PW måste haft en tillfällig selektiv minneslucka vad det gällde att komma ihåg vilket år han hjälpte till med att få SPA-badet på plats och sen bada i det. Bevisligen fanns INTE SPA-badet hos SD vid tiden för mordet. Se bilder (pdf sida 29 - 31 Aktbilaga 157 Del B https://www.docdroid.net/AkRnRN8/b2705-18-aktbilaga-157-teknisk-undersokning-del-b-s-224-493-pdf#page=29 ) från husrannsakan 16 maj som för övrigt beordrades av kommissarie Ton* Mö*rk.
I förhör med SD 2018-05-30 säger han följande apropå om fasadbelysningen var tänd aktuell kväll...
M: Ingen aning det förutsätter jag, ibland är den avstängd för, man, ja vi har ett spa-bad och
ibland så stänger man av den om man vill bada för och inte få ...
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Sen så var ju SD i Sthlm 7/10 2018 om jag fattat rätt. Brodern A vittnar om att några kompisar (b.la AM var på konsert i Fryshuset det datumet. Passade SD på att låna en Mac nånstans och ett ComHem wi-fi där i Sthlm? Eller nån variant på ovan?
Försökt söka i tråden men hittar inget om den konserten. Läser SD:s förhör men bara 1/3 igenom än.
Nån som har någon hänvisning till fupen om utredarna fångat upp att han var i Sthlm datumet för den märkliga sökningen i Gmail?
I AB 162/sid 103 finns en bild på en skärmdump som har gjorts av reviewer LW vid tio-tiden på förmiddagen den 7 oktober 2018. Någon är är inloggad på Lenas konto, och som av en händelse så är SD inloggad precis samtidigt - först SDs inloggning och sedan en inloggning på Lenas (sida vid sida på skärmen). En bilresa till Stockholm tar inte mer än ett par timmar så om konserten startade vid 20.00 så har de kunnat köra hemifrån sent på eftermiddagen utan att behöva stressa. Han kan ha haft en helt vanlig dag med aktiviteter hemma innan han åkte iväg.
I förhör med SD 2018-05-30 säger han följande apropå om fasadbelysningen var tänd aktuell kväll...
M: Ingen aning det förutsätter jag, ibland är den avstängd för, man, ja vi har ett spa-bad och
I AB 162/sid 103 finns en bild på en skärmdump som har gjorts av reviewer LW vid tio-tiden på förmiddagen den 7 oktober 2018. Någon är är inloggad på Lenas konto, och som av en händelse så är SD inloggad precis samtidigt - först SDs inloggning och sedan en inloggning på Lenas (sida vid sida på skärmen). En bilresa till Stockholm tar inte mer än ett par timmar så om konserten startade vid 20.00 så har de kunnat köra hemifrån sent på eftermiddagen utan att behöva stressa. Han kan ha haft en helt vanlig dag med aktiviteter hemma innan han åkte iväg.
Tack, inte sett den skärmdumpen än. Ska kika.
Betesvägen - Fryshuset tar 2 tim 9 min enligt Google Maps. Om det var han som loggade in så kan han ha gjort det på dagen hemma eller på resan om de åkte tidigt.
Jag har koll på tiderna för inloggningen och att de presenteras som Eastern European Summer Time osv men är det i utredningen bekräftat när de åkte till Sthlm?
Sen har jag sett någonting i utredningen att någon skickat tips till utredningen att SD varit hemma hos dem (7 okt 2018?) och de har ComHem? Någon som minns bättre vilket tips som finns i aktbilaga jag menar?
De kan ju åkt redan på morgonen för att hinna luncha/sightseeing/ta nån geocache menar jag och även om det är intressant med att SD är inloggad vid 10-tiden i Geocache och LW:s konto är aktivt så kan han ha suttit i baksätet och loggat in med mobil/dator om ComHem-abonnemanget är kopplat till bredband mot 4g, alltså simkort och inte ”telefonsladd” eller fiber i väggen.
Comhem har mobilt bredband:
”Mobilt bredband
Mobilt bredband kopplar upp sig mot 4G-nätet, samma nät som mobiltelefoner använder, och är den enda bredbandsform som är portabel. Du kan med andra ord ta med dig ditt mobila bredband dit du ska utan att koppla upp dig mot publika nätverk. Hastigheterna med 4G-uppkoppling är oftast inte i närheten av det som kan levereras via fiber eller kabel-tv, men tillräckligt höga och stabila för att streama film eller andra mer datakrävande aktiviteter online”
Håller på att försöka få ihop trådarna då när de åkte och om det finns möjlighet att han haft tillgång till ett mobilt eller fast bredband från ComHem på resan mot/i Stockholm. Företag, restauranger, tågstationer, hotell kan ha ComHem som leverantör för bredband.
