2020-12-07, 17:25
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Den här tråden blir allt mer ointressant. Sedan Stoppa pressarna "avslöjade" den tredje pedofilkontakten en ännu oidentifierad person så har inget som helst substantiellt kommit fram. För några år sedan hade
flashbackspanarna snabbt plockat fram vem som kunde vara den tredje personen nu fylls tråden med fullständigt ointressanta åsikter om FF som person eller mer eller mindre enfaldiga konspirationsteorier.

Det som är känt är att FF agerat gravt omdömeslöst genom att han i vart fall ha haft relationer med två dömda pedofiler. Detta innebär rimligen att hans förtroende är förbrukat och att hans tid som politiker är slut. Men det finns ingenting som pekar på att han gjort något brottsligt, det finns inget som pekar på att han gjort något som gör att han kan uteslutas ur partiet eller avsättas som eu-parlamentariker.

Däremot har FF antagligen tillräcklig självbevarelsedrift för att själv avgå som andre vice ordförande och lämna eu parlamentet. Men om han inta har det har jag svår att se hur han skulle kunna tvingas till det.

För knappt två veckor sedan kom detta ut och du verkar vilja blåsa av detta nu. Märkligt. Som du skriver har vi, enligt Stoppa pressarna, pedofil 2. Det är för tidigt att komma med "det finns inget som pekar på att han gjort något brottsligt". En mycket märklig överslätande attityd om man tittar på vad du skrivit tidigare. Varför ska granskningen av FF avblåsas?

"Om någon aspirerar på ett offentligt uppdrag så ska självfallet denna person kunna granskas. I detta ingår till exempel att undersöka om personens offentliga åsikter stämmer överns med dess privata. Dvs om man som Sd-medlem offentligt tar avstånd från rasism och främligsfientlighet men privat så skriver man klart rasistiska inlägg på en sajt så ska detta publiceras sedan får personen, partiet samt väljarna ta ställning till vilka konsekvenser detta ska få.

Denna princip gäller självfallet alla som söker ett offentligt uppdrag oavsett partitillhörighet. I höstas avslöjades Åsa Romson som en hycklare genom att hon använde förbjuden bottefärg till sin båt och använde "svart diesel"
Citera
2020-12-07, 17:26
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Fria Tider (låst artikel)
Citat:
Pedofilen fick bo med Federleys 8-åriga dotter – trots "påtaglig risk" för nya sexbrott mot barn

Citat:
Våra dokument visar att Kriminalvårdens bedömning var att "det mest plausibla scenariot" är nya sexbrott mot en flicka i samma hushåll.
https://www.friatider.se/pedofil-sambon-flyttade-hos-federley-och-hans-8-ariga-flicka-trots-stor-risk-nya-sexbrott-mot-barn

Såklart, killen runkade och/eller slickade flickorna vid läggning och samtidigt som han läste sagor - det var ingen fyllegrej i ett badkar eller något. Vad händer när FF:s dotter sätter sig i soffan och ska kolla TV med pedofilen bredvid? Han kanske tar fram den, som han gjort så många gånger förut...
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2020-12-07 kl. 17:29.
Citera
2020-12-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Den här tweeten från 2009 känns lite sådär...

https://pbs.twimg.com/media/Eon8jxTXIAAciZD?format=jpg&name=small
Ingen normal människa lurar hem unga pojkar på lunch. Sättet han formulerar sig på avslöjar honom indirekt.

Den texten säger ganska mycket och det var 11 år sedan. Idag vet vi att FF bott i hop med en pedofil och det kan kan knappast vara en slump.
Citera
2020-12-07, 17:44
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
För knappt två veckor sedan kom detta ut och du verkar vilja blåsa av detta nu. Märkligt. Som du skriver har vi, enligt Stoppa pressarna, pedofil 2. Det är för tidigt att komma med "det finns inget som pekar på att han gjort något brottsligt". En mycket märklig överslätande attityd om man tittar på vad du skrivit tidigare. Varför ska granskningen av FF avblåsas?

