2020-12-07, 20:04
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Frågan är då om veteranerna som lägger av efter EM kommer vara med i vårens kvalsamlingar, känns lite sådär att lämna landslaget när man är mitt i ett mästerskapskval.

Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Bra poäng. Kanske inte otänkbart att de kör klart kvalet med tanke på att VM-kvalet tar slut (förutom playoff) bara några månader efter EM är över.

Klart de kommer vara med på VM-kvalsamling innan EM, 100%. Hur det blir sen beror nog på hur kvalet börjar och hur det går i EM. Blir det succé kan jag tänka mig att både Larsson och Lustig kör vidare och siktar på att avsluta fotbollskarriären med en plats i en VM-trupp 2022.
Senast redigerad av TrolleriKonto 2020-12-07 kl. 20:06.
Citera
2020-12-07, 20:22
Medlem
ZlatanManias avatar
Vad gäller VM-kvalet nu i mars blir det rätt knepigt för våra spelare inrikes som då går in i Svenska Cupen medan våra spelare utrikes är uppe i säsong, Larsson å Lustig lär inte ha mycket till matchtempo i kroppen.

Vilka vi möter i mars borde väl bli klart väldigt väldigt snart förmodar jag? Kan man be om att få undvika Spanien det första man får tack? Eller vid närmare eftertanke lär det inte spela nån större roll.
Citera
2020-12-07, 20:27
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Arber Zenelli är född i Säter och har gjort 35 U-landskamper för Sverige.

Ibrahim Dresevic är född i Lilla Edet och har gjort 13 U-landskamper för Sverige.

Nu representerar de Kosovo och kommer möta Sverige i VM-kvalet.

Visst, de får gärna hålla på och byta landslag för min del, men då ska de också:

1). Fråntas sina svenska medborgarskap.
2). Återvandra permanent till Kosovo. (Det har varit fred där i över 20 år. Det är bara för familjerna att flytta hem.)
3). Inte kunna delta i landskamper mot Sverige.
4). Ur egen ficka göra en rejäl donation till svensk ungdomsfotboll.

Det är vansinnigt att Sverige avsätter resurser till att fostra spelare, ger dem utbildning och matching i U-landslagen - bara för att de sedan ska spela mot svenska landslaget i tävlingssammanhang, utan att Svenska fotbollförbundet får någon ersättning över huvud taget.
Det blir ännu mer vansinnigt när man betänker att just fotboll är en av få kategorier där dessa människor som grupp faktiskt potentiellt skulle kunna "bidra" på ett betydande sätt till Sverige.
Jag är glad att se ett helsvenskt landslag, och gläds personligen inte av att få in en massa invandrare där, men om man kollar på vad de sysselsätter sig med och var de kan konkurrera gentemot svenskar, så är fotbollen det första som kommer upp. Många av de procentuellt extremt få som lyckas vänder oss ryggen så fort de får tillfälle.

Verkar vara en rätt svår lottning, tuffa bortamatcher.
Citera
2020-12-07, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Vad gäller VM-kvalet nu i mars blir det rätt knepigt för våra spelare inrikes som då går in i Svenska Cupen medan våra spelare utrikes är uppe i säsong, Larsson å Lustig lär inte ha mycket till matchtempo i kroppen.

Vilka vi möter i mars borde väl bli klart väldigt väldigt snart förmodar jag? Kan man be om att få undvika Spanien det första man får tack? Eller vid närmare eftertanke lär det inte spela nån större roll.
Som tur är så är just Lustig och Larsson mentalt enorma slithästar som överpresterar höger och vänster i landslaget haha.
Citera
2020-12-08, 08:32
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Klart de kommer vara med på VM-kvalsamling innan EM, 100%. Hur det blir sen beror nog på hur kvalet börjar och hur det går i EM. Blir det succé kan jag tänka mig att både Larsson och Lustig kör vidare och siktar på att avsluta fotbollskarriären med en plats i en VM-trupp 2022.
Läste Kexchoklads inlägg fel. Trodde han undrade ifall spelarna fortsätter lira i VM-kvalet även efter EM eller ifall de nöjer sig med att bara vara med under halva kvalet. Självklart kommer Berg, Larsson, Lustig, m.fl. vara med under vårens VM-kval. Frågan är snarare ifall de ämnar avsluta kvalspelet också. Janne kommer säkert övertyga dem att fortsätta. Det vore ju trist ifall man tappade en del av lagets stomme mitt under brinnande VM-kval. Visst vill väl Lustig, Larsson, Berg hjälpa Sverige till VM?
Citera
2020-12-08, 09:32
Medlem
MrSkargards avatar
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/AlR743/janne-andersson-om-motet-med-zlatan-ibrahimovic

Jag mår fysiskt illa av tanken på att behöva se den där jävla psykopaten i landslaget igen. Det är ju dessvärre uppenbart att han kommer att finnas med i truppen om han vill vara med. Janne Andersson drabbades uppenbarligen av en rejäl ryggradsskada när han var sängliggande med Covid-19 och som en följd av det kan jag redan se rubriken framför mig:

Zagan om konungenz återkomzt
Citera
2020-12-08, 10:11
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Det är ett bra tag till nästa uttagning, så vi får väl hitta andra saker att dryfta.

