2020-11-29, 15:58
Medlem
Cyprezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbybobb
Det finns väl ingen som idag använder en tobakspipa för att röka narkotika?

När det kommer till de som röker piptobak inbillar jag mig att det alltid funnits två kategorier. Dels kategorin livsnjutare som uppskattar piprökning för den stund av avkoppling det ger, och till skillnad från cigaretter är gjord på kvalitetstobak. En sådan person sätter smaken före nikotinet och varierar mellan olika tobaksblandningar av hög kvalitet.

Sen har vi de som egenligen mest är ute efter nikotinet och av någon anledning valt pipa. Det kan vara en föredetta cigarettrökare som kommit på att det blir billigare att röka pipa. Innefattar också klassiska pipgubben med en pipa med minimalt hål för tobaken pga tjockt kollager, sprucket munstycke lagat med eltejp och alltid Grave Hamilton i pipan.

De som är yngre och börjar med pipa hör nog lyckligtvis inte till den sista kategorin. Om det gör dem till hipsters vet jag inte.

Jag tror alla är ute efter nikotin men i olika grad. Sedan är billig piptobak, som greven eller borkum, är hundra gånger bättre än ciggtobak. Smakar starkare och renare och luktar bättre. Det är poppis bland piprökare. Få väljer att stoppa sin pipa ens med rulltobak för cigg.

Jag tror en del och i det hela är att pipan som sådan lockar till sig vissa typer av människor. Vet inte riktigt varför. För de som endast vill ha en snabb kick är pipan besvärlig. Att röka pipa kräver övning i att stoppa den. Många misstag begås innan man lär sig. Blossa kräver också skills och får inte göras i för högt tempo. Allt detta tar tid och energi. Att röka tända och röka en cigg kräver ingen övning alls.

En släkting till mig rökte pipa. Alltid en dollarpipa med borkum riff whiskey eller original. Bytte aldrig pipsort eller tobak på 40 år. Kommer ihåg hur han ibland satt och puffade på sin pipa och tyst stirrade ut mot sjön. Ibland satt han på verandan, plockade isär pipan och rensade den noggrant. Skulle något praktiskt göras på gården var pipan med. Hans fru rökte cigg men dessa rörde han inte. Han var en klassisk pipgubbe. Som nämndes av någon tidigare kanske äldre generationer inte heller har lika höga krav på tobaken eller pipan.
Senast redigerad av Cyprez 2020-11-29 kl. 16:03.
Citera
2020-12-07, 09:49
Medlem
Elmuffinss avatar
Jag tänkte börja röka pipa. Men jisses vilken djungel det var.
Jag var inne på Brobergs och efter det kommer lite frågor.
Behöver man såna där "filterstenar"?
Vilket är ett bra tobak att börja med?
Är den här pipan något att ha? https://brobergs.se/product.html/eri...ategory_id=447

Det fanns massa pipor på outlet för bara nån hundring mer än denna är det bättre att köpa en sådan som nybörjare?
Citera
2020-12-07, 17:42
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmuffins
Är den här pipan något att ha? https://brobergs.se/product.html/eri...ategory_id=447

Det fanns massa pipor på outlet för bara nån hundring mer än denna är det bättre att köpa en sådan som nybörjare?

Min favorit är en sjöskumspipa. Favorittobaken är Capstan Blue, som naturligtvis varken går att köpa i Sverige längre eller beställa på nätet.
Citera
2020-12-07, 17:52
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Min favorit är en sjöskumspipa. Favorittobaken är Capstan Blue, som naturligtvis varken går att köpa i Sverige längre eller beställa på nätet.
Det känns lite överkurs som prova på. Men tack för tipset.
Citera
2020-12-07, 21:22
Medlem
Citat:
Det känns lite överkurs som prova på. Men tack för tipset.

Det finns några fina på Tradera nu (alltid på ebay men där vill inte alla handla). Definitivt bättre pipa/krona. Då kan du få fixa lite med dem med, rengöra skaft etc. Alltid trevligt att pyssla lite.
Citera
2020-12-07, 21:26
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Det finns några fina på Tradera nu (alltid på ebay men där vill inte alla handla). Definitivt bättre pipa/krona. Då kan du få fixa lite med dem med, rengöra skaft etc. Alltid trevligt att pyssla lite.

Men hur vet jag om de är fina? Jag vet knappt vad skillnaden är på rak och böjd pipa (om det är någon skillnad vill säga?). Kan ni visa piprensare länka en bra pipa?
Citera
2020-12-07, 21:27
Moderator
Humbugs avatar
Citat:

En nackdel med pipan du länkar till är att hålet är i botten. Jag har själv aldrig haft någon vidare lycka med sådana då det proppas igen hela tiden. Men det har säkert med teknik att göra. En bra första tobak att börja med tycker jag är Mac Baren Original Choice https://www.netsnus.se/piptobak/639-...hoice-piptobak
Den tröttnar jag aldrig på. Lite karamellig, men inte alls överdrivet söt och snäll mot tungan.

Du behöver inte filterstenar, men jag tycker att det piffar upp. Det gör röken både torrare och svalare och blir en behagligare njutning.
Citera
2020-12-07, 21:31
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
En nackdel med pipan du länkar till är att hålet är i botten. Jag har själv aldrig haft någon vidare lycka med sådana då det proppas igen hela tiden. Men det har säkert med teknik att göra. En bra första tobak att börja med tycker jag är https://www.netsnus.se/piptobak/639-...hoice-piptobak
Den tröttnar jag aldrig på. Lite karamellig, men inte alls överdrivet söt och snäll mot tungan.

