2020-12-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Så bra, det måste vara nytt idag, eftersom det i ett par veckor nu har varit stora problem med att få bookat test, eftersom kapaciteten har nått taket?

Det är väldigt trevligt att de har löst det nu

De skriver som sagt följande:

"Efterfrågan på bokningsbara tider för PCR-provtagning är stor men trenden är att färre bokar PCR-test nu jämfört med förra veckan. Kapaciteten för PCR-provtagning har utökats kraftigt de senaste veckorna och i dagsläget bedöms bokningsmöjligheterna som goda"
Citera
2020-12-08, 22:37
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Finns det någon komplett data över testningen i Stockholm?

Det jag känner till är: https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Där verkar testningen ha minskat med 45% från v48 till 49.
Antar att det inte är helt representativt och det testas mer någon annanstans, men det tyder ju på en minskning.

Jag har förstått att det går mycket snabbare att både få hem testet och sedan svar nu, än för några veckor sedan (här i Stockholm). Ett par vänner som båda fått hem testet dagen efter beställning och sedan provsvaret efter en dag. Det är en väldig skillnad från tidigare då det dröjde upp till fem dagar att få provsvar, om man ens hann få nåt test innan man tillfrisknade..
Citera
2020-12-08, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hm jag tror nog att det finns en viss skillnad i det sociala normerna och umgängesformerna i Italien vs Sverige.
Yes, men jag köper inte den förklaringen till att alla länder var före oss in i andra vågen.

Om vi bortser från de udda fåglarna som klarat sig undan.
Citera
2020-12-08, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan ha med D-vitamin att göra, vi är väl världsbäst på att berika våra livsmedel då det behövs på dessa breddgraderna. Känns som en plausibel förklaring, att det tar lite längre tid för D-vitaminnivåerna att komma ner till kritisk nivå.

Ja, intressant vinkling som låter bra för mig som älskar mjölk och yoghurt..., och äter D-vitamin...

I våras spekulerades det i antibiotikaresistens, vilket man har i betydligt högre grad i mellan och framförallt södra Europa. Nu kanske inte detta har med detta virus att göra förvisso.
Citera
2020-12-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns nog ett element av immunitet i Sverige som orsakade denna fördröjning.

Antingen att fler svenskar i "spridande ålder" har haft det, och/eller så är immuniteten mycket kortvarig, varför Sverige fick fördel av att ha haft en lång svans av fall.

Ja tror att det är en kombination av både immunitet och hur väl restriktionerföljs.

Min teori är att när smittan når en viss nivå i en grupp så blir smittspridningen mer homogen än heterogen i sitt sätt att spridas och sen väller smittan över till andra grupper så att rekommendationerna/immunitet där inte är tillräckliga längre och sen blir det ondcirkel till restriktionerna skärps/följs bättre.

sen varier nivån när det sker beroende på vilka förutsättningar som finns i grupperna.
Citera
2020-12-08, 22:40
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Trenden är att färre har gått och testat sig och därmed sjunker fallen. Orsaken till att färre testar sig är dock inte på grund av brist på testkapacitet som tydligen är mycket god. Det får mig att tro att färre testar sig på grund av att färre har symptom. Dessutom har andelen positiva sjunkit något.

Ja vet du, idag när man är sjuk är första tid 2 januari (region Stockholm). Du förstår väl själv att det inte kan vara optimalt? Hur många går då ändå till arbetet tror du?
Citera
2020-12-08, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Fetade.

Jag tycker det där är ett väldigt luddigt påstående (inte av dig, men ifrån offentligt håll), som en ursäkt för att vi misskött smittbekämpningen, i Sverige. Jag har inte någon gång sett att någon av de personer som påstår detta från offentligt håll, verkligen har kunnat belägga det med rena siffror, eller vilken källa de har angett ..... Det är lika mycket värt för mig som ett påstående från vilken flashbackskribent som helst, som ogärna ger källor.... 🙃

I själva verket när jag själv har sökt idogt på internet så framstår det t.ex. som att även norrmän är ute och reser väldigt mycket också osv. Lika som svenskar.

Något mer konkret än så rent siffermässigt har jag ej kunnat hitta under hela pandemins tid i Sverige. Om det verkligen är sant att Sverige hade såååå många fler smittade/resenärer, som kom in (i procent, gentemot nordiska grannländerna). Så vill jag faktiskt gärna se det i ren fakta. För just nu är det en ren rökridå, i mina ögon.

Sedan är det sant det som du säger också. Även om ett land skulle få in väldigt mkt smitta i början, så är det ju oerhört avgörande hur man hanterar smittan. Om man är "slapp" eller om man snabbt tar till smittbekämpande åtgärder som karantän osv osv.
Det kan ju faktiskt vara en ren slump också. Norrmän, finnar och svenskar väljer inte exakt samma turistmål. Kanske var det något "svenskhål" som hade mycket smitta tidigt.
Citera
2020-12-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja tror att det är en kombination av både immunitet och hur väl restriktionerföljs.

