2020-12-07, 23:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
3. Solen och månen förefaller vara två lika stora motpoler som gör en likadan bana. Det som kallas planeter tror jag bara är ett ljusfenomen.
Nej, Solen och månen förefaller inte vara två lika stora "motpoler".
Varken solen eller månen är planeter.
Vi vet att månen är mycket mindre och mycket närmare än solen.
Det finns reflektorer för lasermätning på månen, därför vet vi exakt hur långt bort månen är.
Då är det enkelt att räkna ut hur långt bort solen är.
Citera
2020-12-08, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Problemet med RE är att ingen oberoende kunnat påvisa något hållbart bevis. Med oberoende menar jag inte NASA / CGI

Det vore ytterst märkligt om en plattjordare tyckte det fanns "något hållbart bevis" för att jorden inte är platt och samtidigt tro att jorden är platt. Om du nu vill påstå att jorden är platt så är du såklart tvungen att säga att det inte finns bevis för motsatsen.

Däremot så finns det såklart massor med "oberoende" vetenskapliga evidens för jordens form, dels för att jorden är en sfär och dels för att den inte är platt.
Citera
2020-12-08, 00:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det du säger är delvis korrekt men det avslöjar också en del av bedrägeriet som jag tror att du inte är medveten om.
Eller så pågår det inget bedrägeri angående jordens form.

Citat:
De flesta debattörer här har påpekat plattjordens brist på en modell av hur den platta jorden skulle kunna se ut. Det är riktigt, det finns ingen sådan modell.
Vilket gör att påståenden om att jorden är platt saknar all trovärdighet.

Citat:
Flat Earth handlar i nuläget om att kritisera nuvarande modell, den sfäriska jorden. Vilket är rimligt då anhängare av den modellen anser att den vetenskapligt bevisad, och vetenskap ska ju tåla kritik. Om man talar om narrativ så är globjorden ett mainstream narrativ och har således långt mer resurser till sitt förfogande än den försvinnande minoritet som utgör Flat Earth.
Korrekt, det är bara att kritisera på, det är så vetenskap fungerar.
Ännu har ingen kritik visat sig stämma. Globmodellen är helt förfarande inte falsifierad.

Citat:
För att kritisera globjorden krävs inte att jag har en färdig fungerande modell på en platt jord, det är ett dåligt argument. Alla påståenden om att jorden är en glob utgår ifrån antagandet att jorden är en glob. Jag har inte sett ett enda bevis för att jorden är en glob.
För att kritiken ska vara trovärdig behövs en modell. Den behöver inte vara helt färdig, men en fungerande platt karta är det minsta man kan begära.

Citat:
Globjordens bedrägeri är baserat på känslor, att följa inlärda mönster, grupptänk. Som exempelvis så vägrade jag att befatta mig med platt jord då ansåg det vara fullkomligt efterblivet, ett inlärt mönster som jag följde. Jag hade ju ingen aning om vad det innebar men ändå avfärdade jag det som nonsens utan att se efter. Människor är troende varelser och globjorden är baserad på tro, det finns inget vetenskapligt bakom det.
Att följa dit evidensen pekar (globjorden) och förkasta det som helt saknar evidens är inte baserat på känslor eller att följa inlärda mönster. På vilken tro är globjorden baserad?
Jag misstänker att det är din egen religiösa tro som gör att du har svårt att föreställa dig att det finns de som är utan religiös tro.
Citera
2020-12-08, 00:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Problemet med RE är att ingen oberoende kunnat påvisa något hållbart bevis. Med oberoende menar jag inte NASA / CGI
Var är bevisen för att jorden är platt?
Någon bild på den platta jorden kanske? Jag har hittills bara sett teckningar av den påstått platta jorden.
Det finns fler aktörer än NASA. Både kina och japan har rymdprogram.
Citera
2020-12-08, 01:38
Medlem
Giant Squids avatar
Men vad finns på andra sidan isväggen?
FEare verkar ha många olika gissningar där. Att det blir vatten igen och ytterligare isväggar. Upphör atmosfären där? Är den platta jordens undersida helt utan ljus, och vad består den utav. Vad tror plattjordare finns ovanför kupolen?
Citera
2020-12-08, 05:49
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Men vad finns på andra sidan isväggen?
FEare verkar ha många olika gissningar där. Att det blir vatten igen och ytterligare isväggar. Upphör atmosfären där? Är den platta jordens undersida helt utan ljus, och vad består den utav. Vad tror plattjordare finns ovanför kupolen?
Lugna ner sig lite nu, det där är alldeles för många svåra frågor i samma inlägg så jag hjälper plattskallarna lite