Knyter an till de ovanstående inläggen, och slänger ut dessa frågeställningar:

Vilken spelare i landslaget anser du är mest underskattad?
Vilken spelare i landslaget anser du är mest överskattad?

Motivera gärna.
Överskattad/underskattad av vem är frågan? Om man ska basera det på vad folk spyr ut sig på diverse sociala medier känns indelningen ganska enkel:

Överskattade: landslagsspelare under 30
Underskattade: landslagsspelare över 30

Larsson, Lustig, och Berg är de mest underskattade. De är fortfarande fenomenala på landslagsnivå men likväl försöker folk tjata in yngre förmågor på deras positioner utan någon annan uppenbar anledning än att spelarna i fråga är yngre och mer "spännande".

Spelare som Dejan Kulusevski och Alexander Isak är de mest överskattade. Isak har fortfarande inte visat mycket mer än ett par mål mot Färöarna och Malta på landslagsnivå. Kulusevski ska prompt in på yttermittfältet i Sveriges startelva trots att han inte alls har de defensiva kvaliteter som krävs för rollen. Han har kommit mycket mer till sin rätt i anfallet där han kan koncentrera sig på att vika in i straffområdet och försöka hitta bortre burgaveln snarare än att som mittfältare hjälpa Lustig i defensiven på högerkanten.
Citera
2020-12-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Läste Kexchoklads inlägg fel. Trodde han undrade ifall spelarna fortsätter lira i VM-kvalet även efter EM eller ifall de nöjer sig med att bara vara med under halva kvalet. Självklart kommer Berg, Larsson, Lustig, m.fl. vara med under vårens VM-kval. Frågan är snarare ifall de ämnar avsluta kvalspelet också. Janne kommer säkert övertyga dem att fortsätta. Det vore ju trist ifall man tappade en del av lagets stomme mitt under brinnande VM-kval. Visst vill väl Lustig, Larsson, Berg hjälpa Sverige till VM?

Var faktiskt i den stilen jag mena, blir lite formuleringsfel när man har lite bråttom.
Citera
2020-12-09, 03:47
Medlem
Schemat ser ut som följande under VM-kvalet:

Georgien hemma, 25 Mars
Kosovo borta, 28 Mars

Spanien hemma, 2 September
Grekland borta, 8 September

Kosovo hemma, 9 Oktober
Grekland hemma, 12 Oktober

Georgien borta, 11 November
Spanien borta, 14 November

Skönt att Spanien blir den sista matchen så det blir lite finalkänsla när kvalet ska avslutas. Kändes typ som en träningsmatch när vi avsluta mot Färöarna när vi redan var klara.
Vad har ni för tankar kring schemat?
Citera
2020-12-09, 08:37
Medlem
Faktiskt ett bra schema. Kosovo borta blir nog inte så lätt men vi bör ha sex poäng efter våren. Andra sammandragningen blir den viktigaste. Undviker vi förluster där är andraplatsen nästan säkrad samtidigt som vi är med i racet om gruppsegern.
Citera
2020-12-09, 10:40
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Schemat ser ut som följande under VM-kvalet:

Georgien hemma, 25 Mars
Kosovo borta, 28 Mars

Spanien hemma, 2 September
Grekland borta, 8 September

Kosovo hemma, 9 Oktober
Grekland hemma, 12 Oktober

Georgien borta, 11 November
Spanien borta, 14 November

Skönt att Spanien blir den sista matchen så det blir lite finalkänsla när kvalet ska avslutas. Kändes typ som en träningsmatch när vi avsluta mot Färöarna när vi redan var klara.
Vad har ni för tankar kring schemat?
Det kommer vara viktigt att ta sex poäng under den första samlingen. Det blir sedan en tuff september-samling med Spanien på hemmaplan och Grekland borta sex dagar senare. Där får grabbarna åtminstone ordentligt med vila. Sverige har tur som hamnade i en femlagsgrupp. Annars hade flera av dessa samlingar bestått av tre matcher istället för två.

Bara två av åtta VM-kvalmatcher spelas innan EM. Då kanske det inte är helt otänkbart att vissa spelare (Berg, Lustig, Larsson, Svensson) kliver av efter EM i sommar?
Senast redigerad av BarryHero 2020-12-09 kl. 10:42.
Citera
2020-12-09, 10:46
Medlem
GormDenGamles avatar
Kosovo hemma. Dags att ta in kravallpolis, hästar, stänga gator, etc.
Har jäklig lust att se Georgien borta. Biljett lär inte bli svårt att få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in