ComHem har sedan de gick ihop med Tele 2 år 2018 även mobilabonnemang men det är inte aktuellt i det här fallet då ComHem haft den aktuella ipadressen många år:
SD blir förhörd om varför han typ mest funderar på om det kommit ut nån ny cache hon kan ha försökt ta istället för att lägga ut en bombmatta av meddelanden i olika kanaler han har till henne. Och han menar att han inte har hennes telefonnummer. Nu har jag bara läst en tredjedel av förhören i kronologisk ordning men både Whatsapp och framförallt Telegrams kontaktlista bygger på att du har mottagarens mobilnummer. Men det går även att använda username och dölja sitt nummer. Som i mycket annat så framgår inte i utredningen om de kunde se varandras nummer eller ej så långt som jag läst.
Att inte ha mobilnumret till den man har haft en så lång intim relation med är anmärkningsvärt...
MT: Ja nej telefonnummer har jag faktiskt inte men ...
FL: Har du inte?
MT: Men det...
FL: Nehej?
MT: Det finns på, det kan man ju slå upp, men men jag skicka meddelande till henne på
morronen ...
FL: Har du ...
MT: Varför skulle ...
FL: Inte hennes telefonnummer?
MT: Nej jag har inte hennes ...
FL: Nehej?
MT: Telefonnummer.
FL: Okey, varför har du inte det då?
MT: Jag ville inte ha det i min telefonbok.
Sämsta anledningen/förklaringen till att han inte försökte nå Lena!
Det är ju så yxigt, och visar att han är beredd att ta till vilka knep som helst för att slippa svara. Man kan väl säga att han med flit missförstår frågorna och svara på annat än det som efterfrågas.
Visst, kanske var det så att han hade varit tvungen vid något tillfälle att blocka Lena, ta bort alla hennes kontakter för att lugna HD.
Men den den förklaringen håller inget vidare, liksom alla andra bortförklaringar han har varför han inte gör något, bara fortsätter att arbeta, svara andra kort, typ att han vet. Han vet inte ens (påstår han) om han har skickat meddelande till henne, trots att det endast är två veckor efter mordet. Han påstår att han är orolig, älskar henne. Men, men...vad än förhörsledaren säger att det inte är så mycket vad SD kunnat göra för att förändra situationen, utan hur hans beteende (uteblivna reaktioner) på Lenas förvinnande som sticker ut, när andra kontaktar honom och är oroliga.
Saxat från SDs svar på varför han inte verkar reagera, göra något:
-MT: Nej jag vet inte vad vad, nej jag vet inte vinsten ...
-MT: Men vad skulle ...
-MT: Jag ha kunna gjort?
- MT: Jag ...
- MT: Hade skicka meddelande på morronen till henne. med stor. ..
- MT: MT: Säkerhet.
- MT: Nej och och ehh, det lönar sig ju inte och skicka flera meddelande då eller? Nej.
- MT: Mej i, i högsta grad, men jag vet inte vad jag skulle kunna göra som jag har sagt, när jag
har skickat eh, ett eller två meddelanden på morronen, ingen aning, det vet ju, ehh, vad, vad
blir det för skillnad om det finns tre, fyra eller hundra meddelanden i hennes telefon?
- MT: Ehh jag vet fortfarande inte nu ens när du sitter och räknar upp det här, vad jag skulle
kunna gjort, och dessutom så är det ett ganska så känsligt läge ehh jag vet att hennes familj är
hemma hos henne, eh och då vet jag att, då blir rätt kontakter tagna, ehh, men det är inte så
väl ansett förmodligen av Uffe till exempel att jag är, att jag blandar mej i, ehh han avgudar
inte mej ja, lindrigt sagt
- MT: Jag har inga andra ...
- MT: Kontaktvägar.
- MT: Ja det, jag vet att jag gjorde en sak i alla fall, det var och lista ut om det hade kommit
några nya burkar som skulle kunna vara teoretiskt möjlig att hon hade åkt på.
-MT: Ehh så om du vill ha fram nånting jag har gjort så, ja det har jag gjort.
- MT: Ehh men jag är inte ehh den här, ehh utan jag tänker att ...
- MT: Finns det nåt jag kan göra, nej jag kan inte påverka situationen.
- MT: Jag är ganska ...
- MT: Så fyrkantig så ja.
- MT: Ehh, nej och jag vet inte vem jag skulle kunna kontakta.
- MT: Jag skulle kunna ha ringt till er, men det förstår jag att det gör familjen.
