Citat:
Ursprungligen postat av
Blessedfruit
Du verkar ha både ett och annat att bidra med. Vet inte om utredarna följer tråden? Men jag hoppas att du tar kontakt med utredarna vad gäller dina analyser/tankar!!!
Utredarna kastar nog ett getöga i tråden emellanåt. Hittar vi nåt med tyngd så får väl utredningen kontaktas annars.
Utan att gå in på detaljer igen så är väl transition types i Chrome och om hennes One-mejl är kopplat till ett Google Workspace-admin nåt för dem att kika på.
Sen så var ju SD i Sthlm 7/10 2018 om jag fattat rätt. Brodern A vittnar om att några kompisar (b.la AM var på konsert i Fryshuset det datumet. Passade SD på att låna en Mac nånstans och ett ComHem wi-fi där i Sthlm? Eller nån variant på ovan?
Försökt söka i tråden men hittar inget om den konserten. Läser SD:s förhör men bara 1/3 igenom än.
Nån som har någon hänvisning till fupen om utredarna fångat upp att han var i Sthlm datumet för den märkliga sökningen i Gmail?
Vidare behöver jag inte gå in igen på att tidslinjen för framförallt SD är en pedagogisk och bevismässig katastrof vad gäller digitala spår.
Användarmanualerna för polisens verktyg Axiom och IEF mfl ligger ute på leverantörens hemsida. Där i kan man läsa innantill hur de hade kunnat piffa till detta ytterligare.
Sen har jag testat lite till här. Jag såg att det var nästan exakt tre timmar från att SD slog ihop datorn på jobbet 14/5 till att Google Docs/Drive kommunicerade med Chrome Cache där på natten 23:34:16.
Jag tittade i min dator som varit igång inatt och från det att jag lämnade den för kvällen igår så har den skapat samma typer av ”webb-filer” som i SD:s dator 20:29 och 23:34 (SD larm tillkopplinh jobbet 20:33:20). Även min dator gjorde det ”orörd” efter nästan exakt tre timmar.
Alltså SD:s tider:
20:29:15 okänd (nåja...) aktivitet med Google Drive
20:33:20 Larmtillkoppling jobb.
Sen verkar datorn vara orörd hemma(?) hela kvällen.
23:34:16 Okänd (nåja...) aktivitet med Google Drive.
Mina tider:
Avslutar i datorn 01:29:36
04:30:35 Datorn skapar själv samma aktivitet med Chrome Cache som SD:s dator gjorde orörd. Vissa filer är ”identiska”.
Ska låta den gå ett varv till inatt för att se om det upprepas.
23:34:16 kan man alltså konstatera precis som utredarna har som en hypotes att cache jobbar utan att någon sitter vid datorn här. Det märkliga är att forensikerna hade kunnat utreda detta grundligare med Event Logs, transition types i Chrome osv, enligt mina tidigare inlägg.
Sist men inte minst borde Event Logs ha fått lite uppmärksamhet vad gäller reda ut vad som hänt i både LW och SD:s datorer. Polisens verktyg har bra stöd för det.
Och sen var det det här med att hitta gamla backuper (restore points) för mobiler och datorer då.
Finns lite mer men ovan är värt att hålla koll på.