2020-11-18, 21:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag har snappat upp en del om 12 Volt batteri-laddningen i elbilar.

Det visar sig vara lite olika system.

När man parkerar och låser bilen:

VW ID3: All högspänning slås av. Ingen laddning av 12 volten. (Av säkerhetsskäl enl. uppgift.)
KIA/Huandai: Högspänningen ligger kvar och underhållsladdar 12 Volten. Skylt med högspänningsvarning på huven.
Nissan Leaf: Högspänningen slås på vid behov för att ladda 12 volten.

Det skulle kunna bero på olika elsäkerhetsföreskrifter i Tyskland, Korea och Japan.

Det förvånar mig om inte Renault funkar som Nissan.
Om inte BAB7 vore så oteknisk skulle han ju kunna undersöka saken.
Vad säger manualen?
Högspännigsvarning?

Källa: Bloggaren BatteryLife vars ID3 nu står på verkstad med 12-voltproblem. Får betala 25 euro för lånebil.
https://www.youtube.com/watch?v=J4Mm-E05xa8&list=PLwCzgH6q6jkvPGIBXyrWgD6eus79hzOTp&ind ex=1&t=5357s

Battery Life:
https://www.youtube.com/channel/UCTpYzLtOCilhKE42T5uW7Ww

Battery Life om sitt 12 volt problem på sin ID3.
https://www.youtube.com/watch?v=bk_meEZAuNc

Han kopplade in en voltmeter på batteriet som skickar spänningsvärdet till hans mobil.
Han konstaterade då att 12 volten laddas från högspänningsbatteriet förutom när man parkerar bilen.
Det laddas om man kör, laddar och parkerar men sitter kvar i bilen.

I samband med låg temperatur i Tyskland + tjuvström och långparkering så sjönk spänningen så att bilen inte startade och att han fick massor med felkoder.

Efter att ha laddat batteriet med en kick-starter fick han göra en "norsk reset" genom att koppla ur/in batteriet.

Detta ska VW fixa i nästa uppdatering.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-11-18 kl. 21:40.
Citera
2020-11-19, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Teknikens värld testar Zoe i älgtestet. Gick inget vidare.

https://www.youtube.com/watch?v=8gQ0xjTaG78
Märkligt när den höga och smala Suzuki Jimny 2018/2019 klarar 72 km/t-gränsen när nya Renault ZOE endast klarar 68 km/t MED ESP.
Citera
2020-11-26, 19:59
Medlem
BAB7s avatar
Renault ZOE miljövänligaste bilen:https://www.vibilagare.se/nyheter/smutsigaste-och-renaste-bilarna-avslojade-elbilar-i-topp
Citera
2020-11-26, 20:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Renault ZOE miljövänligaste bilen:https://www.vibilagare.se/nyheter/smutsigaste-och-renaste-bilarna-avslojade-elbilar-i-topp

ZOE har väl ingen syskonmodel för bensin/diesel.

Citat:
Bäst i senaste upplagan av testerna blir elbilarna Hyundai Kona och Renault Zoe som båda levererar toppbetyget fem stjärnor. Effektiviteten ligger på topp jämfört med bensin- och dieseldrivna syskonmodeller.
Citera
2020-12-08, 00:52
Medlem
BAB7s avatar
Jag har nu kört 13.000 mil med min ZOE, och har nu med god marginal nått brytpunkten, nu kör jag gratis och har redan tjänat in 30.000 kronor, och den summan ökar nu för varje körd km!
Jämförelsen är gjord med en bensinsnål småbil.

Min ZOE kostade 364.000 kr.
Jag fick 60.000 kr i klimatbonus, plus rabatt från bilfirman på 25.000 kr.
= nettopris på 279.000 kr.

Fick 95.000 för min inbytesbil, så jag betalade ett mellanpris på 184.000 kr till bilfirman.

Räknar jag bort bensinkostnader/servicekostnader etc på 13.000 mil på en liten bensinbil som den jag lämnade i inbyte, plus att jag räknar servicekostnader och elkostnader på Renaulten, samt tar hänsyn till inbytesvärde idag, - så har jag redan tjänat igen de pengarna som jag betalade emellan! Plus att jag har sparat ytterligare 30.000 kr!!
Nu kör jag verkligen gratis!
Citera
2020-12-08, 00:56
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Jag har nu kört 13.000 mil med min ZOE, och har nu med god marginal nått brytpunkten, nu kör jag gratis och har redan tjänat in 30.000 kronor, och den summan ökar nu för varje körd km!

Fick 95.000 för min inbytesbil, så jag betalade ett mellanpris på 184.000 kr till bilfirman.

Räknar jag bort bensinkostnader/servicekostnader etc på 13.000 mil på en liten bensinbil som den jag lämnade i inbyte, plus att jag räknar servicekostnader och elkostnader på Renaulten, samt tar hänsyn till inbytesvärde idag, - så har jag redan tjänat igen de pengarna som jag betalade emellan! Plus att jag har sparat ytterligare 30.000 kr!!