"Om någon aspirerar på ett offentligt uppdrag så ska självfallet denna person kunna granskas. I detta ingår till exempel att undersöka om personens offentliga åsikter stämmer överns med dess privata. Dvs om man som Sd-medlem offentligt tar avstånd från rasism och främligsfientlighet men privat så skriver man klart rasistiska inlägg på en sajt så ska detta publiceras sedan får personen, partiet samt väljarna ta ställning till vilka konsekvenser detta ska få.

Denna princip gäller självfallet alla som söker ett offentligt uppdrag oavsett partitillhörighet. I höstas avslöjades Åsa Romson som en hycklare genom att hon använde förbjuden bottefärg till sin båt och använde "svart diesel"

Hur kan du få det till att jag försöker släta över något. Det jag vänder mig mot är den usla kvalité som mängder av skribenter visar. Den ena enfaldiga konspirationen efter den andra hävdas utan tillstymmelse till argument förutom den egna avskyn över FF som person eller mot bögar i största allmänhet.

Jag skriver uttryckligen att han agerat gravt omdömeslöst och att hans tid som politiker rimligen är över. Men att som mängder av stollar i tråden spekulera om FF själv är utövande pedofil , att Centerns ledning känt till detta under en längre tid med flera stolliga fantasier utan att presentera några som helst bevis eller indicier. Mängder av inlägg påminner mer om en chatt där fånar fördömer pedofili och klappar varandra på axeln för detta "djärva" ställningstagande.

Men redogör gärna hur du för det till att jag försöker släta över när jag i själva verket anser att det saknas kvalificerade inlägg som klarlägger vem den tredje pedofilen är eller som tydliggör FFs relation till sin mördar kompis. Alla som hävdar att FFs dotter utsatts för övergrepp borde kunna redogöra för när dottern varit hos FF och var hon gått i skola. Som jag fattat ( kan vara fel) så bor hon inte på halvtid hos FF. Det vore betydligt mer intressant än att veta att enskilda skribenter ogillar pedofiler.
Citera
2020-12-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jo det finns inte bara en utan flera etiska gränser som styr hur media rapporterar, en etisk gräns för vare parti.

Lättast är att hantera problemen i spektrat från normer- lagar- etiska regler och vara tydlig med vem man talar om och vilka handlingar man bedömer.

*Normer är sådant som vi är i huvudsak överens om, men med lite kulturskillnader på alla nivåer så är det ändå godkänt att Svenssons gör inte likadant som Olssons. Det leder inte till böter eller fängelse. Möjligen till att Svenssons inte bjuder Olssons på middag en gång till.

Vilken sexuell läggning de enskilda har och som de vuxna utövar är i Sverige en norm. Det är inte heller ett brott att vara otrogen mot sin partner numera, men för ett par hundra år sen kunde man nog mista livet för "dubbelt hor" då det var ett lagbrott.

*Lagar är sociala regler alla måste följa och då vet vi i det här fallet att FF:s partner faktiskt är dömd för väldigt allvarliga sexualbrott. FF själv är inte dömd för några allvarliga brott, men så insatt som han är som politiker på sakområdet sexualitet kan det inte råda någon tvekan om att han känner till de

*Etiska reglerna för sjukvården och kriminalvården för att vårda först de barn som partnern har förgripit sig på. FF kan inte på något vis antas vara okunnig om vilka möjligheter det finns att förändra abnorma tankegångar hos t.ex. pedofiler. Men han blir upprörd när han följer med den villkorligt frigivne partnern till Frivården. Inte upprörd för att han fick kännedom om vilken art och i vilken grad partnern var dömd. Inte upprörd för brottsoffren, som han inte alls satsat sin politiska kraft på. Nej han var upprörd över att han skulle omnämnas i Frivårdens protokoll och så (ö)känd för allmänheten för det som han visste /vet är ett brott mot varenda etisk regel.

