2020-12-09, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Astra-Zeneca försöker åtminstone köra med öppna kort. Här är interimsrapporten för deras vaccin:

Safety and efficacy of the ChAdOx1 nCoV-19 vaccine (AZD1222) against SARS-CoV-2: an interim analysis of four randomised controlled trials in Brazil, South Africa, and the UK
Findings

Between April 23 and Nov 4, 2020, 23 848 participants were enrolled and 11 636 participants (7548 in the UK, 4088 in Brazil) were included in the interim primary efficacy analysis. In participants who received two standard doses, vaccine efficacy was 62·1% (95% CI 41·0–75·7; 27 [0·6%] of 4440 in the ChAdOx1 nCoV-19 group vs71 [1·6%] of 4455 in the control group) and in participants who received a low dose followed by a standard dose, efficacy was 90·0% (67·4–97·0; three [0·2%] of 1367 vs 30 [2·2%] of 1374; pinteraction=0·010). Overall vaccine efficacy across both groups was 70·4% (95·8% CI 54·8–80·6; 30 [0·5%] of 5807 vs 101 [1·7%] of 5829). From 21 days after the first dose, there were ten cases hospitalised for COVID-19, all in the control arm; two were classified as severe COVID-19, including one death. There were 74 341 person-months of safety follow-up (median 3·4 months, IQR 1·3–4·8): 175 severe adverse events occurred in 168 participants, 84 events in the ChAdOx1 nCoV-19 group and 91 in the control group. Three events were classified as possibly related to a vaccine: one in the ChAdOx1 nCoV-19 group, one in the control group, and one in a participant who remains masked to group allocation.

Interpretation

ChAdOx1 nCoV-19 has an acceptable safety profile and has been found to be efficacious against symptomatic COVID-19 in this interim analysis of ongoing clinical trials.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32661-1/fulltext
Lite oroande att 3 personer av 11 000 fått "transverse myelitis", verkar inte helt mysigt.
A case of transverse myelitis was reported
14 days after ChAdOx1 nCoV-19 booster vaccination as being possibly related to vaccination, with the independent neurological committee considering the most likely diagnosis to be of an idiopathic, short segment, spinal cord demyelination.

There were two additional cases of transverse myelitis that were originally reported as potentially related but later determined to be unlikely to be related to vaccination by an independent committee of neurological experts.
Citera
2020-12-09, 07:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Lite oroande att 3 personer av 11 000 fått "transverse myelitis", verkar inte helt mysigt.
A case of transverse myelitis was reported
14 days after ChAdOx1 nCoV-19 booster vaccination as being possibly related to vaccination, with the independent neurological committee considering the most likely diagnosis to be of an idiopathic, short segment, spinal cord demyelination.

There were two additional cases of transverse myelitis that were originally reported as potentially related but later determined to be unlikely to be related to vaccination by an independent committee of neurological experts.
Två av fallen är inte relaterade. Det ena i kontrollgruppen som inte fick vaccin. Återstår ett fall där man inte är helt säker:
/.../Three cases of transverse myelitis were initially reported as suspected unexpected serious adverse reactions, with two in the ChAdOx1 nCoV-19 vaccine study arm, triggering a study pause for careful review in each case. Independent clinical review of these cases has indicated that one in the experimental group and one in the control group are unlikely to be related to study interventions, but a relationship remained possible in the third case. Careful monitoring of safety, including neurological events, continues in the trials. All safety data will be provided to regulators for review.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32661-1/fulltext#seccestitle210

Tycker du att detta är jobbigt ska du naturligtvis inte vaccinera dig och istället hoppas på att du klarar en COVID19-infektion utan komplikationer.
Citera
2020-12-09, 07:15
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är bra om du länkar - det tar för lång tid att leta upp informationen annars!

Hur många har dom testat respektive vecka, då? Det måste man ju veta först, om man ska kunna säga att det är själva smittan som har gått ner. Kanske har många smittade inte fått testa sig?

