2020-12-09, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Kolhydrater skapar fetma och det är tydligen dåligt att kombinera med eventuell Covid-19 smitta. Med andra ord, om din kosthållning och livsstil inte är perfekt så är det faktiskt ditt eget fel om du skulle avlida vid eventuell smitta.

Sveriges høje antal døde af Covid-19 skyldes ikke at Sverige har fem gange flere fede personer end sammenlignelige nabolande.

Alle personer i et samfund er lige meget værd - uanset om du er overvægtig eller ikke.

De der racehygiejne synspunkter hører trediverne til - vi skriver 2020 nu.

Antal dødsfald reduceres ved at samfundet vedtager tiltag som beskytter alle mennesker - ikke kun de ikke fede.
Citera
2020-12-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Handlar om rent bedrägeri i hänseende till smittspridning och dess konsekvenser. Djupt ohederligt.
Inte alls. Det beror på vad man vill mäta.

Om man vill veta hur många fler som dog i år, jämfört med ett normalår, så inkluderar man alla årets månader.

Om man vill mäta hur många som dött av/med covid, då bryr man sig inte om överdödligheten, utan man mäter på helt andra sätt.
Citera
2020-12-09, 12:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Frågan är om de går upp till katastrofläge? Det är ju de facto katastrof om inte "vanliga" patienter kan få tillgång till IVA-vård, vid exempelvis bilolyckor. Det blir väl stenhårt triage igen.

Här kan ni kolla beläggningen.

https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5
Citera
2020-12-09, 12:21
Medlem
Citat:
Frågan är om de går upp till katastrofläge? Det är ju de facto katastrof om inte "vanliga" patienter kan få tillgång till IVA-vård, vid exempelvis bilolyckor. Det blir väl stenhårt triage igen.
Ja de blir triage .
Citera
2020-12-09, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Väldigt märkligt att det ska ta sån tid att ta fram ett förslag som funkar med vår grundlag. Det här skulle de ju fixat i våras kan man tycka

I den promemoria som nu skickas ut på remiss föreslås en tillfällig lag för att förhindra smittspridning av covid-19. Lagen möjliggör mer träffsäkra åtgärder som inte i onödan ska hindra sådan verksamhet som kan genomföras på ett smittsäkert säkert sätt. Syftet med lagen är att ge regeringen och andra myndigheter möjlighet att besluta om smittskyddsregler i fler verksamheter, som idag inte träffas av bindande regler.

Verksamheter som ska omfattas av lagen är:

allmänna sammankomster och offentliga tillställningar
platser för fritids- eller kulturverksamhet
handelsplatser
kollektivtrafik
användning eller upplåtelse av platser för privata sammankomster
Ja, att man kom på det efter tre kvartal att göra något åt smittspridningen på kollektivtrafiken och köpcenter.
Det skulle man gjort i Mars!
Citera
2020-12-09, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Inte 255 det är 261.

Ok det kanske ändrades fort, det stämde när jag kollade SVTs grafik. Ännu tristare läge då...
Citera
2020-12-09, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ungefär som väntat i Skåne idag. Över 300 som får vård nu vilket är en ökning på 19 personer sen igår.

9 december 2020
Nya konstaterade covid-19-fall: 1158
"– De behöver ofta inte syrgas, de behöver inga mediciner. Men de får ett par dagars ompyssling och omvårdnad. Och då bli vårdtiderna inte särskilt långa, säger Magnus Rasmussen."

Kanske dax att endast börja rapportera iva-patienter?

https://www.sydsvenskan.se/2020-12-08/manga-patienter-med-covid-pa-sjukhus-behover-ingen
Citera
2020-12-09, 12:27
Medlem
Citat:
Enligt Expressens liveflöde är det nu i princip fullt på IVA i Stockholm:

Det låter som att det är Finito med andra ord. Får du en svår infektion nu så är du rökt.

Men jag undrar om det är korrekt egentligen. De skriver på Aftonbladet att Region Stockholm har 160 IVA-platser och 99% var fulla igår men på annat håll läser jag att Stockholm har 89 IVA-patienter. Så jag vet inte om de kanske menar att 99% av ordinarie platser är slut men att de har fler platser än vanligt nu? Om 99% av deras faktiska platser är slut så borde det ju ge större rubriker och de borde bygga militärsjukhus osv.
Citera
2020-12-09, 12:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Motfråga: varför är inte Stockholm, Östergötland, Uppsala osv i katastrofläge?

De har nämligen mycket hårdare beläggning i förhållande till folkmängd.

Varför skulle Skåne hamna i katastrofläge före alla andra?
Citera
2020-12-09, 12:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det låter som att det är Finito med andra ord. Får du en svår infektion nu så är du rökt.

Men jag undrar om det är korrekt egentligen. De skriver på Aftonbladet att Region Stockholm har 160 IVA-platser och 99% var fulla igår men på annat håll läser jag att Stockholm har 89 IVA-patienter. Så jag vet inte om de kanske menar att 99% av ordinarie platser är slut men att de har fler platser än vanligt nu? Om 99% av deras faktiska platser är slut så borde det ju ge större rubriker och de borde bygga militärsjukhus osv.

Ja du, jag vet inte, återgav bara det från Expressen. Antar att de håller på att skala upp, men det tar ju tid. Nu är inte tiden att ta stora personliga risker, för där vill man inte hamna.
Citera
2020-12-09, 12:30
Medlem
Fattar inte varför folk inte bara kan följa de råd som har funnits. Smockad kollektivtrafik, affärer och köpcentrum. Fullt med folk som inte håller avstånd i köer, fullt med folk som nyser och hostar rakt ur utan att hålla för munnen, massvis med människor som inte bär munskydd.

Varför är folk så himla destruktiva?
Citera
2020-12-09, 12:31
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Det är väl inte bara covid på IVA, även om de utgör majoriteten. Men enligt länken som gavs tidigare där man kunde se beläggning per sjukhus så fanns det 35 lediga IVA platser. Antingen stämmer inte den, eller så stämmer inte Expressens rapportering.

Edit: sen är ju covid-beläggningen i Stockholm inte ens 50% mot var den var i våras. Tillgängliga platser är ju relativt. Det är möjligt att de inte har kapacitet längre att utöka som man gjorde i våras, och det förstår jag. Personalen är den trånga sektorn, många är slutkörda (eller har symptom och får inte jobba).
Senast redigerad av Beaver14 2020-12-09 kl. 12:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in