Grattis!
Smaken är dock som baken!
Det finns de som gör som dig och är nöjda samtidigt det finns sådana som mig som gör helt annorlunda och bara garvar av nöjdhet.
Det är en fråga om förhållningssätt, perspektiv samt tillgängliga resurser.
Citera
2020-12-08, 01:54
Medlem
Citat:

Ja tank hur fantastiskt det kan vara ibland!
Jag kan ta mig sjalv som exempel.

Lamnade en Porsche 911TurboExclusive som inbyte mot en moped.
Jag fick 1100000 kontant plus mopeden. Porschen kostade mig ca 15000kr i manaden plus bransle. Mopeden knappt 300.
Har har jag alltsa tjanat minst 14700kr per manad!
Nastan 180000om aret!

Nu tanker jag som sahar.
Om jag koper 10 Porschar till och byter alla mot mopeder sa kommer jag tjana nastan 2miljoner om aret,eller drygt 5000kr/dag vilket blir over 200kr/tim. Och detta skattat och klart!

Det om nagot maste vara att fa betalt for att kora moped
Citera
2020-12-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ja tank hur fantastiskt det kan vara ibland!
Jag kan ta mig sjalv som exempel.

Lamnade en Porsche 911TurboExclusive som inbyte mot en moped.
Jag fick 1100000 kontant plus mopeden. Porschen kostade mig ca 15000kr i manaden plus bransle. Mopeden knappt 300.
Har har jag alltsa tjanat minst 14700kr per manad!
Nastan 180000om aret!

Nu tanker jag som sahar.
Om jag koper 10 Porschar till och byter alla mot mopeder sa kommer jag tjana nastan 2miljoner om aret,eller drygt 5000kr/dag vilket blir over 200kr/tim. Och detta skattat och klart!

Det om nagot maste vara att fa betalt for att kora moped

Du har en poäng, men det är en STOR skillnad i ordet tjäna och spara.
Tjäna gör man när man går plus på något. Spara gör man om man har en viss utgift per månad, men sänker denna i jämförelse med vad man hade innan. Tjäna pengar gör man så klart inte.
Citera
2020-12-08, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Du har en poäng, men det är en STOR skillnad i ordet tjäna och spara.
Tjäna gör man när man går plus på något. Spara gör man om man har en viss utgift per månad, men sänker denna i jämförelse med vad man hade innan. Tjäna pengar gör man så klart inte.

Jojoman!

Kan BAB7 tjana pengar pa att byta in sin VW Up och efter 13000mil aka Gratis ZOE resten av livet plus att fa en slant for varje mil han kor sa ska val jag inte vara samre!

Nu funderar jag pa att kopa 10 Lamborghini Urus och byta dessa mot elscooters!

Har tror jag det finns mer pengar att tjana namligen!
Skulle inte bli forvanad om jag kommer upp i 500K per manad eller drygt 15000/dag.
Mitt mal al dock 1000kr/tim i passiva inkomster.
Da tror jag det ar Renault ZOE jag maste byta till!
Citera
2020-12-08, 23:59
Medlem
tigerrakets avatar
Räknar du sedan bort de månaderna som bilen har stått på verkstad så gör du en enorm vinst iform av minskat slitaget BAB7. Herregud, rena vinstmaskinen jue!

P.S, Du återkom aldrig huruvida du hade kringgått Renaults uppkoppling till bilen och batteriet när du slog dig för bröstet och sa att du minsann inte hade något uppkopplat i bilen. Har du kommit på ett svar än?
Citera
2020-12-09, 00:11
Medlem
Skotarns avatar
Citat:

Hej! Vad har du räknat på för inbytespris? Ca inbytespris på din bil i normalt skick med dom milen är 35 - 45 tkr beroende på om det är ÅM 16 el 17. Du har förlorat ca 244000 kronor i enbart värdeminskning.
Närmast jämförbara bensinbil i storlek är Renault Clio, har legat stadigt runt 139000- 149000 i kampanjpris. Vad har batterihyran kostat dig?
Tror du får räkna om på kammaren igen
Citera
2020-12-09, 00:21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Räknar du sedan bort de månaderna som bilen har stått på verkstad så gör du en enorm vinst iform av minskat slitaget BAB7. Herregud, rena vinstmaskinen jue!

P.S, Du återkom aldrig huruvida du hade kringgått Renaults uppkoppling till bilen och batteriet när du slog dig för bröstet och sa att du minsann inte hade något uppkopplat i bilen. Har du kommit på ett svar än?

Jag är inte uppkopplad till något amerikanskt tech-bolag, ingenting i min ZOE är uppkopplat, så de kan inte övervaka mig eller veta var jag kör eller när jag kör!
Jag värdesätter min frihet, till skillnad från vissa andra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in