2020-11-07, 11:06
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag köper inte en bil med installerat google-system!
För det första vill jag inte bli övervakad, och för det andra vill jag inte vara i beroendeställning till ett amerikanskt tech-bolag!

Jag var också fientligt inställd till den nya tekniken förut, men mycket är nog för att man är rädd att göra fel?
För fem år sedan hade jag inte ens använt en GPS, det funkade ju för fasen med kartboken.
Jag köpte för övrigt min första smarta telefon för bara 4,5 år sedan. Folk tittade ju snett på en när man plockade upp sin gamla tegelsten till mobiltelefon...

Numera kan jag knappt vara utan all den nya tekniken som det innebär med appar och dylikt.
Numera försöker jag snappa upp allt nytt så fort jag kan och ta del av det.
Det ger såååå jävla många fördelar i vardagen.

Jag vill absolut inte bli en bitter gammal gubbe som min far som inte har en susning om tekniken som har hänt efter 2000.
Citera
2020-11-07, 15:31
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Säg för tusan inte till BAB7 att Google Auto finns i hans superduperfantastiska Renault Zoe.
Gillar att han samtidigt säger hur tekniskt avancerad den är. Han har dock inte suttit i någon annan bil utan bara kollat på bilder och bedömt att hans är bättre.

En grottmänniska hade tyckt 740 var superfuturistisk. Så inte konstigt att BAB7 som är så teknikvarierad tycker att hans låda med fyra hjul är supermegamodern.

Det sorliga är väl att han flera gånger verkar tro att alla andra är lika imponerade och att dem "tittar lite extra på hans bil".

Gissar att Google Auto behöver en uppkoppling till nätet för att märkas i nån högre grad, och antar att uppkopplingen sker via mobilen? Då han inte har nån smartphone, så lär väl någon uppkoppling inte ske via denna...

Han har ju förra modellen, framgår inte här om detta stöds...

Starta färdanvisningar, ring samtal säkert med Bluetooth, ställ in dina favoritradiostationer och använd apparna i din smartphone (Waze, Google Maps eller Spotify …) direkt på skärmen i bilen med Android Auto™- och Apple CarPlay™-kompatibilitet**.

Och tack vare röststyrning behöver du inte släppa blicken från vägen.

-------------------------------

*Utrustning varierar beroende på version.

**Android Auto™ är ett varumärke som tillhör Google Inc. Android Auto™ är tillgängligt senare, beroende Googles utbud. Apple CarPlay™ är ett varumärke som tillhör Apple Inc.
Senast redigerad av Enydrion 2020-11-07 kl. 15:35.
Citera
2020-11-07, 17:43
Medlem
BAB7s avatar
För att förtydliga: Renault ZOE har ingen Google i bilen, inte på något vis.

Man kan även neka datadelning i navin (tom tom) vilket jag har gjort.

När jag köpte bilen så diskuterade jag även detta med bilförsäljaren, han började snacka om uppkoppling hit och dit och jag stoppade honom direkt och sade att jag inte är intresserad av sådant trams och att jag inte vill bli övervakad eller beroende av tech-bolagen i silikon valley.
Han förstod vad jag menade och visade mig hur det funkade på ZOE.
Citera
2020-11-07, 18:10
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
För att förtydliga: Renault ZOE har ingen Google i bilen, inte på något vis.

Man kan även neka datadelning i navin (tom tom) vilket jag har gjort.

När jag köpte bilen så diskuterade jag även detta med bilförsäljaren, han började snacka om uppkoppling hit och dit och jag stoppade honom direkt och sade att jag inte är intresserad av sådant trams och att jag inte vill bli övervakad eller beroende av tech-bolagen i silikon valley.
Han förstod vad jag menade och visade mig hur det funkade på ZOE.
Du är medveten om att din ZOE är uppkopplad ändå va? Du kan ju exempelvis kolla laddning och starta värme på distans. Så du blir övervakad vare sig du vill det eller ej. De vet exakt var du kör, hur mycket energi du förbrukar och när du laddar. Och det finns ingen funktion att stänga av det då Zoe:n ska kunna ta emot information och göra mindre säkerhetsuppdateringar. ZE-Appen är dessutom inte framtagen utav Renault utan är en köpt tjänst från just ett företag i Silikon Valley.
Citera
2020-11-07, 18:58
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Du är medveten om att din ZOE är uppkopplad ändå va? Du kan ju exempelvis kolla laddning och starta värme på distans. Så du blir övervakad vare sig du vill det eller ej. De vet exakt var du kör, hur mycket energi du förbrukar och när du laddar. Och det finns ingen funktion att stänga av det då Zoe:n ska kunna ta emot information och göra mindre säkerhetsuppdateringar. ZE-Appen är dessutom inte framtagen utav Renault utan är en köpt tjänst från just ett företag i Silikon Valley.

Fattar du trögt eller?
Min Renault ZOE är inte uppkopplad!
I ZOE-navigatorn (tom tom) kan man neka datadelning, vilket jag har gjort.
Så nej, jag är inte övervakad av tech-bolagen!
Citera
2020-11-07, 19:43
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Fattar du trögt eller?
Min Renault ZOE är inte uppkopplad!
I ZOE-navigatorn (tom tom) kan man neka datadelning, vilket jag har gjort.
Så nej, jag är inte övervakad av tech-bolagen!
Men käre gode man, den ÄR uppkopplad även om du väljer att inte aktivera vissa av funktionerna.
Renault skickar uppdateringar till den, man läser av batteristatus och samlar in anonymiserad data för att kunna förbättra funktionen. Detta gör din bil och ALLA nya bilar idag. Det är inget du som användare kan stänga av för det är en basfunktion som tillverkaren använder sig av.

