Citat:
Ursprungligen postat av
Kingmeister
Fast det är tekniskt sett korrekt, bara för att klockan går långsammare ju starkare gravitation det är så (från klockans perspektiv) så innebär inte det att tiden går snabbare från ditt perspektiv. Det är relativt.
Självklart, jag menade inte gravitationens inverkan på en faktisk klocka utan snarare på tiden själv (Vad nu än det är för något). Att det är relativt beroende på var man befinner sig betyder ju inte att tid inte är "något".
Jag förstår inte riktigt varför många är så bombsäkra på att tid enbart är en mänsklig konstruktion. Det är som att man hänvisar till att klockor är människans uppfinning, sedan är det punkt slut. Jag tror att tid är något mer än så. Jag tror inte att det här med tidsdilation enbart är gravitationens inverkan på klockor/atomur utan att gravitation har en inverkan på den faktiska tiden och till exempel saktar ned åldrande för den som befinner sig i närheten av ett objekt med starkare gravitation. (Relativt sett för observeraren, såklart).
Jag är dock ytterst okunnig om detta, men oerhört intresserad... Vore kul om någon med riktig kunskap ville kommentera i tråden.