2020-12-09, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Först och främst vill jag ha framfört, att det saknades ett ekonomiskt motiv till brottet, [mordet på LW] detta sagt med anledning av att varken LW:s mobila enhet eller bankkortet som försvann [stals] i samband med mordet bakom bullerplanket har använts efter gärningen.

Min tidigare fråga gällande någons teori om varför LW:s bankkort stals vid det aktuella tillfället utöver hennes mobila enhet, har att göra med de bokstäver och siffror som fanns på LW:s bankkort.

Ekonomiska motiv till ett brott kan finnas både på intäktssidan och på utgiftssidan.

Beroende på gärningsman så skulle de ekonomiska motiven i ett fall som detta kunna avse utgifter för gåvor till en älskarinna, kompensationsgåvor till en hustru, ökade kostnader för resor och andra arrangemang samt extra kostnader på slutet för delat boende. I detta skulle hypotetiskt även kunna ingå utpressning i olika former.
Citera
2020-12-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Vad menar du med ”diagonal”?

Ditt inlägg var inte skrivet till mig, men jag går in och svarar på detta.

Diagonal ?

De splittrings-skadorna eller sårskadorna som vid det aktuella tillfället kunde konstateras i trädstammen hade vardera fyra kantlinjer, tre stycken av kantlinjerna hade raka linjer, men den fjärde linjen hos varje splittrings-skada, hade en diagonalt lutande linje.

Obs❗ den diagonala linjen hade inte samma plats hos bägge sårskadorna i trädstammen.
Citera
2020-12-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ditt inlägg var inte skrivet till mig, men jag går in och svarar på detta.

Diagonal ?

De splittrings-skadorna eller sårskadorna som vid det aktuella tillfället kunde konstateras i trädstammen hade vardera fyra kantlinjer, tre stycken av kantlinjerna hade raka linjer, men den fjärde linjen hos varje splittrings-skada, hade en diagonalt lutande linje.

Obs❗ den diagonala linjen hade inte samma plats hos bägge sårskadorna i trädstammen.

Toppen tack! Jag trodde det menades sårskadorna på LW. Därför blev jag inte klok på det. Ska kika närmare i den tekniska undersökningen.
Citera
2020-12-09, 14:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Är öppen för andra teorier också såklart.

Jag var inne i tråden för länge sen och diskuterade ficklampa. Då Maglite. Men som ni ser på nätet så är många av dessa ficklampsmodeller jag länkat till ovan väldigt vassa i framkant runt glaset. Man får tänka på att han slog för att döda. Kommer då en sån lampa i sving och touchar en syrén så blir det såna märken kan jag tänka. Även i hans ben om det inte var hennes ring.

Vi får köpa oss en sån modell i tidig julklapp och gå loss på nån syrén.

Haha, jag är rädd om mina syrener.
Jag är absolut flexibel om teorierna om tillhygge. Vi har ju inte tillgång till obduktionsrapporten och hur skadorna ser ut vet vi inte mer än att man tänkt sig antingen två tillhyggen eller något som är cylinderformat, linjära skador tycker jag mig ha hört något om (?). Hammare sa polisens forensikern att han varit ute i handeln för att se vilka olika typer det fanns. Det indikerar även runda skador, särskilt som att man pratat om att det kunde vara ett cylinderformat tillhygge. Det säger ju inte så mycket, då han sa att det fanns en uppsjö av hammare i handeln och att det inte ledde till något avgörande.
Citera
2020-12-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, jag är rädd om mina syrener.
Jag är absolut flexibel om teorierna om tillhygge. Vi har ju inte tillgång till obduktionsrapporten och hur skadorna ser ut vet vi inte mer än att man tänkt sig antingen två tillhyggen eller något som är cylinderformat, linjära skador tycker jag mig ha hört något om (?). Hammare sa polisens forensikern att han varit ute i handeln för att se vilka olika typer det fanns. Det indikerar även runda skador, särskilt som att man pratat om att det kunde vara ett cylinderformat tillhygge. Det säger ju inte så mycket, då han sa att det fanns en uppsjö av hammare i handeln och att det inte ledde till något avgörande.

Ja man får fundera på vad det är som är både cylinderformat och cirkelformat.

Ska inte tjata men var tusan är hans ficklampor nånstans...

Cirkelformade bakänden/framänden på en mindre ficklampa har samma diameter som en hammare. Så kikade han efter hammare teknikern så bör det vara ungefär de måtten som skadorna är ja.

Tror ej två tillhyggen som de är inne på. I så fall ett föremål som lämnar både...

...cylinderformade skador = sidan av ficklampan...

