2020-12-09, 18:03
Medlem
Otroligs avatar
Vet inte om det redan har nämnts, men färre individer testade sig förra veckan jämfört med föregående. Nästan 15k färre testade individer vilket gör att andelen positiva är uppe på 14.5%.

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/

Man kan bara skaka på huvudet.
Citera
2020-12-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vaccinet är säkert, testat på tiotusentals, men barn vill man inte vaccinera, ty vaccinet är säkert, men inte så säkert att man kan vara säker.

Snacka om att devalvera begreppet testat och säkert.

Vaccinet är inte testat på barn än.

Nu när fas 3 är färdig för vuxna, utan allvarliga biverkningar, har man börjat rekrytera barn över 12 för vidare studier.

Tills dessa studier är färdiga och godkända, ska vaccinerna inte ges till barn.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det gör jag med. Nu sist frågade de bara om jag var allergisk mot ägg. Jag har för mig att virus odlas i ägg.

Jag laddade ner blanketten från 1177 senast jag vaccinerade mig, antar att det blir något liknande för denna vaccinering
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vill kunna vaccinera mig även till hösten. Kommer jag kunna göra det om jag vaccinerar mig i maj? Tar jag en spruta i maj räcker det väl i bästa fall året ut. Då står jag helt utan skydd nästa vinter. Bäst måste väl ändå vara att man tar vaccinet inför säsongen? Inte efter säsongen?

Toppar(säsong) och dalar, viruset kan finnas i populationen även under sommaren, jag misstänker det, annars hade vi inte uppmanats att inte trängas på stränderna i somras.

Viruset kan komma in i Sverige genom resande precis när som helst.

Bäst är att vara immun 365/24/7, tänker jag, då man kan smittas och smitta vilken årstid som helst.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Exakt!

De yngre driver på smittan genom son rörlighet och nära kontakter, men de ska inte vaccineras därför att de oftast får en mild sjukdom och klarar av Covid-19 galant.

Hur går det ihop med att stoppa spridningen för de äldre och svagas skull?

Kan någon förklara hur det står till med logiken i resonemang vs konkret verkstad?

Vaccinet är säkert, testat på tiotusentals, men barn vill man inte vaccinera, ty vaccinet är säkert, men inte så säkert att man kan vara säker.

Hur gör man med sjuka och svaga barn, chansar man och ger vaccin och hoppas på att det ska gå bra, de blir ju i så fall mänskliga försökskaniner?

Bra frågor. En annan tolkning kan ju vara att man prioriterar bort barnen, eftersom man ändå inte investerat så mycket i dem och de vanligen inte blir så sjuka som du säger. Då är det säkert bra om man kan prioritera bort någon miljon barn när vaccin är en bristvara.
Citera
2020-12-09, 18:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Toppar(säsong) och dalar, viruset kan finnas i populationen även under sommaren, jag misstänker det, annars hade vi inte uppmanats att inte trängas på stränderna i somras.

Viruset kan komma in i Sverige genom resande precis när som helst.

Bäst är att vara immun 365/24/7, tänker jag, då man kan smittas och smitta vilken årstid som helst.
Bäst är det ju förstås, men om jag bara erbjuds vaccin vid ett tillfälle vill jag tajma in det inför säsongen. Inte efter säsongen.
Citera
2020-12-09, 18:12
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bäst är det ju förstås, men om jag bara erbjuds vaccin vid ett tillfälle vill jag tajma in det inför säsongen. Inte efter säsongen.

Jag har fattat det som prioriterade grupper erbjuds vaccin i första skedet därefter blir det tillgängligt för alla. Så det borde inte vara några problem att vaccinera sig nu till våren och även senare om skyddet upphört
Citera
2020-12-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Allergiska ska inte ta vaccinet skrivs det om idag. Vad ska man vara allergisk mot? Är det ägg som andra vacciner eller?
Säkert ägg, sen varnade de lite för de som är allergisk mot mediciner också. Ja, jag tillhör en av de..så de blir nog ingen vaccinering för mig.
Citera
2020-12-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om du har nån mer aktuell information så tar jag gärna del av den.

Om inte så kan vi lika gärna utgå ifrån att Sverige utvecklats bättre än övriga, eftersom vi har mindre restriktioner nu också.

Det var det jo dig der påstod at Sverige er (nutid) bedst og henviste til et link. Du glemte at nævne at undersøgelsen

A) var fra foråret og
B) kun undersøgte kort-tids affekter af lockdown.

Så er det vidst op til dig at komme med et opdateret link, for ellers vil jeg påstå at jeres arbejdsmarked var hårdere ramt under hele sommeren.
Citera
2020-12-09, 18:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Ja, nu kliver de egentliga egoisterna fram. Nu var det inte så viktigt att skydda de äldre längre.

Precis!

Vi som har följt tråden från start har hört argumenten till leda.

Massvacvinering är för de sjuka och svagas skull, och det är bråttom. De som inte vaccinerar sig är egoister och saknar empati.

Helt plötsligt är det inte så akut, frågan är varför folk kovänder så tvärt. Jag kan inte se annat än att de som har ropat högst på ett vaccin för de svagas skull är hycklare, precis som jag har misstänkt hela tiden.

Min uppfattning är att det är samma klientel som har ropat på omedelbar lockdown sedan viruset blev känt, men nu är det inte aktuellt, vi har ett vaccin, dock väntar jag med att ta en dos tills det passar min utlandssemester.
Citera
2020-12-09, 18:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har fattat det som prioriterade grupper erbjuds vaccin i första skedet därefter blir det tillgängligt för alla. Så det borde inte vara några problem att vaccinera sig nu till våren och även senare om skyddet upphört

Jag har uppfattat det som att regeringen bara köpt in ett visst antal doser (EUgemensam upphandling) och dessa doser tänker man fördela över befolkningen med start av riskgrupperna. Jag tvivlar på att det kommer finnas allmän tillgång på vaccin under hösten. Det kommer nog vara brist även då.
Citera
2020-12-09, 18:17
Medlem
Citat:
Exakt!

De yngre driver på smittan genom son rörlighet och nära kontakter, men de ska inte vaccineras därför att de oftast får en mild sjukdom och klarar av Covid-19 galant.

Hur går det ihop med att stoppa spridningen för de äldre och svagas skull?

Kan någon förklara hur det står till med logiken i resonemang vs konkret verkstad?

Hur gör man med sjuka och svaga barn, chansar man och ger vaccin och hoppas på att det ska gå bra, de blir ju i så fall mänskliga försökskaniner?

Inte heller har det gjorts studier på interaktion med andra läkemedel, hur fertilitet eller graviditet påverkas etc.
Vågar man ge detta till gravida? Övriga i fertil ålder? Ammande?

Gäller Pfizers vaccin.

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/
system/uploads/attachment_data/file/941452/Information_for_h
ealthcare_professionals.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här