Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Det låter otroligt, borde vara stora rubriker i tidningarna. Din anhörig har inte nyligen beställt ett test? Läste att det finns en begränsning på 1 test per person och 30 dagar.
Annars tycker jag du ska kontakta AB, de slår ju gärna på med katastrofrubriker och detta är definitivt en sådan.
Jag har redan mailat region Stockholm om detta igår.
Sen har många information om varför den sega inledningen för de lokala råden för regionerna som skulle vänta på sin tur hos FoHM som ville meddela råd lite utspritt.
Citat:
”Folkhälsomyndigheten öppnade för att införa lokala allmänna råd i samråd med regionerna. Men regionerna fick vänta hos myndigheten för att få lov att inför de lokala allmänna råden, fast smittan spreds och behoven av att minska folksamlingar, minska restaurang- och gymbesök var skriande. Folkhälsomyndigheten ville offentliggöra några regioner i taget, så många fick vänta på sin tur.”
”Testningen under våren var kantad av frågetecken och regering och myndigheter ställde höga krav på regionerna, men dröjde med att reda ut syftet med testningen, vilka som skulle testas, ansvarsfördelningen mellan regionerna och myndigheter samt hur finansieringen skulle fungera. SKR och regeringens överenskommelse i början på juni rätade ut dessa frågetecken och testningen sköt fart”, skriver debattörerna Anders Knape (M), ordförande Sveriges kommuner och regioner (SKR) Carola Gunnarsson (C), 1:e vice ord*förande SKR och Anders Henriksson (S), 2:e vice ord*förande SKR bland annat.
Så uppfattade jag det också när Blekinge gick "runt" FoHM för att de fått vänta för länge, för att FoHM skulle kommunicera deras lokala råd. Resultatet blev ju att många inte fick de restriktioner som skulle kunnat minska smittspridningen just där. Så kolossen FoHM fortsätter leverera.
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/