2020-12-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Frågan är varför man inte införde masktvång när det fortfarande fanns IVA-platser kvar.
Så är det när man litar för mycket på expert kommittén.
Citera
2020-12-09, 18:54
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vill kunna vaccinera mig även till hösten. Kommer jag kunna göra det om jag vaccinerar mig i maj? Tar jag en spruta i maj räcker det väl i bästa fall året ut. Då står jag helt utan skydd nästa vinter. Bäst måste väl ändå vara att man tar vaccinet inför säsongen? Inte efter säsongen?

Helt utan skydd!? Har du inget immunförsvar?

Om inte, se då för helvete till att skaffa ett med detsamma.

Herregud, vad är det för fel på folk
Citera
2020-12-09, 18:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vem säger att det inte är säkert för den övriga populationen?
Fas 3 testerna är ju gjorda på friska människor

Någon skrev här i tråden att vaccinet inte är testat på barn, jag hade ingen anledning att betvivla det påståendet, men det kan såklart vara fel.

Kan du visa oss studien som är gjord på barn vad gäller Pfizers Covid-19 vaccin vore det bra, säkert fler än jag som vill ta del av den.

Barn(skolan) men främst unga vuxna driver spridningen om jag har förstått saken rätt?

Har man inte testat vaccinet på barn vet man inte om det är säkert för barn, och då ger man inte vaccin till barn, och då stoppar man ju knappast spridningen fort.

Barn kan smitta föräldrar som i sin tur smittar vidare, till exempel äldre anhöriga och på arbetsplatser.
Citera
2020-12-09, 18:58
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Frågan är varför man inte införde masktvång när det fortfarande fanns IVA-platser kvar.

Kanske för att de inte stoppar någon "smitta"? Tvärtom medverkar de till att försämra människors immunförsvar.
Citera
2020-12-09, 18:59
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Det är därför man börjar med att vaccinera riskgruppen. Händer det inget med riskgruppen så är det antagligen säkert för unga friska framtiden.

När riskgruppen är vaccinerad behöver inga fler vaccineras.
Citera
2020-12-09, 19:00
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ja men nu ska gamlingarna vaccineras först och inte hormonstinna 19-åringar som springer runt och hånglar. Kan var fel strategi. Kanske spridarna allra först och de som gömmer sig i sina hem allra sist.

Vårdpersonal känns helt rätt. De träffar så många sjuka och kan sprida det till friska. Kanske också äldre på boenden eftersom de tvingas möte så många olika vårdare och det har bevisligen varit farligt för dem.

Men en frisk och kry 70+ som inte är dement vet hur de ska skydda sig kanske är de som ska komma allra sist.
90 % av dödsfallen sker hos 70+
De är 1,6 miljoner i Sverige. Vaccinerar vi dessa så har vi ett helt annat läge.
Citera
2020-12-09, 19:01
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Precis!

Vi som har följt tråden från start har hört argumenten till leda.

Massvacvinering är för de sjuka och svagas skull, och det är bråttom. De som inte vaccinerar sig är egoister och saknar empati.

Helt plötsligt är det inte så akut, frågan är varför folk kovänder så tvärt. Jag kan inte se annat än att de som har ropat högst på ett vaccin för de svagas skull är hycklare, precis som jag har misstänkt hela tiden.

Min uppfattning är att det är samma klientel som har ropat på omedelbar lockdown sedan viruset blev känt, men nu är det inte aktuellt, vi har ett vaccin, dock väntar jag med att ta en dos tills det passar min utlandssemester.

Vad grundar du ditt påstående på att de som förespråkar att skydda de i riskgrupper är egoister?
Personligen tycker jag att som du föreslår att vänta med vaccinet tills du skall åka på utlandssemester låter betydligt mer egoistiskt.
Citera
2020-12-09, 19:01
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Någon skrev här i tråden att vaccinet inte är testat på barn, jag hade ingen anledning att betvivla det påståendet, men det kan såklart vara fel.

Kan du visa oss studien som är gjord på barn vad gäller Pfizers Covid-19 vaccin vore det bra, säkert fler än jag som vill ta del av den.

Barn(skolan) men främst unga vuxna driver spridningen om jag har förstått saken rätt?

Har man inte testat vaccinet på barn vet man inte om det är säkert för barn, och då ger man inte vaccin till barn, och då stoppar man ju knappast spridningen fort.

Barn kan smitta föräldrar som i sin tur smittar vidare, till exempel äldre anhöriga och på arbetsplatser.

Vad spelar det för roll om barn och unga driver smittspridningen om alla riskpersoner är vaccinerade?
Citera
2020-12-09, 19:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Du jämförde svaga, sjuka och äldre människor vs övriga populationen, vilket jag fattade som du menade övriga vuxna friska människor. Barn vet jag inte hur de kommer att göra med. Givetvis testar man inte på barn i fas 3.
Citera
2020-12-09, 19:05
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vem har pratat om militären. Man kan göra det på samma sätt som alla andra länder gjort.
Hellre det än 200 dödsfall per dag samt 30000 daglig smittfall.

Du menar utplåna alla sina småföretag och orsaka ekonomisk depression, massarbetslöshet och bidragsberoende för all överskådlig framtid?

Jo visst, låter bra...

Citera
2020-12-09, 19:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Vad spelar det för roll om barn och unga driver smittspridningen om alla riskpersoner är vaccinerade?

Du vet inte hur sjuk du kommer att bli när du kanske smittas andra och tredje gången. Många unga är idag långtidssjukskrivna pga covid. Har samhället råd med sjukskrivningar och rehabilitering i längden?
Citera
2020-12-09, 19:13
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
För att du inte behöver vara gammal eller tillhöra någon riskgrupp för att kräva sjukhusvård och om restriktionerna lyfts överlastas vården med resultatet att många utanför riskgrupper dör.

Nyckeln är att få till tillräkligt hög imunitet så snart det bara går för att lyfta restriktionerna så att vi både sparar liv och att ekonomin kan börja att återhämta sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in