att prata om överhuvudtaget väl ?

Man kan ju tycka att fler som tror på hans skuld skulle jobba mer mot kärnan.

Det är väldigt lite grävande i mer konkreta saker när det gäller Engström. Vilka mer exakt umgicks han med? Hade han kopplingar till mer ljusskygga rörelser? På vilka vägar kan han han kommit över ett vapen? Och så vidare. Det blir istället lager på lager av gissningar om hur han tänkte hit och dit när han sade si och så om hur han gjorde ditten eller datten.

Engström-spåret har fördelen att den misstänkte går att knyta till mordplatsen. Nackdelen är väl att han blir kvar där. Det är som att han inte hade ett liv bortom Sveavägen.

Med tanke på hur många som ändå tror på Engströms skuld trodde jag den delen av Palme-community skulle börja gräva hej vilt i detta när utredningen lades ned och gjordes tillgänglig. För att jaga fram de avgörande bevisen. Men han verkar helt kall bland de som är beredda att kavla upp ärmarna.

Eller så jobbar de i det tysta.
Citera
2020-12-09, 17:41
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goldenfold
Du säger först att de lagt fram indicier, men att dessa indicier har dom hittat på? Eller vad menar du?

Nej, det når inte ens upp till svaga indicier. Och de inte ens svaga indicier de la fram var fiction och hittepå. Det enda man har mot Engström är att han slutade jobbet vid 23.20 tiden och det är ju inget brott.
Citera
2020-12-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast om jag är helt neutral så måste jag väl ändå tro på det han säger ?

Om jag ska börja tro att han ljuger så är jag inte så neutral längre !

Eller hur tänker du ?

Du behöver inte tro att han ljuger. Du behöver bara titta på honom i ett perspektiv där det är möjligt.
Citera
2020-12-09, 17:45
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
M a o; om det kommer fram bevis så måste det vara fabricerat..?

I teorin och i romanform kan vad som helst hända. Men det kommer inte komma fram teknisk bevisning mot Engström.
Citera
2020-12-09, 18:08
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goldenfold
...

Ingen skuld vilar på senaste årens PU, misstagen gjordes för 33-35 år sedan.

Den senaste PU med KP och MH har en monumental skuld när de pekar ut en statsministermördare utan att ha något på fötterna.
Citera
2020-12-09, 18:24
Medlem
Citat:
I teorin och i romanform kan vad som helst hända. Men det kommer inte komma fram teknisk bevisning mot Engström.

Njaa... det där var väl ytterligare ett ickesvar..🙂

Jag är uppriktigt sagt nyfiken på vart du står i din fasta övertygelse...

A eller B?

Ny teknisk bevisning skulle komma fram som pekar ytterligare mot SE;

A. Fabricerat (Det kan inte vara SE!)
B. Då backar jag en aning och omvärderar min åsikt om SE.
Citera
2020-12-09, 18:32
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Njaa... det där var väl ytterligare ett ickesvar..🙂

Jag är uppriktigt sagt nyfiken på vart du står i din fasta övertygelse...

A eller B?

Ny teknisk bevisning skulle komma fram som pekar ytterligare mot SE;

A. Fabricerat (Det kan inte vara SE!)
B. Då backar jag en aning och omvärderar min åsikt om SE.

Att kommentera en hypotetisk lekfråga känns inte meningsfullt. Jag står bergfast. Det kommer ingen teknisk bevisning mot Engström.
Citera
2020-12-09, 19:27
Medlem
Jag står fast vid att det saknas bevis för att SE är mördare. Detsamma gäller hans roll som vittne och därmed alibi.Tycker att det är intressant att ta del av tankarna hos de som avskriver honom. Känslan är att oavsett vilka indicier eller t om bevis som skulle läggas fram så kommer de att ogiltigförklara det. Det får helt enkelt inte vara han. Kanske beror på att man lagt mycket kraft på att förklara att vi som ser honom som en potentiell mördare saknar intelligens osv? Kan bli ett rejält bakslag.
Citera
2020-12-09, 19:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nej, det når inte ens upp till svaga indicier. Och de inte ens svaga indicier de la fram var fiction och hittepå. Det enda man har mot Engström är att han slutade jobbet vid 23.20 tiden och det är ju inget brott.
Angående det här med att många klagar över att det saknas teknisk bevisning så undrar jag om inte många har blivit "CSI-skadade", dvs. man förväntar sig nuförtiden att allting skall vara som i moderna amerikanske kriminalserier. Jag tycker nog att det åklagaren lade fram på pressträffen var en rätt övertygande gärningsbeskrivning. Ett detaljerat händelseförlopp med tider, platser och vittnesiakttagelser som går ihop bra, och detta alltså trots att brottet begicks för mer än trettio år sedan.

Jämför med t.ex. Bodenfallet, där en snubbe blev dömd för dråp på i princip bara lite blod på en tejprulle och i bagageutrymmet på en bil. Något rimligt (eller ens möjligt) händelseförlopp lyckades inte polis och åklagare visa på den gången. Vissa fall kan man nog behöva sätta sig in i ganska ordentligt för att förstå bevisningen, och det här fallet med Skandiamannen verkar vara just ett sådant fall.
Senast redigerad av Draifos 2020-12-09 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in