Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Det du säger är delvis korrekt men det avslöjar också en del av bedrägeriet som jag tror att du inte är medveten om.
Eller så pågår det inget bedrägeri angående jordens form.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
De flesta debattörer här har påpekat plattjordens brist på en modell av hur den platta jorden skulle kunna se ut. Det är riktigt, det finns ingen sådan modell.
Vilket gör att påståenden om att jorden är platt saknar all trovärdighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Flat Earth handlar i nuläget om att kritisera nuvarande modell, den sfäriska jorden. Vilket är rimligt då anhängare av den modellen anser att den vetenskapligt bevisad, och vetenskap ska ju tåla kritik. Om man talar om narrativ så är globjorden ett mainstream narrativ och har således långt mer resurser till sitt förfogande än den försvinnande minoritet som utgör Flat Earth.
Korrekt, det är bara att kritisera på, det är så vetenskap fungerar.
Ännu har ingen kritik visat sig stämma. Globmodellen är helt förfarande inte falsifierad.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
För att kritisera globjorden krävs inte att jag har en färdig fungerande modell på en platt jord, det är ett dåligt argument. Alla påståenden om att jorden är en glob utgår ifrån antagandet att jorden är en glob. Jag har inte sett ett enda bevis för att jorden är en glob.
För att kritiken ska vara trovärdig behövs en modell. Den behöver inte vara helt färdig, men en fungerande platt karta är det minsta man kan begära.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Globjordens bedrägeri är baserat på känslor, att följa inlärda mönster, grupptänk. Som exempelvis så vägrade jag att befatta mig med platt jord då ansåg det vara fullkomligt efterblivet, ett inlärt mönster som jag följde. Jag hade ju ingen aning om vad det innebar men ändå avfärdade jag det som nonsens utan att se efter. Människor är troende varelser och globjorden är baserad på tro, det finns inget vetenskapligt bakom det.
Att följa dit evidensen pekar (globjorden) och förkasta det som helt saknar evidens är inte baserat på känslor eller att följa inlärda mönster. På vilken tro är globjorden baserad?
Jag misstänker att det är din egen religiösa tro som gör att du har svårt att föreställa dig att det finns de som är utan religiös tro.