• 1
  • 2
2020-12-08, 14:36
Medlem
populopiduss avatar
Jag jobbar hemifrån nu och dom senaste månaderna har en hund börjat yla mer och mer. Den ylar flera timmar om dagen och jag tycker verkligen synd om den. Antar att grannarna helt enkelt köpt en hund och tror att man kan göra som med en katt att man bara kan lämna den hemma på dagarna, men så är ju inte fallet.

Inte nog med att det är synd om hunden, jag har också svårt att jobba och måste ha hörlurar och musik för att inte störas av ylandet.

Tyvärr är det inte i huset där jag bor för då hade jag kunnat gå och prata med dom. Nu är det istället en intilliggande lägenhet fast i huset bredvid där jag inte kommer in. Jag kan inte heller ringa min hyresvärd då det är en annan värd för det huset.

Vad gör man?
Citera
2020-12-08, 14:47
Medlem
Black-lies-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Jag jobbar hemifrån nu och dom senaste månaderna har en hund börjat yla mer och mer. Den ylar flera timmar om dagen och jag tycker verkligen synd om den. Antar att grannarna helt enkelt köpt en hund och tror att man kan göra som med en katt att man bara kan lämna den hemma på dagarna, men så är ju inte fallet.

Inte nog med att det är synd om hunden, jag har också svårt att jobba och måste ha hörlurar och musik för att inte störas av ylandet.

Tyvärr är det inte i huset där jag bor för då hade jag kunnat gå och prata med dom. Nu är det istället en intilliggande lägenhet fast i huset bredvid där jag inte kommer in. Jag kan inte heller ringa min hyresvärd då det är en annan värd för det huset.

Vad gör man?

Kanske kollar Ratsit om det finns något telefonnummer till vederbörande? Annars kan du kanske skriva ett brev och berätta hur hunden låter när den är ensam?
Citera
2020-12-08, 14:49
Medlem
Citat:

Vad gör man?

Jag stod ut med detta i ett halvår (hunden ylade flera timmar vissa nätter, gissar att grannen jobbar natt). Grannen hade ingen aning om att hunden ylade, grannen såg därefter till att ha hundvakt varje gång hunden annars hade behövt vara ensam. Problemet löstes och vi hälsar numera glatt på varandra. Försök få kontakt med personerna på något sätt och prata med dem. Det måste väl gå att lösa på något sätt?
Citera
2020-12-08, 15:22
Medlem
Jordgubbes avatar
Skulle ni kunna ha glädje av varandra? Du har nu inte arbetskamrater, hunden trivs inte ensam, dess ägare kan säkert pröjsa en slant för besväret. Men jag känner igen problemet, hade ett liknande för många år sedan där ägaren bara dumt blånekade att hennes hund skulle yla.
Citera
2020-12-08, 15:25
Medlem
Påtala problemet vänligt för grannen.

En granne med vett i skallen åtgärdar sedan problemet. Både för hundens skull, men även för sina grannars skull.

Är grannen en idiot kommer han att gorma emot, vilket tyder på att han bryr sig om varken sin hund eller sina grannar. I såfall får du kontakta föreningen. I sista hand kommunens "Miljö- och hälsa".
Citera
2020-12-08, 16:37
Medlem
Kontakta grannens hyresvärd och påtala problemet?
Citera
2020-12-08, 17:30
Medlem
Carnills avatar
Jag skulle börja med att kolla upp vilka som bor i trappen och ringa runt. Finns det inget nummer så skicka ett brev?
Eller sätt en lapp på ytterdörren. Så skulle jag börja. Händer inget efter kontakt så skulle jag kontakta Fastighetsägaren och LS.

Det kan ju vara så att hundägaren inte har en aning om att hunden låter. Jag hade en hund förut som var helt lugn och tyst när jag gick men började skälla när jag hade varit borta en stund.

Om du är djurvän kanske du kan ta hand om hunden på dagarna?
Citera
2020-12-08, 17:44
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Skulle ni kunna ha glädje av varandra? Du har nu inte arbetskamrater, hunden trivs inte ensam, dess ägare kan säkert pröjsa en slant för besväret. Men jag känner igen problemet, hade ett liknande för många år sedan där ägaren bara dumt blånekade att hennes hund skulle yla.

Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Jag skulle börja med att kolla upp vilka som bor i trappen och ringa runt. Finns det inget nummer så skicka ett brev?
Eller sätt en lapp på ytterdörren. Så skulle jag börja. Händer inget efter kontakt så skulle jag kontakta Fastighetsägaren och LS.

Det kan ju vara så att hundägaren inte har en aning om att hunden låter. Jag hade en hund förut som var helt lugn och tyst när jag gick men började skälla när jag hade varit borta en stund.

Om du är djurvän kanske du kan ta hand om hunden på dagarna?

Jag ska se till att ta reda på vem det är och kontakta ägaren.

Det är en bra idé detta med att ta hand om hunden. Skulle faktiskt behöva lite sällskap nu och älskar hundar.

Tack!
Citera
2020-12-08, 20:38
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Jag ska se till att ta reda på vem det är och kontakta ägaren.

Det är en bra idé detta med att ta hand om hunden. Skulle faktiskt behöva lite sällskap nu och älskar hundar.

Tack!

Hoppas det löser sig för både dig och hunden
Citera
2020-12-08, 20:54
Medlem
Citat:

Vad gör man?

Det är inte tillåtet att lämna hunden ensam i längre än max 5 timmar, i annat fall så ska den lämnas till hunddagis om man inte själv kan ta hand om det. Det låter som hunden uppenbarligen är ensam hemma hela dagen och inte är direkt så förtjust i det.
Citera
2020-12-09, 11:01
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Vad gör man?
Kanske hundens ägare har dött ?

När min granne gick och dog så började hans hund yla som besatt.
Men det slutade inte med det.
För när de hade fraktat bort hunden, så började grannen spöka istället - och gå omkring och knacka på min dörr. Varje sen kväll, ungefär samma tid.
Men det upphörde det med, efter att de hade sanerat hans lägenhet.
Citera
2021-11-24, 16:29
Medlem
populopiduss avatar
Fan, problemet kvarstår. Hunden ylar dagarna i ända och inte nog med att jag blir störd, det skär i mitt hjärta att höra hunden gråta. Jag har pratat med hyresvärden som säger att hon inte kan göra något. Gubben som har hunden får jag aldrig tag på. Vad ska jag göra? Tycker främst synd om hunden!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in