2020-12-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ny 'All time high' noterad för S&P500 (SPX).

Skärmdump (t.v.), SPX @ 5 min:
https://i.imgur.com/yBnVjfR.png

På frågan när man ska gå in så vore när S&P står på ATH en något tveksam nivå. Detta trots att ny ATH inte visar på svaghet utan snarare på styrka (att det skapas högre högsta är inte direkt bearish).

Skulle säga marknaden är väldigt ”överköpt”

Skulle säga är mycket överdrivit tro på återhämtning, kollar man senaste.

Market Update: FDA - Pfizer's Covid-19 vaccine safe and effective after one dose.

Market Update: Pfizer Vaccine 95% Effective In Preventing Covid-19: FDA Report

Market Update: US consumer credit 7.228 billion USD vs. 15.5 billion USD estimate.

Market Update: Trump Will Sign An Executive Order On Tuesday To Ensure Priority Access For Americans To Covid Vaccines -Senior Administration Official

Market Update: Kudlow Says We Are Moving In The Right Direction On Coronavirus Stimulus Talks, Getting Closer.

Market Update: Kudlow says U.S. economy is much stronger than last jobs report -Washington Post Interview
Citera
2020-12-08, 19:01
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Skulle säga marknaden är väldigt ”överköpt”

Skulle säga är mycket överdrivit tro på återhämtning, kollar man senaste.

Market Update: FDA - Pfizer's Covid-19 vaccine safe and effective after one dose.

Market Update: Pfizer Vaccine 95% Effective In Preventing Covid-19: FDA Report

Market Update: US consumer credit 7.228 billion USD vs. 15.5 billion USD estimate.

Market Update: Trump Will Sign An Executive Order On Tuesday To Ensure Priority Access For Americans To Covid Vaccines -Senior Administration Official

Market Update: Kudlow Says We Are Moving In The Right Direction On Coronavirus Stimulus Talks, Getting Closer.

Market Update: Kudlow says U.S. economy is much stronger than last jobs report -Washington Post Interview

Jag tror inte på någonting, jag går efter vad datan berättar i stor utsträckning.

Börsen går i regel som bäst när det ser mörkt ut, inte när medelsvensson kliver in för att "nu är det lugnt".

I regel är alltid börsen dyr och/eller "överköpt" enligt någon.
Om det verkligen alltid vore fallet på riktigt skulle givetvis aldrig någonsin en ny ATH kunna sättas.

En typ av tänk a'la "det kan bara gå åt X håll" ... är ett något farligt feltänk för oftast skiter börserna fullständigt i den typen av idéer.
Citera
2020-12-08, 19:24
Medlem
Citat:
Jag tror inte på någonting, jag går efter vad datan berättar i stor utsträckning.

Börsen går i regel som bäst när det ser mörkt ut, inte när medelsvensson kliver in för att "nu är det lugnt".

I regel är alltid börsen dyr och/eller "överköpt" enligt någon.
Om det verkligen alltid vore fallet på riktigt skulle givetvis aldrig någonsin en ny ATH kunna sättas.

En typ av tänk a'la "det kan bara gå åt X håll" ... är ett något farligt feltänk för oftast skiter börserna fullständigt i den typen av idéer.

Om vi ska gå efter data kolla på denna,

https://ibb.co/nzZWpgY

Nu ifrån Oktober så blivit hel del kapital som flyttat tillbaka även om inte i närheten av tidigare.

I princip innan är det fåtal tech bolag som dragit upp SPX medans övriga 495 ligger förlust fortfarande. Ska övriga 495 övriga bolag i index gå tillbaka tidigare nivå lär vi se extrem hög nivå av SPX.

Dock kallar det hög spekulationer om vi kollar verkligheten, 200-250k nya case dagligen i USA. Vaccin lär ta närmare 6 mån för komma upp till volym.

Från 1Jan kan över 10% befolkning i USA börja bli hemlösa då lag som hindrade vräka personer sena med hyra eller rätt skjuta upp amorteringar slutar gälla samt extra ersättning för arbetslöshet tar slut.

Om kommer förlängning eller hur nya stimulanser blir är extremt osäkra.

Kollar vi krasch 2018, orsak FED sa dom skulle börja höja räntan och minska balansräkning. Tror var runt 25% något krascha snabbt bara av inget.

Detta var långt innan Corona skuldsättning nu efter Corona är extremt.

Marknaden överlever inte utan obegränsat stimulanser och gratis ränta i princip.

Krävs väldigt lite klara krasch allt helt, tror på en större krasch kan hända igen om 2-6 mån.

Just nu lever alla på hoppet av vaccin och mer stimulanser.

Men kommer inte krävas mycket mer om blir negativt utfall för se marknaden faller.
Citera
2020-12-08, 19:34
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Om vi ska gå efter data kolla på denna,

https://ibb.co/nzZWpgY

Nu ifrån Oktober så blivit hel del kapital som flyttat tillbaka även om inte i närheten av tidigare.

