2020-12-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Helt absurt resonemang på ett diskussionsforum.

Om jag startar en tråd om att Åkesson är den nya Hitler så ska den som hävdar att det inte är sant varnas. Om jag startar en tråd om att Socialdemokraterna blev blåsta av okänd makt i senaste valet och bör ha fått 35 procent av rösterna ska den som säger emot varnas.

Nej du startar en tråd om att Åkesson är Hitler och väldigt många kommer in och hävdar att Åkesson finns inte.
Citera
2020-12-07, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Helt absurt resonemang på ett diskussionsforum.

Om jag startar en tråd om att Åkesson är den nya Hitler så ska den som hävdar att det inte är sant varnas. Om jag startar en tråd om att Socialdemokraterna blev blåsta av okänd makt i senaste valet och bör ha fått 35 procent av rösterna ska den som säger emot varnas.

Vet inte om jag följer med den liknelsen direkt.

Tråden handlar om valfusk. Att sådant förekommit bestrids knappast av någon. Däremot är omfånget och enskilda belägg för det ofta högst omstridda. Allt sånt är då topic att diskutera. Givetvis får man då hävda att bevisen är fake.

Varning eller OT bör i det sammanhanget nästan enbart vara när troll hävdar att allting är en konspiration. Att mena att fusket skedde i för ringa omfattning för att ha en konkret effekt på valresultatet måste givetvis vara tillåtet. Eller att hävda att vissa belägg inte håller.

Det som är lite obehagligt är att så många Bidenlovers vill stänga ner tråden. Det om något är ett absurt resonemang på ett diskussionsforum. Givetvis är tråden legitim, och den borde heller inte moddas med Stasi-handskar.
Citera
2020-12-07, 21:37
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Nej du startar en tråd om att Åkesson är Hitler och väldigt många kommer in och hävdar att Åkesson finns inte.

Ingen förnekar att någon någonstans fuskat/gjort fel eller försökt fuska, det är det samordnade och storskaliga fusket som ska ha påverkat valets utgång på något sätt som ifrågasätts.
Citera
2020-12-07, 21:39
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis, men om man går in i tråden om valfusk och hävdar att det inte funnits valfusk så ska man fan varnas.

Klart det finns bevis för valfusk. Om de håller i domstol eller om de påverkat valutgången kan man såklart diskutera. Men allt annat ska fan varnas.

Jag blir lite konfunderad på både valfusktråden och den här tråden.
Den här började OK men sen dök sådana som du upp här.
Man skall diskutera valfusk, och det har förekommit valfusk.
Men ca 90% av det som presenteras som valfusk har inte de bevis som krävs, då bör man kunna ifrågasätta dessa.
Om du inte kan diskutera eller acceptera att folk bedömmer "era bevis" på samma sätt som du gör bör du inte vara i forumet.
Däremot kan jag hålla med att det finns folk i tråden som verkar trolla och enbart vilja provocera, men det är ett fenomen som många använder sig av.
Citera
2020-12-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag blir lite konfunderad på både valfusktråden och den här tråden.
Den här började OK men sen dök sådana som du upp här.
Man skall diskutera valfusk, och det har förekommit valfusk.
Men ca 90% av det som presenteras som valfusk har inte de bevis som krävs, då bör man kunna ifrågasätta dessa.
Om du inte kan diskutera eller acceptera att folk bedömmer "era bevis" på samma sätt som du gör bör du inte vara i forumet.
Däremot kan jag hålla med att det finns folk i tråden som verkar trolla och enbart vilja provocera, men det är ett fenomen som många använder sig av.
Det är ok att diskutera bevisen. Men att hävda att bevis inte finns är trams.

Vad är svårt att förstå?

Kanske är det engelska.

Evidence.

Proof.

Två olika saker som man på svenska översätter med bevis. Men jag trodde att vi kunde språket?
Citera
2020-12-07, 21:42
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Vet inte om jag följer med den liknelsen direkt.

