Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Det låter som att det är Finito med andra ord. Får du en svår infektion nu så är du rökt.
Men jag undrar om det är korrekt egentligen. De skriver på Aftonbladet att Region Stockholm har 160 IVA-platser och 99% var fulla igår men på annat håll läser jag att Stockholm har 89 IVA-patienter. Så jag vet inte om de kanske menar att 99% av ordinarie platser är slut men att de har fler platser än vanligt nu? Om 99% av deras faktiska platser är slut så borde det ju ge större rubriker och de borde bygga militärsjukhus osv.
Det är väl inte bara covid på IVA, även om de utgör majoriteten. Men enligt länken som gavs tidigare där man kunde se beläggning per sjukhus så fanns det 35 lediga IVA platser. Antingen stämmer inte den, eller så stämmer inte Expressens rapportering.
Edit: sen är ju covid-beläggningen i Stockholm inte ens 50% mot var den var i våras. Tillgängliga platser är ju relativt. Det är möjligt att de inte har kapacitet längre att utöka som man gjorde i våras, och det förstår jag. Personalen är den trånga sektorn, många är slutkörda (eller har symptom och får inte jobba).