2020-12-09, 17:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej man vill inte experimentera på friska barn och unga, för dör de eller blir kroniskt sjuka av vaccinet så blir det väldigt många förväntade framtida friska levnadsår som går till spillo.

Men vaccinet är ju kliniskt testat och säkert enligt Hallonberg.
Citera
2020-12-09, 17:46
Medlem
Soterns avatar
Allergiska ska inte ta vaccinet skrivs det om idag. Vad ska man vara allergisk mot? Är det ägg som andra vacciner eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, men det beror ju enbart på att man valt att lägga upp det så för att vaccinet ska vara så aktuellt som möjligt. Man vet ju att det är på vintern det sprids. Finns ju inga tekniska eller medicinska hinder för att vaccinera sig mot influensan i maj.

Nä visst, vill man ha vaccin mot fjolårets virus så kanske det går att få.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag tycker det låter galet att vaccinera sig i april-juni. Det tänker inte jag göra, om jag inte kan få garantier för att jag då också får vaccinera mig till hösten.

Sedan känns det ju högst rimligt att man får veta vilket vaccin man erbjuds. Ska jag ta vaccin vill jag ta ett vaccin som uppvisar högsta möjliga effektivitet.

Du väljer alltså att chansa?

Får du Covid-19 i april/maj så är det okej, men inte till hösten, vad är skillnaden?

Viruset kan florera även under sommaren, sannolikt i mindre omfattning, men det finns där trots allt, man vet inte vem, när eller var.

Är inte hela poängen med vaccinering att skydda de svaga och sjuka så fort som möjligt, jag har hört att det är så i alla fall?

Helt plötsligt är det inte så bråttom, folk börjar prata om när det är fördelaktigast för egen del att vaccinera sig, tidigare var det för andras skull som det var viktigt att snabbt vaccinera sig.
Citera
2020-12-09, 17:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det verkar som att ryssarna börjat vaccinera sin befolkning med Sputnik innan fas 3-studien är avslutad.
Innan alla tester är slutförda och resultaten sammanställda vet man inte vare sig vilken säkerhet och skyddseffekt Sputnik egentligen har.
I EU godkänns bara vacciner som är färdigtestade.
Så det finns anledning att vara lite mer avvaktande till Sputnik än vad du verkar vara.

https://www.dn.se/varlden/samordnaren-ryska-vaccinet-godkant-pa-for-losa-grunder/
Jepp! Man gör på samma sätt som engelsmännen med Pfizer's vaccin och som antagligen amerikanerna kommer att göra. Köra igång innan fas-III-studierna är presenterade. Både Pfizer och Moderna har ansökt om nödgodkännande hos CDC och fått det beviljat. Det är annars en process som skulle ta sin tid.

Jag ifrågasätter detta även med ryssarnas vaccin faktiskt. I synnerhet nu när incidenter uppdagats i England nu. Allergiska reaktioner borde kommit fram i fas-III. Och kanske har gjort det. Vad vet vi? Ingen rapport har publicerats.

Det är ungefär det ja försöker säga.
Citera
2020-12-09, 17:48
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Jag har tänkt precis som dig. Det är ju knappast 70+ som sitter hemma och löser korsord om dagarna som sprider smitta omkring sig. Nu ingår inte ens barnen i vaccinationsplanen alls. 19+ verkar vara lägst ned på listan. Kanske borde man börja med barn och ungdomar? Dvs, göra tvärtom.

Är man under 70 år och tar detta "vaccin" är man en idiot. För samtliga friska människor i den kategorin innebär det alldeles för hastigt framtagna "vaccinet" en betydligt större risk än vad sjukdomen det påstås skydda mot gör.

Det finns ingen som helst anledning att vaccinera någon annan än riskgrupperna.
Citera
2020-12-09, 17:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Jag kommer ihåg vaccineringen för svinfluensan, den skedde innan smittan spridits i Sverige. Vi stod i köer, packade som sillar, i trånga korridorer. Nu måste man helt tänka om, vaccinationen måste ske på ett smittsäkert sätt, ställer mycket högre krav på logistik och utrymme. Drive in vaccinationer vore en smittsäker möjlighet, man kanske inte lämpligt för de som är 90 plus.

Okej, minns inte att vaccinet kom innan svininfluensan men att vi stod i långa köer minns jag.

Tycker ändå nu att regionerna redan borde ha sina planer klara hur det skall gå till. Att vaccin varit på gång har de ju vetat i flera månader. De kan ju inte börja fundera på logistiken nu, eller
Citera
2020-12-09, 17:50
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Nej, det gör jag givetvis inte. Varför tror du det?

Trodde det eftersom du pratade om att du inte ville vaccinera dig i maj
Citera
2020-12-09, 17:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Nä visst, vill man ha vaccin mot fjolårets virus så kanske det går att få.

Influensavirus finns det ju en uppsjö av. Den spruta man tar innehåller skydd mot flera stycken. Det är ju inte så att fjolårets influensa inte kan smitta nästkommande år. Tror inte innehållet skiljer sig åt markant från år till år.
Citera
2020-12-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Nu finns Björn Eriksson fantastiska tal/vädjan ute

https://www.youtube.com/watch?v=841t5JhIf18

Spola fram till 4,05. Spridd länken så alla får höra hur det ser ut just nu inom vården.
Tack. Mycket bra presskonferens.

"Comments are turned off", får väl gå. Men fältet hade nog fyllts med mer beröm än kaos.
Citera
2020-12-09, 17:53
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ok. Fair enough. Äldre har rätt till den informationen. Men du kan väl inte på allvar hävda att budskapet om det allvarliga läget inte nått fram till äldre? Har du någon källa på att SVT medvetet mörkar siffrorna? Låter en smula fantastiskt, lite konspiratoriskt tycker jag 🙂

https://www.svtplay.se/video/28047182/aktuellt/aktuellt-8-dec-20-00-1

Länken har Aktuellts tidigare sändningar. Aktuellt rapporterar aldrig antal smittade och döda.
Citera
2020-12-09, 17:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du väljer alltså att chansa?

Får du Covid-19 i april/maj så är det okej, men inte till hösten, vad är skillnaden?

Viruset kan florera även under sommaren, sannolikt i mindre omfattning, men det finns där trots allt, man vet inte vem, när eller var.

Är inte hela poängen med vaccinering att skydda de svaga och sjuka så fort som möjligt, jag har hört att det är så i alla fall?

Helt plötsligt är det inte så bråttom, folk börjar prata om när det är fördelaktigast för egen del att vaccinera sig, tidigare var det för andras skull som det var viktigt att snabbt vaccinera sig.

Jag vill kunna vaccinera mig även till hösten. Kommer jag kunna göra det om jag vaccinerar mig i maj? Tar jag en spruta i maj räcker det väl i bästa fall året ut. Då står jag helt utan skydd nästa vinter. Bäst måste väl ändå vara att man tar vaccinet inför säsongen? Inte efter säsongen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in