Riksdagsledamöter tar inte hem villkorligt frigivna fångar och låter dem bosätta sig i hemmet som vilken partner som helst. Vill man som riksdagsledamot satsa sin kraft och gärning på sådana personer som partnern så gör man det i samråd med Frivården.

Ja, vad i hela friden ska man säga om husmorstipset??

https://pbs.twimg.com/media/Eon8jxTXIAAciZD?format=jpg&name=small
Citera
2020-12-07, 17:53
Avslutad
Citat:
Den här tråden blir allt mer ointressant. Sedan Stoppa pressarna "avslöjade" den tredje pedofilkontakten en ännu oidentifierad person så har inget som helst substantiellt kommit fram. För några år sedan hade
flashbackspanarna snabbt plockat fram vem som kunde vara den tredje personen nu fylls tråden med fullständigt ointressanta åsikter om FF som person eller mer eller mindre enfaldiga konspirationsteorier.

Det som är känt är att FF agerat gravt omdömeslöst genom att han i vart fall ha haft relationer med två dömda pedofiler. Detta innebär rimligen att hans förtroende är förbrukat och att hans tid som politiker är slut. Men det finns ingenting som pekar på att han gjort något brottsligt, det finns inget som pekar på att han gjort något som gör att han kan uteslutas ur partiet eller avsättas som eu-parlamentariker.

Däremot har FF antagligen tillräcklig självbevarelsedrift för att själv avgå som andre vice ordförande och lämna eu parlamentet. Men om han inta har det har jag svår att se hur han skulle kunna tvingas till det.
Återigen, en politiker behöver inte vara kriminell för att få foten. Det räcker med ”olämpligt beteende”, jag förmodar att en umgängeskrets proppfull av pedofiler fortfarande räknas som olämpligt?
Citera
2020-12-07, 18:00
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperViting
Återigen, en politiker behöver inte vara kriminell för att få foten. Det räcker med ”olämpligt beteende”, jag förmodar att en umgängeskrets proppfull av pedofiler fortfarande räknas som olämpligt?

Vad menar du med att en politiker får foten? Ingen kan sparka ut en riksdagsledamot med mindre att denne är dömd för ett allvarligare brott, i Eu parlamentet har ledamöterna dessutom immunitet. För att utesluta en person från ett politiskt parti krävs det att personen brutit mot stadgar och skadat partiet. Vet inte om detta kan överklagas men det är antagligen inte helt enkelt att uteslut FF på grund av att han levt med en villkorligt frigiven pedofil men du får gärna visa på vilket sätt detta är ett brott mot Centerns stadgar
Citera
2020-12-07, 18:06
Avslutad
Citat:
Vad menar du med att en politiker får foten? Ingen kan sparka ut en riksdagsledamot med mindre att denne är dömd för ett allvarligare brott, i Eu parlamentet har ledamöterna dessutom immunitet. För att utesluta en person från ett politiskt parti krävs det att personen brutit mot stadgar och skadat partiet. Vet inte om detta kan överklagas men det är antagligen inte helt enkelt att uteslut FF på grund av att han levt med en villkorligt frigiven pedofil men du får gärna visa på vilket sätt detta är ett brott mot Centerns stadgar
Partiet kan göra Fedofilen onämnbar, resten brukar ge sig av sig själv. Isolera och frys ut honom ur kompisklubben för dessa pedofilkontakter så lär han ge sig av på egen hand. Politiker har fått lämna sina partier för mindre, t.ex. något de sagt eller skrivit som bryter mot rådande tvångsvärdegrund.

Om det inte fanns en massa idioter som tog honom i försvar skulle det visa sig i opinionen att partiet tar skada. Jag vågar satsa en arm på att det inte krävs ett specifikt ”förbud mot pedofili” i stadgarna, men garanterat någon klausul som handlar om ”partiskadlig verksamhet”. En gummiparagraf som går att använda i situationer som dessa, om viljan finns.
Citera
2020-12-07, 18:14
Medlem
Citat:
Det finns ju moraliska regler som väger tyngre än tex en dom för misshandel i självförsvar. Det är väl uppenbart hur det här har skadat partiet trots att FF inte är dömd, eller ens misstänkt för brott vad vi vet.