... och cirkelformade skador = ändarna av ficklampan.
Citera
2020-12-09, 15:51
Medlem
Citat:
De är rätt så robusta. Men klart det är inte omöjligt att t.ex ”glaset” hoppar ur. Men de tål en hel del stryk. Matar man med mindre modell så blir det ju mer som ett knogjärn typ. Jag menar att slår man tillräckligt hårt så kan man slå i skallbenet med en sån här. Nu vet jag inte var skadorna i hennes huvid är än men får väl leta reda på det här.

Man får ha med sig att SD menar att i bakhållet hade han vunnit för han har ficklampan...
För att lysa dem i ansiktet? njaa...

Inlägget var inte skrivet till mig, men jag går in och svarar även på detta.

Vid det aktuella tillfället, det vill säga, Lördagen den 19 Maj 2018 då LW hade upptäckts avliden bakom bullerplanket och RättsLäkarna hade anlänt till mordplatsen kunde man så småningom konstatera följande ........................

LW hade stora sårskador på sina bägge händer tillika också på ett flertalet fingrar.

Enligt ovan skrivet så var det med mycket stor sannolikhet så kallade av-värjnings-skador då hon [LW] försökt att skydda sitt ansikte och huvudet mot slagen från gärningspersonen:s tillhygge.

LW hade vid det aktuella tillfället mottagit hårda och kraftfulla slag från gärningspersonen varav merparten av de minst 17 slagen som kunde konstateras av RättsMedicinare hade gjorts med hjälp av ett tillhygge.

Enligt ovan skrivet, de kraftfulla slagen som av gärningspersonen riktats in mot LW:s ansikte och huvudet förorsakade LW mycket omfattande sårskador med underliggande frakturer även med så kallade mjukdelsblödningar med underliggande frakturer tillika, även andra separata och svåra frakturer.

Obs ! det handlade om, mjukdelsblödningar och djupa sårskador ... Obs tillika ! stötskador och underhudsblödningar samt överhudsavskrapningar.

Gällande det mycket grova våldet som vid det aktuella tillfället riktades in mot LW:s huvud fick sålunda LW inter-kraniella skador med åtföljande blödning tillika yttre förblödning vilket var orsaken till att LW till sist avled.
Citera
2020-12-09, 16:06
Medlem
Citat:
Inlägget var inte skrivet till mig, men jag går in och svarar även på detta.

Vid det aktuella tillfället, det vill säga, Lördagen den 19 Maj 2018 då LW hade upptäckts avliden bakom bullerplanket och RättsLäkarna hade anlänt till mordplatsen kunde man så småningom konstatera följande ........................

LW hade stora sårskador på sina bägge händer tillika också på ett flertalet fingrar.

Enligt ovan skrivet så var det med mycket stor sannolikhet så kallade av-värjnings-skador då hon [LW] försökt att skydda sitt ansikte och huvudet mot slagen från gärningspersonen:s tillhygge.

LW hade vid det aktuella tillfället mottagit hårda och kraftfulla slag från gärningspersonen varav merparten av de minst 17 slagen som kunde konstateras av RättsMedicinare hade gjorts med hjälp av ett tillhygge.

Enligt ovan skrivet, de kraftfulla slagen som av gärningspersonen riktats in mot LW:s ansikte och huvudet förorsakade LW mycket omfattande sårskador med underliggande frakturer även med så kallade mjukdelsblödningar med underliggande frakturer tillika, även andra separata och svåra frakturer.

Obs ! det handlade om, mjukdelsblödningar och djupa sårskador ... Obs tillika ! stötskador och underhudsblödningar samt överhudsavskrapningar.

Gällande det mycket grova våldet som vid det aktuella tillfället riktades in mot LW:s huvud fick sålunda LW inter-kraniella skador med åtföljande blödning tillika yttre förblödning vilket var orsaken till att LW till sist avled.

LW ”tidigt hamnat i en låg position”. Hon satt/låg lutad mot det/de mindre trädstammarna och han matade på med en mindre ficklampa med både sidan och änden.

Hon är sedan flyttad så hon lämnas på mage. MGM har vänt upp henne från den ställningen. Mobil avlägsnad från jackfickan.

Blod på stammen och hårstrån nedanför. Märken efter tillhygget (skarpa kanten på ficklampan) i huvudhöjd då han missat hennes huvud då det låg mot trädstammen.

Blodspår ej högre än 60 cm. Blodmängd på stammen i höjd med märken efter tillhygget. Han drog den skarpa kanten på ficklampan i benet alternativt att hennes ring gav den skadan. Ringen avlägsnades.

Där nånstans är jag i tankarna.
Citera
2020-12-09, 17:10
Medlem
Asynjans avatar
Citat:
Ja man får fundera på vad det är som är både cylinderformat och cirkelformat.

Ska inte tjata men var tusan är hans ficklampor nånstans...

Cirkelformade bakänden/framänden på en mindre ficklampa har samma diameter som en hammare. Så kikade han efter hammare teknikern så bör det vara ungefär de måtten som skadorna är ja.

