2020-12-08, 14:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
FHM: Skidanläggningar får hålla öppet i jul och nyår

7 januari: "Vi kan inte förstå varför smittan ökar explosionsartat nu efter jul och nyår"

"Vi såg det inte komma"
"Vi har varit naiva"

Exakt så. Dom lär sig aldrig. Så länge som folk FÅR resa, FÅR gå i butikerna, FÅR gå på Systemet, FÅR träffas i hemmen... så kommer precis alla att hitta på en ursäkt, för att just dom behöver det speciellt mycket. Människan fungerar ju så.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast dagens siffra är ju för 4 dagar?

Inte på platz dom uppdaterade även igår
Med 7000 fall och 6000 idag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja, jag tycker det är helt okej om den släkten bedömmer att det är okej! För till skillnad från vissa andra här tycker jag det är en fruktansvärd ide att detaljstyra människor på det sättet, oavsett pandemi eller inte. Vem är jag eller nån annan att döma? När viruset dessutom är så klent som det är blir det bara ännu dummare att hålla på som ni. Låt folk ta sina risker och leva sina liv. Newsflash: det är inte riskfritt att leva

Tycker det är helt okej med under förutsättningen att ni inte tar del av någon allmän sjukvård om ni blir sjuka. Sjukvård till de som följer restriktionerna och tar vuxet ansvar, övriga kan få ligga hemma och mysa med sina risker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ditt inlägg lät underligt så jag var tvungen att börja kika själv. Ja, ögonöppnande är det ju om något, antalet vårdtillfällen är inte alls högre än vilket år som helst, antalet döda på IVA verkar hamna på ungefär samma som de senaste 5 åren...

Har du hört talas om undanträngningseffekter och triage?

Vi är bland de sämsta i Europa på IVA-platser/1000 innevånare.

https://i2.wp.com/emanuelkarlsten.se/wp-content/uploads/2020/03/iDB-2020-03-23-kl.-14.31.11.png?resize=633%2C1024&ssl=1
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ditt inlägg lät underligt så jag var tvungen att börja kika själv. Ja, ögonöppnande är det ju om något, antalet vårdtillfällen är inte alls högre än vilket år som helst, antalet döda på IVA verkar hamna på ungefär samma som de senaste 5 åren...
Ögonöppnande ja. Det som är annorlunda i år är att perioden mars - maj så vårdades folk mycket längre än vanligt på IVA och det berodde på covid. Nu verkar det däremot inte vara så längre.
Citera
2020-12-08, 14:21
Medlem
Citat:
TAD2 och karlkula12 har tjafsat om att vi är i platå sedan flera veckor.

Självklart ingen platå - vilket en enkel titt på siffror och kurvor bekräftar.

Jo, peak har vi nått.
Citera
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
När ens val påverkar andra så är det inte så enkelt som du vill få det till.

Du och hela släkten bestämmer er för att träffas och visa att "vi bestämmer minsann själva...".
Hälften blir sjuka och hinner smitta andra på resvägen hem, och när de går och handlar hemma efter festligheterna.

Dina val påverkar och riskerar andra personernas hälsa. Folk blir smittade och dör för att idioter som du ska fira jul med stora sällskap. Förbannade egoist!

Dessa "andra" får väl stanna hemma då om de inte vill bli smittade av förkylnings"viruset". Vad fan gör de ute på resvägen?

Och att du inte fattar att det är DU som är egoisten här visar bara vilken idiot du är.

För övrigt kan man konstatera att om du ska vara konsekvent i ditt riskminimerande, dvs att i varje situation anpassa dig efter ett långsökt worst case-scenario, finns det en hel del åtgärder du bör vidta. T ex att sluta köra bil. Eller är du så självisk att du är beredd att riskera andra människors liv för att du ska kunna förflytta dig snabbare från punkt A till punkt B?

Nej, lyssna inte på sängvätare som AirOfficer utan fira jul med precis hur många ni vill. Ni är fria människor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Ska man resonera så, så kan jag gå och slita ut gubben som kör 40 km för långsamt på vägen! Skjuta han i huvudet. Och undvika straff! Han skulle dö snart ändå

Funkar inte så! Ingen vet om dom gamla som dör skulle leva 1 vecka till eller 5 år till
Inte jag som resonerar så tycker själv att Sveriges strategi är barbariskt och sjäviskt. Men det är så folk anser om dom döda
Citera
2020-12-08, 14:22
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Äsch då, karlkula12 och TAD2 har ju sagt att fallen minskar och minskar, sedan flera veckor tillbaka.

Läget är lugnt. Jättelugnt.
När du ändå citerade raskelpoo kunde du då inte påpeka att han har fel istället för att raljera ?
Vi har inte passerat toppen i våras, varken på sjukhus eller på IVA.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
Senast redigerad av Onlyplaydanuts 2020-12-08 kl. 14:25.
Citera
2020-12-08, 14:23
Medlem
Citat:
Äsch då, karlkula12 och TAD2 har ju sagt att fallen minskar och minskar, sedan flera veckor tillbaka.

Läget är lugnt. Jättelugnt.

Jag har inte sagt att fallen minskar sedan flera veckor tillbaka. Vi når peak i slutet av november.
Citera
2020-12-08, 14:23
Medlem
Wajis avatar
Undra om enkäterna från MSB når alla som jobbar på MSB för att få upp siffrorna? Man vill fortfarande säga att folk tycker att regeringen FHM gör ett bra jobb.

Men nu ska det bli intressant och höra alla journalister ställa frågor.
Citera
2020-12-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Signalen bekräftar endast det som vi redan vet om simttspridningen. Den har inget egenvärde.
Den hade visst eget värde i September. prognoserna om smittspridningen var väldig låga då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in