Tråden handlar om valfusk. Att sådant förekommit bestrids knappast av någon. Däremot är omfånget och enskilda belägg för det ofta högst omstridda. Allt sånt är då topic att diskutera. Givetvis får man då hävda att bevisen är fake.

Varning eller OT bör i det sammanhanget nästan enbart vara när troll hävdar att allting är en konspiration. Att mena att fusket skedde i för ringa omfattning för att ha en konkret effekt på valresultatet måste givetvis vara tillåtet. Eller att hävda att vissa belägg inte håller.

Det som är lite obehagligt är att så många Bidenlovers vill stänga ner tråden. Det om något är ett absurt resonemang på ett diskussionsforum. Givetvis är tråden legitim, och den borde heller inte moddas med Stasi-handskar.

Klart den är legitim. Men det är en konspirationstråd än så länge.

Ingen tror att ingen fuskat/försökt fuska i ett val som inbegriper så många människor. Däremot tror jag som sagt inte att det är samordnat eller påverkat valet på något sätt.
Citera
2020-12-07, 21:44
Medlem
Citat:

Vad är svårt att förstå?

Kanske är det engelska.

Evidence.

Proof.

Två olika saker som man på svenska översätter med bevis. Men jag trodde att vi kunde språket?

Av vilken anledning måste man anse att ett enda av något som pratas om är ett bevis? Om man tycker att det alltihop är trams så får man inte tycka det då?

Glöm nu inte att alla är med på att ett val skett. Varför får man inte anse att inget valfusk förekommit?
Citera
2020-12-07, 21:45
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Nej inte i en diskussion om en specifik match. Att ständigt komma in och förstöra en giltig diskussion om prestationer, taktik, underlag, domare, resultat osv med att den inte finns, hör hemma i konspirationer.

Samma sak i en tråd om valfusk. Där mängder av vittnen finns och där det finns andra bevis och indicier. Man kan diskutera bevisen, men att förneka dem borde direkt innebära en varning för trams.

Citat:
Tråden handlar om bevis för valfusk. Vilket det såklart finns massor av. Det finns det i de flesta val. Och i tråden ska man diskutera dem. Att förneka det är trams och borde direkt resultera i en varning.
Ja, ungefär. Svårare än så här behöver man inte göra det.
Flashback önskar ge sken av en fri och öppen debatt, men modereringen är både grumlig och dunkel, inte det minsta transparant. Naturligtvis ägarstyrt och inget man heller alltför hårt ska lasta moderatorerna för. Flashback genererar fin vinst och avkastning varje år - annonser och donationer.

Moderatorerna kan fortsätta luta sig mot att vara bakbundna av olika regler, det blir bara tramsargument, det handlar om hur man tillämpar gällande regler - ingenting annat.

Själv tackar jag för mig, Flashback har blivit alltför ohederligt, man plockar bort tidigare inlägg utan någon som helst notering... moderatorers återkoppling och kundorientering blivit alltför fientlig.
Listan kan göras lång men sammantaget spelar det ingen som helst roll. Antar att Flashback är där man vill vara. Med andra ord, jag skiter i vilket och går vidare.

Tidigare till Admin.
Svepande kommentar, det är trist modereringen fullständigt i tråden om valfusk fallerat. Diskussions- och trådförstörarna har i praktiken omöjliggjort någon seriös diskussion överhuvudtaget. Ett forum vars huvudsyfte just är diskussion, tillåt mig le. Man kan tycka och ha åsikter om detta, fine so. Men att härifrån hävda (från moderators håll) moderingen är tillfyllest fullgott, avslöjar något helt annat. Någon seriös diskussion är i stort sett omöjliggjord, tack vare bristande moderering. Detta är inte en fråga om någon åsikt eller tyckande i frågan, objektivt sett är det så. Sedan kan komma med vilka anförande och argument man än vill. Blir om möjligt bara ännu mer infantilt. Är inte helt osannolikt jag och många med mig, nu allteftersom ämnar lämna Flashback, inte för vad Flashback har varit utan för vad det har blivit.