Du behöver inte filterstenar, men jag tycker att det piffar upp. Det gör röken både torrare och svalare och blir en behagligare njutning.

Tack så mycket för tipset och förtydligande.
Så a stenar kostade inte mycket så då köper jag sådana. Men har du något förslag på pipa?

För övrigt lyssnar jag på din intervju just nu. Så jag blev lite starstruck.
Citera
2020-12-07, 21:41
Medlem
Citat:
Men hur vet jag om de är fina? Jag vet knappt vad skillnaden är på rak och böjd pipa (om det är någon skillnad vill säga?). Kan ni visa piprensare länka en bra pipa?

Står det Briar/Bruyere då är det bra material, om det stämmer. Men det lär det göra.

Sedan kan man gå på märke. De har tre Peterson i en annons, det är ett bra märke men inget märkvärdigt. Det finns andra märken med, ser man ett namn man ej känner igen så är det bara att söka på nätet för att se vad det är.

Kan behöva snygga till skaften bara: https://www.tradera.com/item/294206/...pipor-peterson
Citera
2020-12-07, 21:42
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Tack så mycket för tipset och förtydligande.
Så a stenar kostade inte mycket så då köper jag sådana. Men har du något förslag på pipa?
Det är så personligt så svårt att komma med bra tips. Själv har jag bara vintagepipor utan filter, men det är nog bra att börja med en ny pipa för 9mm-filter. Du kollade på en rak pipa tidigare. Kanske denna skulle vara något? Bra pris, men jag har inte provat något därifrån så kan inte säga något om kvaliteten. Men man får nog räkna med att skaftet är av något plastmaterial istället för ebonit som i dyrare pipor.

Annars kan jag rekommendera en lätt böjd pipa av följande modell: https://www.jisonprodukter.se/pipa-k...1.html?cPath=6

Men som sagt - jag vet inget om ovanstående modeller. Se dem som inspiration och gräv vidare tills du hittar en som känns rätt.

Citat:
För övrigt lyssnar jag på din intervju just nu. Så jag blev lite starstruck.
Kul att höra, men lite konstigt
Citera
2020-12-07, 21:47
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det är så personligt så svårt att komma med bra tips. Själv har jag bara vintagepipor utan filter, men det är nog bra att börja med en ny pipa för 9mm-filter. Du kollade på en rak pipa tidigare. Kanske denna skulle vara något? Bra pris, men jag har inte provat något därifrån så kan inte säga något om kvaliteten. Men man får nog räkna med att skaftet är av något plastmaterial istället för ebonit som i dyrare pipor.

Annars kan jag rekommendera en lätt böjd pipa av följande modell: https://www.jisonprodukter.se/pipa-k...1.html?cPath=6

Men som sagt - jag vet inget om ovanstående modeller. Se dem som inspiration och gräv vidare tills du hittar en som känns rätt.

Kul att höra, men lite konstigt

Tack så mycket för tipsen.
Citera
2020-12-07, 22:24
Medlem
Taco-Pacos avatar
Hejsan alla piprökare!

Är en 18 årig gymnasielev, snart 19 och funderar på att ge mig in i piphobbyn. Har redan hittat en fin, relativt billig Peterson pipa på Brobergs som jag ska beställa, men det är piptobaken som är den svåraste att hitta. Har bestämt mig att beställa amerikansk piptobak från 4noggins.com

Detta har jag lagt in i min kundvagn:

1 56g burk av Cornell & Diehl Kajun Kake
1 56g burk av Cornell & Diehl Haunted Bookshop
1 56g burk av Cornell & Diehl Riverboat Gambler
1 56g burk av Cornell & Diehl King Cake

Varenda en kostar cirka 10 usd/100 kr, vilket är fånigt billigt jämfört med svenska priser där det kostar 300 kr för en medioker tobak. Men sossarna har ju såklart sin taktik med skatt, och tydligen är det tobaksskatt för piptobak på 2000kr/kg + 25% moms. Jag har räknat ut att min lilla beställning väger totalt 227g om man bara väger tobaken. Suger på matte så jag vet inte hur man ska räkna ut det. Provade med miniräknare och då fick jag 600 spänn i skatt, vilket totalt blir över 1000 för en beställning för 350.

Hursomhelst så ska 4noggins tydligen vara bra för internationell frakt, speciellt när det gäller tullen och skatt. Enligt folk på denna diskussionen och på andra forum så ska även 4noggins använda sig av paketbeskrivning som inte matchar innehållet. Hur gör man då med tulldeklarationen? Man kan ju skriva piptobakens namn så länge det inte har tobacco eller smoke i namnet, tex Haunted Bookshop, men det är ju skitsamma om 4noggins skickar ett paket där det står fiskeprylar på eller liknande.

Allt jag bryr mig om är skatt. Som fattig elev har man ju inte precis råd med skatt som går på hela ens studiebidrag. Sen så vill man ju så klart även ha något speciellt o röka till studenten.

Hur stor skatt borde jag beräkna, och hur gäller tulldeklarationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in