2020-12-09, 18:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
96 dödsfall rapporteras i dag. Totalt har 7296 personer dött av covid-19 i Sverige.

Tippade 7000 döda i Sverige till årsskiftet för någon månad sedan. Nu ser det ut som vi kommer över 8000, förmodligen redan före jul. Hemskt!

Det är inte långt kvar till 7700 dödsfall. Det motsvarar 100 Breivik-attentat.

Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Därför är dödssiffrorna så höga igen
Johan Carlson: ”Samma problem i äldreomsorgen som i våras”
Hör Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson om varför dödstalen är så höga.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/darfor-ar-dodssiffrorna-sa-hoga-igen/

Johan Carlson kommer med samma gamla bortförklaringar om äldreomsorgen.

"Det är för tidigt att säga"

"Det är för tidigt att dra några slutsatser"

FHM:s strategi har havererat igen och Johan Carlsson skyller ifrån sig i vanlig ordning.

Avgå Johan Carlson! Du har ingen trovärdighet kvar.

Jag kommenterar detta i tråden "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga".
Citera
2020-12-09, 18:24
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Säkert ägg, sen varnade de lite för de som är allergisk mot mediciner också. Ja, jag tillhör en av de..så de blir nog ingen vaccinering för mig.

Jag har varit allergisk mot ägg i barndomen, hur det är nu vet jag inte. Men jag har svarat nej varje gång för att få bli vaccinerad och jag har inte känt av något. Tror det är lite överdrivet.
Men, det är ju upp till var och en.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har uppfattat det som att regeringen bara köpt in ett visst antal doser (EUgemensam upphandling) och dessa doser tänker man fördela över befolkningen med start av riskgrupperna. Jag tvivlar på att det kommer finnas allmän tillgång på vaccin under hösten. Det kommer nog vara brist även då.

Jag vet att vi köpt in ett visst antal doser nu. Jag kan ha fel men har tolkat detta gäller i detta akuta skede när vaccinet skall produceras och helst fördelas till alla länder. Därefter kommer väl läkemedelsbolagen fortsätta att sälja vacciner
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Exakt!

De yngre driver på smittan genom son rörlighet och nära kontakter, men de ska inte vaccineras därför att de oftast får en mild sjukdom och klarar av Covid-19 galant.

Hur går det ihop med att stoppa spridningen för de äldre och svagas skull?

Kan någon förklara hur det står till med logiken i resonemang vs konkret verkstad?

Vaccinet är säkert, testat på tiotusentals, men barn vill man inte vaccinera, ty vaccinet är säkert, men inte så säkert att man kan vara säker.

Snacka om att devalvera begreppet testat och säkert.

Hur gör man med sjuka och svaga barn, chansar man och ger vaccin och hoppas på att det ska gå bra, de blir ju i så fall mänskliga försökskaniner?
"Fas IV, Efter att läkemedlet har börjat att säljas på marknaden kommer nya ovanliga biverkningar att upptäckas. Fas IV kan ses som en övervakning av vad som händer."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Klinisk_pr%C3%B6vning#:~:text=Klinisk%20pr%C3%B6vn ing%2C%20%C3%A4ven%20kallad%20klinisk,Fas%20III%20 och%20Fas%20IV.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bra frågor. En annan tolkning kan ju vara att man prioriterar bort barnen, eftersom man ändå inte investerat så mycket i dem och de vanligen inte blir så sjuka som du säger. Då är det säkert bra om man kan prioritera bort någon miljon barn när vaccin är en bristvara.

Och de som får vaccinet först är svaga, sjuka och äldre människor, de kategorier som svarar sämst eller inte alls på ett vaccin.

Vill man minska spridningen och antalet svårt sjuka och avlidna fort är det de spridningsdrivande som bör vaccineras först, tyvärr anses vaccinet inte säkert för den kategorin i populationen.
Citera
2020-12-09, 18:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag vet att vi köpt in ett visst antal doser nu. Jag kan ha fel men har tolkat detta gäller i detta akuta skede när vaccinet skall produceras och helst fördelas till alla länder. Därefter kommer väl läkemedelsbolagen fortsätta att sälja vacciner

Är ju ändå intressant att veta om man kommer kunna vaccinera sig till hösten om man vaccinerar sig nu under våren.
Citera
2020-12-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det var det jo dig der påstod at Sverige er (nutid) bedst og henviste til et link. Du glemte at nævne at undersøgelsen

A) var fra foråret og
B) kun undersøgte kort-tids affekter af lockdown.

Så er det vidst op til dig at komme med et opdateret link, for ellers vil jeg påstå at jeres arbejdsmarked var hårdere ramt under hele sommeren.
Det är du som tror att vinden har vänt sedan första halvåret, så det är du som har bevisbördan.

Ni har för resten lockdown nu, men inte vi.

Dessutom är din punkt B) något som är dåligt för er, inte något bra.
Citera
2020-12-09, 18:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Och de som får vaccinet först är svaga, sjuka och äldre människor, de kategorier som svarar sämst eller inte alls på ett vaccin.

Vill man minska spridningen och antalet svårt sjuka och avlidna fort är det de spridningsdrivande som bör vaccineras först, tyvärr anses vaccinet inte säkert för den kategorin i populationen.

Vem säger att det inte är säkert för den övriga populationen?
Fas 3 testerna är ju gjorda på friska människor
Citera
2020-12-09, 18:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Man kan göra vilken tolkning man vill. Jag gör den snällare.
Citera
2020-12-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Allergiska ska inte ta vaccinet skrivs det om idag. Vad ska man vara allergisk mot? Är det ägg som andra vacciner eller?
Dr john Campbell avdramatiserade just detta besked i sin vlog. Han sade dels att det är vanligt med liknande reaktioner och att de två personerna hade stora problem med allergi och brukade därför ha på sig adrenalin injektorer för att hantera en sådan situation. Han sade dock inte om det var ägg eller inte. I de kliniska proven fanns inga personer med stora allergiproblem med.
https://www.youtube.com/watch?v=5fXn1PCU2E8
Citera
2020-12-09, 18:31
Moderator
Sun Rulers avatar
Antalet 80-plussare på IVA har senaste tiden sjunkit kraftigt samtidigt som smittspridningen har ökat inom det åldersspannet. Är det triage och morfin som ordineras de äldre nu?
Citera
2020-12-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Låter bra. Låt militären omringa Stockholm. Polis kan patrullera gatorna. Blockera folks dörrar och fönster. Lyckas någon trots det ta sig ut ska de skjutas på plats. Underbart.
Vem har pratat om militären. Man kan göra det på samma sätt som alla andra länder gjort.
Hellre det än 200 dödsfall per dag samt 30000 daglig smittfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in