2020-12-01, 20:30
Medlem
bushuss avatar
Bara jag som får känslan att polisen får mer info av produktionen än vad man får se?

T ex i andra avsnittet när de hade gjort en ”masttömning” och råkade få upp flera av de inblandade som intressanta. Ingen förklaring varför de var intressanta eller liknande, kändes uppenbart scriptat. Dessutom tvivlar jag på att de har tillgång till telemasternas loggar, med tanke på att de inte ens verkar ha fått tillgång till polisens egen databas med passfoton (utan istället måste ha en ”hacker” som letar upp folks profilbild på fejan lol ). Och i övrigt måste de leta info om telenummer via publika tredjepartskällor som hitta.se och swish. Väldigt genomskinligt tyvärr.

En annan sak. När evelins och pappans story inte stämde överrens la de noll tid på att kolla upp om pappans alibi stämde eller undersöka om han kunde vara misstänkt. Hade de inte fått någon insiderinfo skulle det ju vara precis lika troligt att det var han som var skyldig. I alla fall en möjlighet de borde undersöka.

Känns verkligen som att de åtminståne kan få ett ”ja” eller ”nej” från produktionen om en person de misstänker är skyldig eller inte, och sen blir utmaningen för polisen bara att hitta tillräckliga bevis. Utöver det så verkar det ju onekligen som att de kan få tips om de kör fast.

Att de trots detta har problem att få fast de skyldiga, som inte heller får lämna ön och dessutom måste genomföra uppdrag, får man ju inte så högt förtroende för polisen.

Men lite kul program ändå!
Senast redigerad av bushus 2020-12-01 kl. 21:19.
Citera
2020-12-01, 20:45
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Bara jag som får känslan att polisen får mer info av produktionen än vad man får se?

T ex i andra avsnittet när de hade gjort en ”masttömning” och råkade få upp flera av de inblandade som intressanta. Ingen förklaring varför de var intressanta eller liknande, kändes uppenbart scriptat. Dessutom tvivlar jag på att de har tillgång till telemasternas loggar, med tanke på att de inte ens verkar ha fått tillgång till polisens egen databas med passfoton. (utan istället måste ha en ”hacker” som letar upp folks profilbild på fejan lol ).

En annan sak. När evelins och pappans story inte stämde överrens la de noll tid på att kolla upp om pappans alibi stämde eller undersöka om han kunde vara misstänkt. Tog allt han sa som sanning och ufrågasatte ingenting. Hade de inte fått någon insiderinfo skulle det ju vara precis lika troligt att det var han som var skyldig.

Känns verkligen som att de åtminståne kan få ett ja eller nej från produktionen om en person de misstänker är skyldig eller inte, och sen blir utmaningen för polisen att bara hitta tillräckliga bevis. Utöver det så tror jag som sagt de kan få tips om de kör fast.
Defintivt får de lite tips från produktionen ja. Man kan ju bara tänka sig hur tråkigt det skulle bli om alla rånare kom undan och de inte fick fast någon under hela serien eller omvänt om de fick fast alla i första programmet.

Produktionen hjälper till ”lagom” mycket så att de skall få fast rånarna en efter en men så att ändå några få återstår till finalprogrammet.

När de gäller masttömningarna har jag för mig att produktionen redan har erkänt att de är fejk. De tömmer inga master. Istället måste deltagarna installera någon app eller liknande på mobilen som samlar data och som produktionen sedan kan dumpa från. Sedan lägger de säkert in lite fejkdata från andra personer också så att polisen skall få jobba lite grand.
Citera
2020-12-01, 23:58
Medlem
bushuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Defintivt får de lite tips från produktionen ja.

Såg senaste avsnittet nu och ja, nu blev det ju verkligen löjligt tydligt. De hade ju verkligen ingenting som pekade på tanterna innan de tog in henne till förhör. Uppenbart att de fått reda på att det är dem av produktionen.

Förstår att det kanske skulle blivit ett tråkigt program annars, men måste säga att det förtär rätt mycket när det blir så tydligt att att det som faktiskt sker inte är det som visas i programmet. Den här typen av underhållning bygger ju lite på att det inte ska kännas scriptat. Så när det blir såhär uppenbart sänks ju betyget en hel del.
Citera
2020-12-02, 00:12
Medlem
bushuss avatar
Hade hellre lagt upp programmet såhär:

- Var helt öppna med vilka medel poliserna faktiskt har, inga tips från produktionen.