Fallskärmar och pensioner skyddar dom, så något personligt ansvar behöver dom aldrig ta i alla fall.
Citera
2020-12-07, 18:17
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperViting
Partiet kan göra Fedofilen onämnbar, resten brukar ge sig av sig själv. Isolera och frys ut honom ur kompisklubben för dessa pedofilkontakter så lär han ge sig av på egen hand. Politiker har fått lämna sina partier för mindre, t.ex. något de sagt eller skrivit som bryter mot rådande tvångsvärdegrund.

Om det inte fanns en massa idioter som tog honom i försvar skulle det visa sig i opinionen att partiet tar skada. Jag vågar satsa en arm på att det inte krävs ett specifikt ”förbud mot pedofili” i stadgarna, men garanterat någon klausul som handlar om ”partiskadlig verksamhet”. En gummiparagraf som går att använda i situationer som dessa, om viljan finns.

Möjligt att du har rätt, men det hindrar inte honom från att sitta kvar i EU-parlamentet. Det är rimligen enklare att få honom att inse att karriären är över och att få honom att sluta frivilligt. Om man söker strid kommer det troligen att skada partiet utan att man har något att vinna på det. Det är troligt att sammanleva med en villkorligt frigiven brottsling är skäl att utesluta någon från ett parti med motiveringen att det skulle vara partiskadligt

Slutligen begriper jag inte vad du menar med tvångsvärdegrund men du kan kanske berätta vilka som fått lämna och vilka politiker och partier du syftar på.
Citera
2020-12-07, 18:17
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Hur kan du få det till att jag försöker släta över något. Det jag vänder mig mot är den usla kvalité som mängder av skribenter visar. Den ena enfaldiga konspirationen efter den andra hävdas utan tillstymmelse till argument förutom den egna avskyn över FF som person eller mot bögar i största allmänhet.

Jag skriver uttryckligen att han agerat gravt omdömeslöst och att hans tid som politiker rimligen är över. Men att som mängder av stollar i tråden spekulera om FF själv är utövande pedofil , att Centerns ledning känt till detta under en längre tid med flera stolliga fantasier utan att presentera några som helst bevis eller indicier. Mängder av inlägg påminner mer om en chatt där fånar fördömer pedofili och klappar varandra på axeln för detta "djärva" ställningstagande.

Men redogör gärna hur du för det till att jag försöker släta över när jag i själva verket anser att det saknas kvalificerade inlägg som klarlägger vem den tredje pedofilen är eller som tydliggör FFs relation till sin mördar kompis. Alla som hävdar att FFs dotter utsatts för övergrepp borde kunna redogöra för när dottern varit hos FF och var hon gått i skola. Som jag fattat ( kan vara fel) så bor hon inte på halvtid hos FF. Det vore betydligt mer intressant än att veta att enskilda skribenter ogillar pedofiler.

Dina två inlägg är talande nog för hur du vill släta över det hela. Du accepterar det du måste acceptera: FF har bott med en pedofil. Basta. Inget mer grävande. Punkt.

Och i brist på annat hackar du på tråden. Keep on. Eller gräv.
Citera
2020-12-07, 18:19
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefoureWing
Det finns ju moraliska regler som väger tyngre än tex en dom för misshandel i självförsvar. Det är väl uppenbart hur det här har skadat partiet trots att FF inte är dömd, eller ens misstänkt för brott vad vi vet.

Fallskärmar och pensioner skyddar dom, så något personligt ansvar behöver dom aldrig ta i alla fall.

At det skadat FF råder det ingen som helst tvekan om mer tveksamt om det skadar Centerpartiet. Det beror helt och hållet hur dom väljer att hantera detta.

Jag har ingen som helst aning om vilka fallskärmar som FF är berättigad till men du får gärna berätta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in