2020-12-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Av Socialstyrelsens siffror att döma, så ser det ser ut att som folk, som dör av influensa, som regel dör på sjukhus, medan

lejonparten av dem, som dör av covid-19, som regel har förvägrats sjukhusvård.

Sorgligt. Men var väl oundvikligt då vi vaknade så sent i våras och kapaciteten inom vården slog i taket.
Undrar hur det ser ut nu under den andra svängen, om man låter fler äldre få chansen?
Citera
2020-12-08, 18:36
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det börjar bli uppenbart att du inte klarar av att tillgodogöra dig det jag skrev. Förstod du det jag sa med Venndiagram? Eller satte du dig ner och ritade snögubbar med barnens kritor? Men det är ok - som jag nämnde i tidigare inlägg - du är ursäktad för din svaghet i matematik.

Vi är nästan 95% igenom 2020 och du har hängt upp dig på en punkt som inte tycks vara relevant, och som om man räknar in den går emot ditt eget resonemang? Men du ger dig ändå inte?

Lägg ner. Vi diskuterade ju just detta för några månader sedan. Denna del av rapporterade döda hos SCBs data tycks inte spela en instrumentell roll, så vi kan ignorera den. Men om du envisas - jag gjorde bort dig inför tråden och kallade dig för "bimbo" - skickade några länkar med utbildningsvideor på Youtube. Har du glömt?
Okej. Du har inget svar.

Citat:
Vad beträffar förväntad återstående genomsnittlig livslängd hos dem som gick bort, så konstaterade jag att det var en överdödliget på cirka 6 000 personer och att den kumulativa överdödligheten sjönk med cirka 100 personer per månad under perioden som det i princip slutades rapporteras in döda i Corona under sensommaren.

Detta blir en aritmetisk utmaning för dig, men 6000 / 100 blir 60 månader. Nu ska vi se om du kan räkna ut hur många år 60 månader är.
När man beräknar förlorade levnadsår till följd av Covid-19 måste man ta hänsyn till antalet personer som dött, samt deras ålder vid dödsfallet. Man måste också veta om kön.
T ex har 85-åriga män en förväntad återstående medellivslängd på 9,34 år medan 90-åriga kvinnor har en förväntad återstående medellivslängd på 6,54 år.
Citera
2020-12-08, 18:37
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag menar att en stor del av siffrorna är från i våras. Jag tänker som att det är två separata mätperioder. Dels den i vår/sommar, Mars - Juli. Sen var viruset mer eller mindre borta. Och sen den som är nu. November - ???

Om man vill jämföra hur många som dör i influensa och covid-19, så jämför man hur många som dör i influensa och covid-19.

De facto så har influensa en tydlig säsong en gång om året. Influensa förekommer inte alls under sommaren - till skillnad från covid-19, som puttrade på hela sommaren på sparlåga och aldrig var helt borta.

Citat:
Att räkna ihop hela året och börja jämföra med influensasäsonger känns lite trubbigt och det finns massa variabler att ta hänsyn till. För mig är total dödlighet nu och framåt mest intressant. Inte hur många som dör och hamnar i covidstatistiken.

Det är inte "trubbigt" - förutsatt att man vill jämföra hur många som dör i influensa och covid-19.

Men om man som hängiven Tegnellian (jag tänker på dig) däremot vill bagatellisera pandemin, så vill man förstås nu överge jämförelsen med influensa. Du och andra Tegnellianer kanske skulle lansera en jämförelse med digerdöden för att "få lite proportioner".
Citera
2020-12-08, 18:45
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
När man beräknar förlorade levnadsår till följd av Covid-19 måste man ta hänsyn till antalet personer som dött, samt deras ålder vid dödsfallet. Man måste också veta om kön.
T ex har 85-åriga män en förväntad återstående medellivslängd på 9,34 år medan 90-åriga kvinnor har en förväntad återstående medellivslängd på 6,54 år.

Har du en källa till den statistiken? Jag har letat efter sådan.
Citera
2020-12-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Nej det var tydligen p g a "tur" om man ska utgå från ditt exempel, och sen började väldigt många "marsvin" dö p g a hög ålder och inte alls Covid-19.
Nästan alla Europas länder hade samma underdödlighet som Sverige i början av året. Så man vet med säkerhet att det var yttre omständigheter. Eller "tur", om man så föredrar.
Senast redigerad av aw 2020-12-08 kl. 19:23.
Citera
2020-12-08, 18:52
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Om man vill jämföra hur många som dör i influensa och covid-19, så jämför man hur många som dör i influensa och covid-19.

De facto så har influensa en tydlig säsong en gång om året. Influensa förekommer inte alls under sommaren - till skillnad från covid-19, som puttrade på hela sommaren på sparlåga och aldrig var helt borta.

Det är inte "trubbigt" - förutsatt att man vill jämföra hur många som dör i influensa och covid-19.

Men om man som hängiven Tegnellian (jag tänker på dig) däremot vill bagatellisera pandemin, så vill man förstås nu överge jämförelsen med influensa. Du och andra Tegnellianer kanske skulle lansera en jämförelse med digerdöden för att "få lite proportioner".
Hehe jag är ingen Tegnellian, men jag tycker han är okej.

