2020-12-09, 12:55
Medlem
Vilka åtgärder är rimliga eller troliga med din nya pandemilagen som dom pratar om?
Dom pratade om att dom först och främst ville begränsa antalet personer på olika platser där det idag är oreglerat, exempelvis köpcentrum och kollektivtrafiken.
Är lagen främst till för det eller vill dom även åt ställen/verksamheter som idag regleras?

Gym och restaranger är ju reglerade idag. Gym har tillexempel infört massvis med åtgärder i samråd med FHM, exempelvis begränsat antalet som får träna samtidigt. Restauranger och väl också infört olika åtgärder för sina besökare, ändrat om i lokalen osv.

Vad och vilka vill dom åt med nya lagen? Vad vill dom göra?
Citera
2020-12-09, 12:56
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Mina pengar är på att du kommer att kunna välja om du vill ta vaccin eller inte. Där stannar din valmöjlighet.
Du får nog rätt.

Men det kommer nog en debatt. En del vacciner sägs ju vara effektivare än andra och efterhand som olika ruggiga bieffekter kommer fram på olika produkter önskar nog en del ett val.
Citera
2020-12-09, 12:58
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
I "Lägesrapport om covid-19", 8 december så antyddes det även om det att det är fullt med vårdade patienter till bristningsgränsen på IVA-Stockholm.
Antalet patienter som är så sjuka att de är i behov av intensivvård är 89. Det är nästan lika många intensivvårdsplatser som totalt finns normalt inom hälso- och sjukvården i länet.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/8-december-lagesrapport-om-covid-19/

Jobbigt!

Björn Eriksson var på TV i förra veckan och vädjade till FHM om åtgärder nu.

Statsepidemiolog Anders Tegnell rörde inte en min. Enligt Tegnell finns det ingen evidens att åtgärder hjälper. Tegnell är emot alla åtgärder som kan rädda liv för att det skulle skada ekonomin.

Björn Eriksson och alla stockholmare borde tacka Tegnell för att han håller köpcenter och skolor öppna så att smittan kan fortsätta att spridas.
Citera
2020-12-09, 13:01
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
IVA-Stockholm kanske även tar emot patienter som inta har covid-19 och som behöver IVA-vård?

Tror du det?

Jag säger bara att man måste förstå helheten innan man utropar Skåne till värsta region baserat på några artiklar i tidningen.
Det är jävligt illa på många platser just nu. 99% beläggning i Stockholm tex.
Men tidningarna är ute efter klick, inte att ge en så nyanserad bild som möjligt..
Citera
2020-12-09, 13:02
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzogia
Vilka åtgärder är rimliga eller troliga med din nya pandemilagen som dom pratar om?
Dom pratade om att dom först och främst ville begränsa antalet personer på olika platser där det idag är oreglerat, exempelvis köpcentrum och kollektivtrafiken.
Är lagen främst till för det eller vill dom även åt ställen/verksamheter som idag regleras?

Gym och restaranger är ju reglerade idag. Gym har tillexempel infört massvis med åtgärder i samråd med FHM, exempelvis begränsat antalet som får träna samtidigt. Restauranger och väl också infört olika åtgärder för sina besökare, ändrat om i lokalen osv.

Vad och vilka vill dom åt med nya lagen? Vad vill dom göra?

Jag tror faktiskt dom gör det här för att sedan kunna peka på att dom faktist visst gjorde något med kraft.
Historierevision i realtid.
Citera
2020-12-09, 13:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Allvarliga allergiska reaktioner på Pfizer's vaccin:

Avråder allergiker – efter reaktioner på vaccinet
Två personer i Storbritannien har drabbats av allergiska reaktioner från Pfizers coronavaccin.

Brittiska myndigheter avråder därför personer med erfarenhet av allvarliga allergiska reaktioner från att ta vaccinet, rapporterar Sky News.

– Jag gissar att man kommer ha samma försiktighet här, säger KI-professorn Matti Sällberg.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/varningen-de-bor-inte-ta-pfizers-nya-vaccin-/

Varför felciterar du?

Det står ingenstans att det är ”allvarliga allergiska reaktioner”, utan människor med allvarlig allergi som fått reaktioner på vaccinet..
Citera
2020-12-09, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du fattar fortfarande inte.