På jordens undersida ligger den alternativa dimensionen "Upside Down" (det säger sig självt) och den är för farlig att utforska. Jag vet bara att det är så, och eftersom det inte finns några bevis för motsatsen, och s.k. bevis som någon eventuellt skulle komma med är fejkade, så hävdar jag bestämt att det är så (i sann FE-anda).

Ingen vet vad som finns bakom isväggen, för alla som försöker ta sig dit blir skjutna på fläcken av någon av de miljontals vakter stationerade där. Det har jag lärt mig av en användare här

Ovanför kupolen sitter utomjordingar och följer människornas öden likt en dokusåpa. Typ som The Truman Show.
Frågor på detta?
Citera
2020-12-08, 06:16
Medlem
Det var en jugge-plattjordare i alla fall som bevisade nyligen på Youtube att vatten inte kurvar sig , han såg över Adriatiska havet med sin kikarutrustning , från Kroatien , hela vägen till en hamnstad i Italien (180km) och såg bottenvåningar på hus samt fordon intill stranden samt själva stranden på andra sidan.Detta ska dock inte kunna ses varje dag , utan endast när rätt förhållanden i atmosfären(luften) råder.Att båtar i horisonten vanligtvis försvinner gradvis är en synvilla , rätt förutsättningar att se så långt , även med kikarutrustning , råder endast ibland.
Då kan man undra hur jorden kan vara rund när den mestadels består av vatten ; hav , oceaner osv. och vatten tenderar alltid att räta ut sig.
Citera
2020-12-08, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aeiou
Det var en jugge-plattjordare i alla fall som bevisade nyligen på Youtube att vatten inte kurvar sig , han såg över Adriatiska havet med sin kikarutrustning , från Kroatien , hela vägen till en hamnstad i Italien (180km) och såg bottenvåningar på hus samt fordon intill stranden samt själva stranden på andra sidan.Detta ska dock inte kunna ses varje dag , utan endast när rätt förhållanden i atmosfären(luften) råder.Att båtar i horisonten vanligtvis försvinner gradvis är en synvilla , rätt förutsättningar att se så långt , även med kikarutrustning , råder endast ibland.
Då kan man undra hur jorden kan vara rund när den mestadels består av vatten ; hav , oceaner osv. och vatten tenderar alltid att räta ut sig.

Räta ut sig i förhållande till vad? Hur fungerar det när vatten rätar ut sig?
Citera
2020-12-08, 07:12
Medlem
Bertil85s avatar
Har du sett ett äpple. Så har jorden sin form. Rund och sedan platt vid polerna.
Senast redigerad av Bertil85 2020-12-08 kl. 07:15.
Citera
2020-12-08, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobba_74
Räta ut sig i förhållande till vad? Hur fungerar det när vatten rätar ut sig?
Lägga sig vågrätt , platt.
Citera
2020-12-08, 07:26
Medlem
Citat:
I förhållande till vad?Jag vet inte , i alla fall i förhållande till 180kilometers längd.
Citera
2020-12-08, 07:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

På korta sträckor kan man säga att vattenytan är ’platt’. Krökningen är så liten att den kan bortses ifrån.

Men vattenmassorna påverkas ju av gravitationen som drar dem mot jordens masscentrum. Då formar sig vattnet efter jordens runda form. Vilket t ex yttrar sig som en havshorisont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in