Har varit med sedan starten, alltid försvarat Flashback som ett friskt syretillskott och andningshål i en samtid av tilltagande tystnadskultur och repression. Jag ser inte Flashback som denna yttrandefrihetens förkämpe längre.
Citera
2020-12-07, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Av vilken anledning måste man anse att ett enda av något som pratas om är ett bevis? Om man tycker att det alltihop är trams så får man inte tycka det då?

Glöm nu inte att alla är med på att ett val skett. Varför får man inte anse att inget valfusk förekommit?
Klart du får. I en annan tråd. Konspiration. Galenskap. Det är ok.
Citera
2020-12-07, 21:48
Medlem
Citat:
Klart du får. I en annan tråd. Konspiration. Galenskap. Det är ok.

Men om jag tycker det är galenskap att tycka att det förekommit något valfusk i någon betydande omfattning, då blir det också en konspiration.

Du tycker alltså att tråden ska flyttas till konspirationsforumet?
Citera
2020-12-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Ja, ungefär. Svårare än så här behöver man inte göra det.
Flashback önskar ge sken av en fri och öppen debatt, men modereringen är både grumlig och dunkel, inte det minsta transparant. Naturligtvis ägarstyrt och inget man heller alltför hårt ska lasta moderatorerna för. Flashback genererar fin vinst och avkastning varje år - annonser och donationer.

Moderatorerna kan fortsätta luta sig mot att vara bakbundna av olika regler, det blir bara tramsargument, det handlar om hur man tillämpar gällande regler - ingenting annat.

Själv tackar jag för mig, Flashback har blivit alltför ohederligt, man plockar bort tidigare inlägg utan någon som helst notering... moderatorers återkoppling och kundorientering blivit alltför fientlig.
Listan kan göras lång men sammantaget spelar det ingen som helst roll. Antar att Flashback är där man vill vara. Med andra ord, jag skiter i vilket och går vidare.

Tidigare till Admin.
Svepande kommentar, det är trist modereringen fullständigt i tråden om valfusk fallerat. Diskussions- och trådförstörarna har i praktiken omöjliggjort någon seriös diskussion överhuvudtaget. Ett forum vars huvudsyfte just är diskussion, tillåt mig le. Man kan tycka och ha åsikter om detta, fine so. Men att härifrån hävda (från moderators håll) moderingen är tillfyllest fullgott, avslöjar något helt annat. Någon seriös diskussion är i stort sett omöjliggjord, tack vare bristande moderering. Detta är inte en fråga om någon åsikt eller tyckande i frågan, objektivt sett är det så. Sedan kan komma med vilka anförande och argument man än vill. Blir om möjligt bara ännu mer infantilt. Är inte helt osannolikt jag och många med mig, nu allteftersom ämnar lämna Flashback, inte för vad Flashback har varit utan för vad det har blivit.

Har varit med sedan starten, alltid försvarat Flashback som ett friskt syretillskott och andningshål i en samtid av tilltagande tystnadskultur och repression. Jag ser inte Flashback som denna yttrandefrihetens förkämpe längre.

Jag håller med. Har varit här ett tag. Men undviker alla politiktrådar de senaste fem - åtta åren. Gjorde ett försök i valfusk-tråden för det var onekligen intressant. Men de dödar det även där.

Trist som fan.
Citera
2020-12-07, 21:50
Medlem
Citat:

Vad är svårt att förstå?

Kanske är det engelska.

Evidence.

Proof.

Uppenbarligen har vissa som dig till exempel svårt med läsförståelsen, ett bevis är ett entydigt fakta att någonting har hänt på ett visst sett, inte att någon påstår att det har hänt.
Många av de bevisen som framlagts har visat sig vara tyckanden eller felaktig uppfattade händelser.
Altså får och bör de ifrågasättas, vissa har blivit avfärdade av amerikanska domstolar(vilket jag uppfattar som trovärdigt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in