OM det har gått ner så kan det antingen bero på begynnande flockimmunitet, eller att folk har hållit bättre på restriktionerna. Jag tror tyvärr att smitt-talet kommer att braka iväg vilken dag som helst nu, när dom som smittades på Black Friday blir tillräckligt sjuka för att gå och testa sig. Det kan vara så att färre smittades under några dagar, för att folk väntade med att åka in till sta'n och diverse köpcentra till just Black Friday.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/8-december-lagesrapport-om-covid-19/

Färre testade, enligt uppgift pga lägre söktryck, o av de provtagna är färre positiva. Dock kommer det när hela befolkningen är vaccinerad o det inte längre finns något intresse av att rapportera fall med Covid-19 fortfarande skrikas "TESTKAPACITETEN HAR SLAGIT I TAKET!! MÖRKNING."
Citera
2020-12-09, 07:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/8-december-lagesrapport-om-covid-19/

Färre testade, enligt uppgift pga lägre söktryck, o av de provtagna är färre positiva. Dock kommer det när hela befolkningen är vaccinerad o det inte längre finns något intresse av att rapportera fall med Covid-19 fortfarande skrikas "TESTKAPACITETEN HAR SLAGIT I TAKET!! MÖRKNING."

Tack. I samma lägesrapport står följande:

Kurvan för antalet patienter med covid-19 som behöver vårdas vid sjukhus har nu åter vänt uppåt. Antalet patienter som är så sjuka att de är i behov av intensivvård är 89. Det är nästan lika många intensivvårdsplatser som totalt finns normalt inom hälso- och sjukvården i länet.

Situationen i hälso- och sjukvården är mycket ansträngd. Det beror både på stort behov av covid-vård, sjuka medarbetare samt även fler sökande än under våren för andra akuta besvär. Det är samtidigt viktigt att patienter med alla akuta vårdbehov fortsätter söka vård.

Sjukvården fortsätter utöka kapaciteten och bereder sig på att fortsätta hantera nuvarande vårdbehov eller ett ännu större behov. Trycket på ambulanssjukvården är fortsatt mycket högt.

Men jag hoppas att du har rätt, och att det är flockimmuniteten som kickar in nu. Detta är dock som sagt Stockholm, och ute i landet är det i så fall mycket smitta, sjukdom och död kvar innan vi är där. Vaccinationen tror jag inte på, för Sverige kommer inte att klara att administrera det. Särskilt inte de där vaccinen som kräver extremt låga temperaturer samt att de inte får flyttas omkring för att de är instabila. Inte en chans att våra myndigheter kommer att klara en sådan logistisk uppgift.
Citera
2020-12-09, 07:42
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack. I samma lägesrapport står följande:

Kurvan för antalet patienter med covid-19 som behöver vårdas vid sjukhus har nu åter vänt uppåt. Antalet patienter som är så sjuka att de är i behov av intensivvård är 89. Det är nästan lika många intensivvårdsplatser som totalt finns normalt inom hälso- och sjukvården i länet.

Situationen i hälso- och sjukvården är mycket ansträngd. Det beror både på stort behov av covid-vård, sjuka medarbetare samt även fler sökande än under våren för andra akuta besvär. Det är samtidigt viktigt att patienter med alla akuta vårdbehov fortsätter söka vård.

Sjukvården fortsätter utöka kapaciteten och bereder sig på att fortsätta hantera nuvarande vårdbehov eller ett ännu större behov. Trycket på ambulanssjukvården är fortsatt mycket högt.

Men jag hoppas att du har rätt, och att det är flockimmuniteten som kickar in nu. Detta är dock som sagt Stockholm, och ute i landet är det i så fall mycket smitta, sjukdom och död kvar innan vi är där. Vaccinationen tror jag inte på, för Sverige kommer inte att klara att administrera det. Särskilt inte de där vaccinen som kräver extremt låga temperaturer samt att de inte får flyttas omkring för att de är instabila. Inte en chans att våra myndigheter kommer att klara en sådan logistisk uppgift.

Jag lät lite dryg märkte jag, vilket mer var till de lite mer obalanserade användarna i tråden vars enda inställning är "dåligt"= sant o verkligt, "bra"= mörkning/ egentligen dåligt.