- MT: Hur? Jag vet ingen ..
- MT: Jag har inga andra vägar, jag kan inte trolla. Och definitivt så sätter jag inte igång nåt
ehh, sök, det kommer på familjens eller ert initiativ ehh.
Till sist, efter flera sidor av förhör med dåliga ursäkter säger förhörsledaren:
- FL: Och så här håller det på till på eftermiddan då, och då skriver du bara, han skriver ja då
till slut att han har prata igen med Uffe, och dom försöker hjälpa till och bla bla bla. Fy fan
skriver han, det är obehagligt och ena med det tredje. Är på jobbet men jag kan inte tänka på
något annat säger han. Så overkligt det är då säger du, och sen skriver du då, jag ska fika nu
med barnen snart så åker jag på drömresan med drömkvinnan, men sinnet solkas. Det låter ju
otroligt kliniskt och kallt allesom, utan några som helst ( ohörbart) allesom. Dom andra håller
på och är oroliga och ...
- MT:Mm mm.
- FL: Vill ha kontakt med varann, du säger,ja nu ska jag fika med barnen och med TG, det är
ju Hanna, Hanna ...
Då kontrar SD med att försöka sätta FL på plats:
- MT: Just det finns det ju ganska så om du vill ha lite kommentarer kring det...
- FL:Mm.
- MT: Som du verkar gilla ehh ...
- FL: Vad sa du ...
- MT: Det...
- FL: Vad sa du för nånting? Vadå ...
- MT: Du verkar ...
- FL: Att jag verkar gilla?
- MT: Gilla och ha kommentarer som jag anser vara ovidkommande, Jerry känner inte ...
- FL: Ja men hörru du nu är det faktiskt så att du ska inte ha, ha den tonen här ...
- MT: Nej.
- FL: Vad jag gillar eller inte, jag sitter inte här för ro skull ...
- MT: Nej det gör inte jag heller.
Telefonnummer eller inte.
Herregud.
Tror han att han kan lura polisen på det sättet?
Han skäms inte alls när han gör bort sig.
Går det så går det verkar hans devis vara.
Då lappar man bara med några nya missförstånd/lögner eller bortförklaringar. Och när det inte går kör man med det vanliga tricket; platta till någon. Det brukar nog funka på en del.
Det intressanta med just denna dag är ju inte bara inloggningen på Lenas geokonto utan också att det var årsdagen av hennes start som geocachare 7 oktober 2012 och till det hör givetvis historien om hur kontot skapades.
Då blir också FTF loggningen av Black Mass tidigt på morgon 7 oktober 2018 intressant. Den har redan citerats ett tiotal gånger här det senaste året, men texten som talar om "grymma människor och deras öden" kan också läsas som en hälsning till Lena. Likaså fotot av ett par fötter i blåa tofflor som bifogades loggningen, att fotografera sina fötter var nästan Lenas signatur och det går igen även i hennes profilbild.
Det intressanta med just denna dag är ju inte bara inloggningen på Lenas geokonto utan också att det var årsdagen av hennes start som geocachare 7 oktober 2012 och till det hör givetvis historien om hur kontot skapades.
Då blir också FTF loggningen av Black Mass tidigt på morgon 7 oktober 2018 intressant. Den har redan citerats ett tiotal gånger här det senaste året, men texten som talar om "grymma människor och deras öden" kan också läsas som en hälsning till Lena. Likaså fotot av ett par fötter i blåa tofflor som bifogades loggningen, att fotografera sina fötter var nästan Lenas signatur och det går igen även i hennes profilbild.
Vore ju bra om man kunde ta SD för dataintrång om inte annat.
Ang. 7 okt 2018 konserten. Dörrarna öppnade kl 1830. Om det var bil gick den runt kl 16 absolut senast från örebro om man ska kartlägga dagen. Skulle alla dricka alkohol tidigare start.
först i Maj nästa år får vi veta om SD döms eller inte. Mordet på Lena Wesström har överklagats till hovrätten. Den 7 april nästa år startar rättegången som hålls i Jönköping. Först i början av maj räknar man med att vara klar.
– Hovrätten kommer också till Örebro för en syn på brottsplatsen vid bullerplanket, säger åklagare Åsa Hiding.
först i Maj nästa år får vi veta om SD döms eller inte. Mordet på Lena Wesström har överklagats till hovrätten. Den 7 april nästa år startar rättegången som hålls i Jönköping. Först i början av maj räknar man med att vara klar.
– Hovrätten kommer också till Örebro för en syn på brottsplatsen vid bullerplanket, säger åklagare Åsa Hiding.
