Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Varför erkänner du inte bara att du missat den delen?
Om dödsfallen med okänd dödsdag fördelas jämnt över året - vilket de egentligen inte gör - har du tappat bort ungefär 350 dödsfall sedan pandemins startpunkt den 16 mars.
Genom att manipulera statistiken på ytterligare ett sätt kan du alltså öka överdödligheten under pandemin till uppåt 6000 dödsfall.
Bra va 😊?
Ja, jag står till skillnad från dig för intellektuell hederlighet.
För ditt sätt att beräkna överdödlighet leder att så gott som alla som dött under pandemin hittills hade levt i dag och många av dem skulle ha levt flera år till. Som vi sett I tråden har du ju beräknat den återstående medellivslängden för de som dött I covid-19 i Sverige till 5 år.
Vi andra inser att det är orimligt att överdödligheten under pandemin är 5500 döda ( exkl. okäntdödsdatum) och att de som dött I covid-19 i medeltal hade 5 år kvar att leva.
Venndiagram, ja. Det är mellanstadiematte. Modigt av dig att vara så öppen med att du inte kommit längre med matten.
Apropå att jämföra dödlighet per dag åt för år:
Den som är intresserad kan läsa studien ( pre-print) som det refereras till här:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.11.20229708v1
Behöver jag tillägga att studien inte stödjer din uppfattning om hur överdödlighet beräknas 🤣?
Okej.
Det börjar bli uppenbart att du inte klarar av att tillgodogöra dig det jag skrev. Förstod du det jag sa med Venndiagram? Eller satte du dig ner och ritade snögubbar med barnens kritor? Men det är ok - som jag nämnde i tidigare inlägg - du är ursäktad för din svaghet i matematik.
Vi är nästan 95% igenom 2020 och du har hängt upp dig på en punkt som inte tycks vara relevant, och som om man räknar in den går emot ditt eget resonemang? Men du ger dig ändå inte?
Lägg ner. Vi diskuterade ju just detta för några månader sedan. Denna del av rapporterade döda hos SCBs data tycks inte spela en instrumentell roll, så vi kan ignorera den. Men om du envisas - jag gjorde bort dig inför tråden och kallade dig för "bimbo" - skickade några länkar med utbildningsvideor på Youtube. Har du glömt?
Vad beträffar förväntad återstående genomsnittlig livslängd hos dem som gick bort, så konstaterade jag att det var en överdödliget på cirka 6 000 personer och att den kumulativa överdödligheten sjönk med cirka 100 personer per månad under perioden som det i princip slutades rapporteras in döda i Corona under sensommaren.
Detta blir en aritmetisk utmaning för dig, men 6000 / 100 blir 60 månader. Nu ska vi se om du kan räkna ut hur många år 60 månader är.