Mitt största problem är klassifiering och testning. Tänk själv hur enormt stort covid är i allas medvetanden, hur media spinner saker, hur ledare gått ut och betonat allvaret. Sen i Mars/April har alla varit på helspänn och man har dragit igång en enorm apparat med testning, rapportering och gud vet vad. På en skala som inte kommer i närheten av någon influensa. Samtidigt som media fokuserar stenhårt på svåra fall. Call me crazy men jag är övertygad om att det ger utslag på hur man klassifierar dödsfall och hur lätt man attribuerar ett dödsfall till covid, och då hamnar dom i statistiken och folk tycker kurvorna ser jätteläskiga ut.

Därför väljer jag att titta på total dödlighet och använda den måttstocken när jag jämför. Då får du bort all bias som pågår. Och är du säker att influensa inte finns på sommaren? Tänk om testningen för influensa vore lika uppskalad på sommaren som den varit för covid?

Vi vet att covid är starkt säsongsbetonat.
Citera
2020-12-08, 18:53
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Influensa förekommer visst på sommaren, ungefär lika (o)viralt som coronavirus på sommaren. Men till skillnad från covid så är det inte en jävel som bryr sig eftersom ingen rapporterar om det. Eller tror du influensaviruset magiskt återuppstår varje senhöst?
Citera
2020-12-08, 18:56
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Asså det är så dumt att klockorna stannar! Varför i hela helvetet ska lagen träda i kraft i sommar när covid inte längre kommer att vara ett problem??? Jag blir ta mig fan galen på all bottenlös idioti.

Vilka klappmongon i riksdagen är det som tror att vi kommer ha smittspridning av covid i vår/sommar?Och vad hände med vaccinet? Menar dom att det inte kommer hjälpa?

Fuck this! Det är inget annat än ett globalistiskt maktövertagande

I sådana fall skulle det ju innebära att man använder sig av smittan för att genomföra Högmålsbrott.
Citera
2020-12-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det går inte kasta pengar på saker och ting och tro att allt löser sig. Det finns problem i grunden i form av struktur. Vi får hoppas att vaccineringsprojektet inte blir ett lika stort totalfiasko som när regeringen trodde det gick att lösa flyktingkrisen 2015 enbart genom att kasta mer resurser på regionerna. Jag misstänker dock att det kommer bli fullständigt kaos och förvirring i vår.

Varför tror du att det blir förvirring och kaos? Utmaningar finns det definitivt, MEN Sverige har goda erfarenheter och rutiner, t ex från massvaccineringen 2009 då man vaccinerade ca 5 miljoner svenskar på 4 månader. Sverige lärde sig nog en hel del av detta.

Det är förvisso lite mer komplicerat denna gång, då man ska ta 2 sprutor och att det ska ske smittsäkert
Citera
2020-12-08, 19:01
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
I sådana fall skulle det ju innebära att man använder sig av smittan för att genomföra Högmålsbrott.
Kan man göra det med invandring & hot om klimatkollaps kan man göra det med ett virus
Citera
2020-12-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Influensa förekommer visst på sommaren, ungefär lika (o)viralt som coronavirus på sommaren. Men till skillnad från covid så är det inte en jävel som bryr sig eftersom ingen rapporterar om det. Eller tror du influensaviruset magiskt återuppstår varje senhöst?

Viruset uppstår inte här men det kommer hit varje höst, i lite olika former varje år.
Och försvinner till nästa sommar.
Citera
2020-12-08, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
2018 dog totalt 2,839 miljoner amerikaner jämfört med 2,635 miljoner hittills under 2020. Året är förvisso inte slut än... men även om man tar snittet utslaget över 12 månader så blir dödssiffrorna för 2020 bara 2,897 miljoner – blott två procent fler döda än 2018.

I massmedia har coronasituationen beskrivits som apokalyptisk och en av de värsta katastroferna i modern tid, men om man tittar man på de faktiska dödssiffrorna framträder en helt annan bild som är betydligt mindre dramatisk. Årets dödssiffror i USA avviker exempelvis inte särskilt från siffrorna för 2018 och hittills har också färre människor dött än under det förrförra året.
Tack V som i victory! Under min filmag i bl.a statistik lärde jag mej att har du inga stora tal så gör ngt annat av din tid än fantisera med statistik. USA är stora i antal och skit på jorden och nu fick det en mening med dina siffror, tack! Som min vän over there sa första dagen "Inget att bry sig om, varje år dör massvis av folk här och nu är det valår".

Att tjata om S är bara vansinnigt med den nya galna situationen av sunda kroppar som flyttat in högvis i små utrymmen och tänker som oss. Och att skrämma skiten ur folk med corona, stängt hjärta, ubåtar, råttkött, år 2000, ryssar, ozon lager mm gillar regeringen så folk följer sin ledare hur tokig han än är för att vinna nästa val. Nykomna med eget språk som vårdare säger allt.

Dock är det grymt att dö i andnöd så ta hand om er så gott det går och lita inte på sveriges hetsande, hatande skrämsel tidningar samt svt. Ni vet själva vad som funkar! God Jul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in