2020-12-08, 18:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/mutationen-som-har-tagit-over-kolossal-spridning/

Är inte det här lite konstigt uttryckt, från en läkare/forskare?

Virus har en stark överlevnadsinstinkt, vilket även kan påverka läkemedelsutvecklingen framöver.

– Viruset vill ändra sig för att komma förbi det läkemedel eller vaccin som vi utvecklar. När vi massvaccinerar kommer viruset fundera på hur det ska föröka sig, därmed är övervakningen av mutationer viktig.

Virus har väl inte "instinkter", och de kan väl defintivt inte "vilja" eller "fundera på" någonting..? Utan det som händer, är att det sker massor av slumpmässiga mutationer hela tiden, och dom som blir fördelaktiga - för att de kommer förbi våra immunförsvar, som bland annat fintrimmats av olika vacciner - överlever och fortplantar sig mera. Eller så vet denne professor något som vi inte vill veta..!
Det handlar nog om att göra det ”begripligt” och mindre krångligt för vanligt folk, att uttrycka sig ”metaforiskt”. Hur man än gör så blir det fel. Byta ut ”instinktivt” mot ”programmerat”? Eller mot ”konstruerat”?

Det har ju tidigare i tråden flera gånger uttryckts som att ”viruset vill överleva och för att inte ta död på värddjuret så muterar det till en svagare variant”.
Citera
2020-12-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Presskonferansen precis

Mer pengar till regionerna för vaccinering. 400 Miljoner till. Kryofrysar ska köpas in. Vuxna ska vaccineras första halvåret.

Kanske eld i baken med vaccinerna pga smittspridningen som vi har svårt att kontrollera?

Det går inte kasta pengar på saker och ting och tro att allt löser sig. Det finns problem i grunden i form av struktur. Vi får hoppas att vaccineringsprojektet inte blir ett lika stort totalfiasko som när regeringen trodde det gick att lösa flyktingkrisen 2015 enbart genom att kasta mer resurser på regionerna. Jag misstänker dock att det kommer bli fullständigt kaos och förvirring i vår.
Citera
2020-12-08, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/mutationen-som-har-tagit-over-kolossal-spridning/

Är inte det här lite konstigt uttryckt, från en läkare/forskare?

Virus har en stark överlevnadsinstinkt, vilket även kan påverka läkemedelsutvecklingen framöver.

– Viruset vill ändra sig för att komma förbi det läkemedel eller vaccin som vi utvecklar. När vi massvaccinerar kommer viruset fundera på hur det ska föröka sig, därmed är övervakningen av mutationer viktig.

Virus har väl inte "instinkter", och de kan väl defintivt inte "vilja" eller "fundera på" någonting..? Utan det som händer, är att det sker massor av slumpmässiga mutationer hela tiden, och dom som blir fördelaktiga - för att de kommer förbi våra immunförsvar, som bland annat fintrimmats av olika vacciner - överlever och fortplantar sig mera. Eller så vet denne professor något som vi inte vill veta..!

Jag reagerade på det också. Men resultatet vi ser är väl som om det verkligen hade varit så.

Man kan se det som en
kollektiv intelligens

Kommer också tänka på att Toxoplasma ibland omnämns som "smart"
https://www.science.org.au/curious/people-medicine/link-between-cats-your-brain-and-your-behaviour
Citera
2020-12-08, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Japp där kom lösningen på problemet.

Dock tror jag de flesta skiter i en regel på 8 om de vill fira jul med hela familjen.
Nu inkluderas barn i antalet och de påstås ju inte driva någon smitta.
Undrar hur de ska ha det?

Socialministern räknade ju 2 vuxna + 8 barn som 8 pers, så det är nog godtyckligt. 🙂

Poängen handlade om att inte umgås utanför sin normala sfär av umgänge utan att vidta säkerhetsåtgärder. Enkelt.
Citera
2020-12-08, 18:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Inte jag som resonerar så tycker själv att Sveriges strategi är barbariskt och sjäviskt. Men det är så folk anser om dom döda
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Men du har inga problem med att förstöra framtiden för dagens unga generation. Att de ska få leva hela sina vuxna liv i ekonomisk depression gör inget så länge demenssjuka 90-åringar inte dör av covid.

Den enda som är självisk och barbarisk är du.

Jag fortsätter diskussionen om ekonomi i tråden "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga".

Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Hu? Covid kom i mars/april. Vi har 7200 döda nu. Fram till mars/april 2021 lär det vara 12.000 döda. Lite skillnad.
Citat:
Knappt någon av dessa 7200 har dött av covid, det trodde jag var allmänt känt vid det här laget. Högt räknat kanske 200-300 gjort det.

