Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
Det är ingen skillnad på hur lång en meter är för någon av dem. Är avståndet 50 cm så behöver båda vänta precis lika länge. Det ryms inte 10 000 000 ... 000 km inom 50 cm. En meter är en meter. Om en meter krymper så är det inte längre än meter. En meter upphör att vara en meter om den krymper.
Om du lever i ett solsystem i storleken av en atom, och jag lever i detta solsystem. Skulle inte då båda försöka mäta metern likadant? Då skulle båda uppleva metern lika lång, även fast vi levde i olika storlekar. Så den mätningen skulle vara totalt relativ.
Men det spelar ingen roll, för nu använder vi ljusets hastighet som en huvudmätare. Och farten av ljuset är samma för alla.
Och det sagt kan man lätt säga att du skulle få vänta väldigt länge innan ljuset nådde mitt öga då mitt öga var typ 10 000 000 000 000 000 000 000 000km långt borta från din perspektiv, men jag skulle se ljuset nästan direkt då du som levde i solsystemet i storleken av en atom var bara 50cm från mitt öga, från min perspektiv.
Det sagt, påstår jag att du som lever i det solsystemet i storleken av en atom kommer ändå uppleva tiden gå lika snabbt som jag, som levde i det större solsystemet.
Även fast tiden/rörelsen skulle hända mycket snabbare i solsystemet i storleken av en atom, jämfört med det stora solsystemet.
Tiden är relativ.