Pratade i morse med en vän inom sjukhusvården (Stockholms län)som jag även gjorde i våras. Då när hon beskrev läget som en krigszon och när jag förmedlade detta så tog det hus i helvete här. Folk anklagade mig för allt möjligt. Någon vecka senare var rubrikerna i media Krigszon och alla beskrev läget som exakt så och då blev det tyst på några.
Nu kan jag meddela att det är samma läge. Personalen går på knäna. 12t pass samt att all semesterledighet är inställda för de flesta. Det finns knappt platser för att ta i folk. Folk med andra sjukdomar har svårt att gömmas med tanke på att folk med covid.19 fyller sjukhusen.
Dom klarar detta i några dagar till men sedan kommer det inte gå mer

Folk rangordnas efter grupper dvs ålder, andra sjukdomar mm. Är du dålig men ej tillhör den största riskgruppen skickas du hem.
Det låter väl klokt för ge riktiga sjuka vård men problemet är att 99 av 100 i normala fall aldrig skulle bli hemskickade. Man gör allt för att inte få full belastning och några kommer dö för utebliven vård så är det helt enkelt säger man från sjukvården.
Risken är stor att läkare inom kort blir bödlar i stället för läkare
Även det här med iVA är skrämmande. Det är återigen höga krav för att läggas in på IVA. Människor selekteras för klara vården.
Än mer skrämmande är väl att om det dör 12 st under en natt på IVA så fyller man på med 6 nya platser så lyft det fram som positivt att det minskar på IVA.
Mina tankar går till alla inom vården. Helvetet har inte ens nått toppen ännu.
Det är synd att många inte är medvetna om vad som händer. Vi kommer få många som dör och lider i onödan fram till jul