Tror ej två tillhyggen som de är inne på. I så fall ett föremål som lämnar både...

...cylinderformade skador = sidan av ficklampan...

... och cirkelformade skador = ändarna av ficklampan.

De hittade väl en liten, liten svart metallbit på platsen som de inte kunde härleda till något? Eller, har jag drömt?
Citera
2020-12-09, 17:11
Medlem
Citat:
Ja saker är på vift och det är oroande för utgången av detta fall.

Jag var inne på ficklampor modell större i mars:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Maglite D6 är en stabil pjäs. Men detta måste ju vara lampor han ägde vid tillfället. Väldigt nyfiken på hur hans ficklampa modell ”större” från bakhållet såg ut.
Ja, han hade väl köpt en lampa från wish, har jag för mig.
Citera
2020-12-09, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
De hittade väl en liten, liten svart metallbit på platsen som de inte kunde härleda till något? Eller, har jag drömt?

En del av ett gammalt rör var det men det hade legat där länge. Kanske det du tänkte på. Fanns några gamla burkar energidryck också.
Citera
2020-12-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tänk på skadorna på trädstammen som verkade vara en syren. Det är ett väldigt hårt träslag. Jag vet själv när jag ska såga ner lite äldre stammar. Tänk också på att skallen är spräckt till den grad att åk misstänkte att det saknades bitar av skallen.

Jag tänker också på att det finns en bild i FUP, där SD har lagt en skivstång på en ställning och utredarna har markerat denna. Ett grövre tillhygge borde ge en annan typ va skada, där man möjligen skulle kunna avgöra bredden till ett bredare tillhygge än skivstången?

Tillhygget måste också ha hållit ihop, inte spräckts.
Personligen tror jag mer på ett hårdare och tyngre vapen med större hållfasthet. Kanske längden på en skivstång är besvärande, både för dådet men också förtransport. Men det kan vara just det som har orsakat skadorna på trädstammen och det förlängda dödsförloppet; dvs att det är otympligt ur träffsynpunkt. Man behöver ha viss distans, men ändå kunna få tillräcklig precision. Och inte träffa annat i omgivningen innan man träffar offret.

Jag kan ha fel.
Har haft många fel i denna tråd.

Jag tror att det cylinderformade tillhygget

Jag har svårt att tänka mig att SD skulle välja en ficklampa som mordvapen då det skulle vara nästintill omöjligt att till 100% städa bort dna efteråt från en sådan. Men vad sägs om en stång till en hantel som han förvarar inne i ficklampan tex?

Jag tänker att han städar undan dna på MP och då även från mordvapnet under natten. Jag tror att han har någon slags skyddsutrustning på sig men att han av någon anledning ändå lyckas få blod på tröjan (kan skyddsklädena gått sönder lite? Eller att det kommit in under kragen på skyddskläderna?)

Bilden på det elektriska ljuset i LWs säng menar jag tyder på att han vet hur man städar bort dna. Han säger till LW att hon aldrig kommer kunna bevisa att det var han som var inne i hennes hem och placerade dit ljuset då han vet att det inte finns några spår. Jag har hela tiden tänkt att han utför denna handling för att få fram till henne att han vet hur han skall gå till väga för att inte åka fast den dag han gör verklighet av sina hot gentemot henne och hennes yngste son.

Alltså: SD vet hur man städar bort spår. MP är mycket väl städad. SD har hotat att mörda LW. LW blir mördad.
Citera
2020-12-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Jag har svårt att tänka mig att SD skulle välja en ficklampa som mordvapen då det skulle vara nästintill omöjligt att till 100% städa bort dna efteråt från en sådan. Men vad sägs om en stång till en hantel som han förvarar inne i ficklampan tex?

Jag tänker att han städar undan dna på MP och då även från mordvapnet under natten. Jag tror att han har någon slags skyddsutrustning på sig men att han av någon anledning ändå lyckas få blod på tröjan (kan skyddsklädena gått sönder lite? Eller att det kommit in under kragen på skyddskläderna?)

Bilden på det elektriska ljuset i LWs säng menar jag tyder på att han vet hur man städar bort dna. Han säger till LW att hon aldrig kommer kunna bevisa att det var han som var inne i hennes hem och placerade dit ljuset då han vet att det inte finns några spår. Jag har hela tiden tänkt att han utför denna handling för att få fram till henne att han vet hur han skall gå till väga för att inte åka fast den dag han gör verklighet av sina hot gentemot henne och hennes yngste son.

Alltså: SD vet hur man städar bort spår. MP är mycket väl städad. SD har hotat att mörda LW. LW blir mördad.

Fetade. Ingen dum tanke alls men som sagt var är ficklampan? Ingen är i beslag. Ja han är bra på att gömma saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in