I princip innan är det fåtal tech bolag som dragit upp SPX medans övriga 495 ligger förlust fortfarande. Ska övriga 495 övriga bolag i index gå tillbaka tidigare nivå lär vi se extrem hög nivå av SPX.

Dock kallar det hög spekulationer om vi kollar verkligheten, 200-250k nya case dagligen i USA. Vaccin lär ta närmare 6 mån för komma upp till volym.

Från 1Jan kan över 10% befolkning i USA börja bli hemlösa då lag som hindrade vräka personer sena med hyra eller rätt skjuta upp amorteringar slutar gälla samt extra ersättning för arbetslöshet tar slut.

Om kommer förlängning eller hur nya stimulanser blir är extremt osäkra.

Kollar vi krasch 2018, orsak FED sa dom skulle börja höja räntan och minska balansräkning. Tror var runt 25% något krascha snabbt bara av inget.

Detta var långt innan Corona skuldsättning nu efter Corona är extremt.

Marknaden överlever inte utan obegränsat stimulanser och gratis ränta i princip.

Krävs väldigt lite klara krasch allt helt, tror på en större krasch kan hända igen om 2-6 mån.

Just nu lever alla på hoppet av vaccin och mer stimulanser.

Men kommer inte krävas mycket mer om blir negativt utfall för se marknaden faller.

Jo, det är inte helt riskfritt för tillfället. Just därför som jag tar kortare (tidsmässigt) positioner och 50% av portföljen därför ofta består av likvider.

Oavsett är olika idéer som i princip mynnar ut i "det måste X" ett tänk som garanterar förlust. Med ett tänk om 'det måste ned' skulle inga köp ha gjorts idag varpå väldigt liten vinst skulle göras. Istället gjordes bra med vinster.
Citera
2020-12-08, 19:43
Medlem
Citat:
Jo, det är inte helt riskfritt för tillfället. Just därför som jag tar kortare (tidsmässigt) positioner och 50% av portföljen därför ofta består av likvider.

Oavsett är olika idéer som i princip mynnar ut i "det måste X" ett tänk som garanterar förlust. Med ett tänk om 'det måste ned' skulle inga köp ha gjorts idag varpå väldigt liten vinst skulle göras. Istället gjordes bra med vinster.

Min intraday och väldigt kortsiktigt bryr jag mig inte om något externt där är endast efter trend / volym / likvidet.

Dock är jag korkad om inte även optimerar positioner för större framtida möjliga rörelser som har stor sannolikhet på enstaka månader upp till ett års period.

Dom aktier köpt som har på medium term upp till 1 år tjänat väldigt bra på nu kan jag säga. Så har även inga problem samtidigt börja bygga upp mer short och mer long VIX. Har inga problem ta högre risker på något tror kommer ha rätt på med hög sannolikhet även om inte nödvändigtvis kan pricka exakt rätt ”när” exakt. Men så länge har annan exponering som samtidigt tjänar bra på spelar mindre roll om ökar vissa exponering åt motsatt
Citera
2020-12-09, 07:27
Medlem
Ser ut att bli en jobbig dag där många terminsindex har fortsatt upp efter stängning under natten.
Indexen kommer nog öppna på plus sen om gap-fil kommer ske får vi se.

Tror på en generellt grön/blå dag idag.

Hittar inget bra fynd just nu

Edit: enligt omni berodde omx vändning från minus till plus igår på spelulation om möjlig minusränta.
Senast redigerad av Temujin56 2020-12-09 kl. 07:31.
Citera
2020-12-09, 08:40
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Ser ut att bli en jobbig dag där många terminsindex har fortsatt upp efter stängning under natten.
Indexen kommer nog öppna på plus sen om gap-fil kommer ske får vi se.

Tror på en generellt grön/blå dag idag.

Hittar inget bra fynd just nu

Edit: enligt omni berodde omx vändning från minus till plus igår på spelulation om möjlig minusränta.

Inte säkert med gap fill nedåt vid öppning, om marknaden är stark kan det istället bara bli en break-away gap. Dvs att priset bara fortsätter upp.

Scandic Hotels Group hade vissa värden igår som man kunde tänka gjorde det till ett möjlgt fynd:
https://i.imgur.com/zaXSMIk.png
SHOT @ 1h

Det är en del boxar som tickas där förutom det faktum att den svans (wick) somgår ned i klustret är den lägsta punkten sedan uppgång uppgången i november. Däremot är inte stängningarna i det där klustret det.

Den starka björntrenden kan dock fortsätta trots att vissa värden verkar tyda på en rejäl rekyl eller vändning.
Citera
2020-12-09, 09:09
Medlem
Citat:
Inte säkert med gap fill nedåt vid öppning, om marknaden är stark kan det istället bara bli en break-away gap. Dvs att priset bara fortsätter upp.

