2020-12-09, 13:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det står bara att två personer har fått allergiska reaktioner.
Anti vaccin rörelsen är på gång.
Milda biverkningar är ofarliga. Det är ingen som dör av det.

Är det samma rörelse som påstår att Covid-19 är ofarligt?
Citera
2020-12-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Okej.
Jag föreslår att du kontaktar SCB och Socialstyrelsen och talar om för dem hur de egentligen ska göra befolkningsframskrivningar och beräkna förlorade levnadsår.

Covid-19 var under det första halvåret 2020 den fjärde största orsaken till förlorade levnadsår. Flest levnadsår förlorades på grund av cancer, följt av hjärt-kärl￾sjukdom och yttre orsaker till död.
Under pandemins kulmen I april bidrog covid-19 till flest förlorade levnadsår bland män men inte bland kvinnor.

Under första halvåret 2020 orsakade covid-19 20 869 förlorade levnadsår bland kvinnor. Motsvarande siffra för män är 28 591 förlorade levnadsår.
2 565 kvinnor och 2 987 män hade covid-19 som underliggande dödsorsak under samma period.

Med dessa uppgifter kan den som vill räkna ut hur många förlorade levnadsår som covid-19 orsakade i Sverige under första halvåret och hur många levnadsår som varje person som dog i covid-19 I medeltal förlorade.
Ja, sen kan man beräkna hur mycket ett levnadsår är värt ekonomisk och ställa det i perspektiv om det var värt att inte stänga ner för att kafeterior barer inte ska gå i konkurs.
Dags för socialstyrelsen att ge ut riktiga och värdefulla statistik istället be kollegorna jobba hemifrån och mejla över en graf per månad.
Citera
2020-12-09, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Är det samma rörelse som påstår att Covid-19 är ofarligt?
De är ju av samma tyg.
Citera
2020-12-09, 13:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vaccinen? Jodå:

Pfizer: $20 per dose
Moderna: $10 to $50 per dose
AstraZeneca: under $4 per dose

https://observer.com/2020/11/covid19-vaccine-price-pfizer-moderna-astrazeneca-oxford/

Jag tror dessutom att det inte spelar någon roll att man massproducerar de två RNA-vaccinerna för att få ned kostnaderna. Speciellt med Pfizer's lär en stor del av kostnaden ligga på distribution och administration av vaccinet.

Tack, ja det är ju inga våldsamma kostnader precis.
Citera
2020-12-09, 13:33
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Vaccinen? Jodå:

Pfizer: $20 per dose
Moderna: $10 to $50 per dose
AstraZeneca: under $4 per dose

https://observer.com/2020/11/covid19-vaccine-price-pfizer-moderna-astrazeneca-oxford/

Jag tror dessutom att det inte spelar någon roll att man massproducerar de två RNA-vaccinerna för att få ned kostnaderna. Speciellt med Pfizer's lär en stor del av kostnaden ligga på distribution och administration av vaccinet.
Tack.

Ska hålla ett öga på dessa och kommande rapporter om biverkningar.
Citera
2020-12-09, 13:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
jag tar mig äran och citerar chefen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R91Kg8/fa-iva-platser-kvar-i-region-stockholm-mycket-anstrangt

Och som jag beskrivit i tidigare inlägg inifrån sjukvården. Det är värre än vad media beskriver. Hade dom skrivit verkligheten så hade paniken varit total. Så det handlar inte om klick hur mycket man än skulle önska att media överdriver.

Jag talade om att tidningarna skriver löp om Skåne, som om det var värst där när det ligger på 99% i Stockholm.
Inte att jag tror att 99% i Stockholm är en överdrift..
Citera
2020-12-09, 13:38
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Tillräckligt för att utlösa en anafylaktisk reaktion dock:

https://www.itv.com/news/2020-12-09/covid-vaccine-two-people-who-had-pfizer-vaccine-on-tuesday-had-allergic-reactions

Det var rubriken du använde som jag vände mig emot. Det var din alldeles egna tolkning.
Att de redan är på bättringsvägen inom ett dygn är dock positivt..
Citera
2020-12-09, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Om du hade vetat något om juridik så hade du vetat att det inte alls är att bara så där ändra grundlagen. Hade du tänkt dig att vi skulle vänta fram till 2022/2023 att göra någonting?
Man kanske kunde använda följande?
Sverige bryter mot mänskliga rättigheter när de offrar de äldre

Rätten till liv finns i FN-konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter från 1966, artikel 6, i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, liksom i Europakonventionen om de medborgerliga och politiska rättigheterna.

Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna (EKMR) är svensk lag sedan Sveriges EU-medlemskap.

Det är dags att för den svenska staten att genast sluta bryta mot folkrätten och anpassa sig till gällande rätt för att rädda liv.
https://www.gp.se/debatt/sverige-bryter-mot-m%C3%A4nskliga-r%C3%A4ttigheter-n%C3%A4r-de-offrar-de-%C3%A4ldre-1.27134941

Eller - använda sig av rätten till nödvärn.

Eller - använda sig av smittskyddslagen?

Eller bara fatta beslutet i riksdagen - vem skulle kunna hindra beslutet och dess implementering?

Etc.....

Listen kan göra lång.

------------
Eller varför inte ändra lagen genom beslut i riksdagen och utlysa nyval och fatta samma beslut i frågan efter nya valet?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-09 kl. 13:50.
Citera
2020-12-09, 13:40
Medlem
Intelligentdesigns avatar
En del har i den tråden hävdat att ekonomin tar skada av lockdowns och att sverige gjort rätt, en åsikt som inte delas av alla:

"Att under lång tid hålla samhället öppet trots omvärldens nedstängningar har inte gynnat Sverige ekonomiskt.

Det säger stjärnekonomen Lars Calmfors till Wall Street Journal.

– Länder med obligatoriska restriktioner har klarat sig bättre, säger han."
Citera
2020-12-09, 13:41
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Håller med dig där till 100%. Vi målar in oss ett hörn och Sverige vill inte att sanningen ska komma ut.

Sveriges läkarkår måste följa vår statsepidemiolog Anders Tegnell.

Tegnell är en expert och besitter kunskaper och kompetens om covid-19 som ingen annan har i världen.

Alla andra länder som inför åtgärder för att rädda liv har fel.

Hela världens vetenskapsmän och forskare har fel.

Det är bara Anders Tegnell som har rätt.
Senast redigerad av K.G.Hammar 2020-12-09 kl. 13:44.
Citera
2020-12-09, 13:42
Medlem
Wajis avatar
ca 20 min till vet hur onsdagens siffror är döda. Jag är tveksam att man hunnit köra emot dödsregistret denna gång med tanke på att vi förra veckan fick 174 döda på onsdagen.

Skulle man hunnit göra så skulle jag inte bli förvånad om vi landar på en siffra runt 200 och till och med lite över. Men med tanke på eftersläpningarna och den press som nu råder så man aldrig hur Sverige ligger till förutom att man vet att det är en katastrof.

Det är väl tur för Tegnell och co att man bara behöver hålla 2 pressträffar i veckan så man kan gömma sig lite.
Citera
2020-12-09, 13:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tack, ja det är ju inga våldsamma kostnader precis.
Men våldsamma prisskillnader dock.

Lite av min skepsis faktiskt just nu. Det kommer inte att förändra läget om vi börjar vaccinera imorgon eller ens om ett par månader. Några effekter i stort lär vi inte se förrän fram emot sommaren 2021. Varför incidenterna som rapporterades idag om allergiska rektioner är att notera är att de är just kortsiktiga biverkningar som man påstått RNA-vaccinerna skulle minimera.

Vi har fortfarande inte sett några vetenskapliga slutrapporter för vaccinerna nu som påstås vara klara för leverans förutom Astra-Zenecas där man faktiskt har en peer-reviewed interimsrapport publicerad i the Lancet.

Man rusar åstad anser jag med att få ut vaccinerna utan att man egentligen uppnår några större fördelar. Det kommer att ta tid innan vaccinerna påverkar smittläget. Varför inte göra det lungt och sansat istället? Speciellt för Sveriges del som verkligen behöver se över sin organisation kring detta.

Och så har vi kostnaderna för de två RNA-vaccinerna....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in