Citat:
Ursprungligen postat av
JedanProblem
Nej, det där är olämpligt, i synnerhet eftersom din nollhypotes är att ett stort antal av offer redan var döende och med nöd och näppe klarade sig igenom influensasäsongen 2019/20.
Jag förväntar mig inte att du förstår detta, men i vilket fall som helst så är det bra att du grävde fram den tabellen.
Nu vill jag att du kombinerar den med SCBs demografidata och räknar ut vad det obetingade väntevärdet för årets antal döda är.
Okej.
Jag föreslår att du kontaktar SCB och Socialstyrelsen och talar om för dem hur de
egentligen ska göra befolkningsframskrivningar och beräkna förlorade levnadsår.
Covid-19 var under det första halvåret 2020 den fjärde största orsaken till förlorade levnadsår. Flest levnadsår förlorades på grund av cancer, följt av hjärt-kärlsjukdom och yttre orsaker till död.
Under pandemins kulmen I april bidrog covid-19 till flest förlorade levnadsår bland män men inte bland kvinnor.
Under första halvåret 2020 orsakade covid-19
20 869 förlorade levnadsår bland kvinnor. Motsvarande siffra för män är
28 591 förlorade levnadsår.
2 565 kvinnor och
2 987 män hade covid-19 som underliggande dödsorsak under samma period.
Med dessa uppgifter kan den som vill räkna ut hur många förlorade levnadsår som covid-19 orsakade i Sverige under första halvåret och hur många levnadsår som varje person som dog i covid-19 I medeltal förlorade.