Citat:
Det finns väl ingen som idag använder en tobakspipa för att röka narkotika?
När det kommer till de som röker piptobak inbillar jag mig att det alltid funnits två kategorier. Dels kategorin livsnjutare som uppskattar piprökning för den stund av avkoppling det ger, och till skillnad från cigaretter är gjord på kvalitetstobak. En sådan person sätter smaken före nikotinet och varierar mellan olika tobaksblandningar av hög kvalitet.
Sen har vi de som egenligen mest är ute efter nikotinet och av någon anledning valt pipa. Det kan vara en föredetta cigarettrökare som kommit på att det blir billigare att röka pipa. Innefattar också klassiska pipgubben med en pipa med minimalt hål för tobaken pga tjockt kollager, sprucket munstycke lagat med eltejp och alltid Grave Hamilton i pipan.
De som är yngre och börjar med pipa hör nog lyckligtvis inte till den sista kategorin. Om det gör dem till hipsters vet jag inte.
När det kommer till de som röker piptobak inbillar jag mig att det alltid funnits två kategorier. Dels kategorin livsnjutare som uppskattar piprökning för den stund av avkoppling det ger, och till skillnad från cigaretter är gjord på kvalitetstobak. En sådan person sätter smaken före nikotinet och varierar mellan olika tobaksblandningar av hög kvalitet.
Sen har vi de som egenligen mest är ute efter nikotinet och av någon anledning valt pipa. Det kan vara en föredetta cigarettrökare som kommit på att det blir billigare att röka pipa. Innefattar också klassiska pipgubben med en pipa med minimalt hål för tobaken pga tjockt kollager, sprucket munstycke lagat med eltejp och alltid Grave Hamilton i pipan.
De som är yngre och börjar med pipa hör nog lyckligtvis inte till den sista kategorin. Om det gör dem till hipsters vet jag inte.
Jag tror alla är ute efter nikotin men i olika grad. Sedan är billig piptobak, som greven eller borkum, är hundra gånger bättre än ciggtobak. Smakar starkare och renare och luktar bättre. Det är poppis bland piprökare. Få väljer att stoppa sin pipa ens med rulltobak för cigg.
Jag tror en del och i det hela är att pipan som sådan lockar till sig vissa typer av människor. Vet inte riktigt varför. För de som endast vill ha en snabb kick är pipan besvärlig. Att röka pipa kräver övning i att stoppa den. Många misstag begås innan man lär sig. Blossa kräver också skills och får inte göras i för högt tempo. Allt detta tar tid och energi. Att röka tända och röka en cigg kräver ingen övning alls.
En släkting till mig rökte pipa. Alltid en dollarpipa med borkum riff whiskey eller original. Bytte aldrig pipsort eller tobak på 40 år. Kommer ihåg hur han ibland satt och puffade på sin pipa och tyst stirrade ut mot sjön. Ibland satt han på verandan, plockade isär pipan och rensade den noggrant. Skulle något praktiskt göras på gården var pipan med. Hans fru rökte cigg men dessa rörde han inte. Han var en klassisk pipgubbe. Som nämndes av någon tidigare kanske äldre generationer inte heller har lika höga krav på tobaken eller pipan.
Senast redigerad av Cyprez 2020-11-29 kl. 16:03.
Senast redigerad av Cyprez 2020-11-29 kl. 16:03.