Min teori är att när smittan når en viss nivå i en grupp så blir smittspridningen mer homogen än heterogen i sitt sätt att spridas och sen väller smittan över till andra grupper så att rekommendationerna/immunitet där inte är tillräckliga längre och sen blir det ondcirkel till restriktionerna skärps/följs bättre.

sen varier nivån när det sker beroende på vilka förutsättningar som finns i grupperna.
Det kanske var det här du menade, men jag är lite inne på att valet av restriktioner i sig inte är avgörande.

Utan att det handlar mer om hur rädda människor känner sig för viruset, och i vilken utsträckning de frivilligt drar sig undan, när smittspridningen börjar bli skrämmande stor i deras stad. Jag tror att människor som är rädda på riktigt skyddar sig oändligt mycket bättre än den som på slentrian följer en uppsättning regler.

Så restriktioner skulle handla lika mycket om att kommunicera vilken nivå av allvar man befinner sig i.
Citera
2020-12-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja vet du, idag när man är sjuk är första tid 2 januari (region Stockholm). Du förstår väl själv att det inte kan vara optimalt? Hur många går då ändå till arbetet tror du?

Det stämmer inte alls, man kan bli testad på dagen. En granne fick för några dagar sedan ett test utkört av en taxibil som hämtade upp testet 20 minuter senare efter provtagning. Grannen hade tydliga symptom förvisso, vilket borde vara ett grundkriterie. Detta är i Sthlm. Bra för taxinäringen också som lider hårt i tider som dessa
Citera
2020-12-08, 22:56
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det stämmer inte alls, man kan bli testad på dagen. En granne fick för några dagar sedan ett test utkört av en taxibil som hämtade upp testet 20 minuter senare efter provtagning. Grannen hade tydliga symptom förvisso, vilket borde vara ett grundkriterie. Detta är i Sthlm. Bra för taxinäringen också som lider hårt i tider som dessa

Okej tack då ska jag meddela min anhöriga det, och försöka hjälpa till att få test utkört. Igår försökte denna boka hemtest och första lediga tid var 2 januari 2021.
Citera
2020-12-08, 23:04
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Okej tack då ska jag meddela min anhöriga det, och försöka hjälpa till att få test utkört. Igår försökte denna boka hemtest och första lediga tid var 2 januari 2021.

Det låter otroligt, borde vara stora rubriker i tidningarna. Din anhörig har inte nyligen beställt ett test? Läste att det finns en begränsning på 1 test per person och 30 dagar.

Annars tycker jag du ska kontakta AB, de slår ju gärna på med katastrofrubriker och detta är definitivt en sådan.
Citera
2020-12-08, 23:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det låter otroligt, borde vara stora rubriker i tidningarna. Din anhörig har inte nyligen beställt ett test? Läste att det finns en begränsning på 1 test per person och 30 dagar.

Annars tycker jag du ska kontakta AB, de slår ju gärna på med katastrofrubriker och detta är definitivt en sådan.

Jag har redan mailat region Stockholm om detta igår.

Sen har många information om varför den sega inledningen för de lokala råden för regionerna som skulle vänta på sin tur hos FoHM som ville meddela råd lite utspritt.

Citat:

”Folkhälsomyndigheten öppnade för att införa lokala allmänna råd i samråd med regionerna. Men regionerna fick vänta hos myndigheten för att få lov att inför de lokala allmänna råden, fast smittan spreds och behoven av att minska folksamlingar, minska restaurang- och gymbesök var skriande. Folkhälsomyndigheten ville offentliggöra några regioner i taget, så många fick vänta på sin tur.”

”Testningen under våren var kantad av frågetecken och regering och myndigheter ställde höga krav på regionerna, men dröjde med att reda ut syftet med testningen, vilka som skulle testas, ansvarsfördelningen mellan regionerna och myndigheter samt hur finansieringen skulle fungera. SKR och regeringens överenskommelse i början på juni rätade ut dessa frågetecken och testningen sköt fart”, skriver debattörerna Anders Knape (M), ordförande Sveriges kommuner och regioner (SKR) Carola Gunnarsson (C), 1:e vice ord*förande SKR och Anders Henriksson (S), 2:e vice ord*förande SKR bland annat.

Så uppfattade jag det också när Blekinge gick "runt" FoHM för att de fått vänta för länge, för att FoHM skulle kommunicera deras lokala råd. Resultatet blev ju att många inte fick de restriktioner som skulle kunnat minska smittspridningen just där. Så kolossen FoHM fortsätter leverera.
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/
Senast redigerad av sanne 2020-12-08 kl. 23:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in