Förhoppningsvis börjar det stabilisera sig i Stockholm, o smittan går ner. Sen kommer ju säkerligen vårdbehovet gå uppåt ett tag till, o sen variera med vissa rapporter lägre vårdbehov o andra dagar lite högre. Östergötland, som jag följer närmast, har de senaste veckorna legat o svängt +-10 personer dag till dag kring 90-100 inneliggande patienter.

Sen tror jag att ju flera personer som har ett positivt prov, desto fler, nervösa människor som ringer ambulans när de känner något som kan uppfattas som tryck över bröstet etc (o jag menar inte att förringa de som får allvarliga problem som ju självklart utgör den stora merparten av vårdkontakterna. O jag förstår också att det är högst mänskligt att få ångest vad man upplever som andningssvårigheter bland de som kanske inte har fullt så allvarliga problem som de tror, med tanke på hur mycket som skrivs om Covid-19.)
Citera
2020-12-09, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja vet du, idag när man är sjuk är första tid 2 januari (region Stockholm). Du förstår väl själv att det inte kan vara optimalt? Hur många går då ändå till arbetet tror du?
Nu har jag sett dig skriva det två gånger och det är inte sant. Man får testtid efter två dagar i Stockholm.
Citera
2020-12-09, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Grunden till att Tegnell blir hyllad är för att det finns en stor grupp människor i Sverige är systemlojala: det att hylla Tegnell blir som att stå med "redigeras welcome". Sverige är ett djupt dysfunktionellt land, något inte Norge är. Det finns fortfarande en typ av etnisk tillit i Norge och den talade Erna Solberg till i våras: att stoppa smittan var en "gemensam dugnad" som det norska folket skulle göra gemensamt.

Detta är bara början på eländet för Sverige. Det är 50 år av mörker framför er.

Svenskarna är djupt indoktrinerade, självklart, men ämnet är OT. Att tokhylla en hälsomyndighet som inte värnar folkhälsan, är fantastiskt konstigt.

On topic: jag undrar fortfarande hur sjukvården ska räcka till, hur den ska fixa vårdskulden, vaccinationsarbetet och covidvården på samma gång. Överlappning måste ske.

Att göra en sak i taget är uteslutet.

Har någon sett någon plan?
Citera
2020-12-09, 08:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja vet du, idag när man är sjuk är första tid 2 januari (region Stockholm). Du förstår väl själv att det inte kan vara optimalt? Hur många går då ändå till arbetet tror du?

Varför ljuger du?
Vad vill du uppnå?
Citera
2020-12-09, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nu har jag sett dig skriva det två gånger och det är inte sant. Man får testtid efter två dagar i Stockholm.
Det kanske beror vilken test du söker..hemtest kan nog vara svårare med fullbokade tider. Lättare få kanske om man hämtar testet själv med bud på apotek som budet sen får lämna in samma dag.
Men även där gäller tidsbokning vad jag vet.
Citera
2020-12-09, 08:18
Medlem
Hamsterbolls avatar
Socialminister Lena Hallengren (S) och kulturminister Amanda Lind (MP) håller digital pressträff klockan 08.45.

Pressträff igen. Något med kulturen? De stänger alla teatrar? Högst 8 på scenen?
Citera
2020-12-09, 08:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Socialminister Lena Hallengren (S) och kulturminister Amanda Lind (MP) håller digital pressträff klockan 08.45.

Pressträff igen. Något med kulturen? De stänger alla teatrar? Högst 8 på scenen?

Skulle tippa på att det har något att göra med hur man kan återuppta träning på ett säkert sätt. Tro det eller ej, men Amanda Lind är ju ansvarig för idrott också, fast hon troligtvis aldrig utövat det.
Citera
2020-12-09, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det kanske beror vilken test du söker..hemtest kan nog vara svårare med fullbokade tider. Lättare få kanske om man hämtar testet själv med bud på apotek som budet sen får lämna in samma dag.
Men även där gäller tidsbokning vad jag vet.

Hemtest borde ju vara mer effektivt i mån av tid eftersom man bara tar emot lite grejer, annat än att hela testet ska utföras på plats
Här i min region är det endast hemtester som erbjuds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in