Scandic Hotels Group hade vissa värden igår som man kunde tänka gjorde det till ett möjlgt fynd:
https://i.imgur.com/zaXSMIk.png
SHOT @ 1h

Det är en del boxar som tickas där förutom det faktum att den svans (wick) somgår ned i klustret är den lägsta punkten sedan uppgång uppgången i november. Däremot är inte stängningarna i det där klustret det.

Den starka björntrenden kan dock fortsätta trots att vissa värden verkar tyda på en rejäl rekyl eller vändning.

Min tanke var också att det skulle blir gap away gap.
Dax har också haft några dåliga dagar ett tag. Baserat på min erfarenhet är det vanligare med gap aways uppåt än nedåt.

Det ser dock ut att fyllas något just nu.

Ska kolla lite på scandic
Citera
2020-12-09, 09:17
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Min tanke var också att det skulle blir gap away gap.
Dax har också haft några dåliga dagar ett tag. Baserat på min erfarenhet är det vanligare med gap aways uppåt än nedåt.

Det ser dock ut att fyllas något just nu.

Ska kolla lite på scandic

Jo, det ser ut som det just nu. Jag har dock tagit position för alla case. Dvs även för att priset fake:ar gap fill och sedan bara rusar upp. Går väldigt trögt att fylla gap just nu, något som man kan tänka sig beror på många köpare som inte tror på fortsatt eller ihållande nedgång.

Vanligtvis går det ganska fort då köptrycket brukar vara lågt när det uppstår en gap och när priset tidigare varit "slagigt" och små-bearish så som tysken varit.

Notera också att tyska DAX öppnade precis under en gammal gap:
https://i.imgur.com/cgbro2h.png

OMX och DAX bör annars ha en del aktier som gått ned något "för mycket" (dvs t ex låg RSI) då båda dessa index gått skit i jämförelse med S&P och resten av EU föregående vecka.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-09 kl. 09:22.
Citera
2020-12-09, 09:25
Medlem
Citat:
Jo, det ser ut som det just nu. Jag har dock tagit position för alla case. Dvs även för att priset fake:ar gap fill och sedan bara rusar upp. Går väldigt trögt att fylla gap just nu, något som man kan tänka sig beror på många köpare som inte tror på fortsatt eller ihållande nedgång.

Vanligtvis går det ganska fort då köptrycket brukar vara lågt när det uppstår en gap och när priset tidigare varit "slagigt" och små-bearish så som tysken varit.

Notera också att tyska DAX öppnade precis under en gammal gap:
https://i.imgur.com/cgbro2h.png

OMX och DAX bör annars ha en del aktier som gått ned något "för mycket" (dvs t ex låg RSI) då båda dessa index gått skit i jämförelse med S&P och resten av EU föregående vecka.

Nu drog dax iväg ordentligt. Kanske blir julrally nu
Citera
2020-12-09, 09:30
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Nu drog dax iväg ordentligt. Kanske blir julrally nu

Det var inte riktigt så där jag menade.

Men jag tar det...
Den typen av extremt snabba vinster som skapas när det blir sådär kan vara bra att bara ta hem, det kan ta väldigt lång tid att nå +5-6% normalt sett så går det upp till över +10% på 2 minuter så..

-

Såld position,

BULL DAX x20
Köp: 08:4x-09:0x (5x positioner)
Sälj: 09:26 (!)
Vinst: +10.65%

Orsak köp: Positionerar mig för ev. gap fill men även gap fill inför öppning.
Orsak sälj: Ta vinst samt RSI extrem på 1, 5, 30 min (!)

-

Letar pullback och kommer ta nya positioner. Vill helst inte köpa när RSI:n varit på blodiga nivåer uppåt och står väldigt högt.Vill ej heller gå bear när marknaden börjat trenda uppåt.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-09 kl. 09:33.
Citera
2020-12-09, 09:45
Medlem
Citat:
Det var inte riktigt så där jag menade.

Men jag tar det...
Den typen av extremt snabba vinster som skapas när det blir sådär kan vara bra att bara ta hem, det kan ta väldigt lång tid att nå +5-6% normalt sett så går det upp till över +10% på 2 minuter så..

-

Såld position,

BULL DAX x20
Köp: 08:4x-09:0x (5x positioner)
Sälj: 09:26 (!)
Vinst: +10.65%

Orsak köp: Positionerar mig för ev. gap fill men även gap fill inför öppning.
Orsak sälj: Ta vinst samt RSI extrem på 1, 5, 30 min (!)

-

Letar pullback och kommer ta nya positioner. Vill helst inte köpa när RSI:n varit på blodiga nivåer uppåt och står väldigt högt.Vill ej heller gå bear när marknaden börjat trenda uppåt.

Är det inte falsk divirigens på rsi14 5 min på dax nu?
Edit: nej inte om man kollar nogrant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in