Lögn!

Enligt undersökningen som gjordes i Östergötland, så var det ungefär 15 procent av offren som hade dött "med och inte av" Covid. I 85 % av dödsfallen, så hade Corona-viruset skuld, i många fall tillsammans med andra former av ohälsa. Att Corona-viruset samverkade med andra former av ohälsa, innebär inte att Corona-infektionen var oskyldig till dödsfallen.

Att en stor mängd av dödsfallen skulle vara "med och inte av" Covid, är en lögn som Anders Tegnells anhängare sprider, för att få Anders Tegnells misslyckande att framstå som mindre allvarligt.
Citera
2020-12-08, 18:10
Medlem
sannes avatar
Citat:
Men du har inga problem med att förstöra framtiden för dagens unga generation. Att de ska få leva hela sina vuxna liv i ekonomisk depression gör inget så länge demenssjuka 90-åringar inte dör av covid.

Den enda som är självisk och barbarisk är du.

Men det kommer förstöra ännu mer för vår unga generation att fortsätta detta svenska experiment. De kommer att inte var eftertraktade i världen som arbetsfält om de vill det, jurister finanssektorn, pga av vår dåliga covid19 strategi. De får plugga nu under tiden så deras kompetens överstiger de länder som har ett bättre varumärke än Sverige. Det vet jag de klarar, svenska ungdomar är driftiga, kreativa och kommer säkert vara eftertraktade på internationell arbetsmarknad - om vi får ner smittalen och resten av världen ser att vi gör vad som krävs för våra - äldre och sköra och för vår nästa generation.

Att vara proaktiv nu kommer hjälpa våra ungdomar få en chans, både till att få en karriär och riskera att inte riskera att vara långtidssjuka i covid19 under lång tid framöver där de behöver ligga i sängen mestadels av dagarna. Även SARS var det så många som cirka 40% som fick CFS.
Det är bättre, en besk medicin i början men kommer gagna våra unga bra många år framöver. Ibland behöver man se en åtgärd som investering istället för kostnad. Jag tror och hoppas Sverige gör det nu när vi betraktas av omvärlden som väldigt oförsiktiga.
Citera
2020-12-08, 18:10
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Socialstyrelsen, men dom verkar ha två länkar med lite olika urval, jag missade det. Totalen hittar du här: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Klicka på excel länken längst ner på sidan.

Dom siffrorna är 27 897 slutenvårdade, varav 14.4% avlidit. Och siffrorna drivs av våren. Hur det blir framöver får vi väl se. Det verkar mer logiskt att jämföra den här vintern med en influensasäsong istället för hela 2020.

Tack!

"Siffrorna drivs av våren" ? Vad menar du?
Citera
2020-12-08, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
I region Stockholm fanns först tid ledig 2 januari 2021.
Oj, ja det var lång väntetid!
Citera
2020-12-08, 18:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Är väl inte bara inom slutenvården folk dött av Covid19?
Flest har nog dött på boenden, eller i hemmet. Sådana man inte ens tog in till vården i våras alltså...

Av Socialstyrelsens siffror att döma, så ser det ser ut att som folk, som dör av influensa, som regel dör på sjukhus, medan

lejonparten av dem, som dör av covid-19, som regel har förvägrats sjukhusvård.
Citera
2020-12-08, 18:23
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tack!

"Siffrorna drivs av våren" ? Vad menar du?
Jag menar att en stor del av siffrorna är från i våras. Jag tänker som att det är två separata mätperioder. Dels den i vår/sommar, Mars - Juli. Sen var viruset mer eller mindre borta. Och sen den som är nu. November - ???

Att räkna ihop hela året och börja jämföra med influensasäsonger känns lite trubbigt och det finns massa variabler att ta hänsyn till. För mig är total dödlighet nu och framåt mest intressant. Inte hur många som dör och hamnar i covidstatistiken.
Citera
2020-12-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Av Socialstyrelsens siffror att döma, så ser det ser ut att som folk, som dör av influensa, som regel dör på sjukhus, medan

lejonparten av dem, som dör av covid-19, som regel har förvägrats sjukhusvård.

Överdödligheten vid influensasäsong säger något annat eftersom det är betydligt fler som dör vid influensasäsongen är som är bekräftade med laboratorietest.
Citera
2020-12-08, 18:27
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker det var en bra illustration.

Det är ju inte av demografiska skäl som vi hade en underdödlighet i början av året.
Nej det var tydligen p g a "tur" om man ska utgå från ditt exempel, och sen började väldigt många "marsvin" dö p g a hög ålder och inte alls Covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in