Citat:
Ursprungligen postat av
arline
Jag håller med. Kändes som de kastade in det för att de hade svårt att se vad de hade köpt. Dock undrade jag hur de kunde misstänka att Madeleine hade köpt fårskinnet. Det stod "Fårskinn?" på tavlan.
Det hade varit bättre om tjuvarna fick olika uppdrag. Poliserna måste ju veta att tjuvarna fått i uppdrag att köpa något för 5 000 kr och nu att de skulle donera för 4 000 kr.
Jag håller också med, alla dessa fåniga uppdrag är enbart till för att hjälpa polisen när de har för lite att gå på, och inte något som någonsin skulle förekomma i verkligheten. Dessutom fick de det att låta som om det var något som var frivilligt och fördelaktigt ("Jag tänkte erbjuda er chansen" [avsnitt 4, 56:20]; "jag tipsade dem att skänka pengar" [avsnitt 5, 00:19], men likväl verkar alla tjuvar ha tvingats göra det, och det var något som bara varit till besvär för dem.
Jag är övertygad om att det här bygger upp till att ge exakt samma sorts kaotiska final som i förra säsongen, där alla Lysekils invånare har slutit upp kring tjuvarna och springer runt som en distraktion.
Jag förstår heller inte vad det ska tjäna till. Borde de inte vilja få tittarna att heja på polisen? Men istället ska tjuvarna nu inta en robin hood-roll.
Intressant förresten att tjuvarna i den här säsongen åkte tillbaka till planeringsplatsen för att dela upp bytet. Förra säsongen fick de ju ett nytt gömställe, men polisen leddes dit av spårsändarna. Den här gången var tjuvarna smarta nog att ta bort sändarna direkt, men det var ju poänglöst eftersom de ändå åkte tillbaka till samma plats som innan. Och poliserna får då lätt masttömma platsen från planeringsdagen.