Men ett indiciemål ; är det verkligen så att domstolen kan döma en person till straff trots att personen ej erkänner ?
Men ett indiciemål ; är det verkligen så att domstolen kan döma en person till straff trots att personen ej erkänner ?
Ja visst De flesta anser sig oskyldiga även under sitt fängelsestraff.Det krävs att det är ställt utom rimligt tvivel förstås.Ingen får bli oskyldigt dömd
Senast redigerad av Aqua-Rell 2020-12-09 kl. 08:06.
Jag kan utläsa hur S var oerhört pressad vid aktuell tid.(Ja,han önskade ju avsluta med L för flera år sedan utan att lyckas).Både av frun samt L. Han måste ha mått oerhört dåligt pga sitt tidigare felsteg.Vet ingen utväg och allt är svart. Många är de gånger han försöker böna och be om att få avsluta med L. Utan framgång.Han är desperat och försöker nu genom skrämseltaktik och dödshot samt tydlig kommunikation bli av med/skrämma iväg henne. Hon slår dövörat till.Han är helt ur balans.Bollen ligger hos honom hur han och hans H och familjen i stort ska få leva i fred från L. L omintetgjorde en framtid för paret D.Det är motiv nog.När man mår så dåligt att man ej ser ljusning alls då är ett livstidsstraff värt det. Allt blir bra!!Anar vilken typ av mordvapen.Gör du??
Senast redigerad av Aqua-Rell 2020-12-09 kl. 08:44.
Anledning: Tillägg
Kanske Rosamund har en förmåga att twista till det lite utifrån egna tankar istället för att utgå ifrån det som står skrivet?
PW måste haft en tillfällig selektiv minneslucka vad det gällde att komma ihåg vilket år han hjälpte till med att få SPA-badet på plats och sen bada i det. Bevisligen fanns INTE SPA-badet hos SD vid tiden för mordet. Se bilder (pdf sida 29 - 31 Aktbilaga 157 Del B https://www.docdroid.net/AkRnRN8/b2705-18-aktbilaga-157-teknisk-undersokning-del-b-s-224-493-pdf#page=29 ) från husrannsakan 16 maj som för övrigt beordrades av kommissarie Ton* Mö*rk.
Teknikerna ställde ned två sopkärl i källaren som sen undersöktes den 21 maj och man bedömde innehållet som ointressant för utredningen, men kanske tur ändå att man fotade dokumentet för ett Telia kontantkort för mobil/surf (pdf sida 64 Aktbil 157 del B).
På dokumentet finns ett serienummer (tack till Ulanna som uppmärksammade det) som Telia bör ha uppgifter om vilket mobilnummer det är kopplat till och utredarna bör kunna se om det finns med i mastningslistorna för tiden 11 - 15 maj. www.bildtagg.se/bild/bnkmoiziipnx9u0brke25hu6
SD var till synes en svärmorsdröm och är sannolikt en väldigt trevlig kompis. Jag tror inte många kunde tänka tanken att han skulle kunna vara skyldig till det brutala mordet på Lena. Idag vet alla så mycket bättre och SD:s flax kommer ta slut - kanske tidigare än mars -21?
Ja vi kan hoppas att Ulannas upptäckt kan hjälpa till, likaså Dina gräv under trådens gång och Avel:s letande nu kan vara den pusselbit som fattas till åkl överklagande (bla enl NA idag) ang att LW:s ring bar SD:s DNA... det enda DNA som fanns på MP.
Svärsonsdröm verkade han vara tom när otroheten mot hans dotter blev avslöjat. Till och med efter att de fått tillgång till FUP och kunnat läsa hur SD tar till alla knep för att lura deras dotter!
SD var väl trevlig gentemot en del av sina vänner (bla poliser)... vissa tyckte att han var en mysko typ.
Enl NA nu på morgonen får vi inte något resultat av detta fall förrän i maj nästa år... (om det inte händer något innan). Kanske domen kommer på 3-årsdagen efter att LW blev brutalt mördad.
Som pensionär får jag försöka hålla mig borta från coronan, vill inte missa utgången av detta fall! Och de stackars grannarna i Hjärsta får ev "njuta" av SD:s juleljus i trädgården ytterligare en gång.
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-12-09 kl. 09:03.
Om man innerligt och i djupet av sitt hjärta känner kärlek och motparten dejtar en annan Om man i grunden i stället känner hat.Då kanske man förstår en lykta med en papperslapp där orden JÄD står skrivna.Älskar man någon gör man allt i sin makt för densamma. Lyktan och papperslappen med JÄD betyder tvärtom.Äkta hat och en form av ljuv hämnd.Är min teori.