2020-12-08, 19:07
Medlem
Covid patient skulle transporteras från fältsjukhus med ambulans till IVA.
Respirator slangarna dras ut för att sätta in slangar från transport respiratorn.
Slangarna passar inte och nya slangar som passar saknas (rest noterad).
Patienten dör 39 år gammal.
Vi tillverkar förstås inte respiratorslangar !. Ansvaret ligger som vanlig på sjukhuset.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/39-arig-covidpatient-avled-nar-sjukvarden-skulle-spara-pa-respiratorslangar
Senast redigerad av Lars48. 2020-12-08 kl. 19:12.
Citera
2020-12-08, 19:07
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Viruset uppstår inte här men det kommer hit varje höst, i lite olika former varje år.
Och försvinner till nästa sommar.
Vilket betyder att det är i cirkulation. Och ungefär samma sak kommer hända, eller har redan hänt, med covid, fast det har en lite annorlunda dynamik. Jag antar att trådens alarmister till det problemet är att låsa in 100% av alla människor på jorden i varsin karantän tills inga virus finns kvar
Senast redigerad av Hexen666 2020-12-08 kl. 19:10.
Citera
2020-12-08, 19:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
21.45 ikväll på ekonomibyrån om ”covid-19 pass”.
Flygbolagen ”iata” håller på att ta fram app för att kunna gå på flygen.
Vaccinationsintyg eller färskt negativt prov.
Citera
2020-12-08, 19:14
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det gick fort. Qantas har knappt hunnit rulla ut sina krav ännu, och IATA är redan ute med detta.
Citera
2020-12-08, 19:16
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det gick fort. Qantas har knappt hunnit rulla ut sina krav ännu, och IATA är redan ute med detta.

Det var inte helt klart än. De diskuterar med regeringar just nu för att få något sammanhängande.
Räknade med att rulla ut i början på nästa år..

Var bara ett kort inslag. Blir spännande att höra lite mer specifikt sen.
Citera
2020-12-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Socialministern räknade ju 2 vuxna + 8 barn som 8 pers, så det är nog godtyckligt. 🙂

Poängen handlade om att inte umgås utanför sin normala sfär av umgänge utan att vidta säkerhetsåtgärder. Enkelt.

En bra regel är nog. Känner du att du behöver fråga, så är svaret nej.
Citera
2020-12-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kolla wikipedia, ivermectin är testat och avfört som effektivt mot COVID-19.

Doserna som krävs för effekt är för höga för att det skall vara hälsosamt.

Källorna på Wikipedia är gamla, nyaste är från Juli.

Metastudie, chansen är 1 på 8 miljoner att Ivermectin inte har en effekt.
https://ivmmeta.com/

Ivermectin är långtidsverkande, säkert/fritt från biverkningar, 3,7 miljarder människor har ätit detta vid något tillfälle.

Det finns gott om anekdotiska och faktiska bevis, det mest övertygande kanske är från Mexico, Peru där man ordinerat i stor skala, samt delar av Afrika där man äter detta profylaktiskt pga. diverse parasitproblem, och av logiska skäl upplever låg spridning av corona.

Detta kan rädda tusentals och borde rullas ut till befolkningen förebyggande. Riskgrupper profylaktiskt och resten vid minsta symptom. Billigt är det också.
Citera
2020-12-08, 19:18
Avstängd
Citat:

En del festivaler i Europa kommer tydligen köra något liknande d.v.s vaccinationsintyg eller färskt pcr-test.
Citera
2020-12-08, 19:21
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag fortsätter diskussionen om ekonomi i tråden "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga".

Lögn!

Enligt undersökningen som gjordes i Östergötland, så var det ungefär 15 procent av offren som hade dött "med och inte av" Covid. I 85 % av dödsfallen, så hade Corona-viruset skuld, i många fall tillsammans med andra former av ohälsa. Att Corona-viruset samverkade med andra former av ohälsa, innebär inte att Corona-infektionen var oskyldig till dödsfallen.

Att en stor mängd av dödsfallen skulle vara "med och inte av" Covid, är en lögn som Anders Tegnells anhängare sprider, för att få Anders Tegnells misslyckande att framstå som mindre allvarligt.

Fullständigt skitsnack.

I Italien t ex var det i våras endast 0,2% av de rapporterade avlidna som INTE hade MINST en långtgående dödlig sjukdom (de flesta hade 2-4), OCH så gott som ingen var yngre än 75.

Ingen dör AV covid. Men ja, det kan bidra till att döden sker något tidigare än den annars skulle ha gjort, för redan mycket sjuka och sköra personer.
Citera
2020-12-08, 19:23
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Har du en källa till den statistiken? Jag har letat efter sådan.
Javisst, den finns här:
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0401__BE0401A/BefProgLivslangdN/
Citera
2020-12-08, 19:24
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Jag som trodde det var en jättetokig konspirationsteori som endast sprids av foliehattar. Ungefär som The Great Reset...
Citera
2020-12-08, 19:27
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hehe jag är ingen Tegnellian, men jag tycker han är okej.

Mitt största problem är klassifiering och testning. Tänk själv hur enormt stort covid är i allas medvetanden, hur media spinner saker, hur ledare gått ut och betonat allvaret. Sen i Mars/April har alla varit på helspänn och man har dragit igång en enorm apparat med testning, rapportering och gud vet vad. På en skala som inte kommer i närheten av någon influensa. Samtidigt som media fokuserar stenhårt på svåra fall. Call me crazy men jag är övertygad om att det ger utslag på hur man klassifierar dödsfall och hur lätt man attribuerar ett dödsfall till covid, och då hamnar dom i statistiken och folk tycker kurvorna ser jätteläskiga ut.

Därför väljer jag att titta på total dödlighet och använda den måttstocken när jag jämför. Då får du bort all bias som pågår. Och är du säker att influensa inte finns på sommaren? Tänk om testningen för influensa vore lika uppskalad på sommaren som den varit för covid?

Vi vet att covid är starkt säsongsbetonat.

Ja, jag är säker på att influensa i praktiken inte belastar sjukhusen på sommaren. Covid-19 är förvisso starkt säsongsbetonat, men Covid-19 var aldrig borta - ca 150 covidfall var inlagda för sjukhusvård *varje dag* under hela sommaren.

Förklaringen till den "enorma apparaten" är, att ngr procent (har sett uppgiften 2%, men kan inte hitta en källa) av influensafallen kräver sjukhusvård att jämföra med 20% av covidfallen.
Senast redigerad av Meiji 2020-12-08 kl. 19:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in