"Renault can remotely disable recharging of the battery pack."
"There is a tweet from Renault saying that they only collect data for battery monitoring."

Du kan ju fortsätta påstå att din bil inte är uppkopplad. Men Zoe var uppkopplad redan 2013 när den kom
Citera
2020-11-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Nej det ar inte Dasen i Baken jag ar radd for.

Den kan jag ta som en man,utan vetskapen att DE VET att jag handlade brod pa ICA,tankade pa INGO [ja du ser...ICA INGO=SAPO CIA] och at pa MAX [FBI].

Vem vet vad DE kan ta sig till med denna kunskap om mig....
Det ar vad jag ligger somnlos over.

Jag litar helt pa BAB7!
Han ar mitt extralyse i nattmorkret!
Min tuta i tunneln!
Den polerade knoppen pa vaxelspaken!

Han vet sanningen och jag foljer i hans fotspar for sakerhets skull...

Känns som ett sarkastiskt inlägg, men du är lite otydligt, så är inte helt säker.
Citera
2020-11-07, 21:43
Medlem
Citat:
Säg för tusan inte till BAB7 att Google Auto finns i hans superduperfantastiska Renault Zoe.
Gillar att han samtidigt säger hur tekniskt avancerad den är. Han har dock inte suttit i någon annan bil utan bara kollat på bilder och bedömt att hans är bättre.

En grottmänniska hade tyckt 740 var superfuturistisk. Så inte konstigt att BAB7 som är så teknikvarierad tycker att hans låda med fyra hjul är supermegamodern.

Det sorliga är väl att han flera gånger verkar tro att alla andra är lika imponerade och att dem "tittar lite extra på hans bil".

Det är inte bara det. En bil som Zoe som tillverkades 2018 (tror det är då BAB köpte sin bil)
Var mer omodern än en Tesla från 2015.

Eller för att vända på det. En Splitter ny Zoe tillverkad hösten 2020 kommer inte ens i närheten av tekniken i en många år gammal tesla, inte ens om Zoen är fullt utrustad för högsta möjliga pris.

Det är det som stör mig på många biltillverkare, att de ligger så långt efter med tekniken. Inte ens om man väljer deras nyaste modell med högsta spec, så får man något som kommer nära Tesla.
Citera
2020-11-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag var också fientligt inställd till den nya tekniken förut, men mycket är nog för att man är rädd att göra fel?
För fem år sedan hade jag inte ens använt en GPS, det funkade ju för fasen med kartboken.
Jag köpte för övrigt min första smarta telefon för bara 4,5 år sedan. Folk tittade ju snett på en när man plockade upp sin gamla tegelsten till mobiltelefon...

Numera kan jag knappt vara utan all den nya tekniken som det innebär med appar och dylikt.
Numera försöker jag snappa upp allt nytt så fort jag kan och ta del av det.
Det ger såååå jävla många fördelar i vardagen.

Jag vill absolut inte bli en bitter gammal gubbe som min far som inte har en susning om tekniken som har hänt efter 2000.

Jag gratulerar dig. Jag vet ju inte hur gammal du är, men det är alltid kul att se äldre folk ta till sig och bli imponerade och nyttja ny teknik.

Då jag själv jobbar inom IT branschen så är jag så klar stor förespråkare för ny teknik. Kommer göra allt i min makt för att hänga med och inte vara den sura bakåtsträvande gubben när jag är pensionär.
Citera
2020-11-14, 18:02
Medlem
Elvis avatar
Fick tips om att Zoe ska vara den bästa elbilen på marknaden. En polare tipsa om den här tråden..

Ska lusläsa i tråden! 🙂
Citera
2020-11-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Fick tips om att Zoe ska vara den bästa elbilen på marknaden. En polare tipsa om den här tråden..

Ska lusläsa i tråden! 🙂

Jag har varit en stor motståndare mot Zoe, men det är baserat på äldre modeller.
T.ex. den som BAB7 äger från 2018 är inget att hänga i granen varken utseendemässigt, interiör, prestanda, teknik osv, men jag har aningen börjat ändra mig när de gäller den nyaste Zoe.

Visst, det är ingen bil om man vill ha prestanda eller high tech teknik, men räckvidden är numera ganska bra och snabbladdning finns som tillval, ja jag tycker det är konstigt att det inte är standard, men det finns i alla fall som tillval med 50kW. Interiören är mycket bättre, i alla fall på de mer specade varianterna och den har mer teknik rent allmänt på flera områden.

Tycker inte längre att Zoe i nya modellen är skräp utan jag sållar den till något slags medel. D.v.s. Tesla och andra dyrare elbilar som Polestar och Mercedes EQC, Porsche Taycan osv hamnar väl i det övre skiktet, medan jag skulle säga att Zoe hamnar i någon slags mellansegment med den nya modellen och den har andra som har på tok för låg räckvidd och kanske knappt någon teknik alls som Volkswagen eUP.
Citera
2020-11-16, 20:45
Medlem
S Nubbens avatar
Teknikens värld testar Zoe i älgtestet. Gick inget vidare.

https://www.youtube.com/watch?v=8gQ0xjTaG78
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in