Har man ett bra immunförsvar, vilket till stor del uppnås genom en hälsosam kost där socker och kolhydrater INTE ingår, blir man inte dödligt sjuk av ett så pass milt virus som "sars cov2". Punkt.

Så gott som alla människor världen över som påstås dött av covid har varit metabolt sjuka, vilket man blir av just socker och kolhydrater. Om regeringen verkligen brydde sig om att "rädda liv" hade man förbjudit 70% av livsmedlen i matbutiker. Eller åtminstone uppmanat människor att stärka sina immunförsvar istället för att uppmana dem att bryta ner immunförsvaret genom isolering, handsprit och munblöja.

Är man rädd för detta virus men ändå fortsätter äta socker, kolhydrater och annat gift är man en idiot. Och jag accepterar inte stora inskränkningar i min frihet för att det finns idioter som inte tar ansvar för sin egen hälsa. Om de dör är det deras eget fel, inte mitt eller någon annans. Förstått?

Och Sveriges högre dödstal beror främst på en katastrofalt misskött äldrevård.

Antal døde i Sveriges äldrevård er på niveau procentmæsigt med sammenlignelige nabolande, som ikke har fem gange færre fede mennesker.
Citera
2020-12-09, 13:07
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag säger bara att man måste förstå helheten innan man utropar Skåne till värsta region baserat på några artiklar i tidningen.
Det är jävligt illa på många platser just nu. 99% beläggning i Stockholm tex.
Men tidningarna är ute efter klick, inte att ge en så nyanserad bild som möjligt..

jag tar mig äran och citerar chefen

Citat:
Under tisdagen var 99 procent av dessa fyllda.

– Det betyder att om det kommer en till patient, så måste vi ändå ordna plats. Men intensivvården är ju det sista skyddsnätet, så det är ett väldigt allvarligt läge, säger Björn Persson, verksamhetschef för intensivvård på Karolinska universitetssjukhuset till Dagens Nyheter och fortsätter:

– Det är verksamhet som handlar om liv och död.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R91Kg8/fa-iva-platser-kvar-i-region-stockholm-mycket-anstrangt

Och som jag beskrivit i tidigare inlägg inifrån sjukvården. Det är värre än vad media beskriver. Hade dom skrivit verkligheten så hade paniken varit total. Så det handlar inte om klick hur mycket man än skulle önska att media överdriver.
Citera
2020-12-09, 13:09
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Allvarliga allergiska reaktioner på Pfizer's vaccin:

Avråder allergiker – efter reaktioner på vaccinet
Två personer i Storbritannien har drabbats av allergiska reaktioner från Pfizers coronavaccin.

Brittiska myndigheter avråder därför personer med erfarenhet av allvarliga allergiska reaktioner från att ta vaccinet, rapporterar Sky News.

– Jag gissar att man kommer ha samma försiktighet här, säger KI-professorn Matti Sällberg.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/varningen-de-bor-inte-ta-pfizers-nya-vaccin-/
Det kan finnas en poäng att välja rätt vaccin.

Det ryska vaccinet har visst inga biverkningar alls? Har inte sett något.
Citera
2020-12-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
I Danmark pågår en infekterad debatt om huruvida man som patient ska få välja vilken vaccintillverkares produkt man vill ha.

Kommer man att få välja vaccin i Sverige eller kommer man i så fall att tvingas byta vårdcentral till den som använder den produkt man önskar?

Så vidt jeg ved kan man godt vælge hvilken (godkendt) vaccine man vil have, hvis man betaler selv.
Vil man have den gratis kan man ikke vælge producent.
Citera
2020-12-09, 13:10
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Så vidt jeg ved kan man godt vælge hvilken (godkendt) vaccine man vil have, hvis man betaler selv.
Det tycker jag är en bra lösning.som ger valfrihet.
Citera
2020-12-09, 13:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg

Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det tycker jag är en bra lösning.som ger valfrihet.

Det blir nog bara i Danmark, i Sverige skulle Folkhälsomyndigheten sätta sig på tvären direkt då det inte är... jämlikt. Det har ju varit ett genomgående tema, hemarbete, munskydd osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in