2020-12-09, 13:13
Medlem
Stockholm borde ha fler restriktioner, det är snart fullt på sjukhusen där.
Citera
2020-12-09, 13:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Varför felciterar du?

Det står ingenstans att det är ”allvarliga allergiska reaktioner”, utan människor med allvarlig allergi som fått reaktioner på vaccinet..
Tillräckligt för att utlösa en anafylaktisk reaktion dock:

https://www.itv.com/news/2020-12-09/covid-vaccine-two-people-who-had-pfizer-vaccine-on-tuesday-had-allergic-reactions
Citera
2020-12-09, 13:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
jag tar mig äran och citerar chefen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R91Kg8/fa-iva-platser-kvar-i-region-stockholm-mycket-anstrangt

Och som jag beskrivit i tidigare inlägg inifrån sjukvården. Det är värre än vad media beskriver. Hade dom skrivit verkligheten så hade paniken varit total. Så det handlar inte om klick hur mycket man än skulle önska att media överdriver.
Undrar om de har fått in den där sista nu:

261 på IVA nu.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2020-12-09, 13:17
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det blir nog bara i Danmark, i Sverige skulle Folkhälsomyndigheten sätta sig på tvären direkt då det inte är... jämlikt. Det har ju varit ett genomgående tema, hemarbete, munskydd osv.
Troligen. Har det kommit någon siffra om kostnaden per dos? Det kanske behövs flera doser för att få effekt?
Citera
2020-12-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Stockholm borde ha fler restriktioner, det är snart fullt på sjukhusen där.
Blir förbryllad över att läsa om situationen i Stockholm. De verkar helt oförberedda och agerar inte heller trots att det nu är 99% fullt på IVA https://www.dn.se/sthlm/99-procent-av-iva-platserna-i-stockholms-lan-fyllda-laget-ar-mycket-allvarligt/
Citera
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Pratade i morse med en vän inom sjukhusvården (Stockholms län)som jag även gjorde i våras. Då när hon beskrev läget som en krigszon och när jag förmedlade detta så tog det hus i helvete här. Folk anklagade mig för allt möjligt. Någon vecka senare var rubrikerna i media Krigszon och alla beskrev läget som exakt så och då blev det tyst på några.

Nu kan jag meddela att det är samma läge. Personalen går på knäna. 12t pass samt att all semesterledighet är inställda för de flesta. Det finns knappt platser för att ta i folk. Folk med andra sjukdomar har svårt att gömmas med tanke på att folk med covid.19 fyller sjukhusen.

Dom klarar detta i några dagar till men sedan kommer det inte gå mer Folk rangordnas efter grupper dvs ålder, andra sjukdomar mm. Är du dålig men ej tillhör den största riskgruppen skickas du hem.
Det låter väl klokt för ge riktiga sjuka vård men problemet är att 99 av 100 i normala fall aldrig skulle bli hemskickade. Man gör allt för att inte få full belastning och några kommer dö för utebliven vård så är det helt enkelt säger man från sjukvården.
Risken är stor att läkare inom kort blir bödlar i stället för läkare

Även det här med iVA är skrämmande. Det är återigen höga krav för att läggas in på IVA. Människor selekteras för klara vården.
Än mer skrämmande är väl att om det dör 12 st under en natt på IVA så fyller man på med 6 nya platser så lyft det fram som positivt att det minskar på IVA.

Mina tankar går till alla inom vården. Helvetet har inte ens nått toppen ännu.

Det är synd att många inte är medvetna om vad som händer. Vi kommer få många som dör och lider i onödan fram till jul

Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell finns det ingen evidens att åtgärder kan stoppa smittspridning.

Läkarkåren i Sverige stödjer statsepidemiolog Anders Tegnells strategi.

Det är oundvikligt att tusentals svenskar dör.

Medan Anders Tegnell och Sveriges läkarkår offrar tusentals liv agerar man annorlunda i Danmark, Norge och Finland.

Våra grannländer inför åtgärder för att rädda liv.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Troligen. Har det kommit någon siffra om kostnaden per dos? Det kanske behövs flera doser för att få effekt?

Läste siffran 400/dos någonstans, minns inte vilket vaccin det var eller när.
Citera
2020-12-09, 13:19
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nej, det där är olämpligt, i synnerhet eftersom din nollhypotes är att ett stort antal av offer redan var döende och med nöd och näppe klarade sig igenom influensasäsongen 2019/20.

Jag förväntar mig inte att du förstår detta, men i vilket fall som helst så är det bra att du grävde fram den tabellen.

Nu vill jag att du kombinerar den med SCBs demografidata och räknar ut vad det obetingade väntevärdet för årets antal döda är.
Okej.
Jag föreslår att du kontaktar SCB och Socialstyrelsen och talar om för dem hur de egentligen ska göra befolkningsframskrivningar och beräkna förlorade levnadsår.

Covid-19 var under det första halvåret 2020 den fjärde största orsaken till förlorade levnadsår. Flest levnadsår förlorades på grund av cancer, följt av hjärt-kärl￾sjukdom och yttre orsaker till död.
Under pandemins kulmen I april bidrog covid-19 till flest förlorade levnadsår bland män men inte bland kvinnor.

Under första halvåret 2020 orsakade covid-19 20 869 förlorade levnadsår bland kvinnor. Motsvarande siffra för män är 28 591 förlorade levnadsår.
2 565 kvinnor och 2 987 män hade covid-19 som underliggande dödsorsak under samma period.

Med dessa uppgifter kan den som vill räkna ut hur många förlorade levnadsår som covid-19 orsakade i Sverige under första halvåret och hur många levnadsår som varje person som dog i covid-19 I medeltal förlorade.
Citera
2020-12-09, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Varför felciterar du?

Det står ingenstans att det är ”allvarliga allergiska reaktioner”, utan människor med allvarlig allergi som fått reaktioner på vaccinet..
Det står bara att två personer har fått allergiska reaktioner.
Anti vaccin rörelsen är på gång.
Milda biverkningar är ofarliga. Det är ingen som dör av det.
Citera
2020-12-09, 13:22
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell finns det ingen evidens att åtgärder kan stoppa smittspridning.

Läkarkåren i Sverige stödjer statsepidemiolog Anders Tegnells strategi.

Det är oundvikligt att tusentals svenskar dör.

Medan Anders Tegnell och Sveriges läkarkår offrar tusentals liv agerar man annorlunda i Danmark, Norge och Finland.

Våra grannländer inför åtgärder för att rädda liv.

Håller med dig där till 100%. Vi målar in oss ett hörn och Sverige vill inte att sanningen ska komma ut.
Citera
2020-12-09, 13:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Citat:
Vaccinen? Jodå:

Pfizer: $20 per dose
Moderna: $10 to $50 per dose
AstraZeneca: under $4 per dose

https://observer.com/2020/11/covid19-vaccine-price-pfizer-moderna-astrazeneca-oxford/

Jag tror dessutom att det inte spelar någon roll att man massproducerar de två RNA-vaccinerna för att få ned kostnaderna. Speciellt med Pfizer's lär en stor del av kostnaden ligga på distribution och administration av vaccinet.
Citera
2020-12-09, 13:24
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Okej tack. Då skulle det bli lite väl dyrt att välja och betala själv för större familjer med flera hustrur och barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in