- Låt deltagarna begå flera stötar under en längre tid istället för bara en stor stöt i början. Då finns det betydligt fler möjligheter för polisen att ta fast tjuvarna, men om man är duktig kan man klara sig hela vägen ändå. De skulle kunna vara en "rånarliga" istället för att bara genomföra ett stort rån. Kanske att paren gör dessa individuellt, i alla fall vissa av dem. Gärna att de måste komma på planen helt själva.

Då blir det lite mer en rättvis sport av det. En rätt stor del av appealen med programmet försvinner ju när man kan sköta sig relativt perfekt och inte lämna några spår, men ändå åka dit i princip för att produktionen scriptat det så.

Kanske kunde vara ett tips till nästa säsong.
Senast redigerad av bushus 2020-12-02 kl. 00:32.
Citera
2020-12-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Såg senaste avsnittet nu och ja, nu blev det ju verkligen löjligt tydligt. De hade ju verkligen ingenting som pekade på tanterna innan de tog in henne till förhör. Uppenbart att de fått reda på att det är dem av produktionen.

Förstår att det kanske skulle blivit ett tråkigt program annars, men måste säga att det förtär rätt mycket när det blir så tydligt att att det som faktiskt sker inte är det som visas i programmet. Den här typen av underhållning bygger ju lite på att det inte ska kännas scriptat. Så när det blir såhär uppenbart sänks ju betyget en hel del.

Ja men precis!
Helt plötsligt börjar de få upp ögonen för tanten som typ gömt sig hemma hela tiden...
Sedan på slutet där när de fick upp ögonen för en av kompisarna som de fått från "tips".
Antar att de i nästa del helt plötsligt kommer rikta in sig på Farsan Baloos donation till golfklubben, av alla donationer som gjordes, när sonen och pappan mer eller mindre varit osynliga för polisen sedan start, sen kommer de väl med nån förklaring att det var pappans saliv de hittade på gatan där eller nåt..
Citera
2020-12-06, 09:09
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Varje avsnitt presenterar ju bara mer osannolika och långsökta sammanträffanden. Är det här egentligen ett förtäckt barnprogram som jag sitter och blir frustrerad över? Det skulle åtminstone förklara den pissusla dramaturgin och moralkakorna som tittarna konstant matas med.

Nu vill jag mest kolla klart för att se hur far och son blir upptäckta. Överraska mig, SVT.
Citera
2020-12-06, 13:05
Medlem
På tavlan har de ju redan vilka som är tjuvpar. Såg dock att de inte har med far och son. De verkar de få upp spåret på ändå i nästa program.

Sedan blir det konstigt när alla blir tvungna att donera.
Senast redigerad av arline 2020-12-06 kl. 13:41. Anledning: Tillägg
Citera
2020-12-06, 19:50
Medlem
duettens avatar
Tror mycket är fejk. Även det "anonyma" telefonsamtal av nån kompis till Rickard då redaktionen tydligen inte har nåt på dom.

Vore rätt kul om nån utomstående la vantarna på nån av penninggömmorna så den riktiga polisen blev inblandad.

Edit: Fel namn på killen. Tror jag
Senast redigerad av duetten 2020-12-06 kl. 20:34. Anledning: Fel namn på killen?
Citera
2020-12-06, 20:21
Medlem
vad är det för jävla kompis som ringer och tipsar polisen om sin vän?
Citera
2020-12-06, 20:36
Medlem
duettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boolwi

Kan ha varit Micke Lejnegard som ringde med röstförvrängare
Citera
2020-12-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boolwi
Ingen.

Masttömningarna är 100% fejk. De anonyma tipsen är såklart också fejk. Som redan sagts i tråden vet de troligtvis redan namnet på alla deltagare.

Synd eftersom programidén i sig ändå är ganska intressant.
Senast redigerad av Psyduck123 2020-12-06 kl. 21:05.
Citera
2020-12-06, 22:02
Medlem
En annan sak som jag sitter och funderar över...GDPR
Nu har jag inte superstor koll på den lagen men vad jag förstått MÅSTE en person godkänna att deras personuppgifter lämnas ut innan butiken eller företaget i fråga får lämna ut det till tredje part... Antar att samtliga butiker som lämnade ut personuppgifter på de som betalade kontant bröt mot GDPR. Polisen ska heller inte få ta ut det sådär lätt. Men det kanske endast gäller digital information om personer, vet faktiskt inte..men märkligt att de lämnade ut det så enkelt.

https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/vad-dataskyddsforordningen-innebar-for-dig-som-privatperson/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in