2020-12-08, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
På korta sträckor kan man säga att vattenytan är ’platt’. Krökningen är så liten att den kan bortses ifrån.

Men vattenmassorna påverkas ju av gravitationen som drar dem mot jordens masscentrum. Då formar sig vattnet efter jordens runda form. Vilket t ex yttrar sig som en havshorisont.
Jo , jag är med på det , men på 18 mils avstånd borde man inte kunna se saker och ting kortare än 12 meter eller om det var 15 meter han sa pga av krökningen.
Citera
2020-12-08, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aeiou
Jo , jag är med på det , men på 18 mils avstånd borde man inte kunna se saker och ting kortare än 12 meter eller om det var 15 meter han sa pga av krökningen.
Kommer gravitationen och går som det behagar den eller vad?
Citera
2020-12-08, 07:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Att det där ens har skett tvivlar jag starkt på.

Och varför skulle det bara gå att se miltals över vatten ibland? Varje dag med klart väder borde det ju att se stranden på andra sidan av alla hav om jorden var platt.
Citera
2020-12-08, 08:09
Medlem
Citat:
Att det där ens har skett tvivlar jag starkt på.

Och varför skulle det bara gå att se miltals över vatten ibland? Varje dag med klart väder borde det ju att se stranden på andra sidan av alla hav om jorden var platt.
Pga av synvillor , vatten som dunstar bort etc.
Citera
2020-12-08, 08:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kommer gravitationen och går som det behagar den eller vad?

Pratar du med dig själv? Nej den kommer inte och går.
Citera
2020-12-08, 08:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Pga av synvillor , vatten som dunstar bort etc.

Fair enough. Tror dock inte på din kroat. Möjligen kan det ha handlat om en fata morgana, men du kan väl länka.
Citera
2020-12-08, 09:01
Medlem
Citat:
Pratar du med dig själv? Nej den kommer inte och går.
Nej naturligtvis inte enligt Einstein själv.Men vissa minst lika smarta människor genom historien har seriöst påstått att gravitation inte existerar.
Citera
2020-12-08, 09:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej naturligtvis inte enligt Einstein själv.Men vissa minst lika smarta människor genom historien har seriöst påstått att gravitation inte existerar.

Många lösa påståenden idag. Men det var t ex inte Albert Einstein som först beskrev gravitationen.

Du kan kalla den vad du vill, men det är ju svårt att förneka att det finns en kraft som drar objekt nedåt här på jorden. Om du väljer att kalla den något annat så står det dig fritt, men det kommer bli många missförstånd. Varför inte bara acceptera det namn kraften fått?
Citera
2020-12-08, 09:12
Medlem
Citat:
Många lösa påståenden idag. Men det var t ex inte Albert Einstein som först beskrev gravitationen.

Du kan kalla den vad du vill, men det är ju svårt att förneka att det finns en kraft som drar objekt nedåt här på jorden. Om du väljer att kalla den något annat så står det dig fritt, men det kommer bli många missförstånd. Varför inte bara acceptera det namn kraften fått?
Jag accepterar👍
Citera
2020-12-08, 10:26
Medlem
Citat:

Nej det var inte Einstein men han förklarade , omformulerade den.Newton bara observerade ett äpple falla till marken.Det har säkert min och din farfars farfars farfar också gjort.Ocd denna kraft är tveksamt om det kan kallas kraft eftersom det krävs än ursprunglig och mycket större kraft för att komma i läge att bli objekt för gravitation.Det är mer som en svag naturlig motreaktion på en kraft.
Citera
2020-12-08, 10:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej det var inte Einstein men han förklarade , omformulerade den.Newton bara observerade ett äpple falla till marken.Det har säkert min och din farfars farfars farfar också gjort.Ocd denna kraft är tveksamt om det kan kallas kraft eftersom det krävs än ursprunglig och mycket större kraft för att komma i läge att bli objekt för gravitation.Det är mer som en svag naturlig motreaktion på en kraft.

Nej. Sluta nu. Vad var det du accepterade?

Newton såg inte bara ett äpple falla. Varför skriver du så? Du framstår ju som helt oseriös.

Tveksamt om det kan kallas kraft? Ett fallande föremål färdas inte bara nedåt, dess fart ökar även under fallet - vilket absolut tyder på att en kraft påverkar föremålet.

Hänger du en vikt i en fjäder, sträcks fjädern ut olika långt beroende på hur stor vikt du hänger dit.

Vad menar du med ursprunglig kraft. Vilken kraft fanns innan gravitationen?
Citera
2020-12-08, 10:52
Medlem
Citat:
Nej. Sluta nu. Vad var det du accepterade?

Newton såg inte bara ett äpple falla. Varför skriver du så? Du framstår ju som helt oseriös.

Tveksamt om det kan kallas kraft? Ett fallande föremål färdas inte bara nedåt, dess fart ökar även under fallet - vilket absolut tyder på att en kraft påverkar föremålet.

Hänger du en vikt i en fjäder, sträcks fjädern ut olika långt beroende på hur stor vikt du hänger dit.

Vad menar du med ursprunglig kraft. Vilken kraft fanns innan gravitationen?
Gravitationskraften känns ingenting innan en mycket större kraft slår till.En människa ska hoppa till innan hon känner av gravitationen eller åka flygplan upp i luften och sedan hoppa ut.Av alla krafter tjänar gravitationen minst mänskligheten till.En riktig skitkraft enligt min mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in